با مردمان زمانه...
با مردمان زمانه به نفاق می باید زیست، تا در میان ایشان با خوشی باشی .
راستی پیشه کردی ، به کوه و بیابان باید رفت ! شمس تبریزی

با مردمان زمانه به نفاق می باید زیست، تا در میان ایشان با خوشی باشی .
راستی پیشه کردی ، به کوه و بیابان باید رفت ! شمس تبریزی

تنها کسی که اگر با دسته گل به خانه برود
سرزنش می شود
دختر گل فروش است !!!

فیلمهایی که توسط تلفنهای موبایل گرفته میشوند روزبهروز اهمیت بیشتری در برنامههای خبری تلویزیونها، شبکههای مشارکت ویدئو مانند یوتیوب کسب میکنند و حتی در بخشهایی از فیلمهای مستند به عنوان سند به کار گرفته میشوند.
ارزش اصلی این فیلمها در موضوع آنهاست. موضوع معمولاً رویدادی است که به دلیل شرایط خطرناک و استثنایی توسط دوربین دیگری ضبط نشده است و این فیلمها منابع تصویر کمیاب یا منحصربهفرد از آن رویداد هستند. کیفیت تصویر و صدای این فیلمها بلااستثنا بسیار پایین است، امّا به لحاظ بهتر و روشنتر و از نزدیکتر نشان دادن موضوع مورد نظر با هم تفاوت دارند. تکه فیلمهایی که در آنها لحظهای استثنایی و به لحاظ خبری مهم خوب دیده میشود، ارزش بیشتری دارند.

تصویر قذافی پیش از مرگ از مشهورترین تصاویر رسانه ای که با موبایل گرفته شده است
روزنامه آرمان - ابراهیم علیزاده – امیر بامه : پروفسور یحیی کمالیپور، رئیس دپارتمان ارتباطات و هنرهای زیبای دانشگاه پوردو ایالت ایندیانای آمریکا و موسس و مدیر انجمن جهانی ارتباطات است.
وی مدتی پیش برای حضور در مراسم رونمایی از کتاب «مسافر دهکده جهانی» که شرح حال زندگی نامه وی است به ایران سفر کرده بود و در این مدت حضورش در ایران ساعاتی را مهمان روزنامه آرمان بود. وی در این گفت وگو از چالشهای شروع تا پایان عمر یک روزنامه در ایران سخن گفت. کمالیپور که سالهاست مراحل تشکیل یک رسانه تا پایان کار آن را بارها تجربه کرده است حالا که در یکه دنیا فعالیت مدیریت رسانهای آن هم از نوع آکادمیک آن را انجام میدهد، اخذ مجوز انتشار توسط رسانهها را يك مسئله پیش پا افتاده و قدیمی میداند و معتقد است در دنیای دیجیتال که هرکس می تواند نظر خود را منتشر و به شور بگذارد ديگر نيازي به مجوز گرفتن نيست.البته وی دلیل این سیاست دولتها را کنترل اطلاعات و غالب ماندن دیدگاه دولتها در جامعه عنوان میکند. با وجود این، باز هم وی تاکید میکند که فضاي ديجيتال به دليل امكانات بالايي كه دارد به سادگي قابل كنترل نيست. وی در ادامه به اهمیت خصوصی شدن رسانهها اشاره و تصریح میکند: رسانههایی که از سوی مردم حمایت میشوند راه بهتری در پیش دارند. اما این استاد دانشگاه در مورد بزرگترین دغدغه خود میگوید: دغدغه اصلی من در این حوزه ضعف بزرگ در سواد رسانهای مردم است. به طوری که در حال حاضر مردم در فضای رسانهای زندگی میکنند اما هیچ درک و آگاهی از رسانهها و چگونگی فعالیت آنها ندارند و مردم نمیدانند کار یک خبرنگار چیست و و ظایف رسانهها و تاثیرات آنها بر روی جوامع و افراد چیست؟ به همین دلیل وی پیشنهاد میدهد که در تمامی دانشگاهها و دبیرستانها واحدهای درسی سواد رسانهای ایجاد شود. متن کامل این گفت وگو را میخوانید:

