چالش های رادیو و تلویزیون اینترنتی در کشور(4)

 مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی معتقد است که سیاست انحصاری بودن فعالیت‌های رادیو و تلویزیونی داخلی در صداوسیما فقط منجر به محدود شدن و عقب‌ماندن رقبای رسانه ملی نشده بلکه به همان میزان و چه بسا بیش از آن به دلیل از بین بردن فضای رقابتی عملاً منجر به تنبلی، عقب‌ماندگی و کسالت صداوسیما نیز شده است و بازداشتن دیگران از رقابت با رسانه ملی نهایتاً به نفع صداوسیما تمام نشده است؛ این درحالی است که صداوسیما همواره بسیاری از کم‌کاری‌ها و فضای غیرحرفه‌ای خود را پشت منش و امکان انحصاری خود پنهان داشته است.

 علاقه روزافزون و همه‌جانبه سازمان به توسعه حوزه فعالیت‌های خود و از بین بردن عملی میزان رقابت و حتی ادعای در اختیار گرفتن انحصاری کل امکان پخش صوت و تصویر در فضای مجازی نشانه واضحی بر علاقه رسانه ملی به این سیاست ناکارآمد و کهنه و عیب پنهان‌کن است.

 

ادامه نوشته

آیا واقعا به پایان جهان فقط  دو روز دیگر باقی مانده است؟

بر اساس نظریاتی که ریشه در یک پیش‌گویی از مایاهای باستان دارد، روز 21 دسامبر / 30 آذر سال 2012 / 1391 روز موعود است و دنیا تا 2 روز دیگر به پایان خواهد رسید. اخبار پراکنده از گوشه و کنار دنیا نیز نشان میدهد که این خبر در بسیاری افراد جهان تاثیر گذار بوده و خبر را باور کرده اند.

برخی دیگر اظهار می‌کنند در سال 2012 به پایان نمی‌رسد، اما روز 21 دسامبر 2012، روز مهمی برای تمدن مایا است.

 رسانه ها نیز در دامن زدن به شایعات شبهه علمی از قبیل « پایان زمین» بسیار نقش دارند. شبهه علم از یکسری مفاهیم کاملا علمی و مطالب غیر علمی دیگر موضوع غیر منطقی را نتیجه گیری می کنند. در ترکیه و کشور فرانسه عده ای از مردم تمهیداتی اندیشیده اند و به مراکز امن پناه برده اند.

در روسیه مردم شمع و نوشیدنی وُدکا خریده اند. عده ای نیز معتقدند که  این قبیل مسائل برای رونق دادن به کسب و کارهایی اتفاق می افتد و مردم همواره به موضوعات مرتبط با مرگ توجه جدی می کنند. عده ای نیز می گویند هر شروعی، یک پایانی نیز دارد. گروهی دیگر نیز قدرت شبکه های اجتماعی، رسانه ها و تاثیر سینمای آخرالزمانی را محک می زنند.

هر چه باشد، این قبیل اتفاقات نتیجه تعطیلی فهم و درک بشر از مسائل ماورالطبیعه،  قیامت و نشانه های پایان زمان می باشد.

اما اینکه چه حوادثی و چگونه موجب احسن شدن و یا نابودی وضعیت کره زمین می شود،  باید منتظر بود و دید!

اما فارغ از همه این خبرها، مرگ یک حقیقت است. و از قدیم نیز گفته اند که غم دنیا نخور که  دنیا دو  روز است. براستی اگر بدانیم تا 2 روز دیگر پایان زندگی ما فرا می رسد، چه خواهیم کرد؟

ادامه نوشته

نبرد رسانه ای(15)- آیا اینترنت جهانی در ایران قطع می شود؟

جملگي خبر از اين مي دهند كه به زودي اينترنت در ايران به اينترانت ملي تبديل مي شود!
اين مدعي غلط است هم در عمل و هم در حرف.
نمي توان و نمي شود اينترانت ملي را جايگزيني براي اينترنت در نظر گرفت.
آنچه سال هاست در كره انجام شده و خبرهايي از آن قبل از سال 2005 نيز منتشر شد شبكه اينترانت بزرگي بود كه كره براي بهره برداري از ديتاسنترهاي خود راه اندازي كرد البته كه اين كشور در خصوص راه اندازي سرورهاي بزرگي براي اينترنت و تامين آن با پهناي باند دسترسي كاربران با سرعتي 10 برابر سرعت آن زمان اينترنت براي كاربري جهاني با استفاده از سرورهاي كانادا و امريكا طراحي و پيش بيني كرده بود اما آنچه در ايران شايعاتي را دامن زده با اين موضوع متفاوت است.
نمي دانم چرا متوليان امر توضيح واضحاتي به مردم نمي دهند كه چه اتفاق روشني بر سر اينرنت خواهد افتاد.

