چه کنیم تا گوگل سایت ما را دوست داشته باشد؟
یادداشت های دومین همایش بازاریابی اینترنتی ایران
13 و 14 بهمن ماه 1390
روزگاری بیل گیتز گفت که در اینترنت معدن طلا وجود دارد. و الان به جرات میتوان گفت که اگر در گوگل خوب دیده شویم، پول زیادی در بازار گوگل وجود دارد. لذا این مهم است که وب سایت مان را چطور درست کنیم که خوب دیده شویم و گوگل آن را دوست داشته باشد. چه کنیم که گوگل سایت ما را دوست داشته باشد؟ گوگل بزرگترین پلاتفرم تبلیغات در جهان است. امروز می بایستی کانال های توزیع را مکمل هم ببینیم.
SEO: Search Engine Optimization
SEM: Search Engine Marketing
80% جستجوها در جهان جستجوهای اطلاعاتی است.
10% جستجوها به دنبال معاملات و خرید هستند.
10% جستجوها روی موضوعات معین و با داشتن کلید واژه و اسم خاص هستند.
برای سایت ها می بایستی سرمایه گذاری در سبد محتوای شان کرد و بازده این سرمایه گذاری بسیار مهم است که سایت دیده شود.
Optimization/ Content Creation/HTML/ Architecture
محتوای خوب: عکس، متن، صدا و تصویر. گوگل محتوای تازه و یونیک را دوست دارد و لذا بازدید شما را بالا می آورد. محتوای کپی شده تاثیری در بالا آمدن ندارد. گوگل محتوای کپی شده را دوست ندارد.
ما تولید محتوایی را نیاز داریم که مردم آن را مثل ویروس منتشر کنند.
عنوان بندی طوری باشد که کاربر آن را بخواند.
محتوای ویدئو بایستی زیر 1 دقیقه باشند و از توصیف مناسب برخوردار باشند.
از تَگ استفاده کنیم .
سایت را طوری طراحی کنیم که کاربر به دنبال خواسته اش براحتی برسد.
محتوا بایستی متوازن با صدای مصرف کننده باشد.
Architecture Crawl
رعایت استاندارد
یعنی شما کد تمیز داشته باشید. یعنی چطور سایت را طراحی کنیم که گوگل آن را بفهمد.W3C
Bounces
وقتی یک نفر بانس می کند، یعنی سایت را می بیند و بلافاصله به سایت بعدی میرود، یعنی سایت اول برایش چیز زیادی نداشته و ترجیح داده سریع عبور کند. لذا سایت شما نبایستی بانس داشته باشد.
e_Branding
بهبود و توسعه بِرند از طریق اینترنت.
چگونه فرهنگ یک شرکت را برای استفاده از بِرند اینترنتی تغییر دهیم؟ بِرند یعنی گفتمان و ارتباطات که شما با مشتری تان دارید. یعنی خالق ارتباط با مشتری باشید.
92% شرکت ها در اسپانیا از کاتالوگ آنلاین استفاده می کنند و مشتریان هم از این طریق وارد می شوند.
این در حالی است که 62% سایت ها، سایت های خوبی هم نیستند.
مشکلات توسعه اینترنتی: اینکه افراد تصمیم گیرنده درک درستی از اینترنت ندارند.(دایناسورها) آدم های آفلاین مشکلات برای افراد آنلاین بوجود می آورند. افراد آفلاین پول زیادی را از دست میدهند، بدون اینکه بدانند چگونه. شرکت های فیل در عصر تاریکی زندگی می کنند و بایستی بتوانیم آنها را در سفر تحول کمک کنیم و به نور برسانیم. مطمئن باشید که آب در دل سنگ حفره ایجاد خواهد کرد.
چطور محتوای خوب برای سایت تولید کنیم؟High Quality Content
بایستی طوری بنویسیم که کاربر آن را بخواند و به آن توجه کنند. و حتی دیگران به آن لینک بدهند.
