طرح های كلان مركز ملی فضای مجازی برای طرح در بودجه۹۲ اعلام شد

مصوبه شورای عالی فضای مجازی در خصوص «طرح‌های کلان مرکز ملی فضای مجازی کشور جهت تدوین لایحه بودجه 1392» از سوی مرکز ملی فضای مجازی کشور تصویب و ابلاغ شد.

مصوبه شورای عالی فضای مجازی در خصوص «طرح‌های کلان مرکز ملی فضای مجازی کشور جهت تدوین لایحه بودجه ۱۳۹۲» تصویب شد.

 به گزارش ایلنا، مصوبه شورای عالی فضای مجازی در خصوص «طرح‌های کلان مرکز ملی فضای مجازی کشور جهت تدوین لایحه بودجه 1392» از سوی مرکز ملی فضای مجازی کشور تصویب و ابلاغ شد.

 شورای عالی فضای مجازی، در دهمین جلسه مورخ 11/9/1391، عناوین «طرح‌های کلان مرکز ملی فضای مجازی کشور جهت تدوین لایحه بودجه 1392» را به شرح ذیل تصویب نمود:

 1ـ طرح ارتقای امنیت و دفاع سایبری (فضای مجازی)

 2ـ طرح ارتقای تولید محتوای فضای مجازی

 3ـ طرح ارتقای خدمات فضای مجازی

 4ـ طرح ارتقای زیرساختهای فضای مجازی

 5 ـ طرح تنظیم مقررات فضای مجازی

 6 ـ طرح حمایت از فعالان حقیقی و حقوقی فضای مجازی

 7ـ طرح توسعه علمی، تحقیقات توسعه‌ای، مطالعات راهبردی و فرهنگ‌سازی

 8 ـ طرح فعالیتهای بین‌المللی و برون‌مرزی

 این مصوبه که به استحضار مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) رسیده است، جهت اجرا ابلاغ می‌شود.

 دبیر شورای عالی فضای مجازی ـ مهدی اخوان بهابادی

 منبع: ایستنا

 اخبار مرتبط: چالش های اجرایی فضای مجازی

کمیسیون عالی ارتقای تولید محتوای فضای مجازی کشور

مصوبه شورای عالی فضای مجازی در خصوص شرح وظایف و اختیارات و اعضای «کمیسیون عالی ارتقای تولید محتوای فضای مجازی کشور» ابلاغ شد.

به گزارش مشرق به نقل از  روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران، شورای عالی فضای مجازی، در دهمین جلسه مورخ 11/9/1391، براساس ماده 9 اساسنامه مرکز ملی فضای مجازی، شرح وظایف و اختیارات و اعضای «کمیسیون عالی ارتقای تولید محتوای فضای مجازی کشور» را به شرح زیر تصویب نمود:

الف) شرح وظایف و اختیارات:

1ـ تصمیم‌سازی و ارائه پیشنهاد سیاستها و برنامه‌های کلان حمایت از تولید محتوای فضای مجازی جهت ارتقای کمی و کیفی تولیدات متنوع و مبتنی بر ارزشهای انقلابی و اسلامی جهت تصویب در شورای عالی.

2ـ تقسیم کار ملی و ایجاد هماهنگی و هم‌افزایی بین دستگاههای مرتبط با تولید محتوای فضای مجازی در چارچوب مصوبات شورای عالی.

3ـ نظارت مستمر بر عملکرد دستگاه‌های مرتبط با تولید محتوای فضای مجازی در چارچوب مصوبات شورای عالی.

4ـ سیاستگذاری در خصوص تشویق و ترغیب مستمر بخش‌های خصوصی و مردمی برای فعال شدن در عرصه تولید محتوای مطلوب فضای مجازی و گسترش بازار کسب و کار و اشتغالزایی در این عرصه در چارچوب مصوبات شورای عالی.

5 ـ سیاستگذاری جهت حمایت از ایجاد زیرساختهای موردنیاز تولیدکنندگان محتوا در چارچوب مصوبات شورای عالی.

