لزوم تدوین یک قانون جامع و مانع برای ساماندهی صندوق های بازنشستگی کشور

✍️ وحید محمد زاده

✅ در هنگام تدوین برنامه ششم توسعه کشور یکی از ابر چالش هایی که دولت و مجلس بعنوان یک امر بسیار بحث برانگیز با آن مواجه و اتفاق نظر داشتند ، آینده صندوق های بازنشستگی کشور بود که به دلایل مختلف از مدار و مسیر خود خارج شده بودند و به موسساتی تبدیل شده بودند که نمی توانند فلسفه ایجاد و هدف قانونگذار و خود را محقق نمایند.

✅ این موسسات به دلیل انتصاب مدیران دولتی ناکارآمد و غیر متخصص که با علوم اقتصادی و سرمایه گذاری ، بنگاهداری و بازارسازی و بازاریابی بیگانه بودند و پس از خروج از سمت هایی در مدیریت کلان دولتها و نمایندگی مجلس بیکار می شدند حسب ارتباطات مقامات به هیات مدیره و مدیریت حوزه های ستادی و هلدینگ ها و شرکتهای وابسته به صندوق ها وصل و منصوب می شدند و با عملکرد غیر تخصصی خود و تصمیم گیری های غیر منطقی و غیر اقتصادی که حاصل بی دانشی و بی تجربگی آنها در سمت های اقتصادی حساس بود این سازمانهای اقتصادی معظم و ثروتمند را ورشکسته و بحران زا کردند و از طرفی این صندوق ها حیاط خلوت دولتهای مختلف نیز بشمار می آمد که به دلیل عدم شفافیت و عدم در معرض شیشه ای شدن و در دید قرار گرفتن فعالیتها و عملکرد مدیران ، صورتهای مالی و نحوه انتصابات و نحوه پرداخت حقوق و مزایای مدیران همیشه توسط بازنشستگان بعنوان جامعه هدف و افکار عمومی و رسانه ها  به آنها با دیده شک و تردید نگریسته می شد و درواقع جامعه و ذی نفعان به دلیل تاریکخانه ای که بر تصمیمات ، اقدامات و عملکرد این موسسات سایه افکنده بود و بحث وجود و توسعه فساد اداری ، مالی و اقتصادی را در آنها تقویت می کرد همواره به  عملکرد این قبیل موسسات با نگرانی ، بدگمانی و شبهه چشم می دوختند و حتی اگر پرسشی هم از فعالیتها و عملکرد آنها توسط برخی  رسانه ها ، خبرنگاران و ذی نفعان صورت می گرفت با عدم پاسخگویی و فقدان شفافیت مدیران و مقامات روبرو می شدند.

ادامه نوشته

بازاریابی پارتیزانی یا چریکی

از میان همه‌ی رسانه‌های تبلیغاتی، تلویزیون، رادیو و بیلبورد جزو گران قیمت‌ترین رسانه‌ها هستند که کسب و کارهای کوچک و بسیاری از استارت آپ‌ها به احتمال زیاد نمی‌توانند از آن استفاده کنند.

در چنین شرایطی بهترین راهکار، استفاده از بازاریابی پارتیزانی یا چریکی (Guerrilla Marketing) است.

تفاوت بازاریابی سنتی و چریکی

اصلی‌ترین تفاوت این دو در تاکتیک‌های آن‌هاست که در مورد بازاریابی چریکی بر این موارد تاکید زیادی دارد:

خلاقیت

 روابط خوب

 رضایت

جی کانرد لویسون، پدر بازاریابی چریکی، این استراتژی را اینگونه توصیف می‌کند:

    روحیه و ماهیّت بازاریابی چریکی همواره یک چیز است: دستیابی به هدفهای متعارف مانند سود و جلب رضایت مخاطب، با استفاده از روش‌های غیر متعارف و با سرمایه‌گذاری بر روی انرژی، به جای پول.

همانطور که دیدیم، بازاریابی چریکی به راحتی قابل پیاده‌سازی بوده و هزینه مالی آن بسیار پایین است. با اینحال، می‌تواند یک تاثیر قابل توجه در مخاطب داشته باشد و برند را به شکلی جذاب و خلاقانه به مشتری معرفی نماید. دقیقاً به خاطر همین ویژگی‌ها بوده که این روش بازاریابی، تا به امروز، توانسته موفقیت‌های بسیاری را برای کسب و کارهای کوچک در جای جای دنیا به همراه داشته باشد.

هدف اصلی بازاریابی پارتیزانی آن کسب و کارهای کوچکی بودند که به دنبال روش‌های ساده و کم خرج برای جذب مخاطب هستند. اما این نوع از بازاریابی لزوماً منحصر به تجارت‌های کوچک نیست و تا به حال، بسیاری از برندهای تجاری بزرگ نیز با موفقیّت از آن استفاده کرده‌اند.

اصول تبلیغات چریکی را می‌توان در بازاریابی اینترنتی نیز پیاده‌سازی کرد. ما می‌توانیم با یک هزینه کم، راهکارهایی پیدا کنیم که مخاطبان خود را غافلگیر کنیم و نام خود را در ذهن آنها حک کنیم. البته، برای این منظور بهتر است که شناخت درستی از فضای اینترنت پیدا کنیم و دقیقاً با ویژگی‌ها، مزایا و معایب بازاریابی آنلاین آشنا باشیم.

