دهکده گردشگری و شکوفایی کار و دانش
موضوع آموزش و پرورش در قانون اساسی تاکید شده است: دولت موظف است وسائل آموزش وپرورش رايگان را براي همه ملت تا پايان دوره متوسطه فراهم سازد و وسائل تحصيلات عالي را تا سرحد خودكفائي كشور به طور رايگان گسترش دهد.
بی شک در شرایط دشوار امروز که محدودیت منابع از هر سو بر نظامات کاری و بنگاه های کسب و کار سایه افکنده است این اقدام وزارت بسیار مغتنم و انشالله با درایتی که در بخش هایی از دولت دیده می شود به طرح های مفید و ثمر بخش برای جامعه دست یافته شود.
بی شک در عصر سرعت و زندگی شهرنشینی(بخوانید آهن و سیمان و دود!) موضوع بحران هویت و گسست نسلی بیش از پیش در بخش جوان جامعه بروز و ظهور دارد. جوانان از منابع و ميراث طبيعي و فرهنگي جامعه خود بی اطلاعند. چنانچه به هر شکل و نحو ممکنی بتوان اقداماتی را با هدف اتصال جوان امروزی با طبيعت، فرهنگ و تاريخ این مرز و بوم فراهم آورد، بی شک اقدامی پسندیده و نیکوست.
باری کلیات طرحی با عنوان اولیه «دهکده گردشگری و شکوفایی کار و دانش» تقدیم حضورتان می گردد. تاکید می کنم که در حال حاضر کلیات طرح مزبور در میان گذاشته شده است.
مطالعات نشان میدهند که ميزان اوقات فراغت مردم در حال کاهش بوده، در حالی که استرسي که آنان احساس ميکنند در حال افزايش است. اوقات بيکاري گرانبهاتر ميشود و مردم در جستجوي آرامش و راههاي فرونشاندن استرس جهت بهترين بهرهبرداري از اوقات فراغت محدود خود هستند.
هدف از طرح مزبور احیای پیوندهای تاریخی جوانان با مشاغل سنتی ایرانی در یک فضای طبیعی و گردشگری می باشند. جوان و دانش آموز امروزی با مشاغل و حِرَف کهن سرزمین خود بیگانه است. جوانان و دانش آموزان در قالب اردوهای دانش آموزی، گروه ها و انجمن ها، جمع های خانوادگی میتوانند از امکانات این دهکده بهره مند و استفاده نمایند.
در طرح مزبور پیش بینی خواهد شد که جوانان و به ویژه دانش آموزان چطور با مشاغل همچون: شیشه گری، خراطی، آهنگری، بنایی، فرش بافی، سفالگری و امثالهم آشنا شوند و به طور عملی در قالب آشنایی عمومی، برگزاری دوره های حرفه ای-کارگاهی و دیگر شیوه ها اوقات فراغت خود را بگذرانند.
با توجه به امکانات دهکده بازدید کننده ها می توانند از امکانات مفرح و سالم نیز بهره مند شوند، مردمان شهری بسیاری دوست میدارند که بتوانند در کنار خانواده هایشان دمی را فارغ از هیاهوی زندگی شهری آسوده بگذرانند و کارهای ساده ای را که پیشینیان آنان( مادران و پدران ما) به عنوان حداقل های مهارت زندگی انجام میداده اند، فرا گرفته و انجام دهند. این قبیل آموزش ها و مهارت های اولیه شامل پخت نان، درست کرن پنیر، شیر دوشی، ماهی گیری، تولید دسته گل مصنوعی، عکاسی طبیعت و مانند آن در حال حاضر در برخی تورهای گردشگری روستایی دیده می شود.
با عنایت به وجود فناوری و سرگرمی های فناورانه امروزی نیز زمینه های قابل طرح دیگری میتواند مطرح شود که جوان امروزی را با دست آوردهای فناورانه و چگونگی تولید محصولات دانشی از قبیل روباتیک، پهباد و کاربردهای آن، علوم شیمی فیزیک و کاربردهای آن، طراحی های صنعتی و غیره نیز آشنا سازد.
وزارت آموزش و پرورش در گوشه گوشه کشور دارای امکاناتی است که به کمک بخش خصوصی و یا صد در صد توسط بخش خصوصی و حتی به کمک سرمایه گذاران ایرانی خارج نشین و عاشق وطن میتواند زمینه عملیاتی شدن طرح های مزبور را همت کند.
همت عالی در مردمان این سرزمین برای علم آموزی و گسترش آن را از دیرباز تاکنون سراغ داریم. کاستی ها در نبود اندیشه های هنجار شکنانه در نظام دیوان سالاری ما نهفته است که رفع آن نیز نیازمند پارادایم های ساختار شکن می باشد.
با توجه به اینکه بنده طرح های مشابه را در سایر کشورها مطالعه کرده ام و در داخل کشور نیز در حال حاضر مطلع هستم کم و بیش به شکل محدود و در ابعاد کوچکتر اقداماتی از این دست به انجام رسیده است. خوشبختانه به جرات میتوان گفت که زمینه اجرایی آن در چارگوشه این سرزمین وجود دارد.
مطالعات، طراحی مناسب طرح و زمینه سازی مدل اجرایی آن میتواند منافع قابل توجه اقتصادی را به همراه داشته باشد، بطوریکه درآمد قابل قبول برای بخش آموزش و پرورش و بازگشت سرمایه مناسبی را برای سرمایه گذاران به همراه دارد.
در صورت پسند دوستان و عزیزان برای همفکری بیشتر در خدمت هستم. در پناه حق باشید.
سعید رضائیان
09123935377
@saeed45_rezaeian