۱۰ روند موثر بر انگیزه گردشگران آینده
🔘در مطالعاتی که حدود. ۱۰ سال قبل شرکت آمادئوس انجام داده بود،گردشگران آینده براساس انگیزهشان برای سفر، به ۶ گروه دستهبندی شدند.
✔️ نخست «جستوجوگران راحت طلب» که هنگام برنامهریزی و تجربه سفر اولویت خود را راحتی و آسودگی قرار میدهند.
✔️دوم «پالایشگران فرهنگی» که میخواهند از زندگی روزمره خود فاصله بگیرند و خود را بهطور کامل غرق در فرهنگ بومی کنند.
✔️سوم «جویندگان سرمایه اجتماعی» که به صورت دیجیتالی با هم ارتباط برقرار میکنند و برای به حداکثر رساندن پاداش اجتماعی خود به تصمیمگیری میپردازند. آنها ارزش سفر کردن با اطرافیانشان را درک کردهاند و میل دارند که دیده شوند و تجربیات خود را در رسانههای اجتماعی با سایرین به اشتراک گذارند.
✔️چهارم «شکارچیان پاداش» که از مسافرت بهعنوان پاداشی که درزندگی روزمرهشان دریافت نمیکنند،استفاده میکنندوبرترکیبی ازتجملگرایی ، تزکیه نفس و سلامت تمرکز دارند.
✔️پنجم «برخوردکنندگان اجباری» که مجبورند به خاطر مراسم عروسی، سفر خانوادگی،تعطیلات مذهبی یا سفر کاری به مسافرت تن در دهند .
✔️ گروه ششم که «مسافران اخلاقگرا» هستند؛ کسانی که اجازه میدهند باورها و وجدانشان مسیر تصمیمگیری سفرشان را هدایت کند. این باورها به مسائل زیست محیطی، سیاسی و حتی اجتماعی مرتبط است.
▫️▫️▫️با این همه اما همواره روندهایی بر گزینش مقاصد از سوی گردشگران موثر است که مورد توجه رفتارشناسان و اقتصاددانان قرار میگیرد. در یک مطالعه آیندهپژوهی که چندی پیش کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران منتشر کرد روندهایی که موجب برگزیدن مقصدی میشود یا انگیزه سفر را تحت تاثیر قرار میدهد، مورد تاکید و بررسی قرار گرفت. بر این اساس، نگرانی در خصوص سلامت و امنیت،مشخصههای جمعیتشناختی، تصویر و برند مقصد، فناوری، محیط،فردگرایی،فشار زمانی، حرکت ازاقتصاد تجربه به اصالتگرایی، لذتگرایی و در نهایت میل به تجملگرایی از جمله این روندها هستند.
💢 طبق این گزارش، پس از تجربه حملات تروریستی درمقصدهای مختلف، جریان گردشگری و انتخاب مقصد نیز تحت تاثیر قرار گرفت. پیش زمینه نگرانی، مصرفکنندگان را در مسیر دوراهی انتخاب میگذاشت. با این حال، پس از گذشت زمان، حس آسودهخاطری بیشتر شد و مردم به این نتیجه رسیدند که هر آنچه باید اتفاق بیفتد، میافتد.
◾️ در این خصوص میتوان به پدیده داعش و تهدیدات آن برای مقاصد و مبادی گردشگری اشاره کردکه نتیجه آن علاوهبرکاهش سفرهااز کشورهای شمال به جنوب، جریان گردشگری جنوب به شمال در حوزه کشورهای مسلماننشین را نیز از طریق محدودیتهای اعمالشده بر آنها متاثر ساخته است.
◾️از سوی دیگر، در اقتصادهای پابرجا جمعیت پا به سن گذاشتهاند، نیروهای کار رو به کاهش رفته و اقتصاد به حقوق بازنشستگیتکیه کرده است. جامعه از نظر مشخصههای دیگر جمعیتشناختی نیز تغییر یافته است؛ نرخ طلاق بیشتر شده، افراد دیر تصمیم به بچهدار شدن میگیرندو ازدواجهای مجدد شکل خانهداری را عوض کرده است. در آینده، تاکید بیشتر بر تعطیلاتی چند نسلی است که مقصدها را وادار میسازد تا مراقب همه افراد، از پدربزرگ و مادربزرگها گرفته تا نوهها باشند. به این ترتیب مشخصههای جمعیتی میتواند بر انتخاب مقاصد موثر باشد.
