هراس از ناشناخته ها

همه ما از آن چه تازه و جدید است، هراس داریم

 تغییر موقعیت از سطح کارهای کم اضطراب و حمایت کننده

 به سطح هوشیاری قدرتمند،

 یعنی جایی که همه چیز جدید و تازه است،

 به دلیلی کاری هراس انگیز به نظر می‌رسد

حتی اندیشیدن در مورد انجام آن ممکن است

 هر نوع رفتار انکار کننده را سبب شود.

هنرمندان مجبورند برای دیدن آن چه تازه است،

 چیزهای آشنا را کنار بزنند

 شما هم این گونه عمل کنید،

 چه هنرمند باشید چه نباشید

 آن چه تازه و جدید است، به خطر کردن نیاز دارد...

 "باربارا شر - اگر می‌دانستم چه می‌خواهم"

مطلب مرتبط: به آرامی آغاز به مردن می‌کنی

آیا گوگل و مایکروسافت صاحب آینده بشری خواهند بود؟

شاید این تفکر که فیس بوک و گوگل چگونه در حال تسخیر دنیا هستند برای برخی رنجش آور باشد. آری این ها ذاتا تنها وب سایت هستند، اما وقتی همین وب سایت­ها شروع به خریدن آینده ما میکنند، یعنی خریدن کابل­های اینترنتی که مردم را در سراسر جهان به هم متصل و مرتبط میکنند، یک چراغ خطر در ذهن هر کسی روشن میشود.

باور بکنید یا نه، این اتفاقی است که در حال رخ دادن است. اکنون شرکتهای بزرگ فعال در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات نظیر مایکروسافت، گوگل، فیس بوک و آمازون به تدریج در حال خریدن بخشهای مهمی از زیرساختهای اینترنت هستند که این امر منجر به خشم بزرگترین شرکتهای مخابراتی – که سابقا این کابلها را تحت کنترل خود داشتند - شده است.

 

مطلب مرتبط: اقتصاد دنیا در دستان صاحبان رسانه ها و فعالان فضای مجازی

ادامه نوشته

هی فلانی!

دل به غم مسپار

 نومیدی بران از خویش

 دور دار از جان خود تشویش

 تو درختی،

ناامیدی آتش قهار

 با شتاب و بی‌امان گستر

 هان مشو تسلیم نومیدی

 که نماند از وجودت غیر خاکستر...!

  " مهدی اخوان ثالث "

کمپین مبارزه با بی‌فرهنگی مجازی

قرعه‌کشی جام جهانی برای کشورمان، حاشیه‌ها و مشکلاتی را پدید آورد که هیچ کس ‌پیش‌بینی چنین اتفاقاتی را هم نمی‌کرد؛ حرکت‌هایی که برخی از ایرانی‌ها در حمله به صفحات فیس بوکی لیونل مسی و مجری برنامه قرعه‌کشی انجام دادند و باعث بروز برخی بداخلاقی ها در فضای مجازی شدند.

در این سو، اما برخی با تحلیل‌های عجیب ادعا کردند این حملات نه فردی بلکه سازماندهی شده و سایبری بوده، برخی هم ادعا داشتند که این کار کاملاً‌ موجی و شبیه رخدادهای درون ورزشگاهی بوده که از شخصی به شخص دیگر منتقل می‌شود و به یکباره صدهزار نفر، رکیک‌ترین الفاظ را فریاد می‌زنند.

در این حدفاصل اما کارهای جالبی ‌جز حمله به صفحات فیس‌بوک انجام ‌و صفحاتی پیرامون عذرخواهی از این اشخاص در فیس بوک گشوده شده که در نوع خود ‌جالب‌ است؛ هرچند منجر به دامن زدن به این ماجرا می‌شود. با این حال، از این اتفاق مهم‌تر و اساسی‌تر ‌راه‌اندازی صفحه‌ای در این زمینه با نام «کمپین مبارزه با بی‌فرهنگی مجازی» است که در نوع خود اقدام جالب توجه است.

