فراموشی  سازمانی در رسانه ها

آنچه يك ديدن كند ادراك آن                                 سالها نتوان نمودن با بيان

 

آلوین تافلر آینده پژوه معروف فرانسوی گفته است: بیسوادان در قرن 21 کسانی نیستند که نمی توانند بخوانند و بنویسند بلکه کسانی هستند که نمی توانند آموخته های کهنه خود را دور بریزند و دوباره بیاموزند.

چالش جدی که مدت هاست بسیاری از سازمان های رسانه ای از آن رنج می برند و آنها را در عرصه رقابت اعم از جذب مخاطب تا شکوفایی در اقتصاد رسانه ای دچار آسیب می کند، باقی ماندن در مرداب تکنیک ها و آموزه های کهنه و فرسوده است.

 مطلب خواندنی به قلم مهدی قمصریان با عنوان «فراموشی سازمانی در رسانه ها» در همشهری مورخ 5 اسفند 91 منتشر شد که حدیث روزگار ماست. در چند ساله گذشته مدیران رسانه ها نیاز به مدیریت دانش را به خوبی حس کرده و درصدد برآمده اند که بیش از گذشته از مزایای این نوع مدیریت بهره ببرند. مدیریت دانش البته نیازمند نظام یادگیری، گردآوری، نگهداشت و پخش و انتشار دانش است. بخش دوم این نوع مدیریت «فراموشی سازمانی» است که صد البته در نوع قاطبه مدیران و راهبران سازمانی مغفول مانده و به سادگی پذیرفتنی نیست.

هر بنای کهنه کابادان کنند  نی که اول کهنه را ویران کنند

خوب بیاد دارم سال های دور مطلبی را با عنوان «تحول سازمانی؛ ضرورتی انکار ناپذیر» را در جمع مدیران رسانه ارائه دادم. سخن به بیت فوق رسید. زلزله و ولوله ای در افتاد که چه گفته اید! مگر ما چه کرده ایم که می خواهید ما را خراب کنید!

فراموشی سازمانی این امکان را برای سازمان ها فراهم می کند تا در مواقع لزوم دانش سازمانی خود را «آگاهانه» کناری گذارده و دانش جدیدی را به کار گیرند و بدین سان شکل خود را روزآمد کنند. برای پاسخ به این دغدغه رسانه ها باید نظام مند، آگاهانه و برنامه ریزی شده به فراموشی سازمانی نگاه کرده تا در نهایت و در یک گذار موفق به نتایج مثبتی دست یابند.

ادامه مطلب

ادامه نوشته

روز مهندس گرامی باد

دستانی که خدمت می کنند مقدس تر از لب هایی هستند که عبادت می کنند.(کوروش کبیر)

 

خلاقیت در عکاسی

چالش های پیش روی مکالمه تصویری

امکان مکالمه تصویری از طریق تلفن همراه فراهم آمده است. به کمک تماس تصویری طرفین ارتباط می توانند در زمان تماس از طریق تلفن همراه، علاوه بر تبادل صدا، تصویر مخاطب خود را نیز به صورت زنده روی صفحه نمایش گوشی خود مشاهده کنند. البته به منظور استفاده از این خدمات، دستگاه تلفن همراه باید قابلیت برقراری تماس تصویری را داشته باشد.

در حال حاضر در کشور، چند سالی میشود که این امکان توسط اپراتور رایتل فراهم شده و پیشینه آن به چهار پنج سال قبل نیز بازگشت دارد، لاکن بطور محدود و آزمایشی در چند شهر و هم اکنون در بیش از بیست شهر کشور امکان بهره برداری آن فراهم آمده است.

 در سال جاری اپراتور مذکور نیز در ردیف اسپانسرهای جشنواره فیلم فجر کشورمان بود. البته برای مدتی سازمان صدا و سیمای کشورمان از پخش آنونس تبلیغاتی این اپراتور خودداری می کرد، اما با خراب شدن بازار آگهی های بازرگانی و اقتصادی، چندی است که از قاب تلویزیون و صدای رادیو این رسانه نوظهور یعنی تلفن همراه تصویری تبلیغ می شود.

در باب ملاحظات و آثار و پیامدهای آن نیز مانند هر پدیده فناورانه دیگر، عالمان و متخصصان به نقد و بررسی می پردازند. در تازه ترین مطلبی که در صفحه حقوق پیوست هفتگی روزنامه همشهری مورخ اول اسفند 91 آمده است، نقطه نظرات برخی علما و مسئولین ذیربط را انعکاس داده است و مطلب خواندنی می باشد. در نوشته موصوف به موضوع رعایت حریم خصوصی اشاره شده و آن اینکه، در این حوزه حق بر تصویر افراد؛ مطرح است یعنی انسان ها حق دارند تصویرشان محفوظ مانده و بدون اجازه آنها توسط دیگران دیده نشود. گفته شده ممکن است مکالمات تصویری این حق انسانی را پایمال کند.  از نظر فقهی چنین می گویند که بر اساس این قاعده ممکن است کسانی از این ابزار علیه خود استفاده کنند. از نظر حقوق نیز بیان می شود که کسی که با اراده خود و با قبول تمام مزایا و معایب این سیم کارت ها، آن را خریداری کرده است، در واقع اجازه داده است تا دیگران به حریم خصوصی اش وارد شوند. البته نکته ای هم در اینجا مطرح می شود و اینکه در این تصویر اطرافیانی ممکن است باشند که مایل به دیده شدن تصویر خود را نداشته باشند.

موافقان این فناوری می گویند در حال حاضر از طریق وب کم و یکدستگاه رایانه می توان مبادرت به ارسال و دریافت تصویر زنده کرد، و نتیجه می گیرند که فقط بستر انتقال عوض شده است و همچنین هیچ قانونی هم مانع ارائه این سرویس نشده است.

همینطور موافقان می گویند هرکس که معتقد به رعایت محرم و نامحرم باشد این قبیل موارد را هم در نظر گرفته و رعایت می کند.

آنطرف قضیه مخالفان مذهبی تکثیر و رواج این فناوری همراه تصویر هستند که می گویند، اساسا این فناوری چندان نیاز نیست و میتواند سلامت جامعه و عفت عمومی را در بین جوانان و خانواده ها به خطر اندازد.

در سند مزبور نقطه نظرات برخی آیات عظام آمده است که بطور کل نگرانی را در بخش متدین و مذهبی جامعه بیان داشته اند.

نکته گفتنی اینکه تکنولوژی فوبیا در کلیه عرصه ها از دیرباز تاکنون وجود داشته است، نوع استفاده از هر ابزاری نیز فرهنگ سازی و آگاهی سازی های خاص خود را نیاز دارد که بر عهده دستگاه های ذیربط و آحاد کاربران است. انسان دارای کرامت انسانی است و از یکسری حقوق برخوردار است و رعایت حریم خصوصی بر عهده شخص و رعایت حریم عمومی نیز وظیفه یکایک اعضای جامعه است.