وقتی شما سایتی دارید بایستی همیشه تازه به تازه مطلب داشته باشید. برای بهینه کردن وب سایت خودتان
میتوانید به آدرس زیر مراجعه کنید:
Google performance Best practice
Linkable content à social signals
Content Supports Linkbuilding
3e : educational / entertainment / enlightening/ etical / ???
Four Plan: PLAN – Listen – Evaluate - Act
Strategy in Short: Problem – solution – Implementation - Results
داشتن پلان و برنامه خیلی مهم است. بدترین سناریو کدام است. نقطه نظرات منتقدین را در نظر بگیریم و سپس عمل کنیم. ارتش آمریکا یک استراتژی گوش کردن دارد و نسبت به آن هم خیلی حساس هستند و برنامه دارند.
برای اینکه محتوا موفق باشد: آموزش / تبلیغات / روشنگری/ رعایت اخلاق/ ؟؟؟
وب سایت ها با بروشور تفاوت دارند. بروشور برای یک خدمات خاص است. بروشور قابل لمس است و در جیب می گذاریم اما اینجا موضوع فرق می کند و 24 ساعته و 7 روز هفته هستند. وقتی شما از گوگل برای جستجو استفاده می کنید، گوگل همه صفحات سایت را صفحه اصلی می بیند.
اینجا ویزیبل بودن یا دیده شدن مهم است. (visible)(Front Page)
نیش مارکت: بررسی اینکه کجای این بازار می توانیم چنگگ و نیش خودمان را وارد کنیم.
4P: Passion / Patience / Perseverance / Proactive 4پی معروف کاتلر برای بازاریابی رسانه ای
4P : Presume / Panic / Push / Pre creation 4 پی که نباید انجام داد
اینکه بسیاری از بسترها و تکنولوژی ها در حال ادغام و همگرایی به سمت موبایل هستند.
Mobile Phone
در موتورهای جستجو قابلیت ایندکس شدن بسیار مهم است.
خیلی مهم است Indexiblity/ Relevance/Authority/Clickability SEO در موضوع
وقتی بتوانید واژه های خوب و مناسب در صفحات بگذارید، گوگل میتواند آنرا ایندکس کند و کلیک پذیر کند.
هر چیزی در صفحات شما قابلیت کرال شدن را دارد. کلید واژه های شما می بایستی با محتوای سایت سازگاری داشته باشند. یعنی جملات کوتاه و کلیدی داشته باشیم. کلید واژه های« هتل-ارزان-اصفهان » سایت هایی را می آورد که این هر سه را داشته باشد. (توجه: خط تیره در این عبارت برای جستجو به شما کمک می کند که سریعتر به نتیجه برسید)
کلمات کلیدی و متاتُگ و اخبار و مطالب خوب موجب می شود که شما بالا بیائید و سود ببرید.
Site: www.sitename.com
ایندکس شدن صفحات شما در گوگل بسیار مهم است، این عبارت به
به شما می گوید که چند صفحه سایت شما از دید گوگل استانداردهای لازم را برای ایندکس شدن دارد.
امروزه وب سایت ها مرکز اصلی و جزو اجزای اصلی سازمان ها به حساب می آیند. از طریق وب سایت ها افراد بصورت آنلاین عکس العمل نشان میدهند. امروز مصرف کننده ما مصرف کننده آنلاین است.
تجربه آقای کریستین هاجسون از جزیره ایسلند: زمانی که آتشفشان ایسلند شروع به فعالیت کرد، دود ناشی از آتشفشان موجب شد تا مدتی رفت و آمد هواپیما ها بر فراز این جزیره با مشکل روبرو شود، پرواز های بسیاری به این کشور کنسل و با مشکل روبرو شده بودیم. اخبار ایسلند تا مدتی در راس اخبار سایت ها و جستجوگرها بود. ما آمدیم و از این فرصت استفاده کردیم و با زدن سایت هایی به معرفی جاذبه ها و فرصت های ایسلند اقدام کردیم . این خود موجب شد تا بعد از این بحران حجم زیادی توریست جذب این کشور شوند. در واقع ما از میزان بالای مراجعه کننده به کشورمان استفاده کردیم و فرصت های خودمان را در معرض دید قرار دادیم. لذا در آن سال درآمد زیادی در کشور بدست آمد. چون در وب دیده شدیم.
