سرکوب رویاپردازی

سيد کامران باقری

مشاور مديريت نوآوری و مالکيت فکری

از آلبرت انيشتین نقل است که: "روياپردازی مهم‌تر از دانش است. چرا که دانش به دانسته‌ها و درک اکنون ما محدود است، اما روياپردازی گستره‌ای به بزرگی کل جهان و تمام درک و دانش آتی بشريت دارد."

 روياپردازی، نقشی کليدی در پيشرفت افراد، شرکت‌ها و کشورها دارد زيرا نقطه آغاز نوآوری است. زمانی که تصويری در ورای داشته‌ها، ديده‌ها و کرده‌های موجود، مجال شکل گرفتن پيدا می‌کند، تلاش برای تحقق آن تصوير، پيشران نوآوری می‌شود. اگر چه دانش و دانستن، راهگشای نوآوری است، اما بدون رويايي در دوردست‌ها، حرکتی رخ نمی‌دهد که گره‌گشايي بخواهد. بدون رویاپردازی، عالمان و دانشگران هم گرفتار تکرار می‌شوند. بدون رويا، گريزی از گام گذاشتن در راه‌های رفته و بوی کهنگی گرفتن نيست. صد البته مرادم از رويا، توهمات بی‌پشتوانه نيست که هيچگاه رنگ عمل و اجرا را به خود نمی‌بينند. هر چند که مرز بين روياپردازی و توهم‌بافی بس باريک است.

ادامه نوشته

ایده خوب برای کسب و کار، چه ایده ای است؟

نکته ای که بیشتر در مورد ایده خوب برای کسب و کار بیان می شود، سادگی آن ها است. باید بتوان ایده را به خوبی و سادگی توضیح داد.

برای ورود به یک کسب و کار و شروع فرایند کارآفرینی خلاقیت برای کارآفرینان بسیار مهم است و این موضوع بستگی زیادی به ایده شما برای کار دارد. هیچ محدودیتی هم قرارگرفتن ایده های شما در یک حوزه مشخص وجود ندارد. می توانید ایده هایتان را از موضوع اسباب بازی گرفته تا بسته بندی شکل بدهید.
اما آیا این ایده ها کار می کنند؟ هیچ کس جواب مشخصی برای این سوال ندارد. اما تلاش برای به ثمر نشستن ایده خوب برای کسب و کار و تبدیل آن ها به محصولات واقعی شاید ارزشش را داشته باشد. تنها نگرانی که در این میان وجود دارد این است که کمپانی ها در نهایت کار خودشان را می کنند. ایده متعلق به شما است ولی این مجموعه مورد نظر است که بر روی محصول نهایی نظر می دهد.

اما با این حال خواندن این نکات برای پیشبرد ایده ها خالی از لطف نیست و می تواند موثر واقع شود:

۱- ایده ای را کار کنید که بازار خوبی برای آن وجود داشته باشد!

البته غیرممکن هم نیست که بر روی بخش حاشیه ای و کوچک بازار تمرکز کنید و به موفقیت برسید. اما سعی کنید تا بازارهای بزرگ تر را در نظر بگیرید. این کار قطعا کمی سخت تر از حالت معمول است، اما وقتی مبلغی که در ازای دریافت حق امتیاز ایده هایتان دریافت می کنید به دستتان برسد، اوضاع کمی فرق خواهد کرد.

۲- از اینکه محصولتان می تواند با قیمت معقولی به بازار عرضه شود اطمینان حاصل کنید!

اگر در بازار رقابتی محصول شما بتواند با قیمت خوبی ارائه شود، برگ برنده بزرگی برای شما خواهد بود. اما اگر ایده ای داشته باشید که نیاز به تجهیزات و ساز و کار جدید داشته باشد، کار سخت تر خواهد شد و باید بتوانید کمپانی را متقاعد کنید که این هزینه در نهایت به نفع آن ها خواهد بود. به همین دلیل است که ایده های خیلی بزرگ خیلی برای شروع کسب و کار مناسب نیستند و احتمال شکست خوردن آن ها بیشتر است.

۳- روی ایده هایی سرمایه گذاری کنید که سودآور باشند و راحت توضیح داده شوند!