ادامه نوشته

تنظیم سند پیوست فرهنگی برای نظارت بر محتوای پیامک ها

در خصوص محتواهای پیامک‌ها مرکز ملی فضای مجازی، سازمان تنظیم مقررات وزارت ارشاد و مرکز رسانه‌های دیجیتال درحال آماده سازی یک پیوست فرهنگی هستند و چارچوب ای پیوست آماده شده و پس از تکمیل به اپراتورها ابلاغ می‌شود و آنها موظف هستند که این مواد را رعایت کنند.

با راه اندازی یک سامانه از سوی مرکز رسانه‌های دیجیتال نظارت بر محتوای پیامک ها و پیگیری شکایت افراد جدی تر دنبال می شود.

 حسن رضوانی معاون نظارت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، در گفت وگو با باشگاه خبرنگارن گفت: در خصوص محتواهای پیامک‌ها مرکز ملی فضای مجازی، سازمان تنظیم مقررات وزارت ارشاد و مرکز رسانه‌های دیجیتال درحال آماده سازی یک پیوست فرهنگی هستند و چارچوب ای پیوست آماده شده و پس از تکمیل به اپراتورها ابلاغ می‌شود و آنها موظف هستند که این مواد را رعایت کنند.

 وی با اشاره به راه اندازی یک سامانه از سوی مرکز رسانه‌های دیجیتال، برای  ارسال شکایت کاربران در خصوص پیامک‌های انبوه و تبلیغاتی، اظهار داشت: این مرکز فقط باید در خصوص تعیین محتوای پیامک‌های تبلیغاتی وارد شود ونظارت بر شکایتهای مرتبط با این پیامک‌ها به عهده سازمان تنظیم مقررات است.

 رضوانی گفت: چنانچه در بحث محتوا شکایتی بود کاربران می توانند شکایت خود را به این مرکز اعلام کنند، دراین زمینه رگولاتوری با این مرکز هماهنگ است ولی در غیر اینصورت رسیدگی به شکایت‌های عمومی در حیطه وظایف مرکز رسانه ‌های دیجیتال نیست.

منبع خبر: تابناک

نظریه پارازیت در مقابل ارتباط

هادی خانیکی

پرفسور مجید تهرانیان که در آستانه هفتاد و پنج سالگی (۱۳۹۱-۱۳۱۶) در آمریکا درگذشت، از معتبرترین و شاخص ترین نظریه پردازان و محققان ایرانی ارتباطات در عرصه بین الملل است. نام او در حوزه مطالعات ارتباطات و توسعه که از جمله بخش های جوان و جهان گیر و پردامنه ارتباطات است، برجسته و ماندگار است. او خود را متعلق به نسل دوم نظریه پردازانی می‌داند که با الهام از نظریه های وابستگی میان توسعه و توسعه نیافتگی نسبت به نقش رسانه ها برخورد انتقاد آمیزتری داشته اند.

ادامه نوشته

راهنمای حضور فرهنگی در شبکه های اجتماعی

وحید یامین‌پور

تردیدی نیست که همه گیر شدن اینترنت، مهمترین زمینه ی دسترسی غیررسمی شهروندان به فناوری های ارتباطات است. اینترنت علیرغم همه گیر بودن و درد دسترس همگان بودن، یک نهاد خصوصی است و «استفاده ی شخصی» افراد از رسانه های همگانی را موجب می شود. اینترنت علی الظاهر سازماندهی شده نیست بنابراین امکان بارگذاری مداوم اطلاعات و اصلاح آنها در آن فراهم است. در این میان مهمترین ابهام و پیچیدگی در خصوص شبکه های اجتماعی است.

 

ادامه نوشته

100 خصوصیات آدمهای موفق

تا در طلب گوهرِ کانی کآنی
تا در هوس لقمه ی نانی نانی

این نکته ی رمز اگر بدانی دانی
هر چیز که در جستن آنی آنی

مولانا

100 خصوصیات آدمهای موفق

تمامي موفقان جهان؛ بنوعي در رفتار با هم مشترك هستند.

 

شما گاهي فكر ميكنيد كه؛ مثلا: اخلاق اين شخص چقدر شبيه خودم و يا فلان شخص است.