مجموعه مديران ما حدود سه، چهارهزار نفر هستند با انديشههايي كه در يك مدار بسته در حال گردش است. متاسفانه چون عموما زبان نميدانند و متون خارجي به عربي، فرانسه و انگليسي نميخوانند با جهان هم در ارتباط نيستند. اغلب مديران ما به جاي كتاب، بولتن ميخوانند. . ما تصور ميكنيم كه پديده خاصي هستيم و افكار ما در صحنه جهاني خاص است. اين نتيجه محصور بودن در يك مداربسته است. آدم وقتي در لووپ باشد فكر ميكند افكارش خاص است.

دکتر «محمود سریع القلم» ، استاد علوم سیاسی دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی ، دانشگاه شهید بهشتی اخیرا در مصاحبه ای که با یکی از روزنامه های صبح کشور (شرق ۱۷/۳/۹۱)انجام داده است . به تحلیل مسائل مرتبط با سیاست خارجی ایران ، تلقی و نگرش مقام های دولتی ایران به منطقه و جهان و... پرداخته است . این مصاحبه از آنجا که رویکردی انتقادی و البته آسیب شناسانه به رویکرد های حاکم بر دستگاه سیاست خارجی و دیپلماسی خارجی کشور دارد ، حائز اهمیت و توجه دو چندان است ؛چرا که به ندرت رویکرد های سیاست خارجی کشور مورد نقد آکادمیک قرار می گیرد و آنچه هست عمدتا هشدارها و انتقادهای غیر عالمانه ای است که در نشریات کشور و سایت های خبری منتشر می شود. تردیدی نیست که نقد و آسیب شناسی دکتر سریع القلم از آنجا که نقد و آسیب شناسی است می تواند مبنایی برای مباحثات بعدی در فضای علمی کشور قرار گیرد.
حتی مجازی
به آدم آرامش می ده !
دوستی شون برات حقیقی می شه
و یهو میشن یه قسمتی از زندگیت!
آدمایی هستن
که با تمام مجازی بودنشون ،
سهم بزرگی تو حقیقت دوستی های تو دارن...
من باور دارم ...
که دو نفر ممکن است دقيقاً به يک چيز نگاه کنند و دو چيز کاملاً متفاوت را ببينند.
من باور دارم ...
که دعوا و جرّ و بحث دو نفر با هم به معنى اين که آنها همديگر را دوست ندارند نيست.
و دعوا نکردن دو نفر با هم نيز به معنى اين که آنها همديگر را دوست دارند نمىباشد.