ادامه نوشته

وصیت نامه ی زیبا و تکان دهنده ی آلبرت انیشتین

 روزی فرا خواهد رسید که جسم من آنجا زیر ملحفه سفید پاکیزه ای که از چهار طرفش زیر تشک تخت بیمارستان رفته است، قرار می گیرد و آدم هایی که سخت مشغول زنده ها و مرده ها هستند از کنارم می گذرند.آن لحظه فرا خواهد رسید که دکتر بگوید مغز من از کار افتاده است و به هزار علت دانسته و ندانسته زندگیم به پایان رسیده است.

 در چنین روزی، تلاش نکنید به شکل مصنوعی و با استفاده از دستگاه، زندگیم را به من برگردانید و این را بستر مرگ من ندانید. بگذارید آن را بستر زندگی بنامم. بگذارید جسمم به دیگران کمک کند که به حیات خود ادامه دهند .

 چشمهایم را به انسانی بدهید که هرگز طلوع آفتاب، چهره یک نوزاد و شکوه عشق را در چشم های یک زن ندیده است. قلبم را به کسی هدیه بدهید که از قلب جز خاطره ی دردهایی پیاپی و آزار دهنده چیزی به یاد ندارد. خونم را به نوجوانی بدهید که او را از تصادف ماشین بیرون کشیده اند و کمکش کنید تا زنده بماند و نوه هایش را ببیند. کلیه هایم را به کسی بدهید که زندگیش به ماشینی بستگی دارد که هر هفته خون او را تصفیه می کند. استخوان هایم، عضلاتم، تک تک سلول هایم و اعصابم را بردارید و راهی پیدا کنید که آنها را به پاهای یک کودک فلج پیوند بزنید.

 هر گوشه از مغز مرا بکاوید، سلول هایم را اگر لازم شد، بردارید و بگذارید به رشد خود ادامه دهند تا به کمک آنها پسرک لالی بتواند با صدای دو رگه فریاد بزند و دخترک ناشنوایی زمزمه باران را روی شیشه اتاقش بشنود. آنچه را که از من باقی می ماند بسوزانید و خاکسترم را به دست باد بسپارید، تا گلها بشکفند.

 اگر قرار است چیزی از وجود مرا دفن کنید بگذارید خطاهایم، ضعفهایم و تعصباتم نسبت به همنوعانم دفن شوند. گناهانم را به شیطان و روحم را به خدا بسپارید و اگر گاهی دوست داشتید یادم کنید. عمل خیری انجام دهید، یا به کسی که نیازمند شماست، کلام محبت آمیزی بگویید. اگر آنچه را که گفتم برایم انجام دهید، همیشه زنده خواهم ماند.

شش نکته برای طراحی یک برند ماندگار

  1-مشتری خود را بشناسید

 2-انعطاف پذیری لوگو

 3-هوشمندانه بودن

 4-حاوی داستان باشد

  5-استفاده از نمادهای اجتماعی

 6-خاص و ظریف باشد

 منبع: http://www.fastcodesign.com/1661946/six-tips-for-designing-a-memorable-brand

ادامه نوشته

صد کلمه در معرفت نفس از علامه حسن زاده آملی

 ‎1-آن كه خود را نشناخت چگونه ديگرى را مى شناسد؟!

 2- آن كه از صحيفه نفس خود آگاهى ندارد، از كدام كتاب و رساله طرفى مى بندد؟!

 3- آن كه گوهر ذات خود را تباه كرده است ، چه بهره اى از زندگى برده است ؟!

 4 -آن كه خود را فراموش كرده است ، از ياد چه چيز خرسند است ؟!

 5 -آن كه مى پندارد كارى برتر از خود شناسى و خداشناسى است ، چيست ؟!

 6 -آن كه در صقع ذات خود باتمثلات ملكى همدم و همسخن نباشد، بايد با چه اشباح و خيالات همدهن باشد؟!

 7 -آن كه خود را براى هميشه درست نساخت ، پس به چه كارى پرداخت ؟!