لطفا سر فرصت كافي و با دقت؛ نكا ت زیر را بخوانيد و در مقايسه با خودتان؛ به هر موضوع يك ٪ یا امتياز دهيد:

يك صد خصوصیات رفتاری در بين افراد موفق:

1- به خداوند ايمان دارند و معتقدند كه ايمان مبناي همه اعجازهاست و پادزهر شكست و در همه حال شاكر خداوند هستند.

2- داراي اهداف مشخص هستند.

3- هميشه در پي فرصت‌هاي مناسب هستند.

4- داراي روحيه مداومت و پشتكار هستند.

5- در اثر بروز مشكلات متوقف نميشوند.

6- با متخصص مشورت مي‌کنند.

7- تسليم مشكلات نمي‌شوند و سخت كوش هستند.

8- در مقابل جواب نه، تسليم نمي‌شوند.

9- از غير ممكن حرف نمي‌زنند.

10- مي‌دانند كه چه مي‌خواهند.

11- حاكم بر سرنوشت خود هستند.

12- محدوديت‌هاي ذهنشان را؛ معيار سنجش نمي‌دانند.

13- داراي اشتياق سوزان برای رسيدن به هدف هستند.

14- در پي رسيدن به هدف خود؛ راه بازگشتي را قرار نمي‌دهند؛ شايد راه را عوض كنند ولي هدف را هرگز.

15- به رويا‌هاي خود جامه عمل مي‌پوشانند؛ و اجازه بي‌احترامي را نمي‌دهند.

ادامه نوشته

کنترل هوشمند شبکه‌های مجازی اجتماعی

فرمانده نیروی انتظامی گفت: کنترل هوشمند شبکه‌های اجتماعی نسبت به فیلترینگ آنها بهتر است.

به گزارش ایسنا، سردار اسماعیل احمدی مقدم روز چهارشنبه ۱۳ دی ۹۱ در حاشیه مراسم صبحگاه فرماندهی انتظامی استان قم در پاسخ به ایسنا، افزود: اساسا نیروی انتظامی در حوزه فیلترینگ سایت‌ها مسوولیتی نداشته و تصمیم و اجرای آن برعهده ناجا نیست.

 وی با تاکید بر اینکه کنترل هوشمند شبکه‌های مجازی اجتماعی، از مضرات آنها جلوگیری می‌کند، تصریح کرد: با کنترل هوشمند شبکه‌های اجتماعی چندگانه علاوه بر اینکه از مضرات آنها جلوگیری می‌شود، مردم می‌توانند از بخش‌های مفید آن بهره‌مند شوند.

 فرمانده نیروی انتظامی همچنین از تهیه نرم‌افزاری جدید در این راستا خبر داد و عنوان کرد: با تشکیل شورای فضای مجازی، تصمیم‌ها سرعت گرفته و مسوولان درصدد تهیه آن هستند تا تسهیلات برای کاربران اینترنت افزوده شود.

نورو مارکتینگ (NeuroMarketing)

دوست خوبم مهندس خسرو سلجوقی عزیز مطلب خواندنی را از وبلاگ جناب دکتر فرزاد مقدم ارسال کرده بودند که خواندن آن را به همه شما دوستان عزیز توصیه می کنم. برای نگارنده گرامی این نوشتار نیز آرزوی توفیق دارم.

این روزها نورو مارکتینگ خیلی بر سر زبانها افتاده است. به جا و بی جا این اصطلاح را در بعضی گفتگوها میشنویم و در برخی نوشته ها می بینیم. حالا این نورومارکتینگ چیست و به چه دردمان می خورد بماند! ترس من از نوابغی است که بلافاصله کلاسهای مهندسی نورومارکتینگ در تبلیغات به راه می اندازند و به همین بهانه شهریه های سه چهار میلیون تومانی از خلق خدا می گیرند. از سویی دیگر برخی از شرکتها که به دنبال موضوعات نو و جدید هستند هم در دام شرکتهای تبلیغاتی اینکاره افتاده و کمپینهای نورومارکتینگ برای تسخیر مغز مشتریان را می خرند. غافل از اینکه همه این هیاهوها به خاطر یک مشت دلار است و بس! در این میان البته هستند نشریاتی(چون توسعه مهندسی بازار) که سعی در بالا بردن آگاهی جامعه تبلیغاتی کشور دارند و همین که سد راه نوابغ اصطلاح سازی می شوند کارشان جای تقدیر دارد.