◾️همچنین طبق این گزارش، مقصدها در آینده بهروزتر میشوند. مقاصد گردشگری نیازمند ارائه محصولی هستند که بامشتری بیشتر ارتباط برقرار کند و مقصدهای «بکر» با اصالت بیشتر توسعه مییابند. برند ابزار بازاریابی است که در زمان اشباع بازار، مقصدها را از هم متمایز میسازد. از این رو، برندهای مقصد در آینده باید قابل اعتماد، اخلاقگرا و پایدار باشد. علاوهبر اینها، گردشگر فردا به مدد فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطاتی ماننداینترنت و رزروهای آنلاین آگاهتر است و انتخابهای بیشتری پیش رو دارد
کمپانی «ForwardKeys» که تحلیلهای مهمی درباره صنعت گرشگری جهان ارائه میدهد، اعلام کرد سفر توریستهای چینی به کشورهای خارجی همچنان به روند صعودی خود ادامه خواهد داد و شرایط سیاسی-جغرافیایی نقشی حیاتی در تعیین مقصد خارجی گردشگران پرشمار چینی خواهد داشت.
به گزارش عصرایران به نقل از ایسنا، صنعت گردشگری چین طی چند سال گذشته با رشد عظیمی همراه بوده و حالا نیز نشانی از کُند شدن این رشد مشاهده نمیشود. بر اساس آمار رسمی دولت چین، میزان سفرهای خارجی چینیها از سال ۲۰۰۸ تاکنون رشد چشمگیر ۲۷۰ درصدی داشته و انتظار میرود شمار گردشگران چینی در مقاصد خارجی در سال ۲۰۲۰ میلادی به ۲۰۰ میلیون نفر برسد.
«لورنز فندر اُور» رئیس بخش بازاریابی کمپانی «ForwardKeys» توضیح داد: "اژدهای چینی اکنون داغتر از هر زمان دیگری نفس میکشد و رزروهای چینیها برای سفر به کشورهای دیگر طی سال نو چینی (فوریه ۲۰۱۸) در مقایسه با آمار مشابه سال گذشته ۴۰ درصد رشد داشته است.
در این میان کشور تایلند با رشد ۴۷ درصدی، محبوبترین مقصد خارجی گردشگران چینی در ۴ ماه آینده خواهد بود و پس از آن ویتنام با رشد ۴۰ درصدی، فرانسه (۳۱ درصد)، سنگاپور (۲۸ درصد)، ژاپن (۲۷ درصد) و کانادا با رشد ۲۳ درصدی در مقایسه با سال گذشته قرار میگیرند.
گرچه هیچ نشانی از کاهش سفر خارجیِ چینیها دیده نمیشود، اما چینیها نسبت به اخبار بد بسیار حساس هستند و اگر تصویر مقاصد گردشگری در نظر آنها لکهدار شود، به سرعت به مقاصد دیگر سفر میکنند.
به عنوان مثال استقرار سامانه ضدموشکی "THAAD" در کرهجنوبی با ناخرسندی دولت چین نیز رو به رو شد و این امر سبب شد دولت مردم را به تحریم گردشگری کره جنوبی تشویق کنند و از این رو از ابتدای سال میلادی تا اول آوریل، تعداد گردشگران چینی در کره جنوبی ۶۷ درصد کاهش یافت.
تحریم گردشگری کرهجنوبی از سوی چینیها موجب تقویت توریسم در سایر کشورهای منطقه چون ویتنام (+۵۰ %)، مالزی (+۴۰%)، تایلند (+۱۱%) و سنگاپور (+۶%) شده است.
از سویی دیگر، حملات تروریستی فرانسه در نوامبر ۲۰۱۵، آنچنان گردشگران چینی را ترساند که میزان رزروهای آنها درسه هفته پس از این حملات -۷۲% کاهش یافت و کشورهای روسیه و ویتنام بیشترین بهره را از این اتفاق بردند و میزان رزوهای چینیها در این دو کشور به ترتیب +۳۹۸% و +۵۸% رشد پیدا کرد.
بر اساس دیگر اطلاعات ارائه شده توسط کمپانی «ForwardKeys»، میزان علاقه چینیها به آمریکا در ماههای اخیر با کاهش قابلملاحظهای با نزول ۱۰ درصدی سفرها همراه بوده است. با این وجود کشورهای همسایه آمریکا چون کانادا و مکزیک بیشترین بهره را از این شرایط بردهاند و میزان سفر چینی به این دو کشور به ترتیب +۵۴% و +۲۹% درصد افزایش یافته است.
یکی دیگر از آمارهای جالب توجه، میزان هزینهکرد گردشگران چینی در مقاصد خارجی است که از سال ۲۰۰۸ تاکنون +۷۳۰ درصد رشد داشته است.
از سال ۲۰۱۴ تا به امروز بیش از ۱۰ کشور از جمله مراکش، مولداوی، تونس، صربستان، پرو و شیلی با آگاهی از ظرفیتهای گردشگری چین و با تغییر قوانین خود چینیها را تشویق به سفر کردند و شاهد رشد چند صد درصدی حضور توریستهای چشمبادامیها در کشورهایشان بودهاند.