مغزهای کوچک زنگ زده

بگذارید اول نگاه کنیم که در دنیا چه تغییری رخ داده. بعد می آییم سراغ خودمان. قبلا شرکت های بزرگ واحدهای تحقیق و توسعه داخلی داشتند و به آن می بالیدند و البته مزیت رقابتی شان هم بود. مثلا شرکت آی.بی.ام (که برادر بزرگ صنعت فناوری اطلاعات جهان محسوب می‌شود) تحقیقات سنگین انجام می داد و  سود خوبی هم می کرد. اما امروزه داستان عوض شده است! شرکت‌های پیشرو در کنار تحقیق و توسعه داخلی، توجه زیادی به بیرون دارند.

بد نیست یک نمونه را با هم بررسی کنیم: شرکت لوسنت تکنولوژی مالک بیشترین سهام آزمایشگاه‌های تحقیقاتی بل پس از جدا شدن از شرکت ای.تی.اند.تی (AT&T) بود. قرن بیستم، آزمایشگاه‌های تحقیقاتی بل قطعا برترین واحد تحقیقات در صنایع تجهیزات مخابراتی بود. اما شرکت دیگری وجود داشت به نام سیسکو! سیسکو فاقد آزمایشگاه‌های مدرن و قابلیت‌های درونی تحقیق و توسعه مانند آزمایشگاه‌های بل بود رقابتی بسیار نزدیکی با شرکت لوسنت داشت و گاهی از این شرکت پیشی می‌گرفت. چه اتفاقی افتاد؟

ادامه نوشته

گذار از مدیریت سنتی به مدیریت شرکتی

نگاهی تاریخی به جامعه صنعتی در ایران و بویژه کوچک و متوسط؛ گویای وجود حاکمیت سنتی و در اکثر مواقع حاکمیت خانواده  و اعضای آن هستیم. تاثیر اتفاقات و رخدادها بر کسب و کارها و روابط فردی غیر قابل پیش­بینی و در مواردی موجب خُسران و نابودی ثروت جامعه و بالعکس موجب موفقیت­ها، رشد و توسعه کسب و کارها گردیده است.

حاکميت شرکتي در حقيقت فرآيندي است که سعي مي‌کند رابطه مناسب، متعادل و شفافي را ميان عناصر بنگاه و افراد حقيقي ذي‌نفع در آن بنگاه را ايجاد کند تا به اين ترتيب شرکت بتواند مسير حرکت به سوي اهداف تعيين شده را بهتر پیموده و از حقوق سهامداران و ذی­نفعان حمايت کند.

در ساختار حاکميت شرکتي هيئت مديره به عنوان مهمترين رکن بنگاه در اداره آن و مهمترين عنصر در ساختار شرکت تلقي مي‌شود، مسئوليت هيئت‌مديره شامل تعيين اهداف راهبردي شرکت، هدايت و رهبري شرکت در جهت تحقق اهداف مورد نظر، نظارت بر مديريت اجرايي شرکت و ارائه گزارش به سهامداران و ساير ذي‌نفعان در چارچوب مقررات است. حاکميت شرکتي بطور ضمنی در قانون تجارت کشور اشاره شده و در عین حال دارای ابهامات زیادی است. دستورالعمل سازمان بورس و اوراق بها­دار در ایران بسیاری از ابهامات را در این زمینه مرتفع کرده است. روند رسیدگی و استقرار حاکمیت شرکتی به قرار زیر توصیه شده است:

  • شکل ­گیری هیئت ­مدیره(اعضای اصلی و اعضای غیر موظف)
  • تدوین اساسنامه و خط مشی شرکتی
  • تبیین چشم ­انداز و اهداف کسب و کار
  • برنامه ­ریزی سازمانی حصول به اهداف و وظایف
  • ایجاد آمادگی­ های لازم ساختاری و فرآیندی
  • بهبود نظامات داخلي مديريت شرکت
  • برنامه ­ریزی آموزشی و تبیین اصول شغلي و حرفه‌اي

پژوهشی که توسط نگارنده بر روی تعدادی از شرکت­های فامیلی در ایران صورت گرفته است، گویای این واقعیت است که عدم تفکیک پذیری مالکیت از مدیریت شاید یکی از آفت­ های نظام مدیریت سنتی  در این قبیل کسب و کارها می­باشد.

پژوهشی که توسط نگارنده بر روی تعدادی از شرکت­های فامیلی در ایران صورت گرفته است، گویای این واقعیت است که عدم تفکیک پذیری مالکیت از مدیریت شاید یکی از آفت­ های نظام مدیریت سنتی  در این قبیل کسب و کارها می­باشد.