خبرگزاری ایسنا از قول اکبر هاشمی رفسنجانی نوشت: وقتی قیام عظیم ۱۵ خرداد اتفاق افتاد در دنیا کمتر به این موضوع پرداخته شد و تنها چند کلمهای از حرفهای رژیم در رسانههای دنیا منتشر شد. اما امروز شاهدیم حتی وقتی یک خبرنگار را زندانی میکنند، در کل دنیا خبرش پخش میشود. یعنی هر اتفاقی که میافتد دنیا میفهمد و رسانههای آزاد دنیا و سایتها آن را پخش میکنند. البته گاهی با اغراق و بزرگ نمایی این اتفاق میافتد.
"حالا شاهدیم یک صفحه فیسبوک که برای مردم هزینه ندارد تبدیل به چندین دستگاه تلویزیون و رادیو میشود که میلیونها نفر را تحت تاثیر قرار میدهد"
او افزود: امروز در سایه اینترنت و ماهوارهها دیگر نمیتوان جلوی اطلاعات را گرفت. البته عوارض بدی هم دارد، اما اگر بخواهیم جلوی یک چیزی گرفته شود ده تای دیگر سبز میشود و وقتی مردم راه اطلاعات را پیدا کردند نمیشود آنها را متوقف کرد. این امر روزافزون است و در انقلابهای اتفاق افتاده در دو سال اخیر این رسانهها فعال بودهاند.
آقای هاشمی اضافه کرد: حالا شاهدیم یک صفحه فیسبوک که برای مردم هزینه ندارد تبدیل به چندین دستگاه تلویزیون و رادیو میشود که میلیونها نفر را تحت تاثیر قرار میدهد و یک ویدیو تصویر که با موبایلها گرفته شده به دنیا منتقل میشود که به نظر من این امری مبارک برای دنیا است. که گرچه برخی خوششان نمیآید اما اگر اساسی به سعادت بشریت فکر کنیم و علیه ظلم و ستم و بیداد و ستمگری حرکت کنیم، شاهد خواهیم بود که اگر این رسانهها وجود نداشته باشند خطرناک خواهد بود.
مصاحبه با پروفسور کاظم معتمد نژاد؛ رئيس انجمن ايراني مطالعات جامعه اطلاعاتي
در گفت و گو با آقای جواد صبوحی از روزنامه قدس پیرامون ضرورت آینده نگری اطلاعات در جامعه امروز ایران را می خوانید:
پس از پايان دهه 90 و آغاز هزاره سوم ، دنيا وارد مرحله جديدي از تکامل تکنولوژيک خود به نام عصر اطلاعات شد. عصري كه ساختارها و ملزومات خود را با فناوري هاي موجود منطبق ساخت و بر اساس نيازهاي حاصل شده زمينه زايش فناورهاي جديدي را فراهم کرد. اينترنت به عنوان بزرگترين و موثرترين مولود گره خوردگي ابزارهاي ارتباطي و اطلاعاتي ظرف چند ساله اخيررشد بسياري يافت و سيستمهاي ارتباطي و اطلاعاتي نيز به شكل چشمگيري توسعه يافت .همزمان توجه جوامع به الگوي توسعه دانايي محور به عنوان سيستم مطلوب توسعه اي در جوامع اطلاعاتي عزم جهانيان بويژه سازمانهاي بين المللي را براي تغيير نگرش در اين حوزه مشخص نمود. در اين راستا توجه به اصل آزادی بیان، دسترسی عام و جهانشمول به اطلاعات و دانش، احترام برای تنوع زبانی و فرهنگی و دسترسی برابر به آموزش مطلوب مباني نامگذاري روز جهاني جامعه اطلاعاتي ازسوي یونسکو را فراهم نمود.

اگر برای یک کار "اشتباه"، هزار "توجیه" بیاورید میشود "هزار و یک اشتباه !!!

ابو علی سینا حکیم فرزانه
علی رغم اختلاف نظر ها، اکثر دانش آموزان این موارد را جزو عجایب هفت گانه نام بردند:
اهرام مصر
تاج محل
دره بزرگ گراند کانیون در امریکا
کانال پاناما
کلیسای پطرس مقدس
دیوار بزرگ چین
آبشار نیاگارا
آموزگار هنگام جمع کردن نوشته های دانش آموزان، متوجه شد که یکی از آنها هنوز کارش را تمام نکرده است.
از دخترک پرسید که آیا مشکلی دارد...
دختر جواب داد: بله کمی مشکل دارم، چون تعداد شگفتی ها خیلی زیاد است و نمیدانم کدام را بنویسم!...
آموزگار گفت: آنهایی را که نوشته ای نام ببر شاید ما هم بتوانیم کمک کنیم...
دخترک با تردید چنین خواند:
به نظر من عجایب هفت گانه دنیا عبارتند از:
دیدن
شنیدن
لمس کردن
چشیدن
احساس کردن
خندیدن
دوست داشتن
اتاق در چنان سکوتی فرو رفت که حتی صدای زمین افتادن سنجاق شنیده می شد...!
به راستـــــــــــــــــــــــــی ...
آن چیزهایی که به نظرمان ساده و معمولی میرسند، آنها را نادیده و دست کم میگیریم، حقیقا شگفت انگیزند...با ملایمت به یادمان می آورند که با ارزش ترین چیزهای زندگی ساخته دست انسان نیستند و آنها را نمیتوان خرید ، آن قدر خود را مشغول نکنید که بی توجه از کنارشان بگذرید...
خداوندا مرا وسیله صلح خویش قرار ده
آن جا که کین است بادا که عشق آورم
آن جا که تقصیر است بادا که بخشایش آورم
آن جا که تفرقه است بادا که یگانگی آورم
آن جا که خطاست بادا که راستی آورم
آن جا که شک است بادا که ایمان آورم
آن جا که نومیدی است بادا که امید آورم
آن جا که ظلمات است بادا که نور آورم
آن جا که غمناکی است بادا که شادمانی آورم
خداوندا بادا که بیشتردر پی تسلی دادن باشم تا تسلی یافتن
در پی فهمیدن باشم تا فهمیده شدن
در پی دوست داشتن باشم تا دوست داشته شدن
چرا که با بخشیدن است که می گیریم
با فراموشی خویشتن است که خویشتن را باز می یابیم
با بخشودن است که بخشایش به کف می آوریم
با مردن است که به زندگی برانگیخته می شویم
/نيايش برای صلح / اثری از فرانچسکوی قدیس
بنویس !چه یک نامه ، خاطرات روزانه ، یا یاداشتی موقع صحبت با تلفن .. اما بنویس ! با نوشتن به خدا و به دیگران نزدیک تر می شویم . اگر می خواهی نقش خودت را در دنیا بهتر بفهمی ، بنویس. سعی کن روح ات را در نوشته ات بذاری، حتا اگر هیچ کس کارت را نمی خواند – یا بدتر، حتا اگر کسی چیزی را بخواند که نمی خواهی خوانده شود.
همین نوشتن به ما کمک می کند افکارمان را تنظیم کنیم و پیرامون مان واضح تر ببینیم.یک کاغذ و قلم معجزه می کند، درد را تسکین می دهد ، رویاها را تحقق می بخشد و امید های از دست رفته را باز می گردادند . کلمه قدرت است . پائلو کوئیلو