اخبار مرتبط

 

توانایی از نو نگریستن

برای خلاقانه اندیشیدن، باید توانایی از نو نگریستن به آنچه معمولاً فرض گرفته شده را داشت.

 To think creatively, we must be able to look afresh at what we normally take for granted

 George Kneller

پرواز از بلندای دماوند تا عرش آسمان

امروز مطلع شدم که سامانه بلاگفا ورژن دوم خود را که شامل سرویس بارگذاری عکس نیز می شود در اختیار سرویس گیرندگان خود قرار داده است.

بر آن شدم تا اولین عکس خود را که سال گذشته  از بلندای قله دماوند با دوربین نوکیا- مدل ان.هشت گرفته بودم در این سامانه بارگذاری و به روئت دوستان خوبم برسانم. آدرس این سامانه جهت بارگذاری تصاویر   Www.ImgShot.Ir  می باشد.

 

در مقابل دنیای وب نمی توان ایستاد

حجت الاسلام و المسلمين سيدحسن خميني، با تاكيد براين كه نمي توان در مقابل اقتضائات عصر جديد ايستاد، گفت: بايد تلاش كنيم كه فضاي سايبر مودبانه شود و تك تك ما مي توانيم در اين جهت تاثيرگذار باشيم.
به گزارش ايسنا، نوه امام خميني(ره) در مراسم اختتاميه جشنواره وبلاگي آيينه مهر كه با حضور جمعي از وبلاگ نويسان برگزار شد، با يادآوري مراحل پيشرفت تكنولوژي ارتباطات، افزود: امروز ميان نوشتن يك مطلب تا انتشار آن فقط يك كليك فاصله است، وقتي عقب تر برگرديم، اين فاصله 24 ساعت بود. كمي قبل از انقلاب سه روز بود، قبل از آن يكماه بود و در زمان مشروطه هم اين گردش اطلاعات به چندماه مي رسيد.
سيدحسن خميني تصريح كرد: شايد آن اعلاميه هاي زمان انقلاب كه به صورت دستي توزيع مي شد، از مطالبي كه امروز در شبكه هاي اجتماعي منتشر مي شود و لايك زيادي هم مي خورد مهم تر بودند، زيرا كميت توزيع يك مطلب به هيچ وجه دلالت بر اثر نيست پس كميت انتشار، اگر زياد است نبايد ما را غره كند و اگر كم است نبايد مايوسمان كند، بايد حوزه تاثير آن را ديد.
سيدحسن خميني با بيان اين كه تغيير وسيله قطعا ارتباطي با تغيير هدف ندارد، اظهار كرد: امروز هم هدف همان است اما وسيله ها فرق كرده است. آن زمان نوار كاست بود، امروز ابزارهاي جديد اما هدف اصلي را گم نكنيم، اين دنيا فراز و فرود دارد. هميشه گروهي هستند كه با شما موافق و برخي مخالف هستند، مهم اين است كه ببينيد مسيري كه در آن قرار داريد با هدف مورد نظر سازگار است يا خير. هيچ وقت ممكن نيست كه همه از شما تعريف كنند يا همه مخالفت كنند.

ادامه نوشته

ماجرای چوپان و مشاور‎


چوپانی مشغول چراندن گله گوسفندان خود در یك مرغزار دورافتاده بود. ناگهان سروكله ی یك اتومبیل جدید كروكی از میان گرد و غبار جاده های خاكی پیدا شد. رانندۀ آن اتومبیل كه یك مرد جوان با لباس Brioni ، كفشهای Gucci ، عینك Ray-Ban و كراوات YSL بود، سرش را از پنجره اتومبیل بیرون آورد و پرسید: اگر من به تو بگویم كه دقیقا چند راس گوسفند داری، یكی از آنها را به من خواهی داد؟

چوپان نگاهی به جوان تازه به دوران رسیده و نگاهی به رمه اش كه به آرامی در حال چریدن بود، انداخت و با وقار خاصی جواب مثبت داد.

جوان، ماشین خود را در گوشه ای پارك كرد و كامپیوتر Notebook خود را به سرعت از ماشین بیرون آورد، آن را به یك تلفن راه دور وصل كرد، وارد صفحه ی NASA روی اینترنت، جایی كه میتوانست سیستم جستجوی ماهواره ای( GPS ) را فعال كند، شد. منطقۀ چراگاه را مشخص كرد، یك بانك اطلاعاتی با 60 صفحۀ كاربرگ Excel را به وجود آورد و فرمول پیچیدۀ عملیاتی را وارد كامپیوتر كرد.

بالاخره 150 صفحه ی اطلاعات خروجی سیستم را توسط یك چاپگر مینیاتوری همراهش چاپ كرد و آنگاه در حالی كه آنها را به چوپان میداد، گفت: شما در اینجا دقیقا 1586 گوسفند داری.
چوپان گفت: درست است. حالا همینطور كه قبلا توافق كردیم، میتوانی یكی از گوسفندها را ببری.
آنگاه به نظاره ی مرد جوان كه مشغول انتخاب كردن و قرار دادن آن گوسفند در داخل اتومبیلش بود، پرداخت. وقتی كار انتخاب آن مرد تمام شد، چوپان رو به او كرد و گفت: اگر من دقیقا به تو بگویم كه چه كاره هستی، گوسفند مرا پس خواهی داد؟ مرد جوان پاسخ داد: آری، چرا كه نه!
چوپان گفت: تو یك مشاور هستی.
مرد جوان گفت: راست میگویی، اما به من بگو كه این را از كجا حدس زدی؟
چوپان پاسخ داد: كار ساده ای است. بدون اینكه كسی از تو خواسته باشد، به اینجا آمدی. برای پاسخ دادن به سوالی كه خود من جواب آن را از قبل میدانستم، مزد خواستی. مضافا، اینكه هیچ چیز راجع به كسب و كار من نمیدانی، چون به جای گوسفند، سگ گله را برداشتی.

«شاخص‌هاي توسعه انساني»: سه حوزه سلامت اميد به زندگي، آموزش شهروندان و درآمد سرانه

مطلب ارزشمندی حاکی از یک واقعیت تلخ و تکان دهنده در میهن عزیزمان به دستم رسید. مولف جناب آقای شیرزاد عبداللهی تخصص و دغدغه ویژه ای نسبت به امر مهم آموزش و پرورش کشورمان دارند ... اگرچه مدتی از انتشار مقاله ایشان گذشته ولی از اهمیت و ارزش آن کاسته نشده و تغییری بوجود نیامده است.