نورومارکتینگ چیز غریبی نیست، از قدیم الایام هم بوده و وجود داشته، منتها این چنین تئوریزه نشده بودتا این که دو نفر به نامهای رنوویس و مورین آن را به شکل امروزی در آوردند. نورومارکتینگ، همین طور که از نامش پیداست، از دو کلمه نورو و مارکتینگ تشکیل شده و نقطه شروع آن استفاده از نتایج تحقیقات رشته مغز و اعصاب و تکنولوژیهای اندازه گیری فعالیتهای مغز انسان در برنامه های بازاریابی است.

ادامه نوشته

تاسیس پژوهشگاه فضای مجازی

عصر ارتباط در گفتگو با مهدی اخوان بهابادی مورخ 9 دی 91 اعلام کرد که پژوهشگاه فناوری ارتباطات و اطلاعات وزارت ICT  به پژوهشگاه فضای مجازی تغییر نام پیدا کرد و از این پس وابسته به مرکز ملی فضای مجازی می شود. به این ترتیب 4 پژوهشگاه ارتباطات، فناوری اطلاعات، امنیت و مدیریت به این مجموعه اضافه شده و با توجه به ماهیت این تشکیلات پژوهشگاه فضای مجازی نیز به آن ها اضافه می شود تا عملا  به ماموریت های «مرکز ملی فضای مجازی» جامه عمل بپوشانند. اخوان پیش بینی کرده است که پژوهشکده ای هم به نام «محتوا» به این مجموعه اضافه شود . از نکات خواندنی دیگر این مصاحبه نکات برگرفته در زیر است:

-       اعطای پروانه فعالیت خدمات چند رسانه ای: ظاهرا قرار شده تا پایان بهمن ماه سال جاری مجوز فعالیت برای عرضه سرویس و ارائه خدمات به فعالین این عرصه داده شود و این کار با فعالیت اجرای فیبر نوری FTTX متفاوت است. همچنین ایشان اشاره کرده اند که مشکل مملکت در بخش سرویس و خدمات است و نه فناوری FTTX .

-       باز هم سوالات فیس بوکی: اخوان اشاره کرده است که طبق قوانین کشور عضویت در شبکه های اجتماعی به طور طبیعی جرم نیست ولی دور زدن سامانه فیلترینگ کشور طبق قانون جرم انگاشته شده و بنابراین بایستی این دو موضوع را از هم تفکیک کرد. تفسیر ایشان از دور زدن سامانه فیلترینگ به عنوان جرم در حالی است که طبق قانون جرایم رایانه ای استفاده از فیلتر شکن ها جرم محسوب نمی شود، بلکه توزیع کنندگان آن مجرم شناخته می شوند. شبکه های اجتماعی زیادی در سطح دنیا وجود دارد که استفاده های مفیدی از آن در سطح دنیا به عمل می آید و مضرات قابل توجهی هم دارد. دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور بررسی و کار کارشناسی دقیق روی شبکه های اجتماعی و نظام پالایش کشور را وعده داد تا به صورت عملیاتی در باره آن تصمیم گیری شود.

-       وضعیت شورای عالی اطلاع رسانی: شورای عالی اطلاع رسانی که در زیر مجموعه شورای عالی انقلاب فرهنگی فعالیت می کند، خواستار پیوستن به شورای عالی فضای مجازی شده است و ظاهرا مقرر شده است این شورا در زیر مجموعه کمیسیون عالی تولید محتوا فعالیت کند.

منبع : عصر ارتباط مورخ 9/دی/91

دما، رطوبت، نور و ابر در گوشه اتاق شما

هنرمند هلندی روشی را برای تولید ابر در درون خانه و فضاهای سربسته ایجاد کرده. او برای تولید ابر ، دما – رطوبت و نور را تحت کنترل درآورده تا چنین ابرهای خارق‌العاده‌ی را در گوشه اتاق خلق کند.