تجربه آقای ماسیمو بورجیو: لبخند را برای مشتریان به ارمغان بیاورید. تجربه هواپیمایی کی.ال.ام اینکه برای خسته نشدن مسافران در بخش انتظار، یک برنامه کاربردی روی موبایل ها بلوتوث می شود و همه مسافران این پرواز از اطلاعات عمومی هم مطلع می شوند و با هم آشنا می شوند. مثلا در این پرواز یک هنرمند یا یک تاجر یا ورزشکار حضور دارند و هریک قرار است به کجا بروند و شرکت هم به مسافرین اطلاعاتی و هدایا را در خصوص مقصدشان میدهد. مشتری از شما یک کاخ نمی خواهد، بلکه فقط از شما یک حِس خوب می خواهد.
از خبرهای فوری و لحظه ای استفاده کنید و فرصت ها را درون آن جستجو کنید. سیکل رفتاری کاربران را بایستی دنبال کنیم. بازیگران اجتماعی جدیدی وارد شهر شده اند و بایستی با این روند همراه شویم.
The web is Marketing Glue.
The mapping cycle of “users” is closing.
SEO
چه چیزهایی روی سئو تاثیر دارند. 20 درصد فنی سایت شما، 40 درصد کلید واژه های خوب و 40 درصد هم لینک های خوب است که بر روی سئو تاثیر دارند. حداقل شاید نزدیک به دویست آیتم بر روی رتبه بندی گوگل تاثیر دارند. ما بایستی تلاش کنیم حداقل 5 آیتم آن شامل سایت ما بشود. سیستم محتوایی، طراحی کلید واژه های خوب که کار ما را خوب توصیف می کنند. اگر کلید واژه های ما ضعیف باشند در گوگل دیده نمی شوید.
داد و ستد لینک خیلی مهم است. سایت هایی که زمینه کارشان با شما یکی است را لینک بدهید. لینک های خوب بدهید و در لینک های دیگران هم قرار بگیرید. لینک ها ترافیک سایت را بالا می برند. وقتی شما در گوگل یک کلمه را جستجو می کنید، یکسری نتایج را می دهد.
در واقع سایت هایی که به شما ارجاع داده اند، شما را ضمانت می کنند و لذا شما دیده می شوید. لذا میتوان گفت که وب سایت های دیگران هم در دیده شدن ما بسیار موثرند.
در سایت بی.جی.دبلیو (شاهراه طلایی کسب و کار) یک پورتال خوب است. کلید واژه های خوب دارد. 43 وب سایت ساخته که تمام نیازهای مشتری را جواب میدهد.
CCTL
عامل دیگر که در دیده شدن موثر است، سایت شما در هر جایی که هست، هاست شما هم همانجا باشد.
Search marketing maturity cycle اهمیت جستجو
یک) جستجو در ابتدا یک وظیفه بود.
دو) جستجو سپس یک تاکتیک شد.
سه)جستجو امروزه یک مقوله راهبردی هست.
چهار) و در حال حاضر جستجو یک وظیفه مجتمع شده در سایر آمیخته های بازاریابی شده است. چطور میتوان ارزش جستجوی اینترنتی را به یک آمیخته بازاریابی اضافه کرد؟
وب آنالتیک یا تجزیه تحلیل گر وب سایت
تعریف رسمی تحلیل وب: مقایسه، جمع آوری و گزارش دهی اینترنتی بمنظور درک و بهینه سازی وب سایت.