به نظر من مهم‌ترين خبر هفته گذشته، گفت‌وگوي كوتاه علي باقرزاده، معاون وزير آموزش و پرورش با خبرگزاری فارس بود. خلاصه خبر اين است: «در كشور نزديك به 9 ميليون و 700 هزار نفر خواندن و نوشتن بلد نيستند و بيش از 10 ميليون نفر نيز تحصيلات حداكثر پنجم ابتدايي دارند.» تعجبي نداشت اگر اين خبر تيتر يك اخبار هفته را به خود اختصاص مي‌داد و ده‌ها گزارش و يادداشت پيرامون آن نوشته مي‌شد. اما افسوس كه نه رسانه‌ها و نه افكار عمومي حساسيتي به اين خبر و اخبار مشابه ندارند. مفهوم خبر بالا اين است كه 20 ميليون از جمعيت بالاي 6 سال كشور يا بي‌سواد مطلقند يا به قول قديمي‌ها كوره سوادي دارند و خيلي نزديك به بي‌سوادند. من گمان مي‌كنم بسياري از مشكلات كشور ما در همين خبر كوتاه ريشه دارد.

ادامه نوشته

برگزاری اولین جشنواره فیلم و عکس همراه

 بی شک امروزه باید اذعان داشت که تلفن همراه و یا موبایل تبدیل به رسانه ای همراه شده است. جای گذاشتن و یا همراه نداشتن این رسانه به مانند کار نکردن و یا نبود عضوی فعال در کالبد و جسم و جان آدمی شده است. عنوان « رسانه در همه جا» نیز نتیجه همگرایی فناوری ها، سرویس ها و محتویات چند گانه بر روی یک سامانه می باشد.  امکان استفاده از رسانه همراه توسط هر شخصی که متصل به ابزار ارتباطی باشد(Any one)،در هر کجا (Any where) و توسط وسائل ارتباطی متفاوت از قبیل موبایل، شبکه جهانی اینترنت، تلویزیون های دیجیتال(Any Thing) و در هر زمانی(Any Time) میسر گردیده است. این خواسته خود سبب شده است تا ابزارهای همراه در کلیه عرصه های فناوری های نوین پیشتاز و موثر باشند.                        

مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با هدف ترویج فرهنگ توسعه و تولید محتوا در بخش تولید عکس و فیلم با محوریت تلفن همراه اقدام به برگزاری جشنواره فیلم و عکس همراه نموده است.

بررسی سایت جشنواره و برنامه ریزی محتوایی آن نشان از عزم و جدیت مسئولین این نهاد دارد. در این جشنواره بخش های متعدد عکس و فیلم و بخش ویژه سامسونگ نیز پیش بینی شده است که علاقه مند شدم تعدادی از کارهای موبایلی چند ساله گذشته ام را ارسال دارم، شما علاقه مندان نیز میتوانید از این سایت و بخش های مختلف آن بازدید کنید.

سایت جشنواره فیلم و عکس همراه تهران  در ادامه ویژگی های خلق اثر با تلفن همراه را بخوانید.

ادامه نوشته

الویت فضای مجازی کشور با محتواست

در تازه ترین اظهار نظر دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور مطرح شد: اخوان بهابادی گفت دشمن زمانی که می بیند ایران در حوزه دفاع سایبری در حال تقویت است، دغدغه هایی را در میان مردم ایجاد می کند و به عنوان مثال به کاربران ایرانی می گوید حریم شخصی تان به خطر می افتد. دبیر شورایعالی فضای مجازی با بیان اینکه در مسائل حریم خصوصی در کشور قوانین محکمی وجود داشته که جای هیچ نگرانی نیست، تصریح کرد: در شورایعالی فضای مجازی حوزه امنیت اولویت محسوب نمی شود و اولویت با محتوای فضای مجازی است. وی با اشاره به آخرین وضعیت اجرای طرح ارتقای سایبری گفت: این طرح در مرحله اجرا قرار دارد و باید در حوزه دفاع سایبری توانمندی کشور را بالا ببریم تا در برابر حملات سایبری آسیب ناپذیر باشیم.

ادامه نوشته

محتوا اساساٌ به فرایندها بیشتر تاکید دارد تا فرا داده ها

یکی از مهم‌ترین زیر بناهای علمی مورد نیاز «تولید ملی» چرخه دانش است. چرخه‌ای بر اساس زیرساخت گردآوری و ارزش گذاری دانش است. دانشی که امروزه از «اطلاعات» به دست می‌آید، در واقع حاصل انجام عملیات بر روی «داده» های خام است. عملیات پردازش، ارزش گذاری و دسته بندی، داده‌های بدون معنی را تبدیل به اطلاعات قابل فهم و استفاده می‌کند. جمع آوری داده به تنهایی ارزشی ندارد. مهم دسته بندی، ارزش گذاری و استفاده از آن در راستای اهداف مشخص شده است. در این صورت است که داده بی ارزش، تبدیل به اطلاعات با ارزش می‌شود. از همین رو که در کشورهای مختلف، گروه‌های مختلفی به عنوان «گردآورنده» یا Aggregator تشکیل شده‌اند تا با جمع آوری داده، استانداردسازی و پردازش آن، امکان استفاده از اطلاعات را برای نیازمندان آن فراهم کنند.

نخستین همایش محتوای ملی در فضای مجازی به همت کنسرسیوم محتوای ملی و مرکز اسناد و کتابخانه ملی ایران- مورخ چهارشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۱با سخنرانی دکتر سید سعید رضا عاملی، دبیر علمی همایش و درمحل سالن همايش هاي كتابخانه ملي برگزار شد.

دکتر سید سعید رضا عاملی:سخن امروز در زمینه زیرساخت های محتوایی و دوفضایی شدن است و کلیه فعالیت های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی ما می بایست برمبنای این اصل یعنی توجه به مسئله دوفضایی باشد. ما باید ظرفیت های فیزیکی و مجازی خود را بشناسیم و تفاوت های آنها را نیز درک کنیم. چرا که برای مثال ارتباطات در فضای فیزیکی حضوری است، ولی در فضای مجازی از هر نقطه می توانید محتوا را وارد فضای مجازی کنید. از سوی دیگر زمان، حرکت و سرعت در این فضا معنا ندارد و همه این مسائل اهمیت استراتژیک فضای مجازی را افزایش می دهد.

حسین ابراهیم‌آبادی: عضو هئیت علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی واجتماعی، در سخنان خود با موضوع «ویژگی‌ها، معیارها و استانداردهای تولید محتوای الکترونیکی در فضای مجازی را بیان کرد: محتوای الکترونیکی بیانگر رویکردی نو در تولید دانش ومحصول است. چرخش از محتوای متن- محور به محتوای چند رسانه ای در سه سطح قابل مطالعه است: هدف محتوا، طراحی تولید، کاربری.

 ابراهیم آبادی ادامه داد: محتوا اساساٌ به فرایندها بیشتر تاکید دارد تا فرا داده ها." وی افزود: "استانداردها تولید محتوا را هم کمی و هم کیفی در بر می گیرد. نظریه های زبان شناسی و رویکردهای نشانه شناسی درگسترش تولید محتوا بسیار موثر است.