آموزش دادن به مشتریان کار بسیار پیچیده و هزینه بری است. این جا است که ارزش بیانیه یک جمله ای شما در توضیح محصولتان مشخص می شود. آیا می توانید فایده محصولتان و اینکه اصلا به چه کاری می آید را در چند کلمه و کوتاه و مختصر توضیح دهید؟ در واقع باید بتوانید. نقطه قوت ایده خوب برای کسب و کار در همین است. در غیر این صورت کمی شانستان برای باز شدن درهای ورود پایین خواهد آمد.
بعضی از ایده ها تحت هیچ شرایطی نمی توانند حق امتیاز بگیرند، مثل بسیاری از دستورهای آشپزی خاص که حق کپی رایت در مورد آن ها وجود ندارد. مگر اینکه محصول متعلق به بخش بسته بندی و یا تحویل بار باشد. همین نکته در مورد بخش نرم افزار هم صادق است. گرفتن حق امتیاز ممکن است، اما کار بسیار دشواری است.
بعضی اوقات هم فقط چند کمپانی خاص کل بازار را به صورت انحصاری تحت اختیارشان دارند. در این شرایط انگیزه برای خلاقیت و نوآوری و به تبع آن ورود ایده خوب برای کسب و کار و گرفتن حق امتیاز بسیار پایین می آید. البته همیشه استثنا هم وجود دارد.
باهوش باشید. اجازه ندهید کسی متقاعدتان کند که دریافت حق ثبت اختراع برای شما الزامی است. هیچ کمپانی وجود ندارد که قبل از شنیدن ایده شما و توضیح درباره آن بتواند شما را مجبور به گرفتنِ حقِ ثبت کند. پس نگران ساده بودن ایده هایتان نباشید و دنبال کمپانی هایی بگردید که نوآوری و ایده ها برایشان اهمیت دارد.
:::منبع : اقتصادآنلاين:::

خدمات مشاوره مدیریت به کسب و کار شما

اگر میزان تحولات بیرونی سازمان شما بیش از میزان رشد درونی سازمان باشد، در این صورت سقوط سازمان حتمی است. (جک ولش)

بی شک رقابت در کسب و کار شما تنگاتنگ است. بی شک با قدرت پول نمی توانید همه مشکلات شرکت خود را حل کنید. گاهی اوقات بایستی به کمک ذره بین به محیط کسب و کار خود بنگرید. بهترین و موثرترین راه حل ها را انتخاب کنید.  تجربه 30 ساله ما در برنامه ریزی و اصلاح فرآیندهای کار در اختیار شما دوستان.

1- طراحی و آنالیز سیستم هاو فرآیندهای سازمانی
2- کارشناسی و برنامه ریزی منابع سازمانی
3- آسیب شناسی موانع سازمانی و راهکارهای رفع آن
4- تهیه طرح های جامع و برنامه راه سازمان
5- راه اندازی کارخانه تولید اطلاعات در کسب و کار شما

تماس با صاحب امتیاز وبگاه: 09123935377

موضوع هوش کسب و کار (BI)