طراحی و معماری سه لایه از نظام شرکتی برابر قوانین موضوعه تجارت در ایران ضروری است. مستندسازی در این رابطه انجام پذیرفته که بتدریج در این وبگاه جهت بهره برداری علاقمندان قرار داده خواهد شد.

مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر: مهندس سعید رضائیان(09123935377)

ادامه نوشته

نقشه ملی پیشگیری و مقابله با فساد در کشور

امروز 24 شهریور ماه از سوی رئیس جمهور اصول دوازده گانه حاکم بر نقشه ملی پیشگیری و مقابله با فساد اداری و اقتصادی در دولت سیزدهم به اعضای دولت و دستگاه‌های اداری و اجرایی کشور ابلاغ کرد. بررسی اجمالی به سر فصل های مطرح شده مدل جامعی از طرح تحول اداری دولت، طرح توسعه فناوری اطلاعات کشور(معروف به تکفا) در دهه 70 و توجه به زیر ساخت های انسانی و فرهنگی آن را نوید میدهد. به لحاظ اهمیت این منشور و ملزومات قانونی آن می طلبد که مجلس شورای اسلامی این ملزومات را با قید فوریت مصوب و قوانین پشتیبان آن را ابلاغ کنند. دستگاه های اجرایی نیز می بایستی مراجع و گروه های کارشناسی هادی را با هدف نهادینه سازی و  پیشبرد این اهداف طراحی و منصوب کنند. جدیت و فوریت دولت در این مقطع زمانی را باید به فال نیک گرفت و گام های اجرایی آن را تا حصول به نتیجه رصد کرد.

اصول ۱۲ گانه حاکم بر نقشه ملی پیشگیری و مقابله با فساد اداری و اقتصادی به این شرح است:

۱- شفاف‌سازی: تولید و ارایه ی اطلاعات؛ صحیح، دقیق، به موقع و مرتبط به مراجع ذی صلاح و مردم به ویژه در حوزه ی فعالیت‌های اقتصادی و تامین اشراف دولت

۲- مدیریت تعارض منافع: تفکیک بخش عمومی و خصوصی، بستن درب‌های گردان و اتخاذ تدابیر موثر در پیشگیری از شکل گیری تعارض منافع اشخاص حقیقی و حقوقی (شرکتها و یا تعاونی‌های تاسیسی توسط دستگاه‌های اجرایی که ارایه بخشی از خدمات به آنها واگذار شده است)

۳- فرهنگ‌سازی و نظارت همگانی: نهادینه کردن فسادستیزی، رشد فرهنگ پاسخ گویی و مسئولیت‌پذیری، بهره گیری از ظرفیت رسانه‌ها در مبارزه با فساد و جلوگیری از عملیات روانی مخرب در جامعه و تقویت حساسیت عمومی با به مشارکت طلبیدن مردم و توسعه زیرساخت‌های حمایتی از افشا کنندگان فساد و فراهم کردن زمینه‌های نظارت همگانی

۴- متناسب سازی ساختار و تشکیلات دولت: جلوگیری از رشد نامتوازن اندازه‌ی دولت و کاهش پیچیدگی ساختارها و فرایندهای اداری، افزایش کار آمدی و اثر بخشی نظام اداری و تقویت نقش هدایتی، حمایتی و نظارتی دولت

۵- شایسته گزینی: استقرار نظام شایسته گزینی و انتصاب مدیران کار آمد، فسادستیز و انقلابی در لایه‌ها و سطوح مختلف نظام اداری و توانمند سازی نیروی انسانی و رفع کمبود نیروی انسانی صاحب صلاحیت در تصدی مناصب دولتی همراه با تقویت فرهنگ فسادستیزی در آنها

۶- سهولت فرایندها: بازنگری در نظام مجوزها و استعلام‌های دولتی با رویکرد حداقل‌سازی لزوم صدور مجوزها، شفاف سازی فرایندها، به روز رسانی صدور استعلام‌ها؛ تصدیق و اصالت سنجی اسناد از مراجع صدور و برقراری پیوند ارتباطی بین دستگاه‌های ذیربط

۷- دولت الکترونیک: بهره گیری از فناوری اطلاعات به ویژه تکمیل و استقرار دولت الکترونیک و به حداقل رساندن مواجهه حضوری خدمت دهنده و خدمت گیرنده و ایجاد پنجره‌ی واحد خدمات دولتی و شکل دهی دولت هوشمند با لحاظ کردن تعاملات آن با سایر بخش‌ها