 دکتر اخوان مهابادی: دبیر شورای عالی فضای مجازی چنین اظهار داشت،اگر در این دوره که مرزهای مجازی دنیا در حال شکل گیری است، مرزهای خود را توسعه نبخشیم و ایران مجازی قدرتمند را به وجود نیاوریم، در آینده کسی به نیکی از ما یاد نخواهد کرد. انتقادی که ما به شبکه‌های اجتماعی داریم، این است که برخلاف ادعای غربی‌ها که می‌گویند هیچگونه ممیزی بر این شبکه‌ها اِعمال نمی‌شود، معتقدیم این یک دروغ بزرگ است؛ این ممیزی دارد اتفاق می‌افتد، اما آنقدر هوشمندانه انجام می‌شود که در اذهان عمومی کمترین حسِ محدودسازی درباره آن وجود ندارد.

گزارش تفصیلی همایش محتوای ملی     سایت محتوای ملی در فضای مجازی

 برگزاری نشست های تخصصی در همایش محتوای ملی در فضای مجازی

نقدی بر سبک زندگی ایرانی

"محمود سریع‌القلم" استاد دانشگاه شهید بهشتی در گفتگوی مشروح با گروه دین و اندیشه خبرگزاری مهر به بررسی سبک زندگی معطوف به توسعه یافتگی پرداخت و سبک کنونی زندگی ایرانی را نقادی و راهکارهای پیشنهادی خود برای اصلاح آن را مطرح ساخت.

دغدغه پیشرفت و توسعه یافتگی در آثار و آرای دکتر محمود سریع القلم برجسته است.

سریع القلم معتقد است که توسعه یافتگی از دو بخش کلان تشکیل می شود: اصول ثابت و الگوهای مختلف به تناسب شرایط گوناگون کشورها. کشورهایی مثل آلمان، انگلیس و ژاپن و... از اصول ثابت توسعه یافتگی برخوردارند مانند دولت حداقل، صنعتی شدن، توجه فراگیر به علم وعقلانیت، بخش خصوصی فعال، نظام آموزشی کاربردی، نخبگان ابزاری منسجم، مردم پرکار و مسئولیت پذیر، دولت پاسخگو... ولی الگوهایی که طی سالها پرورش و تکامل یافته، متفاوت است.

در بررسی این اصول، فرهنگ و سبک زندگی ایرانی مورد توجه این محقق بوده است. نقدهای وارده بر سبک زندگی و مطالعه و بررسی مقایسه‌ای این سبک با روش زندگی کشورهای توسعه یافته از جمله مطالعات دامنه‌دار این استاد دانشگاه بوده است. بر این اساس و نظر به اهمیت موضوع سبک زندگی معطوف به توسعه‌یافتگی گفتگویی با دکتر محمود سریع القلم انجام داده‌ایم که از نظر می‌گذرد.

مشروح مذاکره را اینجا بخوانید

بخش دوم گفتگو با سریع القلم

قصه تعاملی

در خبرها آمده بود که یک گروه جوان ایرانی موفق به طراحی و پیاده سازی یک بازی رایانه ای استراتژیک شده اند. بازی های استراتژیک از جمله بازی هایی به حساب می آیند که پایان قصه را کاربر(آواتار) در یک تعامل مشخص می کند و به بیان دیگر در این قبیل بازی ها کاربر منتظر تصمیم طراحان بازی نمی شود و خود نوع پایان بازی را مشخص می کند و منتظر تصمیم قصه گوی بازی  نمی شود.

  بازی آنلاین «آسمان دژ»   (Asmandezh)نخستین بازی آنلاین ایرانی است که در ایران و توسط یک تیم مستقل ایرانی ساخته شده است. داستان این بازی کهکشانی و استراتژیک در سال 2808 اتفاق می افتد. یعنی زمانی که بشر به دنبال وقوع جنگی مجبور به ترک کره زمین و ساخت قلمروهای تازه در کرات دیگر است. آسمان دژی ها به کمک چهار قهرمان داستان تاکنون توانسته اند مخاطبان خوبی را طی دو ساله 90 و 91 به دست آورند. اخیرا در جشنواره پنجم و ششم  رسانه های دیجیتال این بازی موفق به کسب رتبه شده است. نسخه ویرایش دوم این بازی نیز در اینترنت منتشر شده است و همزمان برای شرکت درمسابقات بین المللی بازی های برخط پرمخاطب                 (MMO of the year)  در کشور آلمان ارسال شده و طبق شنیده ها موفق شده تاکنون در ردیف کاندیداهای اصلی قرار گیرد.  علاقمندان نیز می توانند به سایت این فستیوال مراجعه و به این بازی رای دهند. MMO of the year.com www.

دنیایی بهتر با تجسم آغاز می شود

هر ملتی باید تاریخ مورد نظر خود را برای بنا کردن موزه ملی فقر انتخاب کند. در سال 2000 همه کشورهای جهان در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک جمع شدند و عزم راسخ خود برای رسیدن به هشت هدف مهم تا سال 2015 اعلام کردند.

یکی از این اهداف، کاهش 50 درصدی فقر بود. این هدف بسیار جسورانه بود. همه کشورها تا سال 2015 به این هدف نخواهند رسید، ولی بسیاری از آن ها در دستیابی به این هدف موفق خواهند شد. برای رسیدن به این هدف، می بایست باور داشته باشیم که این کار انجام شدنی است و بر اساس باورمان اقدام کنیم.

کتاب «جهانی بدون فقر» تجربیات آقای پروفسور محمد یونس در راه اندازی بانک گرامین و شرکت تلفن همراه «گرامین فون» است که چطور موجب کارآفرینی و ایجاد کسب و کار برای زنان فقیر بنگلادشی شد. نویسنده در این کتاب سعی کرده است دنیایی امن و بدون فقر را شرح دهد.

 تجربه نشان می دهد زمانی که کشورها برای تغییر آماده هستند، می توانند خیلی سریع تر از آنچه ما حدس می زنیم، پیشرفت کنند، به طور خاص، تغییرات شگفت انگیز فناوری با سرعت باور نکردنی تغییرات را به پیش می برد. در گذشته، برای اینکه تغییرات اجتماعی و سیاسی بتواند بر افکار مردمان تاثیر بگذارد، لازم بود چندین نسل بگذرد، اما امروز، ایده های جدید، نه در طی سال ها و یا حتی ماه ها، بلکه در طی چند روز و چند ثانیه در سرتاسر جهان منتشر می شود.

