وب سنجی(7): مدل ارزیابی کیفی وب سایت ها به روش مک کلور
1- مک کلور[1] – مدل ارزیابی وب گاه هاي دولتی آمریکا
مک کلور مولف کتابهای بسیاری در خصوص دولت الکترونیک می باشد. از نظر وی شاخص هاي در نظر گرفته شده براي ارزیابی وب گاه هاي دولتی آمریکا به صورت زیر است:
v محتوا
• تصویر کلی از وب گاه موجود باشد.
• هدف وب گاه بیان شده باشد.
• خدمت و اطلاعات فراهم شده براي وب گاه مشخص باشد.
• دستورالعمل هاي نحوه استفاده از وب گاه وجود داشته باشد.
• هدف و مأموریت وب گاه متناسب با مخاطبین آن باشد.
• حقوق مؤلفین مشخص باشد.
• محتواي صفحه اول منطبق با هدف و مأموریت وب گاه باشد.
• محتوا و پیوندها منطبق بر نیازهاي مخاطبین باشد.
• وب گاه شامل اطلاعات لازم و مفید باشد و مطالب وب گاه با یکدیگر همپوشانی نداشته باشد.
• مراجع محتوا در دسترس باشند.
• محتوا کیفیت بالایی داشته باشد که کاربران را تحت تأثیر قرار دهد.
• محتوا به شیوه انشایی گویایی نوشته شده باشد.
• محتوا شامل الفاظ زشت و یا شوخی نباشد.
• محتوا به طرفداري از گروه خاصی نباشد.
• محتوا به صورت منطقی در سراسر وب گاه و بر اساس نیاز کاربر سازماندهی شده باشد.
v بهروزسازي
• آدرس تماس با فرد و آخرین زمان به روزرسانی در پایین صفحات نشان داده شود.
• صفحات به روز نگهداري شوند.
• محتواي وب گاه به روز نگهداري شود.
v کنترل فهرست مطالب
• عناوین توصیفی و قابل فهم باشد.
• هر صفحه عنوان داشته باشد.
• اگر عناوین به طور کامل مفهوم را نمی رساند، داراي توضیحاتی باشد.
• اطلاعاتی که به وسیله ي پیوند مهیا هستند، با عناوین و توضیحات منطبق باشد.
• ابزار ناوبري در تمامی صفحات استاندارد باشد.
v خدمات
• آیا خدمات براي تمامی افراد رایگان است و با بخشی از آن نیاز به پرداخت هزینه دارد؟
• خدمات نیاز کاربر را برآورده نمایند.
• خدمات کاملا عملیاتی باشند و در صورتی که نیاز به پرداخت هزینه باشد ذکر شده باشد.
v دقت
• شرحی از وضعیت وب گاه وجود داشته باشد.
• مراجع و منابع اطلاعاتی استناد شده دقیق باشد.
• خطاهاي نحوي و املایی وجود نداشته باشد.
v حفظ حریم خصوصی
• میزان آگاهی دادن به کاربران درباره سیاست هاي وب گاه
• میزان آگاه کردن کاربران از اطلاعات درون وب گاه
• آیا کاربران امکان رد و بدل کردن اطلاعات رمزنگاري شده را با وب گاه دارند؟

v امنیت
• آیا کاربر درباره امن بودن وب گاه مطمئن است؟
• آیا استفاده رمزنگاري شده از وب گاه امکان پذیر است؟
• آیا براي دسترسی به بخشی از وب گاه نیاز به کلمه عبور است؟
v موتور جستجو
• آیا وب گاه موتور جستجوي شخصی خود را دارد؟
• آیا دستورالعمل هایی که در وب گاه وجود دارد به کاربر درباره چگونگی انجام جستجو در وب گاه کمک می کند؟
• میزان تأثیرگذاري، آسانی استفاده و قدرت موتور جستجو چه اندازه است؟
v کیفیت پیوندها
• پیوند مرده وجود نداشته باشد.
• پیوندهاي جدید قابل تشخیص باشند.
• پیوند هاي میان بر براي کاربرانی که از وب گاه زیاد استفاده می نمایند وجود داشته باشد.
• اگر پیوندي محدودیت دسترسی دارد مشخص باشد.
• اگر پیوند به سند یا عکس با حجم بالایی باشد، به نحوي به کاربر هشدار داده شود.
v سرعت
• از عکس هاي بزرگ و رنگ هاي روشن کم تر استفاده شده باشد تا زمان دریافت براي ارتباطات کند مناسب باشد.
• برنامه نویسی پیوندها مناسب باشد تا بتوان به سرعت در وب گاه حرکت کرد.
v دسترس پذیري
• نام کامل وب گاه در عنوان و آدرس سند موجود باشد.
• امکان دسترسی به وب گاه وجود داشته باشد.
• آدرس الکترونیکی آن کاربر را دچار سردرگمی نکند.
• فراداده منطبق بر وب گاه در صفحه وجود داشته باشد.
v طراحی
• قالب مناسب داشته باشد.
• قالب یکسان در تمامی صفحات استفاده شده باشد.
• صفحه اول وب گاه ساده و کوتاه باشد.
• وب گاه با ابرمتن استاندارد نوشته شده باشد.
• جلوه هاي بصري و رنگ متناسب با اطلاعات مندرج در وب گاه باشد.
• جلوه هاي بصري کوچک زیادي مورد استفاده قرار گرفته باشد.
• نمادهاي تصویري قابل فهم باشند و تداعی کننده کاري باشد که انجام می دهند.
• کاربران امکان خاموش کردن بارگذاري عکس ها را داشته باشند.
v ناوبري
• نیاز به مهارت کاربران براي ناوبري نباشد.
• عملیاتی باشد.
• انتخاب هاي ناوبري مشخص باشد.
• دستورالعمل هاي ناوبري در صورتی که حاوي اطلاعات خصوصی باشند، ملاحظات امنیتی داشته باشند.
• قابلیت بازگشت به صفحه اول
• قابلیت بازگشت به صفحه قبل و مرحله قبل
v صدا و تصویر
• صدا و تصویر پیوند به وب گاه هایی که امکان دریافت نرم افزارهاي مورد نظر را دارند، داشته باشد.کاربردهاي صدا و تصویر در وب گاه مناسب باشد.