 8 -آن كه از سير انفسى به سير آفاقى نرسيده است ، چه چشيده ، و چه ديده است ؟!

 9- آن كه مى انگارد در عوالم امكان ، موجودى بزرگتر از انسان است ، كدام است ؟!

 10 -آن كه تن آراست و روان آلاست ، به چه ارج و بهاست ؟!

 11 -آن كه معاش مادى را وسيله مقامات معنوى نگيرد، سخت در خطاست .

 12 -آن كه به هر آرمان است ، ارزش او همان است .

 13 -آن كه از مرگ مى ترسد، از خودش مى ترسد.

 14 -آن كه خداى را انكار دارد، منكر وجود خود است .

 15 -آن كه حق معرفت به نفس روزيش شده است ، فيلسوف است ، چه اينكه فلسفه ، معرفت انسان به نفس خود است و معرفت نفس ام حكمت است .

 16 -آن كه در خود فرو نرفته است و در بحار ملكوت سير نكرده است و از ديار جبروت سر در نياورده است ، ديگر سباحت را چه وزنى نهاده است ؟!

 17 -آن كه خود را جدولى از درياى بيكران هستى نيافته است ، در تحصيل معارف و ارتقايش چه مى انديشد؟!

 18 -آن كه خود را متسخر در تحت تدبير متفرد به جبروت نمى يابد، در وحدت صنع صورت شگفتش چه مى گويد؟!

 19 -آن كه در وادى مقدس من كيستم ؟ قدم ننهاده است ، خروارى به خردلى .

 20 -آن كه از اعتلاى فهم خطاب محمدى سرباز زده است ، خود را به مفت باخته است .

 

۱۱ گرایش فناوری در سال ۲۰۱۳ را دریابیم!

 سال ۲۰۱۲ پایان دنیا نیست! لطفا این توهم را از ذهن خود بیرون بیاورید، بلکه این‌ سال‌ها زمان اوج فناوری است. فناوری که لحظه به لحظه گسترش و عمیق می‌شود و هر روز کار و فعالیت را برای ما ساده‌تر می‌کند. پس سال ۲۰۱۲ پایان دنیا نیست! بلکه می‌خواهیم گرایش (Trends) فناوری‌ها را در سال ۲۰۱۳ بررسی کنیم. البته شاید هم‌اکنون این فناوری‌ها وجود دارند و سال آینده فقط شاهد سعود چشمگیر آنها خواهیم بود. زیرا هم‌پوشانی زیادی در این زمینه مشاهده می‌شود. اما هیچ‌کس از آینده خبر ندارد و تنها می‌توان براساس اطلاعات موجود پیش‌بینی کرد.

 لانس اولانوف (Lance Ulanoff)، سردبیر وب‌سایت مشیبل در آخرین مقاله خود به ۱۱ ترند فناوری سال ۲۰۱۳ اشاره کرده است. در اینجا به گوشه‌ای از این فناوری‌ها می‌پردازیم.

۱- انقلاب صفحه دوم توسط گوشی‌های هوشمند

بیش از ۸۰ درصد کاربران گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها در حال تماشای تلویزیون نیز از وسیله خود استفاده می‌کنند و از این میان ۵۱ درصد در حین تماشای تلویزیون از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند و پروفایل خود را بروز می‌کنند. ۲۴ درصد از این افراد را کاربران فیسبوک تشکیل می‌دهند. (گزارش سوشیال نیوز دایلی)

 این طور بنظر می‌رسد، در سال ۲۰۱۳ بسیاری از کاربران هم‌زمان دو تصویر را مشاهده کنند. این مساله اصلا هم بد نیست در واقع مشاهده می‌کنیم که کاربران در سال جدید هفت روز هفته و هر ۲۴ ساعت با گوشی خود در ارتباط هستند و فقط باید روشی برای استفاده از این زمان زیادی پیدا شود زیرا بیشتر آن صرف تفریح می‌شود،

ادامه نوشته

نبرد رسانه ای(14)- جنگ هاي آينده براي پيروزي در ميان روايت ها رخ خواهد داد

دکتر حسن خجسته باقر زاده استاد محترم علوم ارتباطات در صفحه اینترنتی خود مطلب زیر را در خصوص آینده پژوهی رسانه قرار داده و از علاقه مندان برای تکمیل موضوعات دعوت کرده است: بنده نیز مختصر مطالبی را پیشنهاد و طرح موضوع کرده ام که در ادامه می خوانید...