فناوری اطلاعات جدید میتواند به شکلی دوستانه برای فقرا، آموزش و پرورش، دانش و مهارت آموزی ایجاد کند. یکی از موانع کلان توسعه در کشورهای در حال توسعه، چالش ها و هزینه های مرتبط با استخدام و دسترسی به معلمان، مشاوران و دیگر منابع تخصصی در روستاهای دور افتاده است. اینترنت، بسیاری از موانع را حذف می کند؛ برای مثال یک دامدار از بنگلادش یا پرو با یک کارشناس در شیکاگو یا پکن می تواند از طریق اینترنت در باره جدیدترین فناوری ها برای بهبود سلامت دام و افزایش محصول مشاوره نماید.بهترین ویژگی فناوری های جدید این است که یک فرد به تنهایی نمی تواند آن را کنترل کند. این فناوری یک وسیله«توانمند ساز» و «فرصت ساز» است که تمامی اطلاعات جهان را در اختیار همه قرار می دهد. ورود فناوری اطلاعات در یک اقتصاد فقیر باعث آزادی انتخاب گسترده تر و ارتباطات جهانی و چند بعدی جایگزین می شوند و به صورت ذاتی به فقرا موقعیت کاری برابر می دهد.

 پرفسور محمد یونس در 10 دسامبر 2006 جایزه صلح نوبل را در اَسلو نروژ دریافت داشته است.

 نسخه الکترونیکی کتاب «جهانی بدون فقر» تجربیات آقای پروفسور محمد یونس از سوی مدرسه کارآفرینی اجتماعی پرتو منتشر شده است.

مطلب مرتبط     دانلود کتاب

سه پلشت آید و زن زاید و مهمان برسد

تا حالا فکر کرده اید این عبارت که شهره خاص و عامه و جزو ضرب المثل های فارسی شده از کجا آمده است ؟ 

این عبارت مصرع اول غزلی طنز از مرحوم استاد سید غلامرضا روحانی (۲۱ اردیبهشت ۱۲۷۶ خورشیدی تا ۸ شهریور ۱۳۶۴) شاعر طنز پرداز ایرانی است که تخلص مستعار اشعار طنزش اجنه میباشد. استاد محمدعلی جمال‌زاده او را رئیس طایفه‌ فکاهی سرایان می‌نامد.

ادامه نوشته

مجلس ترحیم خودم

آمدم مجلس ترحیم خودم، همه را میدیدم

همه آنها که نمی دانستم

عشق من در دلشان ناپیداست

واعظ از من میگفت، حس کمیابی بود

از نجابت هایم، از همه خوبیهایم

وبه خانم ها گفت، اندکی آهسته

تاکه مجلس بشود سنگین تر

سینه اش صاف نمود و به آواز بخواند

"مرغ باغ ملکوتم نیم از عالم خاک

چندروزی قفسی ساخته اند از بدنم"

راستی این همه اقوام و رفیق

ادامه این شعر خواندنی را در بخش ادامه مطلب بخوانید

ادامه نوشته

طرح های كلان مركز ملی فضای مجازی برای طرح در بودجه۹۲ اعلام شد

مصوبه شورای عالی فضای مجازی در خصوص «طرح‌های کلان مرکز ملی فضای مجازی کشور جهت تدوین لایحه بودجه 1392» از سوی مرکز ملی فضای مجازی کشور تصویب و ابلاغ شد.

مصوبه شورای عالی فضای مجازی در خصوص «طرح‌های کلان مرکز ملی فضای مجازی کشور جهت تدوین لایحه بودجه ۱۳۹۲» تصویب شد.

 به گزارش ایلنا، مصوبه شورای عالی فضای مجازی در خصوص «طرح‌های کلان مرکز ملی فضای مجازی کشور جهت تدوین لایحه بودجه 1392» از سوی مرکز ملی فضای مجازی کشور تصویب و ابلاغ شد.

 شورای عالی فضای مجازی، در دهمین جلسه مورخ 11/9/1391، عناوین «طرح‌های کلان مرکز ملی فضای مجازی کشور جهت تدوین لایحه بودجه 1392» را به شرح ذیل تصویب نمود:

 1ـ طرح ارتقای امنیت و دفاع سایبری (فضای مجازی)

 2ـ طرح ارتقای تولید محتوای فضای مجازی

 3ـ طرح ارتقای خدمات فضای مجازی

 4ـ طرح ارتقای زیرساختهای فضای مجازی

 5 ـ طرح تنظیم مقررات فضای مجازی

 6 ـ طرح حمایت از فعالان حقیقی و حقوقی فضای مجازی

 7ـ طرح توسعه علمی، تحقیقات توسعه‌ای، مطالعات راهبردی و فرهنگ‌سازی

 8 ـ طرح فعالیتهای بین‌المللی و برون‌مرزی

 این مصوبه که به استحضار مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) رسیده است، جهت اجرا ابلاغ می‌شود.

 دبیر شورای عالی فضای مجازی ـ مهدی اخوان بهابادی

 منبع: ایستنا

 اخبار مرتبط: چالش های اجرایی فضای مجازی

کمیسیون عالی ارتقای تولید محتوای فضای مجازی کشور

مصوبه شورای عالی فضای مجازی در خصوص شرح وظایف و اختیارات و اعضای «کمیسیون عالی ارتقای تولید محتوای فضای مجازی کشور» ابلاغ شد.

به گزارش مشرق به نقل از  روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران، شورای عالی فضای مجازی، در دهمین جلسه مورخ 11/9/1391، براساس ماده 9 اساسنامه مرکز ملی فضای مجازی، شرح وظایف و اختیارات و اعضای «کمیسیون عالی ارتقای تولید محتوای فضای مجازی کشور» را به شرح زیر تصویب نمود:

الف) شرح وظایف و اختیارات:

1ـ تصمیم‌سازی و ارائه پیشنهاد سیاستها و برنامه‌های کلان حمایت از تولید محتوای فضای مجازی جهت ارتقای کمی و کیفی تولیدات متنوع و مبتنی بر ارزشهای انقلابی و اسلامی جهت تصویب در شورای عالی.

2ـ تقسیم کار ملی و ایجاد هماهنگی و هم‌افزایی بین دستگاههای مرتبط با تولید محتوای فضای مجازی در چارچوب مصوبات شورای عالی.

3ـ نظارت مستمر بر عملکرد دستگاه‌های مرتبط با تولید محتوای فضای مجازی در چارچوب مصوبات شورای عالی.

4ـ سیاستگذاری در خصوص تشویق و ترغیب مستمر بخش‌های خصوصی و مردمی برای فعال شدن در عرصه تولید محتوای مطلوب فضای مجازی و گسترش بازار کسب و کار و اشتغالزایی در این عرصه در چارچوب مصوبات شورای عالی.

5 ـ سیاستگذاری جهت حمایت از ایجاد زیرساختهای موردنیاز تولیدکنندگان محتوا در چارچوب مصوبات شورای عالی.