 

نمونه ای از کاربرد هنر در روش های تاثیرگذار بازاریابی چریکی با هزینه اندک

آیا رسانه ملی در پنج سال آینده نابود می شود؟

🔸 محمد ابوالحسنی، تهیه کننده  برنامه های طنز و انتقادی«دیرین دیرین» در همایش سالیانه دیمارک(دیجیتال مارکتینگ)در محل مرکز همایش های بین‌المللی سازمان صدا وسیما 8 مرداد 98 سخنرانی داشت که حاوی نکات جالبی در خصوص بازاریابی نوین می باشد.

امروز قصد دارم بی خیال بیان حرف های کلیشه‌ای و تکراری شوم و بی هیچ ملاحظه‌ای فکرهایی که مدت ها در سرم می گذرد را با شما به اشتراک بگذارم.

پنج سال پیش فکر این‌که رسانه ملی با چند هزار میلیارد بودجه مصوب و حدود پنجاه هزار همکار و در اختیار داشتن تعداد زیادی شبکه های  رادیویی و تلویزیونی، برای تبلیغ برنامه های پربیننده اش مثل عصر جدید، حالا خورشید و یا راه اندازی شبکه تلویزیونی جدیدش (ایران کالا)، به یک برند محتوای دیجیتال در فضای مجازی روی بیاورد، فقط خنده دار نبود، بلکه اگر نگوییم احمقانه، خوش‌خیالانه و فانتزی به نظر می‌رسید. (البته مدیرانی که در رسانه ملی  درک و شناخت درستی نسبت به رسانه و فضای مجازی دارند و سعی می کنند پیوند رسانه ملی و فضای مجازی را برقرار کنند را باید قدر دانست و ستود، چرا که هنوز برخی از مدیران مثل کبک سرشان را زیر برف فرو برده‌اند)

هر چقدر که حرف هایی که پنج سال پیش،  و در هنگام طراحی "دیرین دیرین" میزدم،  برای آن موقع عجیب و باور نکردنی بود، اما  امروز می بینیم که شد!

ادامه نوشته

مهارت خود هیپنوتیزم؛ راه اتصال با ضمیر ناخودآگاه

سخنرانی مهارت های خود هیپنوتیزم توسط استاد صمد ولیزاده در سالن مفتح در تاریخ 10 مرداد 98 برگزار شد. بحث هیپنوتیزم همواره جذاب و یر ابهام بوده است. درخواست انسان از نیروهای متافیزیکی برای کسب آرامش و درمان همواره در آئین ها و کیش های مختلف مطرح بوده است. خلسه همان هیپنوتیزم است که سه مرحله دارد. در فرهنگ اسلامی؛ عرفان گفته می شود. در فرهنگ ایرانی؛ مغان گفته می شود. حافظ علیه الرحمه اشاره دارد که:

در خرابات مغان نور خدا می‌بینم

این عجب بین که چه نوری ز کجا می‌بینم

در فرهنگ مسیحی؛ مسمر(نام پزشک اتریشی) گفته می شود. فواید درمانی هیپنوتیزم 170 نوع بیماری را درمان می کند. آلفا یک تکنیک هیپنوتیزم است. 10 درصد ضمیر آدمی را ضمیر خود آگاه تشکیل میدهد که همانا حواس پنجگانه آدمی و سبک زندگی است و 90 درصد دیگر را ضمیر ناخودآگاه تشکیل میدهد. سوال اساسی این است که چطور میتوان 90 درصد باقیمانده را به کنترل و فرمان در آورد.

برای این منظور مطالب زیادی گفته شده است تا جایی که فقط در تهران روزانه چیزی حدود 120 سخنرانی ارائه می شود. اما چرا آن جواب مطلوب گرفته نمی شود؟ پاسخ های متعددی وجود دارد از جمله کاربردی نبودن مطالب، تئوری صرف بودن، نوعا آموزش ها جنبه انگیزشی است و جنبه نصیحت دارد. نوعا انتظار داریم خیلی سریع به پاسخ برسیم حال آنکه ممارست و تمرین نیاز داریم و بسیاری دیگر.

نکته در تحریک، تسلط و مدیریت ضمیر ناخودآگاه آدمی است. توصیه و تکنیک های ارائه شده از سوی دکتر ولیزاده معطوف ضمیر ناخودآگاه است. روش های آموزشی ایشان حدود 80 درصد عملی و مراقبه است و 20 درصد نقشه راه و چگونگی است.

