-Remediation

یعنی بازی ها، رسانه های قبل خودشان را هم بهبود می بخشند و قواعد و چارچوب های جدیدی را هم بوجود می آورند.

- بازی ها موجب پیدا شدن ژانرهای جدید کارتون و بازی های رایانه ای شده است.

در خاتمه سخنران، اشاره به ضرورت تغییر در شیوه های روایت گری در قصه ها و ژانرها داشت و چنین اظهار داشت که بایستی شیوه های قصه گویی مان را تغییر دهیم.

دکتر مهدی منتظر قائم، دومین سخنران این نشست بود. ایشان با بیان مقدمه ای اظهار داشت که شرایط ما در مقایسه با دنیا به سمت عقب گرد است و آمارها نشان از بروز یک نوع فاجعه میدهد. و لذا بایستی هر چه سریعتر کاری کرد. تصورات ما (در دنیای کودک و نوجوان) برگرفته از دنیای واقعی مان است. بایستی از مخاطب مان شناخت لحظه ای داشته باشیم.

- تصورات قدیمی ها و پیشکسوت ها پاسخگوی نیازهای امروز سازمان نیست. پیشکسوت به معنای آن نیست که تازه واردها و نوآوران بایستی از آنان تبعیت کنند.

-قالب ها، ساختارها و ژانرها و محتویات موجود با مکانیزم های جدید فاصله دارند.

-ما نیاز داریم که خلاقیت و مکانیزم های عالمانه را بیش از هر زمان دیگر بکار گیریم.

-حوزه کودک و نوجوان را بایستی بیش از پیش توجه کنیم.

-شعار دادن عصر دیجیتال، فضای مجازی و رسانه مجازی اثری ندارد، بایستی هر چه زودتر کاری کرد. چرا که اینترنت آمده است و یک فضای چند رسانه ای بوجود آورده است. اینترنت صحرای محشری را بوجود آورده است. صحرای محشری که انگاری روح همه آدمیان در آن است.

و با امکان « ترجمه ماشینی» یک همگرایی زبانی نیز بوجود می آید.

- تلفن همراه هم یک اثر تشدید شوندگی در اینترنت بوجود آورده است.

- صدا و سیما برای موفقیت در این بحران، نیاز به برنامه ریزی از بالا تا پائین دارد. و هماهنگی با سایر نهادهای فرهنگی کشور بوجود آید.

- تفکیک گروه های سنی کودک و نوجوان به گروه های ریز تر انجام شود. ترمولوژی مان را در این حوزه عوض کنیم. و توسعه کیفی گروه های کودک و نوجوان اتفاق بیفتد.

سخنران در پایان خواستار مشارکت جوانان در فرآیند تولید و برنامه سازی، سیاستگذاری، در بخش ارائه ایده ها و در داوری ها شد.

یادآور می شود، مقاله « نسل های رسانه ای» به قلم دکتر مهدی منتظر قائم و خانم زهره فغانی در شماره 28 ویژه نامه خردنامه منتشر و در اینترنت قابل دسترسی است.

سومین سخنران این نشست دکتر محسنیان راد با عنوان ماهواره و تلویزیون بود. استاد نام آشنای عرصه ارتباطات.

ایشان در ابتدا به چالش های رسانه تلویزیون اشاره داشتند و اینکه بپذیریم امروزه در اصل « ماهواره» همان «تلویزیون» است. مهم نیست که از طریق امواج میاید و یا از طریق سیگنال های رقومی.

سخنران به پدیده مخاطب پنداری اشاره داشته و اینکه شرایط عوض شده و بایستی مفاهیمی از قبیل ارتباط گیرنده و یا مصرف کننده را بیشتر توجه کنیم.

- جهان رسانه ها در حال تبدیل شدن به بازار پیام می باشد. و گیرندگان پیام ما فقط ایرانی ها نمی باشند.

سخنران در پایان خواستار توجه جدی پژوهشگران و دست اندرکاران حوزه رسانه در بهره برداری بهتر از زمان شد.