ادامه نوشته

تنظیم سند پیوست فرهنگی برای نظارت بر محتوای پیامک ها

در خصوص محتواهای پیامک‌ها مرکز ملی فضای مجازی، سازمان تنظیم مقررات وزارت ارشاد و مرکز رسانه‌های دیجیتال درحال آماده سازی یک پیوست فرهنگی هستند و چارچوب ای پیوست آماده شده و پس از تکمیل به اپراتورها ابلاغ می‌شود و آنها موظف هستند که این مواد را رعایت کنند.

با راه اندازی یک سامانه از سوی مرکز رسانه‌های دیجیتال نظارت بر محتوای پیامک ها و پیگیری شکایت افراد جدی تر دنبال می شود.

 حسن رضوانی معاون نظارت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، در گفت وگو با باشگاه خبرنگارن گفت: در خصوص محتواهای پیامک‌ها مرکز ملی فضای مجازی، سازمان تنظیم مقررات وزارت ارشاد و مرکز رسانه‌های دیجیتال درحال آماده سازی یک پیوست فرهنگی هستند و چارچوب ای پیوست آماده شده و پس از تکمیل به اپراتورها ابلاغ می‌شود و آنها موظف هستند که این مواد را رعایت کنند.

 وی با اشاره به راه اندازی یک سامانه از سوی مرکز رسانه‌های دیجیتال، برای  ارسال شکایت کاربران در خصوص پیامک‌های انبوه و تبلیغاتی، اظهار داشت: این مرکز فقط باید در خصوص تعیین محتوای پیامک‌های تبلیغاتی وارد شود ونظارت بر شکایتهای مرتبط با این پیامک‌ها به عهده سازمان تنظیم مقررات است.

 رضوانی گفت: چنانچه در بحث محتوا شکایتی بود کاربران می توانند شکایت خود را به این مرکز اعلام کنند، دراین زمینه رگولاتوری با این مرکز هماهنگ است ولی در غیر اینصورت رسیدگی به شکایت‌های عمومی در حیطه وظایف مرکز رسانه ‌های دیجیتال نیست.

منبع خبر: تابناک

نظریه پارازیت در مقابل ارتباط

هادی خانیکی

پرفسور مجید تهرانیان که در آستانه هفتاد و پنج سالگی (۱۳۹۱-۱۳۱۶) در آمریکا درگذشت، از معتبرترین و شاخص ترین نظریه پردازان و محققان ایرانی ارتباطات در عرصه بین الملل است. نام او در حوزه مطالعات ارتباطات و توسعه که از جمله بخش های جوان و جهان گیر و پردامنه ارتباطات است، برجسته و ماندگار است. او خود را متعلق به نسل دوم نظریه پردازانی می‌داند که با الهام از نظریه های وابستگی میان توسعه و توسعه نیافتگی نسبت به نقش رسانه ها برخورد انتقاد آمیزتری داشته اند.

ادامه نوشته

راهنمای حضور فرهنگی در شبکه های اجتماعی

وحید یامین‌پور

تردیدی نیست که همه گیر شدن اینترنت، مهمترین زمینه ی دسترسی غیررسمی شهروندان به فناوری های ارتباطات است. اینترنت علیرغم همه گیر بودن و درد دسترس همگان بودن، یک نهاد خصوصی است و «استفاده ی شخصی» افراد از رسانه های همگانی را موجب می شود. اینترنت علی الظاهر سازماندهی شده نیست بنابراین امکان بارگذاری مداوم اطلاعات و اصلاح آنها در آن فراهم است. در این میان مهمترین ابهام و پیچیدگی در خصوص شبکه های اجتماعی است.

 

ادامه نوشته

100 خصوصیات آدمهای موفق

تا در طلب گوهرِ کانی کآنی
تا در هوس لقمه ی نانی نانی

این نکته ی رمز اگر بدانی دانی
هر چیز که در جستن آنی آنی

مولانا

100 خصوصیات آدمهای موفق

تمامي موفقان جهان؛ بنوعي در رفتار با هم مشترك هستند.

 

شما گاهي فكر ميكنيد كه؛ مثلا: اخلاق اين شخص چقدر شبيه خودم و يا فلان شخص است.

لطفا سر فرصت كافي و با دقت؛ نكا ت زیر را بخوانيد و در مقايسه با خودتان؛ به هر موضوع يك ٪ یا امتياز دهيد:

يك صد خصوصیات رفتاری در بين افراد موفق:

1- به خداوند ايمان دارند و معتقدند كه ايمان مبناي همه اعجازهاست و پادزهر شكست و در همه حال شاكر خداوند هستند.

2- داراي اهداف مشخص هستند.

3- هميشه در پي فرصت‌هاي مناسب هستند.

4- داراي روحيه مداومت و پشتكار هستند.

5- در اثر بروز مشكلات متوقف نميشوند.

6- با متخصص مشورت مي‌کنند.

7- تسليم مشكلات نمي‌شوند و سخت كوش هستند.

8- در مقابل جواب نه، تسليم نمي‌شوند.

9- از غير ممكن حرف نمي‌زنند.

10- مي‌دانند كه چه مي‌خواهند.

11- حاكم بر سرنوشت خود هستند.

12- محدوديت‌هاي ذهنشان را؛ معيار سنجش نمي‌دانند.

13- داراي اشتياق سوزان برای رسيدن به هدف هستند.

14- در پي رسيدن به هدف خود؛ راه بازگشتي را قرار نمي‌دهند؛ شايد راه را عوض كنند ولي هدف را هرگز.

15- به رويا‌هاي خود جامه عمل مي‌پوشانند؛ و اجازه بي‌احترامي را نمي‌دهند.

ادامه نوشته

کنترل هوشمند شبکه‌های مجازی اجتماعی

فرمانده نیروی انتظامی گفت: کنترل هوشمند شبکه‌های اجتماعی نسبت به فیلترینگ آنها بهتر است.

به گزارش ایسنا، سردار اسماعیل احمدی مقدم روز چهارشنبه ۱۳ دی ۹۱ در حاشیه مراسم صبحگاه فرماندهی انتظامی استان قم در پاسخ به ایسنا، افزود: اساسا نیروی انتظامی در حوزه فیلترینگ سایت‌ها مسوولیتی نداشته و تصمیم و اجرای آن برعهده ناجا نیست.

 وی با تاکید بر اینکه کنترل هوشمند شبکه‌های مجازی اجتماعی، از مضرات آنها جلوگیری می‌کند، تصریح کرد: با کنترل هوشمند شبکه‌های اجتماعی چندگانه علاوه بر اینکه از مضرات آنها جلوگیری می‌شود، مردم می‌توانند از بخش‌های مفید آن بهره‌مند شوند.

 فرمانده نیروی انتظامی همچنین از تهیه نرم‌افزاری جدید در این راستا خبر داد و عنوان کرد: با تشکیل شورای فضای مجازی، تصمیم‌ها سرعت گرفته و مسوولان درصدد تهیه آن هستند تا تسهیلات برای کاربران اینترنت افزوده شود.