برای دیدن تصاویر بیشتر به آدرس زیر مراجعه کنید تا مجموعه کارها را ببینید

http://www.berndnaut.nl/works.htm

ابرهای پف کرده زیبا توسط یک ماشین بخار تولید می‌شوند و منظره‌ای شگفت انگیز را در فضای سربسته مانند اتاق – راهروها و دیگر جاها ایجاد می‌کند. مجله تایم این حرکت را که فصل مشترکی بین علم و هنر ایجاد کرده یکی از بهترین اختراعات سال ۲۰۱۲ نامیده است. 

 

ضرورت بازمهندسی ساختار اجرایی در حوزه فرهنگ

شماره سی و دوم ماهنامه مدیریت ارتباطات –ویژه دی‌ماه- به مدیرمسؤولی امیرعباس تقی‌پور و سردبیری امیر لعلی منتشر شد.

  در سرمقاله این شماره به قلم امیرعباس تقی‌پور با اشاره به موضوع تأسیس صفحه ویژه دفتر مقام معظم رهبری در فیس‌بوک آمده است: «اگر چه تا لحظه ارسال به چاپ این شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات، هیچ موضع رسمی‌ای از سوی دفتر مقام معظم رهبری در خصوص راه‌اندازی و مدیریت صفحه‌ای با نام ایشان در فیس‌بوک، اعلام نشده است اما حجم نظرات و تحلیل‌های ارائه شده در رسانه‌های داخلی و خارجی، بسیار قابل توجه است...».

 مدیرمسؤول ماهنامه مدیریت ارتباطات در ادامه یادداشت خود با تأکید بر اینکه «وظیفه شناخت به‌موقع، معرفی پدیده و آماده‌سازی خوراک فکری و محتوای مورد نیاز نهادهای حکومتی ... بر عهده نخبگان یا مراکزی مانند دانشگاه، حوزه‌های علمیه، انجمن‌ها و مؤسساتی است که ایشان را نمایندگی می‌کنند»، با اشاره به اینکه در مواجهه با برخی پدیده‌های ارتباطی آنها را دیر به رسمیت می‌شنایم که نمونه آن ویدئو یا ماهواره است، آورده: «اگر به‌هنگام بشناسیم و با شناخت به آگاه‌سازی جامعه بپردازیم، قوانینی روزآمد و کارآمد وضع خواهیم کرد؛ قوانینی که مورد احترام اکثریت جامعه بوده و امکان استفاده صحیح از آنچه در اختیار داریم را فراهم خواهند کرد. تا چند روز دیگر، تب ایجاد صفحه‌ای به نام دفتر رهبری در فیس‌بوک فروکش خواهد کرد اما مهم، استفاده از یک و تنها یکی از ظرفیت‌های فضای مجازی برای انتشار لحظه‌ای دیدگاه‌های رهبری است. از این دست ظرفیت‌ها که می‌توانیم به تولید محتوای سالم در آنها بپردازیم کم نیستند. استفاده آگاهانه از تکنولوژی‌ها به نفع کشور، ممکن است».

 گفت‌وگوی اصلی این شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات به گفت‌وگو با امیر خوراکیان، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران اختصاص یافته است. وی در این گفت‌وگو از ساختار فرهنگی در کشور انتقاد کرده و خواستار بازمهندسی ساختار اجرایی در حوزه فرهنگ شده است.

 

ادامه نوشته

شبکه‌های اجتماعی، پدیده فراگیر عصر ارتباطات

شبکه‌های اجتماعی در سراسر جهان با سرعت چشمگیری گسترش یافته است. در کشورهایی همچون بریتانیا، ایالات متحده آمریکا، روسیه، جمهوری چک و اسپانیا، نزدیک نیمی از افراد بالغِ کل این مجموعه‌ها هم اکنون از فیس بوک و وب‌ سایت‌های مشابه استفاده می‌کنند. این سایت‌ها همچنین در میان دولت‌های با درآمد پایین نیز پرطرف‌دار هستند. در این کشور‌ها هر شخصی که به اینترنت دسترسی دارد، می‌خواهد که از شبکه‌های اجتماعی بهره گیرد.