بـه انـار شبیه شده ام ...
تـاجــی بر سر ...
و دلی پر خـون...


اگر شورایعالی فضای مجازی با تأخیر اقدام کند، به سرنوشت شوراهای قبلی دچار میشود.
«متأسفانه از زمان تأسیس این شورا تاکنون نزدیک بیش از دو ماه میگذرد اما هنوز هیچ برنامه مشخص یا چشمانداز روشنی از دستاوردهایی که این شورا خواهد داشت در جامعه مطرح نشده است و این موضوع، نوعی نگرانی را به وجود آورده که اگر این شورا همچنان با تأخیر اقدام کند، به سرنوشت شوراهای قبلی که در این حوزه داشتهایم دچار شود.»
با تشکیل شورایعالی فضای مجازی در 17 اسفند 90، دیدگاههای مختلفی درباره اهداف شکلگیری این شورا به وجود آمد. برخلاف عدهای که معتقد بودند تشکیل شورا در راستای سیاستهای محدودسازی دسترسی و کنترل امنیتی بر فضای مجازی است، دستهای دیگر تأسیس شورا را بیش از هر چیز در راستای تمرکز سیاستهای پراکنده و تدوین استراتژی توسعه فناوری اطلاعات قلمداد میکردند. در بیستوپنجمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات، مرضیه خلقتی گفتوگویی با دکتر علیاکبر جلالی، استاد دانشکده برق دانشگاه علم و صنعت و از فعالان حوزه مجازی داشته است.