نورو مارکتینگ (NeuroMarketing)

دوست خوبم مهندس خسرو سلجوقی عزیز مطلب خواندنی را از وبلاگ جناب دکتر فرزاد مقدم ارسال کرده بودند که خواندن آن را به همه شما دوستان عزیز توصیه می کنم. برای نگارنده گرامی این نوشتار نیز آرزوی توفیق دارم.

این روزها نورو مارکتینگ خیلی بر سر زبانها افتاده است. به جا و بی جا این اصطلاح را در بعضی گفتگوها میشنویم و در برخی نوشته ها می بینیم. حالا این نورومارکتینگ چیست و به چه دردمان می خورد بماند! ترس من از نوابغی است که بلافاصله کلاسهای مهندسی نورومارکتینگ در تبلیغات به راه می اندازند و به همین بهانه شهریه های سه چهار میلیون تومانی از خلق خدا می گیرند. از سویی دیگر برخی از شرکتها که به دنبال موضوعات نو و جدید هستند هم در دام شرکتهای تبلیغاتی اینکاره افتاده و کمپینهای نورومارکتینگ برای تسخیر مغز مشتریان را می خرند. غافل از اینکه همه این هیاهوها به خاطر یک مشت دلار است و بس! در این میان البته هستند نشریاتی(چون توسعه مهندسی بازار) که سعی در بالا بردن آگاهی جامعه تبلیغاتی کشور دارند و همین که سد راه نوابغ اصطلاح سازی می شوند کارشان جای تقدیر دارد.

نورومارکتینگ چیز غریبی نیست، از قدیم الایام هم بوده و وجود داشته، منتها این چنین تئوریزه نشده بودتا این که دو نفر به نامهای رنوویس و مورین آن را به شکل امروزی در آوردند. نورومارکتینگ، همین طور که از نامش پیداست، از دو کلمه نورو و مارکتینگ تشکیل شده و نقطه شروع آن استفاده از نتایج تحقیقات رشته مغز و اعصاب و تکنولوژیهای اندازه گیری فعالیتهای مغز انسان در برنامه های بازاریابی است.

ادامه نوشته

تاسیس پژوهشگاه فضای مجازی

عصر ارتباط در گفتگو با مهدی اخوان بهابادی مورخ 9 دی 91 اعلام کرد که پژوهشگاه فناوری ارتباطات و اطلاعات وزارت ICT  به پژوهشگاه فضای مجازی تغییر نام پیدا کرد و از این پس وابسته به مرکز ملی فضای مجازی می شود. به این ترتیب 4 پژوهشگاه ارتباطات، فناوری اطلاعات، امنیت و مدیریت به این مجموعه اضافه شده و با توجه به ماهیت این تشکیلات پژوهشگاه فضای مجازی نیز به آن ها اضافه می شود تا عملا  به ماموریت های «مرکز ملی فضای مجازی» جامه عمل بپوشانند. اخوان پیش بینی کرده است که پژوهشکده ای هم به نام «محتوا» به این مجموعه اضافه شود . از نکات خواندنی دیگر این مصاحبه نکات برگرفته در زیر است:

-       اعطای پروانه فعالیت خدمات چند رسانه ای: ظاهرا قرار شده تا پایان بهمن ماه سال جاری مجوز فعالیت برای عرضه سرویس و ارائه خدمات به فعالین این عرصه داده شود و این کار با فعالیت اجرای فیبر نوری FTTX متفاوت است. همچنین ایشان اشاره کرده اند که مشکل مملکت در بخش سرویس و خدمات است و نه فناوری FTTX .

-       باز هم سوالات فیس بوکی: اخوان اشاره کرده است که طبق قوانین کشور عضویت در شبکه های اجتماعی به طور طبیعی جرم نیست ولی دور زدن سامانه فیلترینگ کشور طبق قانون جرم انگاشته شده و بنابراین بایستی این دو موضوع را از هم تفکیک کرد. تفسیر ایشان از دور زدن سامانه فیلترینگ به عنوان جرم در حالی است که طبق قانون جرایم رایانه ای استفاده از فیلتر شکن ها جرم محسوب نمی شود، بلکه توزیع کنندگان آن مجرم شناخته می شوند. شبکه های اجتماعی زیادی در سطح دنیا وجود دارد که استفاده های مفیدی از آن در سطح دنیا به عمل می آید و مضرات قابل توجهی هم دارد. دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور بررسی و کار کارشناسی دقیق روی شبکه های اجتماعی و نظام پالایش کشور را وعده داد تا به صورت عملیاتی در باره آن تصمیم گیری شود.

-       وضعیت شورای عالی اطلاع رسانی: شورای عالی اطلاع رسانی که در زیر مجموعه شورای عالی انقلاب فرهنگی فعالیت می کند، خواستار پیوستن به شورای عالی فضای مجازی شده است و ظاهرا مقرر شده است این شورا در زیر مجموعه کمیسیون عالی تولید محتوا فعالیت کند.

منبع : عصر ارتباط مورخ 9/دی/91

دما، رطوبت، نور و ابر در گوشه اتاق شما

هنرمند هلندی روشی را برای تولید ابر در درون خانه و فضاهای سربسته ایجاد کرده. او برای تولید ابر ، دما – رطوبت و نور را تحت کنترل درآورده تا چنین ابرهای خارق‌العاده‌ی را در گوشه اتاق خلق کند.

برای دیدن تصاویر بیشتر به آدرس زیر مراجعه کنید تا مجموعه کارها را ببینید

http://www.berndnaut.nl/works.htm

ابرهای پف کرده زیبا توسط یک ماشین بخار تولید می‌شوند و منظره‌ای شگفت انگیز را در فضای سربسته مانند اتاق – راهروها و دیگر جاها ایجاد می‌کند. مجله تایم این حرکت را که فصل مشترکی بین علم و هنر ایجاد کرده یکی از بهترین اختراعات سال ۲۰۱۲ نامیده است. 

 

ضرورت بازمهندسی ساختار اجرایی در حوزه فرهنگ

شماره سی و دوم ماهنامه مدیریت ارتباطات –ویژه دی‌ماه- به مدیرمسؤولی امیرعباس تقی‌پور و سردبیری امیر لعلی منتشر شد.

  در سرمقاله این شماره به قلم امیرعباس تقی‌پور با اشاره به موضوع تأسیس صفحه ویژه دفتر مقام معظم رهبری در فیس‌بوک آمده است: «اگر چه تا لحظه ارسال به چاپ این شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات، هیچ موضع رسمی‌ای از سوی دفتر مقام معظم رهبری در خصوص راه‌اندازی و مدیریت صفحه‌ای با نام ایشان در فیس‌بوک، اعلام نشده است اما حجم نظرات و تحلیل‌های ارائه شده در رسانه‌های داخلی و خارجی، بسیار قابل توجه است...».

