کتاب انفجار ذهن منتشر شد
دانش چون شکار است و نوشتن چون بَندي بر پاي آن. رسول اکرم(ص)
اهميت «مستندسازي دانش و تجارب» به عنوان يکي از سرمايه هاي اصلي سازمانها، توجه روز افزون صاحبان کسب و کارها و صنايع را به دنبال داشته است.
از سوی دیگر رویکردهای مختلف که در زمینه دانش مدیریت برای بهبود روشهای مدیریتی و تغییر در سبک های رهبری سازمان ارائه می شوند، غالبا از دنیای غرب و با فرهنگ خاص حاکم بر آن نشأت گرفته است. متفکران و اندیشمندان غربی با توجه به معضلات و مشکلات پیش روی مدیران، به چاره اندیشی جهت رفع مشکلات میپردازند و با ارائه نظریه ها و راهکارهایی برای از میان برداشتن مشکلات سازمانها تلاش میکنند.
در کشور ما نیز، بیش از یک قرن از تشکیل سازمان های الگو گرفته شده غربی میگذرد. اما سئوال اینجاست که چه تعداد از مدیران و کارکنان فعال در این سازمان ها افکار، دیدگاه ها، آموخته ها و اندوخته های تجربی و عملی خود را مکتوب و مستند نموده اند. چه بخشی از دانش نهفته در تغییرات مدیریتی و فرآیند آن به قلم مدیران و کارشناسان به رشته تحریر درآمده و به نسل های بعدی انتقال یافته است.
مطالعات نشان داده هفتاد درصد مشکلات سازمان ها تکرار پذير مي باشند و این در حالی است که نسبت به ثبت و مستندسازی تجارب کوچکترین اقدامی به انجام نمیرسد. هر سازماني بايد شکست ها و موفقيتهاي گذشته خود را ثبت و مرور کند و به طور سيستماتيک درسهايي از آن بگيرد، به گونهاي که همه کارکنان آن را درك کرده و به آن تجارب دسترسي داشته باشند.
کوتاه سخن آنکه، بررسی این مفاهیم، جملگی تاکید بر حفظ و نگهداری «اطلاعات و دانش سازمانی» را دارند. مستند سازی تجارب مدیریتی در واقع تلاش برای تبدیل دانش ضمنی به دانش صریح است. اقدامات مستندسازی مبتنی بر مکتوب نمودن بخشی از دانستنی ها و آگاهی های انسان است. گر چه در نظامات اداری و سازمان های ایرانی، مستند سازیِ اقدامات نیز خالی از حَرف و حدیث نمی باشد! لیکن نگارنده خود را موظف میداند و میدارد که اندوخته ها و تجارب خود را اگر چه شاید بی مقدار و نازل، اما مستندسازی کرده، پیشکش کسانی کند که به این وادی علاقمندند و امید آنکه اقداماتی از این دست به صورت یک رویه سازمانی در آمده و فرآیند اصلاح و بهبود مستمر در «شیوه های مدیریت سازمانی» را دامن زند.
بی شک این آورده ها موجب افزایش سرمایه ها و دارایی های پیشین سازمانی شده و به تدریج شاهد پیشرفت، تعالی، اثرگذاری و بومی سازی شیوه های مدیریت سازمانی خواهیم بود.
از دیگر سو، مستندسازی تجارب میتواند، الگوی مناسبی برای ثبت و ضبط دانش پنهان کارکنانِ در آستانه بازنشستگي يا بازنشسته سازمان ها باشد.
باری آنچه در پیش رو گرامی شما قرار دارد؛
مجموعه یافته های مبتنی بر تجارب شخصی، فرصت های اجرایی و مطالعاتی نگارنده است که طی دو دهه گذشته در قالب مقالات و گفتارهای پراکنده در مجلات تخصصی، برخی سمینارهای علمی کشوری و نشریات رسمی و پُر تیراژ سازمان صدا و سیما ارائه و منتشر شده است.
بخش اول این دفتر حاوی مجموعه ای از مقالات و گفتارها می باشد. محتوا و محور مطالب حول مفاهیم مدیریت سازمانی، فضای مجازی و فناوری های نوین اطلاعاتی میباشد.
بخش دومِ دفتر، پیاده سازی و تنظیم متن مصاحبه ها و میزگردهایی بوده که فرصت مشارکت و تبادل نظر برای حقیر نیز فراهم آمده بود. تلاش شده کلیه مطالب دارای تاریخ دقیق نشر و ذکر نام منبع انتشار باشند.
مرور بر مجموعه مطالب سیر تکاملی افکار و اندیشه های مولف را در گذر زمان و بر فراز رُشد و بسط ایده های توسعه سازمانی و رویکردهای نوین مدیریت به روشنی آشکار میسازد و در عین حال که گاه به ضرورت، برخی از مفاهیم و مطالب تکرار شدهاند، اما در همه حال یک روح واحد حاکم بر ادبیات سلسله نوشتار استوار است.
بخش سوم، حاوی سَر عنوان های مطالب مندرج در وبگاه «انفجار ذهن» به قلم نگارنده می باشد. مورد نویسی ها و یادداشت هایی که به فراخور ایّام از سر ذوق و قریحه با هدف تعامل با فضای وب اجتماعی در بولتن الکترونیکی نگاشته شده است.
در بخش چهارم، سوابق اجرایی، فرصت های کاری و عناوین طرح های اقدام شده توسط حقیر آمده است. در همین جا بر خود فرض میدانم از کلیه پیشکسوتان، اساتید و مدیران ارشدی که در خدمت شان فرصت همکاری داشتهام، سپاسگزاری نمایم.
و سخن آخر؛
«اگر روایت نکنیم، روایت میشویم.» نگارنده مدعی در انداختن طرحی نو را نداشته بلکه با این اندیشه که، جمع آوری و مستندسازی دغدغه هایی که سالها به نقد جوانی به دست آمده است، بتواند دریچه ای تازه جهت تفکر، تعمق و آزمون این بینش در میان صاحبان تجربه را بگشاید، اقدام به ساماندهی و باز نشر مطالب این دفتر نموده است.
امید آنکه مجموعه حاضر، باب بحث در خصوص چگونگی «مستندسازي دانش و تجارب» در سازمان شود و همچنین مطالب تنظیمی مورد استفاده علاقه مندان واقع شده و تقاضا دارد خوانندگان گرامی با ارائه نظرات و پیشنهادات خود در تکمیل مباحث یاری دهند.