بسیار سفر باید تا پخته شود خامی

صوفی نشود صافی تا درنکشد جامی

ادامه نوشته

بعد از حذف چهار صفر از پول ملی باید منتظر چه آثاری باشیم؟

حذف چهار صفر از واحد پول ملی (نه صرفا در ایران بلکه در هر اقتصاد مشابه) به هیچ وجه در شرایط تورمی به تغییر پارامترهای کلان اقتصادی منجر نخواهد شد. در حقیقت در این مقطع زمانی که سرعت تورم فزاینده کشور کنترل نشده و انتظارات تورمی آتی نیز کاهش نیافته است پیشنهاد دهندگان این طرح صرفا مایلند با استفاده از این بازی ریاضی، بر فضای ذهنی عموم جامعه در کوتاه مدت مسلط شوند تا بخشی از نارضایتی های اقتصادی موجود به دلیل کاهش قدرت مقایسه برای توده ی مردم به سطح کمتری تقلیل یابد.

مزایای استفاده از این تکنیک در شرایطی که پارامترهای کلان اقتصادی حامی اجرای این طرح باشند عبارت است از:

️کاهش حجم اسکناس

️نقل و انتقال ساده تر پول

️کاهش هزینه ی چاپ (Issuing & Destroying) پول

️ساده سازی محاسبات تجاری و مالی

️تقویت پول ملی در مقابل سایر ارزهای خارجی

️تاثیر مثبت روانی بر فضای ذهنی آحاد مردم

️احتمال داشتن سکه های جدید ارزشمند تر

معایب حذف صفر از پول ملی خصوصا در شرایط نا به هنگام و مدیریت نشده به قرار زیر مرتب می شوند:

🔸 حذف صفر منجر به تشدید رفتار تورمی در قیمت هایی خواهد شد که بعد از اعمال این روش دیگر معنا دار نخواهند بود به طور مثال در داد و ستد های روزانه بسیاری از پول های خرد کنونی دیگر معنادار نخواهند بود که در نتیجه میل رند شدن رو به بالا خواهند یافت یا در مثالی دیگر ارزش سهامی که در بازار بورس اوراق بهادار تهران در حال حاضر زیر 10 هزار ریال ارزش دارند به جهت میل به نزدیک ترین واحد پول رسمی جدید کشور دچار تَورّش خواهند شد.

🔸تاثیر روانی منفی بر کاهش ریاضی دستمزد ها

🔸باعث بالا رفتن احتمال خروج سرمایه های بیشتر از کشور و انتظار سرمایه گذاران برای سپری شدن حالت گذارای (Transient State) ناشی از دستور حذف صفر می گردد به طوری که بیشتر ایشان مایل به انتخاب پوزیشن Wait & See خواهند بود.

🔸زمانی که شرایط اجرای این تصمیم فراهم نباشد احتمال بازگشت صفرهای حذف شده کاملا وجود خواهد داشت.

🔸هزینه ی چاپ و نشر انواع اسکناس و سکه های جدید افزایش خواهد یافت

🔸در کوتاه مدت مشکل درک قیمت های جدید و گیجی عمومی در مواجهه با قیمت ها وجود خواهد داشت

🔸احتمال کاهش صادرات ناشی از تقویت (حتی ظاهری) ارزش پول ملی افزایش خواهد یافت

به طور خلاصه هرگاه دستور حذف چند صفر از واحد پول ملی بدون حمایتِ زیر ساخت های اقتصادی و به صورت ناگهانی صادر شود، تاثیر بسیار ناخوشایندی بر قدرت خرید مردم (People's Power Purchase) خواهد گذاشت.

کیفیت و هزینه های آن

مفهوم اصلی مدیریت کیفیت پروژه فهم و ادراک انتظارات مشتری برای کیفیت محصول و خدمات، جهت برآورده شدن آنها می باشد.

تامین کیفیت هزینه ها و تلاش مضاعفی به پروژه اضافه می نماید. هزینه های کیفیت دو بخش جزء اصلی دارد که شامل موارد زیر می باشد.

1-هزینه های تطابق (Conformance Cost): هزینه های مربوط به پروژه جهت تحقق کیفیت خوب محصول و یا سرویس مانند:

 هزینه های مربوط به برنامه مدیریت کیفیت (بر اساس میزان منابع مصرف شده در تهیه برنامه مدیریت کیفیت شامل تعریف معیارهای تکمیل، پذیرش و اصلاح)

 ‌ هزینه های مربوط به تعریف و مشخص نمودن استانداردهای کنترل کیفی مرتبط در سطح پروژه و یا سازمان

 ‌ هزینه های محاسبه شده بر اساس میزان منابع مصرف شده در بازبینی اقلام قابل تحویل و پیگیری های مربوطه

 ‌ هزینه های مربوط به تست و بازرسی جهت اطمینان از تحقق استاندارد های مشخص شده

 ‌ هزینه های مربوط به تهیه و پر نمودن  هزینه های مربوط به گروه های تخصصی کنترل و تضمین کیفیت در سازمان

2-هزینه های عدم تطابق (Non-Conformance Cost): هزینه های مرتبط با اصلاح مشکلات کیفی مانند:

 ‌دوباره کاری

 ‌ رفع اشتباهات و مشکلات و نقص ها

 ‌ مواد و مصالح دور ریز و اوراق

 ‌ هزینه های مربوط به گارانتی و وارنتی ارائه شده به مشتری

 ‌ هزینه های مربوط به پشتیبانی فنی مشتری پس از ارائه محصول و یا سرویس.