نقاط پنهان بازی های رایانه ای
مهندس بیطرف(قائم مقام بنیاد بازی های رایانه ای): بازی های رایانه ای، پدیده نوظهور
برخی ویژگی ها
1- در دنیا بازی های رایانه ای عمری کوتاه و حداکثر عمر 30 ساله دارد. در دنیا و بویژه در آمریکا بازی ها طیف سنی بالای 30 سال را به خود جذب کرده است، حال آنکه در ایران این طیف به 15 و 16 سال گرایش دارد.
2- ویژگی تعامل در بازی: تاثیر می پذیرید و تاثیر می گذارید. بالاترین سطح تعامل در بازی ها وجود دارد.
3- بازی نقطه تلاقی تفریح و آموزش است.
4- بازی تجربه کردن در دنیای مجازی است. در یک بازی رایانه ای شما یک آواتار می شوید. سرباز فداکار، یک رزمنده، یک راننده، یک فوتبالیست و بالاخره نقش یک رهبر. در مدل بازی های استراتژیک، شما جریان ساز می شوید و همه مولفه ها را برای طراحی کردن صحنه زندگی و یا صحنه جنگ و غیره بدست می گیرید.
5- جریان بازی در دنیا بگونه ای جلو می رود، بطوریکه شما با حداقل ها هم میتوانید بازی کنید، با یک موبایل، با یک کنسول و یا با یک رایانه ساده و در هر کجا و هر وقت. در صف نانوایی و یا سالن انتظار فرودگاه.
برخی آمارها از صنعت بازی در دنیا
6- جایگاه بازی در دنیا تکان دهنده است: سومین صنعت پول ساز دنیا بازی ها هستند.
7- در سال 2011 معادل 1/52 میلیارد یورو بازار جهانی بازی های رایانه ای بوده است.
8- رشد این صنعت از سال 2005 تا 2009 میلادی سالانه معادل 6/10 درصد بوده است.
9- صنعت بازی پر سودتر از صنایع فیلم و موسیقی بوده است.
10- سهم بازی های casual (کژوال) – بازی هایی که بسیار ساده و نیاز به مهارت خاصی ندارد – در آمریکا 157 میلیون Gamer (بازی باز) را شامل می شود.
11- در آمریکا سالانه 21 میلیارد و 900 میلیون دلار هزینه برای ساخت بازی ها می شود.
12- اخیرا در ترکیه تخمین 000/800/21 بازی باز می رود. و 52% مردم برای بازی هزینه می کنند. و 000/000/39 ساعت در روز وقت می گذارند.
مهندس مینایی(رئیس بنیاد بازی های رایانه ای): تقابل فرهنگی در بازی های رایانه ای
برخی آمارها از صنعت بازی در ایران
13- میانگین سنی کاربران بازی در ایران 16 سال است.
14- میانگین سنی شروع کار با بازی رایانه ای حدود 8 سال است. (حتی 4/49% بازی بازها زیر 7 سال دارند)
15- 4/68% کاربران در ایران پسر هستند.
16- 000/000/20 کاربر آمار سال 1389 در ایران بوده است.
17- 7/46% بازی بازها هر روز در ایران بازی می کنند.
18- متوسط 5/15 ساعت در هفته بازی بازها بازی میکنند.
19- در ایران در حال حاضر فعلا از کنسول پلی استیشن 2 بیشتر استفاده می شود.
20- 6/59% بازی بازها از رایانه شخصی استفاده می کنند.
21- 000/000/40 نفر ساعت روزانه صرف بازی با رایانه می شود.
22- 5/83% والدین معتقدند که بازی های خشن روی رفتار فرزندانشان تاثیر سوء دارد.
23- تنها 2/19 % از کاربران به هنگام خرید بازی با والدین شان مشورت می کنند.
24- سالیانه 000/000/50 نسخه بازی رایانه ای در کشور توزیع می شود.
25- 4/34% از والدین بهمراه فرزندانشان با آنها بازی می کنند.
برخی آمارها از بودجه های تولید در صنعت بازی
26- هزینه تولید بازی GTA معادل 265 میلیون دلار یعنی حدود 800 میلیارد تومان برآورد شده است.
27- درآمد حاصل از فروش بازی GTA تنها طی 72 ساعت بالای 1 میلیارد دلار بوده است.
28- کمپانی Electronic Art:EA شرکت سازنده بازی سیمز(sims) فقط در سال 2011 فروش برابر 000/000/150 داشته است. در سیمز کاربر بازی نمی کند، بلکه زندگی می کند. به دنیا می آید، مدرسه می رود، دوست پیدا می کند، فروشگاه خرید می کند، قهر می کند، آشتی میکند، ازدواج می کند، بچه دار می شود و بالاخره می میرد. و در این بین بسیاری نکات پنهان توسط طراحان به او منتقل می شود. او میتواند هر کاری انجام دهد. با فرشته مرگ ازدواج کند و مرگ و دنیای آخرت را به سخره بگیرد.
29- بازی سیمز در دنیا حدود 000/000/7 بازی باز دارد و البته در ایران به علت محدودیت پهنای باند گسترش چندان نداشته است.
نکته پایانی اینکه بازی ها همپای سایر رسانه در حال نقش آفرینی هستند و بایستی برای رشد و شکوفایی این صنعت در کشور عزم ملی داشت. در حال حاضر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مرکز صنایع نوین وزارت صنایع، موسسه فرهنگی هنری تبیان و بنیاد ملی بازی های رایانه ای از مهمترین دستگاه های دولتی و یا وابسته در این حوزه بشمار می آیند.