ضرورت بررسی سطح کیفی ارائه خدمات الکترونیکی شده سازمان ها

شاید برای کمتر کسی پیش آمده باشد که گذرش به دستگاه های اداری و خدماتی دولتی افتاده باشد و از بروکراسی های رایج کلافه نشده باشد. حتی سازمان هایی که پیشقراول در ساماندهی و مکانیزاسیون فرآیندهای خود بوده اند نیز مصون از هزارتوی بروکراسی های پیچیده نیستند. دلایل متعددی را برای این عارضه سازمانی میتوان برشمرد، از جمله نبود تحلیل گران و معماران اطلاعاتی، ضعف در ساختارهای اطلاعاتی، آنومالی و آشفتگی در ساختارهای داده ای، پائین بودن ضریب همکاری در بین نهادها و دستگاه های دولتی، کمبود نیروی متخصص در بخش فکر افزار و برنامه ریزی سازمانی، بی انگیزگی در سطح مدیران به دلیل کوتاه بودن دوره عمر مدیریتی شان و بیشمار دلایل دیگری که میتوان بر شمرد.

فاجعه آنجاست که این روزها در بین بخش خصوصی نیز این هیولای بروکراسی سایه افکنده و این بخش نیز از این عارضه مصون نمانده است. خبری را خواندم مبنی بر برنامه ریزی برای برگزاری چهارمین دوره رویداد «ارزیابی ملی تحول دیجیتال» در سازمان ها و شرکت ها که به همت دانشگاه تهران اجرا خواهد شد. اقدام بسیار پسندیده که میتواند در جهت سامان بخشی و هدایت گری بخش های خدماتی، اداری و تولیدی کشور و با هدف تشویق به اهمیت معماری سازمانی و رویکردهای مهندسی و علمی در پیاده سازی سامانه های اطلاعاتی و عملیاتی منجر شود. در ادامه مشروح خبر آمده است.

ادامه نوشته

نظر گردشگران چینی در باره گردشگری در ایران

حدود ۷۷ درصد چینی‌هایی که به ایران آمده‌اند از سفرشان راضی بوده‌اند. غذا و مهمان‌نوازی ایرانی بیشترین رضایت آن‌ها را جلب کرده و برخورد راننده‌های تاکسی، ‌چینی‌ها را ناراضی کرده است.

‌ آکادمی گردشگری چین براساس نظرسنجی که از گردشگران این کشور قبل و بعد از سفر به ایران انجام داده، نتیجه گرفته است: در سال ۲۰۱۸ سطح رضایت مسافران چینی از سفر ایران حدود ۷۹.۲۰ درصد بوده که در بین ۱۰۲ ملیتی که به ایران سفر کرده‌اند رتبه رضایت‌مندی چینی‌ها ۵۹ بوده است. در هشت ماه نخست سال ۲۰۱۹ میزان رضایت چینی‌ها از سفر به ایران ۷۷.۳۸ درصد بوده که رتبه آن در بین ملیت‌های دیگر ۷۸ شده است.

چینی‌ها درباره ایران چه نظری دارند؟

نمودار آماری این گزارش که نسخه‌ای از آن در اختیار ایسنا قرار داده شده، نشان می‌دهد: سطح رضایت‌مندی چینی‌ها از سفر به ایران امسال در مقایسه با سال ۲۰۱۸، کمتر شده است.

در گزارش نظرسنجی آکادمی گردشگری چین آمده است: میانگین رضایت سایر ملت‌ها از سفر ایران ۸۵ درصد بوده که سطح رضایت‌مندی چینی‌ها در سال ۲۰۱۹ از این عدد کمی پایین‌تر بوده و به ۷۷.۳۸ درصد رسیده است.

بیشترین درصد رضایت چینی‌ها از مردم ایران و مهمان‌نوازی آن‌ها و کیفیت غذاهای ایران بوده که بالاتر از سطح میانگین رضای‌تمندی سایر ملیت‌ها است.

چینی‌ها از برخی زیر ساخت‌ها شامل اماکن تاریخی و کاخ‌ها، مراکز خرید، جابه‌جایی‌ها، تصویر مقصد، رقابت‌پذیری قیمت مقصد و تبلیغات دهان به دهان رضایت نسبی داشته‌اند اما درباره مدیریت و برنامه‌ریزی گردشگری میزان رضایت آن‌ها زیر ۷۰ درصد بوده است؛ عددی پایین‌تر از میانگین سطح رضایت سایر ملت‌ها.

 

 

ادامه نوشته

رهبری به سبک فرگوسن

🔘 فرگوسن موفق ترین مربی فوتبال جهان است. او این روزها وقت زیادی را در دانشکده مدیریت هاروارد می گذراند تا به دانشجویانی که MBA تحصیل می کنند کمک کند که مدیریت را بفهمند و رهبری را بیاموزند. بعضی از مهم ترین ایده ها، توصیه ها و تجربیات وی را در زیر می خوانید.

1- گوش سپردن به دیگران همیشه فایده دارد.

2- کسی نباید از دستورات من سرپیچی می کرد. هیچ کس را مستثنی نکردم.

3- بازیکنان باید با رقیب یا با خودشان رقابت کنند تا خوب باقی بمانند.

4- جوان ها هیچ وقت اولین فرد یا سازمانی را که به آنها فرصت داد فراموش نمی کنند. آنها با وفاداری خود که یک عمر طول می کشد این کار را جبران می کنند .

5- دوستی، چسب اتصال هر جمعی است که می خواهد از رقیب پیش بیفتد.

6- در یک باشگاه هیچ وقت نمی شود بدون کمک دیگران برنده شد .

7 - یکی از مهم ترین کلمات در زبان انگلیسی " آفرین " است.

8 - حضور رهبران و دیده شدن آنها در میدان به بازیکنان / کارکنان انگیزه می دهد.

9- همیشه می دانستم که تحسین بیشتر بر بازیکنان تاثیر دارد تا انتقاد ، لذا انتقاد را برای جلسات خصوصی و دور از چشم دیگران می گذاشتم.

10 - همیشه مواظب بودم که اگر بازیکنی را روی نیمکت می نشانم به او تاکید کنم که برای یک بازی دیگر و مهم تر او را لازم دارم.

11- سهل انگاری و رضایت از وضع موجود مثل رطوبت و موریانه می ماند.

12 - من همیشه برای انتخاب بازیکن یا همکار بدنبال نشانه هائی از اشتیاق، روحیه مثبت، اعتماد به نفس و شجاعت هستم.

13 - با یازده برنده جایزه نوبل ادبیات امکان قهرمانی در لیگ وجود ندارد.

14 - افراد موفق، از شکست هایشان بیشتر درس می گیرند.

15 - سعی می کردم صحبت هایم با تیم کوتاه و سر راست باشد.

16 - هر رهبر یک فروشنده است. هر کس که می خواهد رهبر بزرگی باشد باید کار فروش ایده و انگیزه به دیگران را خوب یاد بگیرد .

17 - داشتن رقیب و حریف خوب است چون تیم ها را وادار می کند بهترین توانائی های خود را در بازی به نمایش بگذارند.