تئوری قارچی: اینکه دارایی وب سایت ما مثل قارچ افزایش و رشد می کند. لذا بایستی به روش درستی کارمان را دنبال کنیم.
تحلیل وب سایت چطور انجام می شود؟ چهار پارامتر در تحلیل موثرند:
AMAT: Acquisition / Measurement / Analysis / Testing
Type of Metrics & Measurement
Quantitive داده های کمی
Comparative داده های کیفی
Test with Google website optimizer
روش برنامه ریزی برای سایت چطور است؟(معرفی روش پُست)
POST (People)(Object)(Strategy)(Technology)
مخاطب(مردم) ما چه کسانی هستند؟؟؟
اهداف و وظایف سایت ما چیست؟
راهبردهای رسیدن به این اهداف چه هست؟
تکنولوژی و فناوری مورد نیاز برای این سایت چه میتواند باشد؟
لذا از این مدل چهار گانه برای دیده شدن میتوان استفاده کرد. توجه داشته باشید که وب سایت ها و یا تکنولوژی را میتوان خرید، اهداف و وظایف را هم میتوان طراحی کرد. پس مردم خیلی مهم هستند.
گوگل آنالِتیک Google Analytics
در تحلیل گوگل 3 نوع هدف داریم:
یک) صفحات برای ایجاد تماس با کاربر است. ما بایستی ساده سازی کنیم. یعنی بتوانیم گوش کنیم و درک کنیم و سپس ارتباط برقرار کنیم.
دو) نوع ویزیتورها و مدت زمان بازدید را بایستی بتوانیم مشخص نمائیم. بازدید خوب، بیشتر از 3 دقیقه و کمتر از آن بازدید خوب نیست.
سه) بازدید کننده خوب کسی است که بیشتر از 7 صفحه را بازدید کرده باشد.
Google Stupid Tax
« مالیات احمقانه گوگل »: وقتی پروژه را بد طراحی می کنید، در گوگل دیده نمیشوید. پاداش گوگل به شما مشتری می باشد. لذا بایستی پروژه را باهوش تعریف کنیم و پروژه تبلیغاتی را خوب طراحی کنیم تا فروش ما بیشتر شود و مالیات کمتری به گوگل بدهیم.
PPC: Pay Per Click CPC: Cost Per Click
پی.پی.سی : یعنی به ازای هر کلیک پول بدهیم. سی.پی.سی : هر کلیک هزینه دارد و بایستی این ها را در محاسبات دخالت دهیم.
Consumer intent Modeling
نکته: تعداد بازدید کننده هایی که تبدیل به مشتری واقعی شده اند نیز بسیار مهم است. فهمیدن مدل قصد و نیت مصرف کننده نیز بسیار مهم است. مثلا از کلمه غذای سگ بتوانیم به سایر کلمات و نیت های مشتری هم برسیم. در یک بررسی ما توانستیم از یک کلمه به 2600 جستجوی دیگر هم برسیم و فهمیدیم که « چقدر فرصت های بازاریابی دیگر هم وجود دارد» با این تجربه متوجه شدیم که:
کاربران دنبال چه هستند؟ در اینترنت چه می کنند و چه چیزهایی را جستجو می کنند؟ چرا با اینترنت تعامل می کنند؟ چه پیام هایی را می بینند و می خوانند؟مشتریان داخل کشورند و یا خارج کشور؟مشتریان را سِگمنت کنیم؟تحقیقات در این رابطه خیلی مهم است. اینکه شُو تبلیغی ما چه باید باشد؟ ما بایستی رسانه های اجتماعی را پایش کنیم و بر روی سئو و مسیر کار کاربران تاثیر گذاریم. همینطور تبلیغات را سِگمنت کنیم؟
چه ویژگی هایی را باید در بازاریابی داشته باشیم؟
-بایستی کنجکاوی یک بچه 5 ساله را داشته باشیم. بایستی منطق کارآگاهی داشته باشیم.
