چابک سازی سازمانی
پیام پروفسور علیاکبر فرهنگی، چهره ماندگار کشور و رئیس دپارتمان مدیریت عالی راهبردی کسب و کار ( DBA) ماهان، آغازگر این همایش بود.
در ادامه سخنرانان و اساتید این همایش درباره ویژگیهای سازمان چابک و روشهای تحقق این ویژگیها سخن گفتند.
مهندس هادی سیاری ریاست مدرسه عالی کسب و کار ماهان و انجمن مدیریت کسب و کار ایران، توسعه فرهنگ نظارتپذیری در اصلاح نظام اداری، چابکسازی در راستای مدیریت سازمانهای آینده، خلق سازمانهای دانشمحور و وفادارسازی مشتری در سازمانهای چابک را از محورهای مهم این گردهمایی عنوان کرد.
در این همایش دو پنل تخصصی با عنوانهای «ماندگاران مدیریت ایران» و «کارآفرینان برتر» نیز برگزار شد.
ریاست پنل نخست را پرفسور ناصر میرسپاسی، پدر علم مدیریت منابع انسانی ایران و رئیس دپارتمان مدیریت راهبردی کسب و کار(MBA) ماهان بر عهده داشت.
پرفسور محمود ساعتچی، پدر علم روانشناسی بهرهوری ایران و دبیر علمی همایش، پرفسور مسعود حیدری، پدر علم مذاکرات ایران، پرفسور بیژن خرم، پدر تفکر سیستمی در ایران، دکتر محمدرضا بهرنگی، رئیس انجمن علمی مدیریت آموزشی ایران و دکتر محمدعلی شفیعا، دانشیار دانشگاه علم و صنعت، مهمانان این پنل بودند. در پنل تخصصی «ماندگاران مدیریت ایران» در مورد مهمترین ضرورتها و الزامات شکلگیری سازمانهای چابک بحث و تبادل نظر شد.
ریاست پنل دوم که با عنوان «کارآفرینان برتر ایران» برگزار شد بر عهده دکتر مجید سیاری، دبیرکل کانون کارآفرینان و مدیرعامل موسسه آموزش عالی ماهان بود.
در ادامه یادداشت و برداشت های نگارنده از همایش ملی چابک سازی سازمانی آمده است.
1- استاد نیما کیمیایی
عنوان سخنرانی: 0 تا 100 زنجیره موفقیت سازمان های چابک
در این سخنرانی زنجیره موفقیت سازمانی مبتنی بر روش pepi ارائه شد.
PEPI-Process Enhancement Practical Implementation Program
مراحل و گام های روش مزبور به قرار زیر است:
1- داشتن چشم انداز، داشتن ماموریت و هدف مشخص(چشم انداز بایستی دائما نو به نو شود، اما خط مشی شرکت ثابت است)
2- مشخص کردن اینکه کجا میخواهیم برویم و چرا؟
3- مشخص کردن موانع موجود در مسیر(تهدیدها) و تبدیل موانع به فرصت
4- ایجاد باور، انگیزه، تیم سازی و بوجود آوردن زمینه های همکاری(برای برند بایستی باورها را جا انداخت؛ مردم باور شما را انتخاب می کنند)
5- اجرا کردن، پایلوت کردن و بازخورد گرفتن از اقدامات انجام شده و نتیجه گرفتن(تدوین برنامه و اجرای پایلوت آن بایستی همزمان باشد)
6- تحلیل رقبا، تحلیل بازار و برنامه ریزی برای رقبا(تهدید رقبا نیز بر این اساس الگوبرداری (Benchmarking) بررسی شود)
اجرای این متدلوژی می تواند باعث ساختارشکنی مدیران و پرسنل در سازمان موجود شده که خود می تواند برندینگ، افزایش فروش و افزایش وفاداری مشتریان را بهمراه داشته باشد.
چند نکته:
7- - بسیاری از سازمان ها جزایری بیش نیستند و عملا بین واحدها هیچ ارتباطی وجود ندارد.
8- - همه سازمان ها استانداردهایی دارند، لاکن بایستی بتوان آن ها را تبدیل به عدد و رقم کرد.
9- - ترقی خدمت؛ یعنی اینکه زاویه دیدمان را عوض کنیم و جور دیگر ببینیم.
2- دکتر محمود محمدیان
عنوان سخنرانی: روابط عمومی در سازمان های چابک
در این سخنرانی بر این مطلب تاکید شد که لزوما داشتن یک کالای خوب، کافی نیست، بلکه بایستی بتوان بر روش های درست بازاریابی، کالای خوب را معرفی مناسب کنیم.
1- جریان سازی: چطور یک مسئله را تبدیل به موج کنیم؟ داشتن روابط عمومی و تبلیغات مناسب صد در صد مهم است.
2- هر دو طرف عرضه کننده و مصرف کننده بایستی اطلاعات شان را از یکدیگر بیشتر کنند. ما برای مشتریان مان فعالیت می کنیم.
3- مشتریان ما دائم در حال تغییر هستند، سلیقه آنان، رفتار و عادات آنان.
4- جریان سازی: یعنی مخاطب ما که برای آن اطلاع رسانی می کنیم، خودش مبلغ ما بشود.(مثل یک شایعه یا تبلیغات دهان به دهان که بسیار هم قدرت دارد)
5- بازاریابی ویروسی: در فضای مجازی به تبلیغات دهان به دهان گفته می شود.
6- فضای بازار آینده را فرآیند جریان سازی هدایت می کند.