  سلام دوستان

 آینده پژوهی رشته جدید علمی و دانشگاهی است که درصدد است از طرق گوناگون آینده محتمل یا آینده های محتمل پیش رو را نشان دهد. یکی از حوزه های بسیار مهم آینده پژوهی مربوط به رسانه و سپهر ارتباطی است، تحول سریع این محیط از یک طرف و نقش فوق العاده آن از طرف دیگر علت اصلی می باشد. نتیجه آینده پژوهی آمریکا در این حوزه بسیار جالب و البته مهم است. آن ها در آینده سپهر رسانه ای دو جنگ بزرگ دیده اند با توضیح مختصری که در این جا آورده ام. انشاءالله اگر فرصتی شد و دوستان به تکمیل و تفسیر آن و مصداق های عینی که موجود است کمک کنند، به صورت مقاله در اختیار علاقمندان قرار خواهم داد:

جنگ هاي آينده رسانه اي از منظر آمریکا

 1- جنگ روايت ها

 الف:جنگ هاي آينده براي پيروزي در ميان روايت ها رخ خواهد داد.

 ب: اطلاعات يك سلاح راهبردي و سياسي است

 ج: جنگ روايت ها بايد حاوي درك صحيح از دشمن و تأثيرگزار بر ادراك پيرامون باشد.

 د: در پايان روز واقعيت هاي رسانه اي مهمتر از آن چيزي است كه واقع شده است.

 2- جنگ ايده ها

 الف: هيچ كس نبايد گمان كند دنياي غرب به زودي بر اسلامگرايان پيروز مي شود.

 ب: پيروزي كامل در گرو پيروزي نظامي نيست.

 ج: برطرف كردن مشكلات سياسي و اقتصادي مفيد است ولي كافي نيست.

 د: آن چه مهم است پيروزي در جنگ ايده هاست كه بخش اعظم آن بايد از جهان اسلام اخذ شود. البته درباره اخذ ایده از دنیای اسلام، برژینسکی که یکی از استراتژیست های معروف و در یک دوره مشاور امنیت ملی جیمی کارتر بوده، در کتاب اواخر دهه 90 میلادی خود، همین پیشنهاد را به دولت آمریکا کرده تا بتواند در قرن جدید کماکان قدرت برتر جهان باشد.

********

سلام دکتر. آنچه مسلم است و امروزه شاهد آن هستیم اینکه  به کمک فناوری، مدیریت پیام در دست اربابان رسانه قرار گرفته و شاهد جنگ سرد رسانه ای هستیم که از قضا بازار گرمی هم دارد.  

در جنگ نظامی آمریکا با عراق هم شاهد بودیم که در ابتدا شبکه تلویزیونی سی.ان.ان  بغداد را فتح کرد و سپس لشگر نظامی آمریکا. و یا در انفجار نیروگاه اتمی ژاپن که در اثر زمین لرزه در اعماق دریا اتفاق افتاده بود، تصاویری که از تلویزیون ان.اچ.کی  پخش شد با انتخاب زاویه خاص و تصویربرداری حرفه ای،  به جهانیان طوری اطلاع رسانی کردند که گویی نیروگاه هیچ آسیبی ندیده و هیچ تهدیدی هم از این ناحیه وجود ندارد. از این دست مثال ها در دنیای رسانه بسیار وجود دارد. هم اکنون شنیدم که هواپیمای «اِسکن ایگول» آمریکائیها در آب های سرزمینی کشورمان شکار شده است.  این در حالی است که خود آمریکائیها اعلام کرده اند از تعداد هواپیماهای آنان کم نشده است! این قبیل اعلامیه ها نشان از یک جنگ روانی(و یا جنگ اطلاعاتی) و تخریب افکار عمومی دارد.  لذا ملاحظه می شود که در الگوهای جدید رفتار رسانه، «دنیای روایت و رسانه بر جهان واقعیت» پیشی گرفته است. فکر می کنم آقای پُستمن هم در کتاب تکنوپولی از عبارت مدیاتریکس  استفاده کرده بود. و این کنترل بر افکار و حتی هدایت افکار عمومی جوامع به کمک رسانه ها تاکنون ادامه داشته است و این اشاره به نقش تخديركنندگي  تلویزیون در عالم مدرن است كه با اهداف و  كاركردهای خاص گردانندگان آن مرتبط است.  البته همگی با شعار «بی طرفی» نیز انجام می شود. البته بنده معتقدم رسانه نمیتواند که بی طرف نباشد، در دنیا هم همینطور است لیکن رسانه بایستی «بی طرف جلوه نماید» و یا طرفداری غیر منطقی نداشته باشد.