 مدیرمسؤول ماهنامه مدیریت ارتباطات در ادامه یادداشت خود با تأکید بر اینکه «وظیفه شناخت به‌موقع، معرفی پدیده و آماده‌سازی خوراک فکری و محتوای مورد نیاز نهادهای حکومتی ... بر عهده نخبگان یا مراکزی مانند دانشگاه، حوزه‌های علمیه، انجمن‌ها و مؤسساتی است که ایشان را نمایندگی می‌کنند»، با اشاره به اینکه در مواجهه با برخی پدیده‌های ارتباطی آنها را دیر به رسمیت می‌شنایم که نمونه آن ویدئو یا ماهواره است، آورده: «اگر به‌هنگام بشناسیم و با شناخت به آگاه‌سازی جامعه بپردازیم، قوانینی روزآمد و کارآمد وضع خواهیم کرد؛ قوانینی که مورد احترام اکثریت جامعه بوده و امکان استفاده صحیح از آنچه در اختیار داریم را فراهم خواهند کرد. تا چند روز دیگر، تب ایجاد صفحه‌ای به نام دفتر رهبری در فیس‌بوک فروکش خواهد کرد اما مهم، استفاده از یک و تنها یکی از ظرفیت‌های فضای مجازی برای انتشار لحظه‌ای دیدگاه‌های رهبری است. از این دست ظرفیت‌ها که می‌توانیم به تولید محتوای سالم در آنها بپردازیم کم نیستند. استفاده آگاهانه از تکنولوژی‌ها به نفع کشور، ممکن است».

 گفت‌وگوی اصلی این شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات به گفت‌وگو با امیر خوراکیان، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران اختصاص یافته است. وی در این گفت‌وگو از ساختار فرهنگی در کشور انتقاد کرده و خواستار بازمهندسی ساختار اجرایی در حوزه فرهنگ شده است.

 

ادامه نوشته

شبکه‌های اجتماعی، پدیده فراگیر عصر ارتباطات

شبکه‌های اجتماعی در سراسر جهان با سرعت چشمگیری گسترش یافته است. در کشورهایی همچون بریتانیا، ایالات متحده آمریکا، روسیه، جمهوری چک و اسپانیا، نزدیک نیمی از افراد بالغِ کل این مجموعه‌ها هم اکنون از فیس بوک و وب‌ سایت‌های مشابه استفاده می‌کنند. این سایت‌ها همچنین در میان دولت‌های با درآمد پایین نیز پرطرف‌دار هستند. در این کشور‌ها هر شخصی که به اینترنت دسترسی دارد، می‌خواهد که از شبکه‌های اجتماعی بهره گیرد.

در همین حال، گوشی‌ تلفن همراه، در همه جای جهان به چیزی رایج تبدیل شده و مردم از این گوشی‌ها به شیوه‌هایی چون فرستادن متن و گرفتن عکس استفاده می‌کنند. گوشی‌های هوشمند همچنین به طور فزاینده‌ای در میان نیمی از مردم بریتانیا، ایالات متحده و ژاپن رایج شده است. در سطح جهانی بیشتر کاربران گوشی‌های هوشمند اذعان می‌کنند که آن‌ها شبکه‌های اجتماعی را با گوشی‌های شخصی خود، آن هم برای گرفتن اطلاعاتی در خصوص شغل، کالاهای مصرفی و مسائل سیاسی می‌بینند.

آقای احد رضا قیه باشی در مطلبی با عنوان شبکه های اجتماعی پدیده فراگیر عصر ارتباطات به ابعاد مختلف این موضوع پرداخته است که در ادامه می خوانید.

ادامه نوشته

اینفوگرافی

تحقيقات نشان مي‌دهد كه مردم توجه كمتري به نوشته‌ها و متون دارند و اين توجه كمتر و كمتر مي‌شود و تمايل براي صرف زمان بيش‌تر بر جنبه‌هاي بصري وجود دارد. استفاده از گرافیک‌های اطلاع رسان باعث می‌شود بیننده با نگاهی کوتاه حجم قابل توجهی از اطلاعات را که شکل نوشتاری آن ممکن است مقاله بلند بالایی را تشکیل دهد، به سادگی از طریق بصری دریافت کند و حتی آن را به خاطر بسپارد. شايد به همين دليل باشد كه امروزه گرافیك‌هاي اطلاع رسان همه جا مشاهده می‌شوند، از نشریات گرفته تا علائم راهنمایی و رانندگی.

اینفوگراف چیست؟

واژه اينفوگراف (Info graphic) خلاصه شده‌اي از Information Graphic  به معنای معنابخشی به اطلاعات است. امروزه اينفوگراف ها را زياد در اطراف خود مشاهده مي‌كنيم، كتاب‌هاي كودكان، اخبار، نقشه‌ها و ارائه اطلاعات علمي، همه به نوعي از اينفوگراف به عنوان يك ابزار كارا استفاده مي‌كنند. ابزاري كه دو هدف عمده را پوشش مي‌دهد:

  • كمك به نمايش سريع، واضح و زيباي ايده‌هاي پيچيده
  • نشر اطلاعات و داده‌ها به صورت بصري و سهل‌الوصول

 قواعد ساخت اینفوگراف :

  • سازمان‌دهی ( چه میزان جزئیات نیاز است و کجاها باید تاکید بیش‌تر نمود؟)
  • نمایان سازی ( دیگران باید به سادگی بتوانند اینفوگراف را ببینند و از آن استفاده کنند)
  • زمینه و بافت ( آیا بینندگانتان تحمل دیدن اینفوگراف شما را دارند؟)
  • ساده سازی ( متون و رنگ‌ها نباید بر کلیت کار غالب باشند)
  • تعادل ( اطلاعات خیلی زیادی ارائه نکنید در عوض وضوح را بالا ببرید)
  • رابطه علت و معمولی ( نمایش علت ومعلول‌ها در رابطه‌ها نشان داده شوند )
  • نمایش تضادها و مقایسه‌ها
  • چند بعدی بودن ( این هدف اصلی اینفوگراف است)
  • یکپارچگی (انسجام در طرح موضوعات)

منابعی برای یافتن اینفوگراف

با جستجو در منابع داخلي و خارجي علاوه بر يافتن اينفوگراف هاي متنوع و فراوان مي‌توان به سايت‌هاي اينترنتي مرجع اينفوگراف نيز دسترسي پيدا كرد.

در زير چند نمونه از سایت‌های فعال خارجي در زمينه‌ي توليد و نمايش اينفوگراف‌ ذكر شده است:

در داخل كشور، علاوه بر برخي خبرگزاری‌ها كه از اينفوگراف استفاده مي‌‌كنند هنوز سايت‌هاي زيادي در اين زمينه فعال نشده‌اند. تنها موارد سايت تخصصي اينفوگراف كه در داخل فعال است؛