مجموعه‌ای از نظریات، روش‌ها، فرایندها، معماری‌ها و فناوری‌هایی است که برای تبدیل داده خام به اطلاعات مفید و معنادار استفاده می‌شود. هوش کسب و کار مقادیر بزرگی از اطلاعات را برای شناسایی و توسعه فرصت‌های جدید بکار می‌گیرد. بهره بردن از فرصت‌های جدید و اعمال یک استراتژی اثربخش می‌تواند مزیت بازار رقابتی و پایداری بلندمدت به ارمغان بیاورد. هوشمندی کسب و کار (Business Intelligence) به معنای فرآیند افزایش سود سازمان با استفاده از اطلاعات موجود در بازار است، بدین ترتیب هوشمندی کسب و کار نظام‌های مرتبط با داده شامل انبارداده، داده کاوی، تحلیل آماری، پیش‌بینی و پشتیبانی از تصمیم را به یکدیگر مرتبط می‌کند. حجم زیادی از داده‌ها‌ در پایگاه داده‌ها‌ انباشته و ذخیره‌ می‌شوند و روند افزایش آن همچنان ادامه دارد به گونه‌ای که داده‌های در دسترس هر 5 سال دو برابر‌ می‌شود. تحقیقات انجام یافته نشان از آن دارد که سازمان‌ها امروزه تنها بخش کوچکی از داده‌ها‌یشان را برای تحلیل استفاده می‌نمایند. در یک دهه گذشته تقریباً تمامی سازمان‌ها، سرمایه‌گذاری‌ های بسیاری بر روی تکنولوژی اطلاعات اعم از نرم‌افزار و سخت‌افزار کرده‌اند. سازمان‌ ها و شرکت‌ ها و محیط پیرامونی آنها، امروزه با سرعت حرکت و تغییر می‌کنند. اخذ اطلاعات صحیح در زمان صحیح اساس، پایه تصمیم گیری موفق و چه بسا بقای سازمان است، اما همیشه شکاف عمیقی بین اطلاعات مورد نیاز مدیران تجاری و انبوه داده‌هایی وجود دارد که طی عملیات‌های روزمره شرکتی در بخش‌های مختلف آن جمع‌آوری می‌شوند. ضمن آنکه برخی اطلاعات از خارج از سیستم‌های عملیاتی و حتی خارج از سازمان و از طریق اطلاعات بازار و رقبا تامین می‌گردند. بیشترین بهره‌مندی بدست آمده از هوشمندی کسب وکار، امکان دسترسی بی‌واسطه به داده‌ها توسط تصمیم‌گیرندگان در تمام سطوح سازمان است. در این صورت این افراد قادر خواهند بود که با داده‌ها‌ تعامل داشته باشند و آنها را تحلیل کنند و در نتیجه بتوانند کسب وکار را مدیریت کنند، کارایی را بهبود بخشند، فرصتها را کشف کنند و کارشان را با بازدهی بالا انجام دهند. در ساده‌ترین حالت، هوشمندی کسب و کار اطلاعاتی راجع به وضع کنونی کسب وکار به مدیران تحویل می‌دهد. با استفاده از هوشمندی کسب وکار، اطلاعات در زمان مناسب و با انعطاف بیشتری در اختیار مدیران قرار داده‌ می‌شود. تصمیم‌گیرندگان باید در هر زمان و هر مکان بتوانند بدون نیاز به واسطه، به اطلاعات مربوطه مراجعه کرده و انواع تحلیل‌ها‌ی مورد نظر خود را انجام دهند.

راه اندازی «مدیا سیتی»

برنامه ریزی برای راه اندازی «مدیا سیتی» برای شتابدهی به استارتاپ های حوزه رسانه و شبکه های اجتماعی  در دستور کار قرار گرفت.

ابوالحسن فیروزآبادی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به برنامه مرکز ملی فضای مجازی برای حمایت از استارتاپ های حوزه شبکه های اجتماعی اظهار داشت: در حال حاضر درصدد مطالعه و بررسی پتانسیل های موجود برای توسعه تکنولوژی پیام رسان ها با ایجاد یک محیطی حمایتی هستیم.

ادامه نوشته

تفکر زندگی جمعی و عقلانیت اسلامی در تمدن‌سازی

یادداشتی از حیدر رحیم‌پور ازغدی

من بر این باور بودم که گزارش‌های زیادی گوشزد کند بیشترین آلاینده‌ها که محیط‌زیست را آلوده ساخته، مواد شیمیایی است و در این میان پدیده‌ای که باعث مرگ‌ومیر بسیاری از حیوانات می‌گردد پلاستیک‌ها و پسماندهای این‌چنینی است که گاهی بهاء این ظرف‌ها بیش از بهاء مظروف و محتوای آن است و اگر باور ندارید یکی از ظرف‌های پلاستیکی حاوی پنیر، ماست یا عسل را بکشید و قیمت آن را با قیمت بدون ظرف آن مقایسه کنید تا دریابید سهم زیادی از قیمت جنس، مربوط به ظرف آن بوده است و شما ناخودآگاه سه گرم محتوای بسته را شاید به قیمت شش گرم خریده‌اید.