بی جهت نیست که عده ای امروزه معتقدند که « نبرد در عرصه رسانه مقدمه نبرد در عرصه سرزمینی است».  

مطلب مهم دیگر اینکه فناوری های نوین در عرصه ارتباطات نیز موجب تحول بوده اند، طوری که موجب شده است تا مفهوم «رسانه در همه جا» عینیت یابد. با این حساب به مدّد  ارتباطات نوین مفهوم رسانه یکسویه در حال کم رنگ شدن و شاهد بروز رسانه اجتماعی هستیم. این اشاره را گفتم تا به این نکته مهم توجه شود که در این هنگامه مفهوم «دیگری» هویت و  متولد می شود. در سپهر ارتباطی و رسانه ای نوین از دیگری گریزی نیست. در سپهر ارتباطی نوین انسان به وسعت اندیشه اش آزاد است و نیاز به «آزادی بیان» بدلیل ساختار بی حد و مرز و بی مرکز بودن برای انسان تامین می شود. در این فضا حرمت نهادن به تنوع و تفاوت، به معنای احترام گذاردن به دیگری یک اصل است.

همانطور که شما هم اشاره کرده اید: اطلاعات يك سلاح راهبردي و سياسي است. بی شک اینطور است. در جنگ اطلاعاتی، مهمترین تسلیحات آن خودِ تکنولوژی اطلاعاتی است، لذا توانایی تسلط یافتن بر اطلاعات در جامعه تقریبا به طور کامل به برخورداری از انفورماتیک متناسب بستگی دارد. توانایی یک کشور در زمینه « برنامه ریزی جریان اطلاعات» امروزه از مسائل انفورماتیک آن جدا نیست. بالطبع در رسانه نیز چنین است. تخمین زده می شود تا سال 2013 هر یازده ساعت یکبار، اطلاعات دو برابر شود. به این سرعت تغییر، افزایش رقابت و تغییر سلیقه و ذائقه «مخاطب رسانه» نیز باید اضافه شود. بنابراین در صورت عدم مدیریت درست، از دست دادن یک مخاطب(مشتری) به قدری سریع اتفاق می افتد که می توان آن را به کلیک کردن بر موشواره  کامپیوتر تشبیه کرد. به نظر موضوع «آینده بینی رسانه» بایستی با عنایت به برخی اصول و واقع بینی محیطی و عوامل موثر بر موضوع رسانه دیده شود. با عرض پوزش. موفق باشید.

 

منطق ماشین دودی

مطلبی که در زیر میخوانید قسمتی و گزیده ای از کتاب " احیای تفکر اسلامی " شهید مطهری است که ایشان در سال ۱۳۴۹ در حسینیه ی ارشاد  به مناسبت یادبود اقبال لاهوری ایراد سخنرانی کرده اند:

 "یکی از دوستان ما که مرد نکته سنجی است، یک تعبیر بسیار لطیف داشت، اسمش را گذشته بود منطق ماشین دودی.

می گفتیم منطق ماشین دودی چیست؟ می گفت من یک درسی را از قدیم آموخته ام و جامعه را روی منطق ماشین دودی می شناسم. وقتی بچه بودم منزلمان در حضرت عبدالعظیم بود و آن زمان قطار به صورت امروز نبود و فقط همین قطار تهران - شاه عبدالعظیم بود. من می دیدم که قطار وقتی در ایستگاه ایستاده بچه ها دورش جمع می شوند و آن را تماشا می کنند و به زبان حال می گویند ببین چه موجود عجیبی است! معلوم بود که یک احترام و عظمتی برای آن قائل هستند. تا قطار ایستاده بود با یک نظر تعظیم و تکریم و احترام و اعجاب به آن نگاه می کردند.

کم کم ساعت حرکت قطار می رسید و قطار راه می افتاد. همین که راه می افتاد بچه ها می دویدند، سنگ بر می داشتند و قطار را مورد حمله قرار می دادند. من تعجب می کردم که اگر به این قطار باید سنگ زد چرا وقتی که ایستاده یک ریگ کوچک هم به آن نمی زنند، و اگر باید برایش اعجاب قائل بود اعجاب بیشتر در وقتی است که حرکت می کند.