۸- توسعه رویکرد زنجیره‌ی ارزش و زنجیره‌های تامین با هدف کوتاه کردن فاصله‌ی بین تولید کننده و مصرف کننده‌ی واقعی و اصلاح نظام قیمت گذاری کالاها و خدمات عمومی و اصلاح و بهبود هدفمند سازی یارانه‌ها و رفع امتیازات ویژه (رانت) ساختاری

۹- حمایت از فعالیت سالم: احترام گذاشتن به ثروت آفرینان و فعالان اقتصادی سالم و فراهم کردن زمینه فعالیت‌های حداکثری آن‌ها در بخش واقعی اقتصاد و صیانت ازمدیران و کارکنان پاک دست و فسادستیز

۱۰- تقویت اشراف: یکپارچه سازی اطلاعات در نظام مالی و اقتصادی کشور و بهره گیری از روشهای نوین تحلیل داده برای افزایش توان پیش بینی و پیش گیری

۱۱– نظارت موثر و کارآمد: بهره گیری از فناوری‌های یکپارچه، برخط و هوشمند برای افزایش اثر بخشی نظارت‌ها و حذف بسترهای فساد زا و طراحی سازوکار حساس و هوشمند در برابر عدم فعل‌های مقامات و کارکنان دولت که زمینه ساز بروز فساد است

۱۲- برخورد قاطع، دقیق و موثر: بازدارندگی و جلوگیری از تمایل افراد به فساد و بازنگری در ‌فرایندهای رسیدگی و مجازات با رویکرد سرعت، دقت، قاطعیت در مقابله با فساد

نقش شبکه‌سازی در نظام تصمیم گیری

محمود سریع‌القلم، نظریه‌پرداز و استاد علوم سیاسی دانشگاه شهیدبهشتی، در مقاله‌ جدید خود به اهمیت نقش شبکه سازی در نظام تصمیم گیری و توسعه پرداخته است. ایشان با طرح این سوال که چرا روزنامۀ نیویورک تایمز بیش از ۱۳۰میلیون نفر خواننده و ۵میلیون نفر مشترک دارد؟ یک علت در میان علل مختلف به نظر مهمتر است: چون خبرنگارانی که برای نیویورک تایمز می‌نویسند "شبکه داخلی و جهانی" دارند. فقط این نیست که خبرنگاران نیویورک‌تایمز، اطلاعات (Database) دارند، کمااینکه بسیاری دیگر به آنها دسترسی دارند، بلکه به شبکه‌ای (Networking) از افراد مرتبط هستند که Data را تفسیر می‌کنند.

ادامه نوشته

مدیریت فضای مجازی کشور و مخمصه های مفهومی

طی هفته گذشته موضوع مدیریت بر فضای مجازی کشور از سوی کمیسیون فرهنگی در قالب طرح فیلترینگ پیام رسان های خارجی کلید خورد و قرار بر طرح در صحن علنی مجلس بود که با نقد و بررسی ها و حاشیه های زیادی در سطح جامعه و افکار عمومی روبرو شد و لذا در حال حاضر از دور مباحث مجلس خارج شد.

 واقعیت امر این هست که هنوز چارچوب روشنی در مورد فضای مجازی، سرویس دهنده ها در دست نیست، ویژه آنکه موضوع حکمرانی دولت الکترونیک؛ طرح تحول اداری، اقتصاد دیجیتال و خدمات در فضای مجازی و مسائل مترتب بر این حوزه در کشور مشخص نیست و از طرح های دولت آتی بشمار می رود. مع الوصف با شروع دولت جدید از مرداد ماه جاری، مقتضی است موضوعی در این سطح از اهمیت مورد کارشناسی دقیق قرار گرفته و زمینه عملیاتی و اجرایی بودن آن از بعد فناوری اطلاعات و زیر ساخت های سرویس دهی در کشور مورد توجه قرار گیرد. در نظر داشته باشیم قوانین بی شمار در کشور وجود دارد که از نظر عملیاتی ناموفق بوده و عوایدی را برای به آحاد جامعه همراه نداشته و عملا ایجاد مخمصه برای مجریان و کاربران فراهم آورده است.

