اخلاق رسانه ای عنوان سخنرانی آقای دکتر احمد شربت اوغلی از اساتید دانشکده مدیریت و اقتصاد صنعتی شریف بود که دیروز در یکی از مراکز پژوهشی ارائه شد. بلحاظ اهمیت پژوهش مزبور فرازهایی از بحث ایشان را آورده ام. در مقدمه ایشان باستناد مراجع معتبر اخلاق رسانه ای چنین بیان شد:

در دایره المعارف بین المللی ارتباطات ، اخلاق رسانه‌ای زیر مجموعه ای از اخلاق عملی و یا حرفه‌ای دانسته شده است، که از ترکیب توصیف و تئوری تشکیل شده است.

همچنین دكتر محسن اسماعيلي در مقاله تعامل حقوق و اخلاق در رسانه‌ها، اخلاق رسانه ها را اینطور تعریف می کند:  مقصود از اخلاق رسانه‌ها مجموعه قواعدي است كه بايد دست‌اندركاران رسانه‌ها داوطلبانه و براساس نداي وجدان و فطرت خويش در انجام كار حرفه‌اي رعايت كنند؛ بدون آن‌كه الزام خارجي داشته باشند يا در صورت تخلف دچار مجازاتهاي قانوني گردند.  در ادامه اخلاق رسانه ای از دیدگاه قرآن مجید مورد بررسی سخنران قرار گرفت، عناوین برجسته این بخش بقرار زیر است:   

ارائه هرگونه گزارش دروغ ممنوع است

قبل از انتشار هر خبر و يا گزارش تشخیص راست از دروغ واجب است

دروغ پردازی ممنوع است

شهادت دروغ و درج سخنان بیهوده ممنوع است

صداقت و عدالت در گزارش دهی و پیام رسانی واجب است

سنجش دقیق منابع خبری و اطلاعات و انتخاب بهترین و صحیح ترین منابع و اطلاعات واجب است

گزارشگر باید خبره (قوی) و درستکار (امین) باشد

رسانه ها نباید آن چیزی را که به صحت آن علم و یقین ندارند پخش کنند

در هنگام گزارش دهی نباید بخشی از حقیقت را پنهان کرد

پیروی از حدس و گمان در گزارش دهی ممنوع است

قرآن مردم را بمناظره آزاد تشویق می کند

همچنین معرفی استانداردهای بین المللی اعتبارسنجی سازمان های رسانه ای  پایان بخش این مراسم بود. ایشان استاندارد ISAS BC-9001:2003 and ISAS P-9001:2005, Ethics

 را شامل ارزش های پایه ای و اصولی در اخلاق رسانه ای چنین برشمردند.

(پیروی از حقیقت)  The pursuit of truth

(احترام به حقوق افراد، درستی، و محرمانه بودن اطلاعات شخصی) 

Respect for individual rights, integrity and privacy

(استقلال در قضاوت)Independence of judgment 

(بی طرفی)  Impartiality

آدرس دهی و پیوند جزئیات این اصول بین المللی  با آیات قرانی از جمله بخش های مهم سخنرانی آقای دکتر شربت اوغلی بود. امید آنکه این اصول  در عمل مورد توجه اصحاب رسانه ها قرار گیرد.