در همین حال، گوشی‌ تلفن همراه، در همه جای جهان به چیزی رایج تبدیل شده و مردم از این گوشی‌ها به شیوه‌هایی چون فرستادن متن و گرفتن عکس استفاده می‌کنند. گوشی‌های هوشمند همچنین به طور فزاینده‌ای در میان نیمی از مردم بریتانیا، ایالات متحده و ژاپن رایج شده است. در سطح جهانی بیشتر کاربران گوشی‌های هوشمند اذعان می‌کنند که آن‌ها شبکه‌های اجتماعی را با گوشی‌های شخصی خود، آن هم برای گرفتن اطلاعاتی در خصوص شغل، کالاهای مصرفی و مسائل سیاسی می‌بینند.

آقای احد رضا قیه باشی در مطلبی با عنوان شبکه های اجتماعی پدیده فراگیر عصر ارتباطات به ابعاد مختلف این موضوع پرداخته است که در ادامه می خوانید.

ادامه نوشته

اینفوگرافی

تحقيقات نشان مي‌دهد كه مردم توجه كمتري به نوشته‌ها و متون دارند و اين توجه كمتر و كمتر مي‌شود و تمايل براي صرف زمان بيش‌تر بر جنبه‌هاي بصري وجود دارد. استفاده از گرافیک‌های اطلاع رسان باعث می‌شود بیننده با نگاهی کوتاه حجم قابل توجهی از اطلاعات را که شکل نوشتاری آن ممکن است مقاله بلند بالایی را تشکیل دهد، به سادگی از طریق بصری دریافت کند و حتی آن را به خاطر بسپارد. شايد به همين دليل باشد كه امروزه گرافیك‌هاي اطلاع رسان همه جا مشاهده می‌شوند، از نشریات گرفته تا علائم راهنمایی و رانندگی.

اینفوگراف چیست؟

واژه اينفوگراف (Info graphic) خلاصه شده‌اي از Information Graphic  به معنای معنابخشی به اطلاعات است. امروزه اينفوگراف ها را زياد در اطراف خود مشاهده مي‌كنيم، كتاب‌هاي كودكان، اخبار، نقشه‌ها و ارائه اطلاعات علمي، همه به نوعي از اينفوگراف به عنوان يك ابزار كارا استفاده مي‌كنند. ابزاري كه دو هدف عمده را پوشش مي‌دهد:

  • كمك به نمايش سريع، واضح و زيباي ايده‌هاي پيچيده
  • نشر اطلاعات و داده‌ها به صورت بصري و سهل‌الوصول

 قواعد ساخت اینفوگراف :

  • سازمان‌دهی ( چه میزان جزئیات نیاز است و کجاها باید تاکید بیش‌تر نمود؟)
  • نمایان سازی ( دیگران باید به سادگی بتوانند اینفوگراف را ببینند و از آن استفاده کنند)
  • زمینه و بافت ( آیا بینندگانتان تحمل دیدن اینفوگراف شما را دارند؟)
  • ساده سازی ( متون و رنگ‌ها نباید بر کلیت کار غالب باشند)
  • تعادل ( اطلاعات خیلی زیادی ارائه نکنید در عوض وضوح را بالا ببرید)
  • رابطه علت و معمولی ( نمایش علت ومعلول‌ها در رابطه‌ها نشان داده شوند )
  • نمایش تضادها و مقایسه‌ها
  • چند بعدی بودن ( این هدف اصلی اینفوگراف است)
  • یکپارچگی (انسجام در طرح موضوعات)

منابعی برای یافتن اینفوگراف

با جستجو در منابع داخلي و خارجي علاوه بر يافتن اينفوگراف هاي متنوع و فراوان مي‌توان به سايت‌هاي اينترنتي مرجع اينفوگراف نيز دسترسي پيدا كرد.

در زير چند نمونه از سایت‌های فعال خارجي در زمينه‌ي توليد و نمايش اينفوگراف‌ ذكر شده است:

در داخل كشور، علاوه بر برخي خبرگزاری‌ها كه از اينفوگراف استفاده مي‌‌كنند هنوز سايت‌هاي زيادي در اين زمينه فعال نشده‌اند. تنها موارد سايت تخصصي اينفوگراف كه در داخل فعال است؛