در نظر داشته باشیم در حال حاضر سرویس دهنده های فراگیر شبکه اجتماعی با کاربران چند ده میلیونی در کشور فعال هستند؛ حال آنکه قدرتمندترین نرم افزارهای عملیاتی در کشور قادر به تاب آوری و سرویس دهی همزمان به چند هزار نفر کاربر را نیز ندارند.

در ادامه به یادداشتی از تابناک در همین رابطه اشاره می شود.

مدیریت سنتی؛ کرونا و چالش های کسب و کار نوین

طی یکساله گذشته و در شرایط بروز بحران کرونا فرصت بررسی و گفتگو با کسب و کارهایی را داشتم که فراگیری کرونا فرصت های مغتنمی را برای فضای کسب و کار و بازار آنان فراهم آورده بود. با بروز بحران کرونا و شیوع جهان گیر آن شاهد زوال بسیاری کسب و کارها بودیم و از سوی دیگر ظهور کسب و کارهای نو پدید و ایضن کسب و کارهایی که رونق بازار آنان دو چندان و توسعه بازار به دست آورده اند.

نوع تجربه نگارنده بر مبنای دیده ها و مصاحبه ها با صاحبان کسب و کارهایی در حوزه محصولات بهداشتی و مواد غذایی بوده که در گذشته قبل از کرونا، قلمرو کوچکی از بازار محلی و منطقه ای را داشته و به شیوه کاملن سنتی مبادرت به اعمال مدیریت داشته اند و هم اینک با توسعه بازار و بالا رفتن حجم سفارشات، قواعد و تجارب مدیریت سنتی یارای پاسخگویی به انتظارات از کسب و کار را نیست.

به واقع ورود به بازارهای بزرگ و حرفه ای الزامات خود را دارد. در نمونه هایی که مورد بررسی قرار گرفتند کسب و کارهایی کوچک و متوسط (SME) بودند که نوعا فعالیت های خود را در شهرستان ها و مناطق آزاد داشته و با رونق بوجود آمده در صدد توسعه فعالیت ها و استقرار دفتر و یا مراکز تابعه در پایتخت را داشته اند.

مدیریت سنتی در پی توسعه بازار در سطح وسیع تری از کشور و حتی توسعه بازار و سودای صادرات محصول به کشورهای همسایه و منطقه را دارند.

عدم آمادگی های لازم از حیث سازمانی، شامل نبود زیر ساخت ها؛ نیروی انسانی کارآمد و اختلافات (حتی خانوادگی!) در نظام مدیریت بنگاه کسب و کار، درد سرهای مستهلک کننده و در مواردی عدم آشنایی با قواعد کار موجب خسارت های سنگین و حقوقی به پیکره کسب و کار را فراهم آورده و ورشکستگی و نابودی کسب و کار را نیز به همراه دارد.

این قبیل بنگاه ها به لحاظ  بافت فکری صاحبان کسب و کار و سیستم سنتی حجره ای در فرآیند کسب اطلاعات تفصیلی با هدف پیشبرد تحقیق و تحلیل با مشکلات عدیده ای روبرو می شوند. گاهن همه راه ها به روم ختم می شود. همه کلیدها و همه داده ها انحصاری و متمرکز در حافظه فردی یکنفر بوده و گویی در نبود و فقدان وی همه رشته ها نیز پنبه می شود.  

مصاحبه های انجام شده با این عوامل به صورت نیمه ساختار یافته انجام پذیرفت و صرفن با هدف شناخت وضعیت موجود و ارائه راهکارهای اولیه انجام شد. سابقه فعالیت ها، وضعیت نیروی انسانی، گردش مالی، نوع تولیدات و مشتریان پرسش شد و در زمینه مشکلات کنونی و الویت بندی مشکلات بحث و روی راه حل های اثر سریع و گذر از این بحران ها گفتگو می شد.

در گفتگوها سعی می شد از مشاورین مجموعه در صورت وجود بهره گرفته شود و یا پیشنهاد بکارگیری و جذب مشاور سازمانی داده شود.  سازماندهی کسب و کارها از حیث ساختارسازی و روش های کار، استفاده از سامانه های اطلاعاتی و اصلاح ساختار، جذب نیروی انسانی کارآمد، توجه ویژه به کیفیت محصول و موضوع رضایت مشتری موضوعات مورد تاکید بودند.