 

ادامه نوشته

چالش های رادیو و تلویزیون خصوصی(8): تاسیس شبکه های خصوصی تلویزیون در کشور

موضوع  تاسیس شبکه های خصوصی تلویزیون  در کشور به مذاکرات مجلس هشتم می رسد. مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی،طرح اداره صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران در ۶ فصل و۴۰ ماده تنظیم شده و یک فوریت آن در جلسه علنی مورخ ۲۶/۷/۱۳۹۰ در مجلس هشتم به‌تصویب رسید، لکن در مجلس هشتم به‌صورت معوق باقی ماند و درحال حاضر در اجرای ماده (۱۴۰) آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی درخواست رسیدگی به آن ارائه شده است.

در هفته جاری «سیدرمضان شجاعی کیاسری» نماینده مردم ساری و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طرح جامع اداره صداوسیما پس از تصویب کمیسیون فرهنگی به هیات رییسه مجلس تقدیم شده است، گفت: در این طرح شبکه های خصوصی می توانند با مجوز صداوسیما تاسیس شوند. نامبرده روز دوشنبه در گفت وگو باخبرنگار سیاسی ایرنا، با اشاره به اتمام بررسی طرح جامع اداره صدا وسیما در کمیسیون فرهنگی مجلس و ارسال آن به هیات رییسه برای طرح در صحن علنی، گفت: پیشنهاد شده که شبکه های خصوصی با مجوز صدا وسیما تاسیس شود، اما تولید برنامه ها و پخش آن تحت نظارت صدا وسیما باشد.

وی با تاکید براینکه ممیزی و اجازه پخش تولیدات شبکه های خصوصی در اختیار صداوسیما خواهد بود، اظهار داشت: برای بررسی محتوای برنامه ها، صداوسیما وجهی دریافت نمی کند، اما اگر بخواهد برنامه های تولیدی شرکت ها و یا شبکه های خصوصی را پخش کند، در قبال آن هزینه پخشی را دریافت می کند. نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تولید و پخش برنامه شبکه های خصوصی باید با مجوز و تایید سازمان صدا وسیما باشد، خاطرنشان کرد: این پیشنهاد به هیچ عنوان مخالف قانون اساسی نیست، زیرا برنامه های تولیدی صدا وسیما نباید مغایر با مبانی فرهنگی، اعتقادی و ملی کشور باشد. وی با تاکید براینکه نمی توان با فناوری مقابله کرد، درباره قانون جامع رسانه ها گفت: مثلا 25سال پیش گفتیم ویدیو ممنوع است، اما همه دیدیم که چه اتفاقی برای این قانون افتاد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پیشرفت فناوری به شکلی است که نمی توان با فیلترکردن فیس بوک و اینترنت محدودیت ایجاد کرد، اظهار داشت: می توان با هزینه ناچیز و یا به صورت رایگان فیلترشکن بر روی رایانه نصب کرد و فیلتر را دور زد. وی درباره طرح استفاده از ماهواره نیز خاطر نشان کرد: درباره ماهواره نیز پیشنهاد شده که اجازه استفاده مراکز آموزشی، علمی و تحقیقاتی از برنامه های مفید داده شود.

مطالب مرتبط:

دغدغه های امروز، چالش های مدیریتی و ضرورت مدیریت نوآوری در سازمان رسانه

چالش های رادیو و تلویزیون خصوصی(5): انحصار راديو و تلويزيون، مهم‌ترين ناهنجاري رسانه‌اي كشور است

چالش های رادیو و تلویزیون اینترنتی در کشور(4)