-بایستی بخواهیم که در موتورهای جستجو اول باشیم.
-بایستی مثل یک سیاستمداری باشیم که افراد را اغنا می کند.
-بازاریاب بایستی گوش شنوا داشته باشد و راه های زیادی برای شنیدن و تبادل وجود دارد.
-بایستی نوآور باشیم و اینکه چه کنیم تا متمایز باشیم.
-بایستی دقت کنیم ببینیم دیگران چه کرده اند و موفق شده اند.
-اینکه آینده را ببینیم و پیچیدگی های آن را درک کنیم.
-setvar()
متغیر متعلق به گوگل است که امکان این را میدهد که یک مشتری را ردیابی کنیم. این مشتری شرکت است و یا یک شخص است و ... مشتریان را میتوان سِگمنت بندی کرد. ویژگی جغرافیایی و شخصی کاربران را میتوان از طریق گوگل آنالتیک بدست آورد.
در فضای مجازی بهتر است که موش(کوچک و چابک) باشند تا فیل(سنگین و کم تحرک). شرکت ها
The Mushroom Theory
تئوری قارچ: مشتری همه جا هست و ما بایستی اطلاعات داشته باشیم از کلیک استریم ها، یعنی ببینیم که کاربر کجاها را کلیک کرده و بازدید داشته است. در اینجا از مشتری نیز بایستی بپرسیم و همچنین از رقبا نیز مطلع باشیم.
اشتباهات رایج در گوگل آنالتیک
-نداشتن هدف: همیشه 3 هدف را طراحی کنید، اولی و دومی را پیگیری کنید و سومی را حتما انجام دهید.
-بایستی با ابزارک هایی از ورود و خروج کاربر مطلع شویم.
-یو. آر.ال صفحات سایت تان را بهینه نمی کنید.
-سطح بندی نکردن صفحات و ساختار غلط آن.
-می بایستی تمام اسناد آفیس و سایر اسناد را دسته بندی و لیبل گذاری کنید.
Video
ویدئو : امروز همگرایی و ادغام رسانه ای صورت گرفته است. و اینترنت در جیب ما جا می گیرد. در آینده برای مردم تماشای ویدئو جذاب تر است.
هر دقیقه در یوتیوپ 35 ساعت محتوای ویدئو آپلود می شود.
در فوریه 2011 حداقل 85% مردم آمریکا حداقل یک فیلم ویدئویی را دیده اند.
پیام های اینترنتی و تبلیغات از طریق ویدئو بیشتر از متن بوده است.(داشتن ویدئوی خرده فروشان)
ویدئوی آنلاین اطلاعات بیشتری را از خدمات و کالا در اختیار می گذارد. و امروزه بخشی از جستجوها را تشکیل میدهد.
یوتیوپ به شما اجازه میدهد، خود متن ویدئو را نیز پیاده سازی کنید. زیر نویس داشته باشید و اطلاعات جانبی مربوط به آن ویدئو را پیاده سازی کنید.
سایت های اشتراک ویدئو عبارتند از:
Youtube\AOL video\Blip.TV\MetaCafe.com و در ایران آپارات
Video optimization: opportunity or strategy?
موتورهای جستجو می توانند فیلم ویدئو را راحت تر ایندکس کنند.
اگر ویدئوی شما روی فروش محصول تان اثر می گذارد، بهتر است این ویدئو را بر روی وب سایت خودتان قرار دهید تا اینکه روی سایت یوتیوپ قرار دهید. روی سایت کنترل بیشتری خواهید داشت. و بازدید سایت را بالا می برد(البته بستگی به سئو سایت شما هم دارد) همچنین بایستی مطمئن شوید که کاربران میتوانند ویدئوی شما را ببینند.(فرمت مناسب ویدئو مهم است)
MetaData
فراداده فراداده مرتبط با این ویدئو بسیار مهم است. زیر نویس متن نیز بسیار مهم است. برای گوگل نیز اطلاعات زیر نویس در ایندکس سازی بسیار مهم است.