او در این گفتوگو از طرفی نگرانیها و دغدغههایش در خصوص گذشت دو ماه از تأسیس شورا و ارائه نشدن چشمانداز روشنی از برنامههای آن در این مدت را بازگو میکند و از طرف دیگر امیدوار است که شورایعالی فضای مجازی با در پیش گرفتن راهکارهایی مثل پاسخگویی و شفافیت، شایستهسالاری و ایجاد پارلمان فضای مجازی برای استفاده از متخصصان رشتههای مختلف، به سرعت در مسیر تدوین و اجرای استراتژی توسعه فناوری اطلاعات گام بردارد.
هنگامی که کسی زیاد تنبلی کند و یا کج و معوج بنشیند و یا لم بدهد، به او می گویند: مگه تنبلخونه شاه عباسه؟ در این قطعه به ریشه یابی این مثل عامیانه می پردازیم. شاه عباس کبیر یک روز گفت: خدا را شکر! همه اصناف در مملکت ایران به نوایی رسیده اند و هیچ کس نیست که بدون درآمد باشد. سپس خطاب به مشاوران خود گفت: همین طور است؟ همه سخن شاه را تایید کردند. از نمایندگان اصناف پرسید، آن ها هم بر حرف شاه صحه گذاشتند و از تلاش های شاه در آبادانی مملکت تعریف کردند. اما وزیر عرض کرد: قربانتان بشوم، فقط تنبل ها هستند که سرشان بی کلاه مانده.
شاه بلافاصله دستورداد تا تنبلخانه ای در اصفهان تاسیس شود و به امور تنبلها بپردازد. بودجه ای نیز به این کار اختصاص داده شد.کلنگ تنبل خانه بر زمین زده شد و تنبل خانه مجللی و باشکوهی تاسیس شد.
تنبل ها از سرتاسر مملکت را در آن جای گرفتند و زندگیشان از بودجه دولتی تامین شد.
تعرفه بودجه تنبل خانه روز به روز بیشتر می شد، شاه گفت: این همه پول برای تنبل خانه؟ عرض کردند: بله. تعداد تنبلها زیاد شده و هر روز هم بیشتر از دیروز می شود! شاه به صورت سرزده و با لباس مبدل به صورت ناشناس از تنبلخانه بازدید کرد. دید تنبلها از در و دیوار بالا می روند و جای سوزن انداختن نیست.
شاه خودش را معرفی کرد. هرچه گفتند: شاه آمده، فایده ای نداشت، آن قدر شلوغ بود که شاه هم نمی توانست داخل بشود. شاه دریافت که بسیاری از این ها تنبل نیستند و خود را تنبل جا زده اند تا مواجب بگیرند.شاه به کاخ خود رفت و مساله را به شور گذاشت.
مشاوران هریک طرحی ارائه دادند تا تنبل ها را از غیر تنبل ها تشخیص بدهند ولی هیچ یکی از این طرح ها عملی نبود. سرانجام دلقک شاه گفت: برای تشخیص تنبل های حقیقی از تنبل نماها همه را به حمامی ببرند و منافذ حمام را ببندند و آتش حمام را به تدریج تند کنند، تنبل نماها تاب حرارت را نمی آورند و از حمام بیرون می روند و تنبلهای حقیقی در حمام می مانند.شاه این تدبیر را پسندید و آن را به اجرا درآورد. تنبل نماها یک به یک از حمام فرار کردند.
فقط دو نفر باقی ماندند که روی سنگ های سوزان کف حمام خوابیده بودند. یکی ناله می کرد و می گفت: آخ سوختم، آخ سوختم. دیگری حال ناله و فریاد هم نداشت گاهی با صدای ضعیف می گفت: بگو رفیقم هم سوخت!!!
به گفته مدير گروه راديويي دانشكده صداوسيما، راديو دانشگاه با كادري دانشجويي از سوم خردادماه 1391، مصادف با سالروز آزادسازي خرمشهر و ولادت امام محمد باقر عليه السلام آغاز به كار خواهد كرد.
وي در ادامه افزود: برنامه هاي اين راديو از ساعت 13-12 هر روز در پرديس دانشكده به صورت زنده پخش خواهد شد.
لازم به ذكر است براي شنيدن صداي راديو دانشگاه مي توانيد به آدرس radio.iribu.ir مراجعه نماييد.
شعار اين راديو عبارتست از: راديو دانشگاه، صداي دانش و آگاهي
اگر براي يك سال برنامهريزي ميكنيد، دانهاي بكاريد.
اگر براي ده سال برنامهريزي ميكنيد، درختي بكاريد.
اگر ميخواهيد براي صد سال آينده برنامهريزي كنيد، مردم را آموزش دهيد.
زماني كه دانهاي ميكاريد فقط يك خوشه درو ميكنيد، اما زماني كه به مردم آموزش مي دهيد، صدها خوشه به دست خواهيد آورد»
«گوآن ژونگ»، فيلسوف چيني قرن هفتم ميلادي