چالش های رادیو و تلویزیون خصوصی(7):رسانه مهر به ایرانیان خوش آمد گویی می کند

طی یک دهه گذشته در کشور موضوع تلویزیون کابلی (ipTV) و تلویزیون دیجیتال همواره مطرح بوده است. دو سه  ساله گذشته نیز در سازمان صدا و سیما تجربه تلویزیون بر بستر IP در دو پلاتفرم مختلف تجربه شده است. در بخش خصوصی کشور نیز طی سال های گذشته به شکل محدود تجربه تلویزیون کابلی اجرا شده است. امروز در خبرها آمده بود که تلویزیونی تعاملی آی پی مدیا در شش استان کشور شامل تهران، آذربایجان شرقی، اصفهان، خراسان رضوی، یزد و قزوین راه اندازی می شود و 140 هزار پورت در خدمت خانوار ایرانی قرار می گیرد.  شرکت توسعه سامانه بهنگام غدیر نماینده بخش خصوصی ارائه دهنده رسانه تعاملی  ip media  معرفی شده است. آنالیز هزینه ها نیز به قرار زیر است: برای این منظور فقط به یک خط تلفن ثابت، مودم ADSL و یک دستگاه مبدل دیجیتال حدود 250 تا 300 هزار تومان نیاز است و هزینه آبونمانی که روی قبض تلفن دریافت می‌شود ماهانه در حدود 15 هزار تومان خواهد بود. در تلویزیون آی پی مدیا سرعت متوسط دسترسی چهارمگابیت بر ثانیه خواهد بود و این درحالی است که برای محتوای SD سرعت تعریف شده 2 مگابیت، برای محتوای HD سرعت تعریف شده سه مگابیت و برای محتوای full HD تا 5 مگابیت بر ثانیه سرعت دسترسی در نظر گرفته شده است. هزینه ماهیانه حداقل 25 تا 30 هزار تومان نیز آبونمان اشتراک خط ADSL است. فارغ از ابهامات تکنیکی بسیار که نزد مجامع علمی کشور مطرح است با این همه بایستی دید تجربه اجرای تلویزیون تعاملی آی پی مدیا در کشور چگونه جلو خواهد رفت و فرصت های بی شمار حضور بخش خصوصی کشور در بخش توسعه زیر ساخت و تولید محتوا چگونه پیش بینی و طراحی شده است؟

 

مطالب مرتبط:

 جزئیات ثبت نام و استفاده از تلویزیون تعاملی اعلام شد

 فاز نخست تلویزیون تعاملی آغاز به کار کرد

چالش های رادیو و تلویزیون خصوصی(6):دستاورد تلویزیون دیجیتال و چالش های محتوا

چالش های رادیو و تلویزیون خصوصی در کشور(3): IPTV در کشور تجاری نشده است

یادکرد پدر علم ارتباطات ایران

دکتر کاظم معتمدنژاد، پدر علم ارتباطات ایران درگذشت.

 « اینک همه در غم از دست دادن این چهره ماندگار ایران زمین اندوهگینیم و آنچه وظیفه همه ما را در پاسداشت این شخصیت علمی سنگین‌تر می‌کند حفظ و توسعه میراثی است که از کرسی استادی او برای جامعه ارتباطات، رسانه و مطبوعات  باقی مانده است. درگذشت ایشان را به خانواده محترم معتمدنژاد، به جامعه رسانه‌ای کشور، شاگردان وی و همه استادان روزنامه‌نگاری و ارتباطات تسلیت عرض می‌کنم و در این شب‌های آغارین ماه صفر، طلب مغفرت و رحمت ذات متعال را برای وی خواستارم.»

«حسین انتظامی» معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

یک دقیقه سکوت...

«مهم ترین مسأله، چه گونه زیستن است... »

عفو و بخشش مخالفین بعد از پیروزی. و کناره گیری از قدرت در اوج محبوبیت و شهرت. نقش وی برای سرنگون کردن "آپارتاید" نقشی مثال زدنی و فراموش نشدنی است.این ها تنها گوشه هایی از الگوی حکمرانی ماندلا بود. نلسون ماندلا، اولین رییس جمهور آفریقای جنوبی و نماد مبارزه با نژادپرستی  در سن ۹۵ سالگی درگذشت.

چند دقیقه به پایان نمایش خصوصی فیلم زندگی نلسون ماندلا مانده بود که برق های سالن ادیون لایستر لندن روشن شد. تصویر ماندلا از روی پرده کنار رفت و به جای او تصویر جاکوب زوما، رئیس جمهور آفریقای جنوبی پخش شد تا با گفتن یک جمله کوتاه، نمایش فیلم را نیمه کاره بگذارد: «آقای ماندلا اکنون ما را ترک کرده است.

جاکوب زوما رییس جمهور آفریقای جنوبی گفت: نلسون ماندلای دوست داشتنی، درحالی که در کنار خانواده اش بود (در تاریخ پنجم دسامبر) در کمال آرامش درگذشت. وی اکنون در آرامش است. کشور ما بهترین فرزند خود را از دست داد. مردم ما یک پدر را از دست دادند. تلاش خستگی ناپذیر وی برای آزادی باعث شد تا احترام دنیا نصیبش شود. تواضع و مهربانی و انسانیت باعث شد که همه عاشقش باشند. اکنون غمگین ترین لحظه را می گذرانیم. کشور ما بهترین فرزند خود را از دست داد.