ادامه نوشته

پانزده اشتباه مهلک مدیران

موسسات تحقیقاتی مدیریتی "هاروارد بیزینس مانیتور"، همه ساله با بررسی های میدانی، علمی و مصاحبه با مدیران با تجربه تلاش می کنند تا به معرفی اشتباهات رایج بین مدیران بپردازند، در ادامه پانزده اشتباه مهلک به ترتیب آمده است.

یک - نداشتن هدف، برنامه و چشم انداز مشخص
دو - نداشتن نظم در کارها و زمان
سه - بی توجهی به قوانین و مقررات
چهار - خود محوری و اعتقاد نداشتن به مشورت در تصمیم گیری
 پنج - اعتماد نکردن به کارکنان و تقسیم کار
شش - عدم استفاده از مدیران شایسته به جای افراد نزدیک و تملق گو
هفت - بی توجهی به موفقیت و پیشرفت های کاری کارکنان
هشت - دور بودن از کارکنان و اختصاص ندادن وقت خود به آن ها
نه - جدیت بیش از اندازه در مدیریت و برخورد با کارکنان
ده - مقاومت در برابر تغییرات
یازده - امتناع از فراگیری آموزش های جدید برای خود و کارکنان
دوازده - عدم ثبات در تصمیمات و نپذیرفتن اشتباهات
سیزده - مقایسه کارکنان بایکدیگر
چهارده - نداشتن سیستم نظام مند برای استخدام کارکنان در مجموعه
پانزده - عدم بررسی عملکرد سازمان و ارزش یابی.

آسیب شناسی و بهبود کسب و کار شما

اگر میزان تحولات بیرونی سازمان شما بیش از میزان رشد درونی سازمان باشد، در این صورت سقوط سازمان حتمی است. (جک ولش)

بی شک رقابت در کسب و کار شما تنگاتنگ است. بی شک با قدرت پول نمی توانید همه مشکلات شرکت خود را حل کنید. گاهی اوقات بایستی به کمک ذره بین به محیط کسب و کار خود بنگرید. بهترین و موثرترین راه حل ها را انتخاب کنید.  تجربه 30 ساله ما در برنامه ریزی و اصلاح فرآیندهای کار در اختیار شما دوستان.

1- طراحی و آنالیز سیستم هاو فرآیندهای سازمانی
2- کارشناسی و برنامه ریزی منابع سازمانی
3- آسیب شناسی موانع سازمانی و راهکارهای رفع آن
4- تهیه طرح های جامع و برنامه راه سازمان
5- راه اندازی کارخانه تولید اطلاعات در کسب و کار شما

تماس با صاحب امتیاز وبگاه: 09123935377

ادامه نوشته

اصلاح نظام اداری؛ یگانه راهکار توسعه در ایران

امروز گزارشی از دوست عزیزی به دستم رسید که بسیار مفید بود. بارها در باره دیوان سالاری اداری در ایران خوانده ایم. این گزارش که ظاهرا توسط مرکز پژوهش های مجلس در سال 91 منتشر شده - موضوع و مسئله سیاستگذاری در اقتصاد ایران را از منظر گروه مشاورین هاروارد مورد واکاوی قرار داده است. البته اصل گزارش مربوط به مطالعه این گروه در سال 1342 است. به هر روی مروری بر مشکلات نظام اداری در ایران در آن روزگار می باشد که عجیب شباهتی به مسائل امروز ما دارد.

کتاب «برنامه ریزی در ایران» نوشته مک لئود در سال 1342 است که مبنای این نوشتار است. با وجود این که نیم قرن از نگارش این کتاب ها می گذرد اما خواندن و بحث پیرامون آنها به ویژه در شرایط کنونی اقتصاد ایران توصیه می شود. آنها نقطه آغاز و شرط لازم برای بهبود عملکرد اقتصاد ایران را اصلاح نظام اداری ایران می دانند. این دیدگاه برای امروز بیش از هر زمان دیگری مورد نیاز ماست. در شرایط کنونی که درآمدهای نفتی به شدت کاهش یافته اصلاح نظام اداری احتمالا تنها منبع رشد اقتصادی و راه مقابله با بیکاری و تورم در ایران است و از سوی دیگر به علت کمبود درآمدهای ارزی، احتمال پذیرش اصلاحات اداری – که همواره در برابر آن مقاومت می شود – افزایش یافته است.

ادامه نوشته