 این معما برایم بود تا وقتی بزرگ شدم و وارد اجتماع شدم. دیدم این قانون کلی زندگی ما ایرانیان است که هر کسی و هر چیزی تا وقتی که ساکن است مورد احترام است. تا ساکت است مورد تعظیم و تبجیل است، اما همین که به راه افتاد و یک قدم برداشت نه تنها کسی کمکش نمی کند بلکه سنگ است که به طرف او پرتاب می شود."

 شهید مطهری در ادامه اشاره به این نکته دارند که این مسئله نشان دهنده ی موت و حیات یک جامعه است. حال دوستان با توجه به این مثال و حوادث یک سال گذشته و اتفاقات و موضع گیری های گروه ها و خواص سیاسی این مملکت ، بببینید که چند درصد از افرد و اشخاص و گروه های سیاسی این مملکت هنوز زنده اند. البته زنده ترین افراد در این مملکت همین افرادی هستنند که عوام نامیده می شوند. چون برای کسانی احترام قائل هستند که متکلم هستند نه ساکت، متحرکند نه ساکن، باخبرترند نه بی خبرتر.

 

درد من حصار برکه نیست...

درد من حصار برکه نیست

 درد من زیستن با ماهیانی ست که

فکر دریا به ذهنشان خطور نکرده است! 

ماهی سیاه کوچولو

ای زاهد ریا کار تو عبادت از بهر سگ کردی نه کردگار ...

 می گویند زاهدی شب زنده دار برای تقرب بیشتر به خدا هر نیمه شب در مسجد نماز شب می خواند و نیایش و استغاثه می کرد .

یکی از شبهای زمستان که هوا بسیار سرد بود و زاهد در مسجد مشغول عبادت به ناگاه صدای باز و بسته شدن در مسجد را در پشت سرش شنید و به تصور اینکه کسی وارد مسجد شده رنگ و لعاب عبادت را افزون و در کشش والضالین خود را گرفتار تا تازه وارد در تقوای وی مسلم شود .

زاهد وقتی نماز و عبادت را به پایان رسانید برگشت تا تازه وارد را ببیند ، دید سگی از سرمای بیرون به ستوه آمد و مسجد گرم را برای به صبح رساندن برگزیده است و سعی زاهد بر آب که هاتفی ندا در داد:

 ای زاهد ریا کار تو عبادت از بهر سگ کردی نه کردگار

 

ای هنرها گرفته بر کف دست                                         عیب ها بر نهاده به زیر بغل

 تا چه خواهی خریدن ای مغرور                                      روز درماندگی به سیم دغل

سعدی علیه الرحمه

نبرد رسانه ای(13)- ارتباطات نوین جاده دو طرفه

جريان آزاد اطلاعات قرباني تحريم‌هاي كور
جام جم آنلاين ۱۴ آذر ۹۱: هنگامي كه پس از جنگ جهاني دوم، غربي‌ها با هدف تهاجم فرهنگي به ساير نقاط جهان ايده‌هايي همچون جهاني‌سازي وجريان آزاد اطلاعات را بهانه كردند تا راه‌هاي نفوذ خود به كشورهاي درحال توسعه را باز كنند، كمتر تصور مي‌شد كه روزي خود غربي‌ها به اين ايده‌ها پشت كنند.
هر چند اروپا و آمريكا طي چند دهه توانستند با استفاده از تفوق رسانه‌اي خود، علاوه بر حاكم كردن امپرياليسم خبري در فضاي رسانه‌اي دنيا، به مباني فرهنگي، اعتقادي و ارزشي ساير ملل بتازند و به انحاي مختلف فرهنگ منحط خود را به خورد جهانيان بدهند، ولي به نظر مي‌رسد از يكي دو دهه قبل زنگ پايان سلطه رسانه‌اي غرب به صدا در آمده است، چرا كه همزمان با آغاز موج بيداري ملت‌ها، رسانه‌هاي مستقلي در اقصي نقاط دنيا سربرآورده‌اند كه به دليل همين ماهيت مستقل و صادقانه توانسته‌اند افكار عمومي را به سوي خود جلب كنند.