تونی موریسون، برنده جایزه نوبل ادبیات یک‌بار گفت: «نلسون ماندلا برای من تنها سیاستمدار در دنیاست. سیاستمدار به معنای واقعی، کسی که مشکلاتش را با اسلحه حل نمی‌کند. واقعا قابل باور نیست.»

دیپلماسی وب محور؛ شکل جدیدی از دیپلماسی

مركز پژوهش‌هاي مجلس در گزارشي با عنوان «دیپلماسی دیجیتالی دولت یازدهم و ضرورت غیرامنیتی‌سازی پرونده هسته‌ای» به ضرورت به‌كارگيري از رسانه‌هاي جديد مانند اينترنت در تصويرسازي مثبت از ايران پرداخته و حضور وزير امور خارجه ايران در شبكه‌هاي مجازي را موثر دانسته است.

در اين گزارش، جايگاه ديپلماسي رسانه در سياست خارجي جمهوري اسلامي بررسي شده و با توجه به وضعيت امنيتي‌سازي برنامه هسته‌اي ايران، بر نقش اينترنت و تصوير‌سازي‌هاي برخاسته از اين فضاي جديد تاكيد شده است. خلاصه اي از اين گزارش در ادامه مطلب نقل شده است.

 

مطالب مرتبط: شبکه های اجتماعی در خدمت حکمرانی شایسته

                 پیام ایران: راهی به جلو وجود دارد

                 بایدها و نبایدها آزادی شبکه های اجتماعی

ادامه نوشته

«تظاهر به دانایی» هرگز جایگزین «دانایی» نمی‌شود

تصور نکنید که من با زندگی به سبک و سیاق متظاهران به روشنفکری ناآشنا هستم. خیر. من از یک «راه طی شده» با شما حرف می‌زنم. من هم سال‌های سال در یکی از دانشکده‌های هنری درس خوانده‌ام.

به شب‌های شعر و گالری‌های نقاشی رفته‌ام. موسیقی کلاسیک گوش داده‌ام، ساعت‌ها از وقتم را به مباحاث بیهوده درباره چیزهایی که نمی‌دانستم گذرانده‌ام. من هم سال‌ها با جلوه‌فروشی و تظاهر به دانایی بسیار زیسته‌ام، ریش پرفسوری و سبیل نیچه‌ای گذاشته‌ام و کتاب «انسان موجود تک‌ساحتی» هربرت مارکوزه را ـ بی آنکه آن زمان خوانده باشم‌اش ـ طوری دست گرفته‌ام که دیگران جلد آن را ببینند و پیش خودشان بگویند: عجب! فلانی چه کتاب‌هایی می‌خواند، معلوم است که خیلی می‌فهمد...

اما بعد خوشبختانه زندگی مرا به راهی کشانده ‌است که ناچار شده‌ام رو دربایستی را نخست با خودم و سپس با دیگران کنار بگذارم و عمیقاً بپذیرم که «تظاهر به دانایی» هرگز جایگزین «دانایی» نمی‌شود، و حتی از این بالاتر دانایی نیز با تحصیل فلسفه حاصل نمی‌آید. باید در جست‌وجوی حقیقت بود و این متاعی است که هر کس براستی طالبش باشد، آن را خواهد یافت و در نزد خویش نیز خواهد یافت... و حالا از یک راه طی شده با شما حرف می‌زنم. از یادداشت های شهید مرتضی آوینی.

چالش های رادیو و تلویزیون خصوصی(6):دستاورد تلویزیون دیجیتال و چالش های محتوا

طی یک دهه گذشته در کشور موضوع تلویزیون کابلی (ipTV) و تلویزیون دیجیتال همواره مطرح بوده است. كشور ايران سال 2015 را به عنوان آخرين مهلت براي تبديل پخش راديو و تلويزيوني از آنالوگ به ديجيتال قائل شده است. این امکان وجود دارد که در این سرویس دهی رادیویی و تلویزیونی- خدمات بهمراه داده های اضافی و خدمات ویژه ارائه شود.آزاده خواجه نصیری در ایران  برخی مشکلات توسعه تلویزیون دیجیتال و چالش محتوا را مورد توجه قرار داده است. این مطلب در ادامه آمده است.