RSS
داشتن آر.اس.اس بسیار مهم است. هر زمان که وب سایت محتوای جدیدی تولید می کند، آر.اس.اس محتوای جدید سایت و یا وبلاگ را برای شما ارسال می کند.
MRSS: multimedia RSS
مثل آر.اس.اس است و در اینجا برایتان ویدئو را می آورد. این امکان را یاهو ابداع کرده است.
زمانی که شما روی یوتیوپ آپلود می کنید، مدتی زمان می برد تا اطلاعات را بدهید. اما بر روی این سایت با نام « تیوب مُوگول» وقتی آپلود می کنید همزمان بر روی 20 سایت دیگر هم آپلود می شود. بایستی از همه پرتال ها استفاده کنید تا همه جا دیده شوید.
Blinks سایت بلینکس: ویدئو ها را از سراسر جهان گردآوری می کند و با جذب ویدئو ترافیک را بالا می برد.
Social Media and Social WEB and Social Marketing
رسانه اجتماعی : رسانه اجتماعی یک پورتال است. و این ها گفتمان بوجود می آورند. رسانه اجتماعی یک نگرش است. فضای تبادل آرزوها و عقاید است. وب اجتماعی نیز یک وسیله همکاری است. وسیله تَگ گذاشتن است. وسیله کامنت گذاری است. در رسانه های گروهی سنتی تا 10 سال پیش بمباران اطلاعاتی می کردند. امروز این رسانه جواب نمی دهد. امروز مصرف کننده بالقوه نداریم. مصرف کننده امروز خود به رسانه های مختلف دسترسی دارد. امروز استراتژی پُوش دیگر جواب نمیدهد. رسانه اینترنت امکان تبادل را بوجود آورده است، شما اگر از محصولی خوشتان نیاید، آنرا در اینترنت به دیگران هم اعلام می کنید. امروز این امکان وجود دارد که یک جوان 13 ساله در توئیتر با یک یادداشت میتواند کل بِرند 40 ساله شما را به چالش بکشد.
رسانه اجتماعی یک دنیای عظیم است. برای تعامل بروید و ابتدا با فرزندتان و دوستانتان صحبت کنید. این ها اکوسیستم مجموعه ما هستند.
جستجوهای اجتماعی: یعنی کمک دیگران به یکدیگر برای اینکه چیزهایی را که می خواهیم زودتر پیدا کنیم.
امروزه هزاران شبکه اجتماعی وجود دارد. فیس بوک هم یک عضو هست. در مرکز همه این شبکه ها «شما» هستید. توجه داشته باشید: « وب یعنی کاربر » و نه فضای اینترنت.
Un marketing بازاریابی نکنید
مولف این کتاب می گوید: رسانه اجتماعی یعنی مشارکت و تعامل. بازاریابی نکنید. بروید با مشتری ارتباط و مشارکت برقرار کنید. قبل از بروز و ظهور رسانه های اجتماعی، در وب 1، محتوا و طراحی مهم بود. در وب 2 علاوه بر محتوا و طراحی، مسئله جدید اینترکشن و یا تعامل بود. با ظهور شبکه های اجتماعی، موضوع ارتباط با مخاطبین و گوش کردن و اصلاح کردن و همچنین گفتمان صادقانه و نه گفتمان مغرورانه مطرح می شود.
Social Media Policy
شما نیاز دارید که مستند ساز و نویسنده داشته باشید (اِدیتوریال) که مکتوب کنند. توسعه مهارت های نوشتن مهم است. ما نیاز داریم مسائل فنی را رعایت کنیم. پایش و رصد کردن را بلد باشیم. موجودیت های وب را بشناسیم. شما باید نیروی انسانی تان را توانمند کنید که از طرف شما بنویسند.
www.justice.vic.gov.au/socialmedia سیاست های کشور استرالیا در بخش رسانه های اجتماعی