7- بایستی برای برند، داستان گویی کنیم. داستان های خوب روایت می شوند.
نمونه داستان سرایی کمپانی اپل و سیب آن!(سیب آدم، سیب نیوتن و سیب استیوجابز)
8- رخنه در اخبار بسیار مهم است. خیلی خوب است که یک طرف سومی از ما بگوید. مردم به اخبار اعتماد بیشتری دارند.
9- رویداد سازی و خلق رویدادها بسیار مهم هستند.
10-ساختار شکنی: بایستی متفاوت عمل کنیم. در مسیر گذشته حرکت کردن، همان نتایج قبلی را می دهد.
3- دکتر بهنود الله وردی نیک
عنوان سخنرانی: برندینگ چابک
در این سخنرانی بر هویت بخشی برندینگ تاکید شد و اینکه هویت سازی سال ها طول می کشد. سخنران معتقد بود که ما عصر تولید، عصر فروش، عصر بازاریابی را گذرانده ایم و اینک در عصر برندینگ به سر می بریم.
1- برندینگ: یعنی آفرینش، نفوذ در قلب ها و ایجاد جایگاه در ذهن بشریت.
2- چطور میتوان برندینگ چابک انجام داد؟
3- شایستگی های کلیدی سازمان خود را بشناسید؟
4- هویت سازی از حوزه فرد، محصول، سازمان و کشور شروع می شود.
5- برای محصول بایستی شخصیت پردازی کرد(در صورتی که رقبا این کار را نکرده باشند)
نمونه ماشین بنز آلمان یک ماشین مردانه است و پژو فرانسه یک ماشین زنانه!
با وجود اینکه سالهاست در عصر برندینگ قرار گرفته ایم، این مفهوم هنوز در ایران نوپا و البته در حال رشد است. مدیران پیشرو، پیشتر از دیگران، سازمانها و کسب و کارهای خود را با یاری برندآفرینی و کسب مشاوره های تخصصی برند ارتقا می دهند و به موفقیت نزدیک تر می کنند.
4- دکتر وحید قربانی
عنوان سخنرانی: خلق سازمان های دانش محور
در این سخنرانی بر اهمیت سازمان های دانش محور و آسیب های سازمان های بروکراتیک پرداخته شد. امروزه، این مفهوم نه تنها شناخته شده است بلکه سبکهای مختلفی از خود را در کشورمان به نمایش گذاشته است. هم سازمانها و هم دانشگاهها تمرکز خوبی را بر مدیریت دانش داشتهاند و دارند. در این میان، موضوعات مورد مناقشهای نیز وجود دارد که در حوزه نظر و اجرا جایگاهی برای خود ایجاد کردهاند.
1- مشکل ساختارهای سلسله مراتبی و بروکراتیک مانع اصلی چابک سازی سازمانی است.
2- برای سازمان های امروزی دانش بنیان، دیگر آزمون و خطا معنایی ندارد- چرا که دیگر فرصتی وجود ندارد.
3- سازمان های دانش محور از انجمن های نخبگی استفاده می کنند.
4- سازمان های پیشرفته امروزه نیروهای ارزشی دیگر کشورها را براحتی جذب می کنند.
5- امروزه سازمان ها از سازمان های یادگیرنده به سمت سازمان های یاد دهنده و سازمان های جستجوگر و دانش محور حرکت می کنند.
6- پایه اصلی سازمان های دانش محور، سرمایه گذاری روی نیروهایی(منابع انسانی) است که می توانند کار اصلی سازمان را انجام دهند.
7- مدل های دیگری از قبیل مدل استانکاسکی (Stank sky) بر نقش ابزار شامل فناوری اطلاعات و مهندسی مجدد فرایند در چابک سازی تاکید دارند.
8- 80 درصد دانش سازمانی، دانش پنهان(ضمنی) است و انتقال آن به دیگران کار مشکلی است، لذا بایستی در فرهنگ سازمانی مان به آن توجه کنیم.
5- دکتر یحیی علوی
عنوان سخنرانی: چابک سازی فروش
در این سخنرانی بر اهمیت چابک سازی در فروش تاکید شد. همواره بایستی به تغییرات واکنش مناسب داشت. رقیب شماره یک سازمان های امروزی ما، بزرگ شدن آنهاست. عاملان تغییر در سازمان ها بایستی خود به تغییر اعتقاد داشته باشند.
1- انیشتن: جهان سومی بودن یک تفکر است.
2- با نگرش درست میتوان از تغییرات در زمینه بهینه سازی فروش استفاده کرد.
3- چگونگی تغییر رفتار مصرف کننده با ورود تکنولوژی در منازل از اهمیت برخوردار است. تکنولوژی تنوع طلبی حتی در روابط عاطفی را به وجود آورده است.
4- سه استراتژی سازمان ها: مشتری بیشتر در بازارهای جدید، فروش بیشتر در زمان کمتر و اضافه کردن ارزش بیشتر. در قرن 21 فروش بیشتر در زمان کمتر از اهمیت زیادی برخوردار است.
5- از آنجا که بستر و زیر ساخت های مناسب برای سازمان وجود ندارد؛ لذا یک عدم توانمندی برای اداره سازمان فراهم می شود.
6- سه اصل مهم: احساس کردن(sense)، واکنش مناسب نشان دادن(respond) و تطبیق پذیری(adopt) در چابک سازی سازمانی اهمیت دارند.
7- بررسی کردن اینکه مردم در گوگل به دنبال چه هستند؛ مهم است(Trend)
8- حیات شرکت ها به فروش آن ها بستگی دارد.