 

مطلب مرتبط: چالش های رادیو و تلویزیون خصوصی(4): رسانه ایرانی، رسانه‌ای فراگیر و چندصدایی است.

چالش های رادیو و تلویزیون خصوصی(5): انحصار راديو و تلويزيون، مهم‌ترين ناهنجاري رسانه‌اي كشور است 

مدیریت کابل مسی با کیست؟ 

ادامه نوشته

اکنون زمان زندگیست...

آزاد شو از بند خویش، زنجیر را بــاور نکن

 اکنون زمان زندگیست، تاخیر را بــاور نکن

 حرف از هیاهو کم بزن از آشتی‌ها دم بزن

از دشمنی پرهیز کن، شمشیر را بــاور نکن

 خود را ضعیف و کم ندان، تنها در این عالم ندان

 تو شاهکار خالقی، تحقیر را بــاور نکن

 بر روی بوم زندگی هر چیز می‌خواهی بکش

 زیبا و زشتش پای توست تقدیر را بــاور نکن

 تصویر اگر زیبا نبود، نقّاش خوبی نیستی

 از نو دوباره رسم کن، تصویر را بــاور نکن

 خالق تو را شاد آفرید، آزاد آزاد آفرید

 پرواز کن تا آرزو، زنجیر را بــاور نکن

پیام ایران: راهی به جلو وجود دارد

ظریف در فیس‌بوک بیشتر تعامل می‌کند. فارسی حرف می‌زند و مخاطب فارسی زبان داخل و خارج کشور را هدف قرار داده است. ظریف در فیس‌بوک به مردم گزارش می‌دهد، به واقع مردم را ولی نعمت خود می‌داند و به آنها پاسخگو است. جوری که معصومه ابتکار نیز به پیروی از وی در حال ارائه گزارش به مردم است.

 

حاشیه فیس‌بوک ظریف بیشتر از متن است، اما این به آن معنی نیست که ظریف به حاشیه رفته است بلکه به این معنی است که سعی می‌کند کاریکاتورهای انتقادی خودش را نیز در صفحه به اشتراک بگذارد. از حاشیه جلسات و دیدارها عکس منتشر کند و درک کرده است که در شبکه‌های اجتماعی حاشیه از متن مهم‌تر است و علاقه‌ بیشتری به آن دارند.

ادامه نوشته

سواد رسانه ای؛ لازمه ورود به جامعه اطلاعاتی و هزاره دانایی

چندی پیش در مطلبی با عنوان  پدیده شبکه های اجتماعی مجازی: چالش ها و فرصت ها  به این نکته ظریف پرداخته شد که راهبرد و چشم انداز بیست ساله کشور عزیزمان دستیابی به جامعه دانایی محور تعیین شده و برنامه ریزی هدفمند جهت پرورش فکری و فرهنگی «کاربر تحلیل گرا» از لوازمات ورود آگاهانه به عرصه مجازی و انتشار ارزش ها و  اندیشه هاست.

امروز یادداشت خواندنی به قلم دکتر حمید صبری متخصص علم ارتباطات و روابط عمومی در سایت کاوشگران روابط عمومی را مطالعه کردم. مولف در خصوص سواد روابط عمومی ها سخن گفته است و اینکه  چشم انداز مطلوب کشورهای پیشرفته سواد شهروندان بوده است و مفهوم چند سوادی را مورد توجه قرار داده است و معتقد است که کشور ما امروز برای رسیدن به افق 1404 نیازمند این است که آحاد مردم برای تداوم رشد خود به سواد و آگاهی های بالا برسند. در ادامه این مطلب آمده است.

ادامه نوشته

برند توسط مشتری خریداری می شود

محصول چیزی است که در یک کارخانه تولید می شود؛

برند چیزی است که توسط مشتری خریداری می شود.

 یک محصول می تواند توسط یک رقیب کپی برداری شود؛ اما یک برند یگانه می ماند. یک محصول می تواند به سرعت منسوخ شود؛ اما یک برند موفق، جاودان است.

 

"A product is something made in a factory; a brand is something that is bought by the customer. A product can be copied by a competitor; a brand is unique. A product can be quickly outdated; a successful brand is timeless."

 Stephen King, WPP Group, London