 

ادامه نوشته

نبرد رسانه ای(12)- فیس بوک و ترس از اعتراض های مردمی در عربستان

پادشاه عربستان قصد دارد تاپایگاه «فیس بوک» را از ترس اعتراض های مردمی و جلوگیری از وقوع انقلاب در این کشور به مبلغ ۱۵۰ میلیارد دلار خریداری کند.پایگاه اطلاع رسانی داون وایرز آمریکا با انتشار گزارش رسمی خود آورده است:«ملک عبدالله بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان به «مارک زوکربرگ» بنیانگذار فیس بوک مبلغ ۱۵۰ میلیارد دلار برای خرید کامل پایگاه فیس بوک پیشنهاد داده است.

نبرد رسانه ای(11)- طرح تحريم صدا و سيما در سناي آمريكا

طرح تحريم صدا و سيما در سناي آمريكا همزمان با حمله به دفتر العالم و پرس تي وي در دمشق

همزمان با تلاش مجلس سناي آمريكا براي تحريم صدا و سيماي جمهوري اسلامي، دفتر العالم و پرس تي وي در دمشق مورد حمله تروريستي قرار گرفت.
دفتر شبكه هاي پرس تي وي و العالم با انفجار يك بمب كه توسط فردي بر روي يكي از ماشين هاي دفتر چسبانده شده بود، هدف حمله تروريستي قرار گرفت. به گزارش واحد مركزي خبر؛ در اين حمله به چندين ماشين متعلق به دفتر از جمله ماشين ارتباط ماهواره اي (sng) به شدت آسيب رسيد ولي خوشبختانه اين حمله تلفاتي نداشت. حمله به شبكه هاي پرس تي وي و العالم در دمشق در حالي صورت گرفت كه نمايندگان سناي آمريكا همزمان با اين انفجار پيشنهادي ارائه كردند كه سازمان صدا و سيما و رئيس آن را در ليست سياه تحريم هاي آمريكا قرار داده و دارايي هاي آنها را بلوكه مي كند. اين پيشنهاد كه در چارچوب لايحه سياست دفاعي آمريكا مطرح شده است همچنين شركت هايي را كه با صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران كار مي كنند به اين ليست سياه اضافه مي كند. اين پيشنهاد به سناي آمريكا تحويل داده شده است و منتظر بررسي و راي گيري سناتورها و سپس مجلس نمايندگان خواهد بود. همچنين باراك اوباما امضا كننده نهايي خواهد بود. حمله به دفاتر شبكه هاي پرس تي وي و العالم و همچنين اقدام نمايندگان سناي آمريكا عليه صدا و سيما دو ماه پس از ترور «مايا ناصر» خبرنگار شبكه پرس تي وي و ترور نافرجام حسين مرتضي مدير دفتر پرس تي وي و العالم در دمشق صورت مي گيرد.

منبع: طرح تحریم سازمان صدا و سیما در سنای آمریکا

        تحریم جدید صدا و سیما نمره قبولی این رسانه

رهنمود هایی  برای شروع سخنرانی جذاب برای حرفه ای ها

رهنمود هایی  برای شروع سخنرانی جذاب برای حرفه ای ها از فریبا علومی یزدی

 شیوه های گوناگونی برای  شروع یک سخنرانی وجود دارد. البته هیچکدام از آنها اشتباه نیستند اما بعضی از  این روش ها بهتر از سایر شیوه هاست. در اینجا به پنج نکته اشاره می کنیم به امید این که به شما در شروع هر چه بهتر سخنرانی تان کمک نماید. این مطلب را به سخنران حرفه ای  و کسانی که زیاد سخنرانی می کنند ،تقدیم می کنم  و برای سخنرانانی که به تازگی سخنور شده اند پیشنهاد نمی گردد.

1-       یک شروع خوب

 یک سخنرانی را با یک لطیفه یا یک جوک شروع کنید.این کار شنوندگان را غافلگیر خواهدکرد و تا مدت ها درذهن آنها باقی می ماند. فقط مواظب باشید لطیفه ای که می گویید به نوعی با موضوع سخنرانی مرتبط باشد و در ضمن باعث توهین به کسی هم نگردد . یک لطیفه کاملا خنثی را انتخاب کنید.

 2-      ارائه مدرک  و سند

 یکی از  مؤثرترین روش های شروع سخنرانی  بیان حقایق و ارائه آمار و ارقام است. مثلا اگر قرار است درباره مضرات سیگار سخن بگویید جمله آغازین را با آمار و ارقام هشدار دهنده درباره مرگ و میرهای ناشی از مصرف دخانیات شروع نمایید. چنین واقعیت هایی توجه مخاطب را برانگیخته و او را تا پایان سخنرانی گوش به زنگ نگه می دارد. فقط آمار و ارقامی که ارائه می دهید باید صحیح و مبتنی  بر واقعیت باشد.

 

 

ادامه نوشته

نبرد رسانه ای(10)- فریاد، نتیجه نشنیدن صداهای متفاوت

تداوم حذف شبکه‌های ایرانی از «ماهواره» و دو بار حمله رژیم صهیونیستی به ساختمان‌های محل استقرار رسانه‌ها در غزه از وقایع مهم و اقدامات تحدیدکننده رسانه‌ای در روزهای اخیر بشمار می‌رود؛ وقایعی که یکی در میدان نبرد مجازی و دیگری در میدان نبرد فیزیکی رخ داده است.

نگاهی کوتاه به آنچه گذشته، حکایت از آن دارد که بعد از حذف صدا و تصویر شبکه‌های العالم، پرس‌تی‌وی، الکوثر، شبکه خبر، سحر 1 و 2، جام‌جم 1 و 2 و شبکه‌ قرآن از ماهواره‌های هاتبرد، یوتلست و اینتلست در ماه‌های گذشته، از چند روز پیش، شرکت ماهواره‌ای مخابراتی «آسیاست» مستقر در هنگ‌کنگ نیز پخش همه کانال‌های ماهواره‌ای ایران در شرق آسیا را از ماهواره خود متوقف کرد.

تشدید تحریم‌های آمریکا و کشورهای اروپایی علیه کشورمان از مهم‌ترین دلایل ذکر شده برای این اقدام است.

از سوی دیگر بمباران دو ساختمان رسانه‌ای در غزه توسط رژیم صهیونیستی در دو روز متوالی (روزهای پنجم و ششم)، هیچ تردیدی مبنی بر تعمدی بودن این حملات بر جای نگذاشت تا جایی که وایر دی‌ویس، خبرنگار بی‌بی‌سی از غزه گزارش داد: «وقتی از مقامات اسرائیل سؤال شد آیا آنها می‌دانستند در این ساختمان خبرنگاران حضور داشتند، سخنگوی نظامیان اسرائیل گفت از وجود خبرنگاران اطلاع داشتند اما آنها قصد نداشتند به خبرنگاران حمله کنند»!

اقدام به حذف شبکه‌های ایرانی از روی ماهواره‌ها -حتی برای مدت معین و محدود- و حمله به ساختمان‌های رسانه‌‌ای در غزه با هر هدفی که انجام شده باشد، قبل از هر چیز اقدامی ضد آزادی بیان، مخالف جریان آزاد اطلاعات، در تقابل با اصل شفافیت در اطلاع‌رسانی و تلاش برای خاموش کردن صدای متفاوت است. هرگونه تلاش برای نشنیدن صداهای متفاوت، بی‌فایده و عاملی برای شنیده‌شدنشان در قالب «فریاد» خواهد بود. تجارب تاریخی در این زمینه، پرتعداد هستند.

* مدیر مسؤول ماهنامه مدیریت ارتباطات/علی اکبر تقی پور

این روزها برای تنها شدن کافیه که صادق باشی!

گر به دولت برسی, مست نگردی مردی
گر به ذلت برسی, پست نگردی مردی
اهل عالم همه بازیچه دست هوسند
گر تو بازیچه این دست نگردی مردی

ابزار Google Trends - کی ، کجا ، چی در گوگل جستجو می کند؟

 گوگل ترند یکی از ابزار بسیار کمک کننده در SEO و تبلیغات در گوگل است که می تواند در هر منطقه جغرافیایی وضعیت کلمات پر ترافیک را مشخص نماید.

با این ابزار می توان:

 1)مباحث مورد علاقه افراد را در سراسر جهان پیدا و مقایسه نمود.

 2)مشاهده اینکه کلمات چقدر در موتور جستجوی گوگل در بازه های زمانی مختلف جستجو شده اند.

 3) ارائه نمودارهایی از مناطق جغرافیایی که یک کلمه کلیدی جستجو شده است.

 4) ارائه اخبار مرتبط با اصطلاحات

 5) ارائه اصطلاحات مرتبط که به میزان زیادی جستجو شده اند.

 و.....

 آدرس گوگل ترند : http://www.google.com/trends