بی شک مدیران برای دستیابی به اهداف سازمان خود هم باید به مسائل داخلی و هم  موضوعات بیرون سازمانی خود توجه کنند. هدف گذاری ها و تعریف و تعیین ماموریت های کاری کسب و کار، برنامه ریزی برای تامین منابع و مصارف، راهکارهای مدیریت منایع انسانی، استفاده از رویکردهای نوین در عرصه کسب و کار از قبیل مهندسی دوباره فرآیندها، مدیریت کیفیت و رویکردهای تحولی جملگی آموزه ها و تجارب مدیریتی است که می تواند کسب و کارهای سنتی را به سمت کسب و کارهای پیشرو و سرآمد رهنمون سازد.

این یادداشت بر مبنای گفتگو با مدیران مجموعه های کسب و کار سنتی و در پی بروز کرونا و تاثیرات آن از حیث ضرورت دگرگونی در نظام مدیریتی و توسعه ای بنگاه کسب و کارتنظیم شده است. مهندس سعید رضائیان 09123935377

خدمات مشاوره مدیریت و کسب و کار

گز نکرده، نبرید! ژاپنی ها می گویند اگر دو بار اندازه بگیری، فقط یک بار پارچه را می بری، ولی اگر یکبار اندازه بگیری شاید مجبور شوی بارها و بارها پارچه را ببری و ضایعات به بار آوری.

پر واضح است که اقدام به ایجاد و یا توسعه کسب و کارها، اهمیتی کمتر از دوختن لباسی نو ندارد. شروع کسب و کار و اعمال مدیریت بر آن نیاز به بررسی و برنامه ریزی دقیق دارد. بی تردید رقابت در فضای کسب و کار و طی ده ماهه گذشته با بروز پدیده کرونا شرایط به شدت پیچیده و در مواردی غیر قابل کنترل شده است. امروزه مواجهه با محدودیت های بسیار روند فعالیت های بنگاه کسب و کار دچار آسیب های جدی می باشد. برخی از این موانع با منابع پولی و سرمایه ای نیز قابل رفع نیست. در غالب موارد بایستی به کمک شیوه های سیستماتیک و روش های مدیریتی نوین به محیط کسب و کار خود نگریسته و سازمان را دوباره واکاوی کرد. بهترین و موثرترین راه حل ها را انتخاب کنید.  تجربه 30 ساله ما در برنامه ریزی؛ آسیب شناسی و اصلاح ساختار، فرآیندهای کار و کارشناسی طرح های سازمانی میتواند در ساماندهی و بهبود امور به شما کمک کند.

1- آسیب شناسی موانع سازمانی و راهکارهای رفع آن

2- کارشناسی و برنامه ریزی منابع سازمانی

3- طراحی و آنالیز سیستم ها و فرآیندهای سازمانی

4- تهیه طرح های جامع و برنامه راه سازمان

5- راه اندازی کارخانه تولید اطلاعات در کسب و کار شما

6- مشاوره در زمینه ورود به حوزه سازمان های دانش بنیان

7- کارشناسی و مدیریت فضای مجازی شرکت و بنگاه کسب و کار

8- مستندسازی و تدوین طرح های سازمانی

9- طراحی نمادها و هویت سازمانی

10- مستند سازی های فنی و تخصصی محصولات

تماس با مشاور کسب و کار(مهندس رضائیان)-09123935377

درس واقعی از توکل به خدا

امروز یادداشتی را دیدم که ابتدا برایم باورنکردنی می نمود، لاکن پس از تحقیق از دوستان دریافتم که این نامه در تاریخ(دوره قاجار) کاملا واقعی بوده و اصل نامه نیز در موزه گلستان نگهداری می شود. عنوان این یادداشت «نامه به خدا» می باشد که ماجرای واقعی در مورد شخصی به نام نظرعلی طالقانی بوده که در زمان ناصرالدین شاه، دانش آموز مدرسه ی مروی تهران بوده و فردی بسیار ضعیف و کم توان بوده است.

یک روز نظرعلی در نا امیدی نامه ای را خطاب به خدا می نویسد. نامه ی او در موزه ی گلستان تهران تحت عنوان "نامه ای به خدا" نگهداری می شود. در ادامه این نامه خواندنی آورده شده است.

ادامه نوشته

کمی در باره اهمیت نقش برند با عملکرد سازمانی

این روزها کسب و کارهای بسیاری ملاحظه می­شوند که در پی بالا آوردن لوگو و نشان تجاری خود از طریق تبلیغات محیطی و یا تبلیغات تلویزیونی و یا فضای مجازی می باشند. صد البته که در کوتاه مدت و به شکل مقطعی این قبیل شیوه ها میتواند تاثیرات زود هنگام داشته باشد، لاکن در میان مدت و به شکل پویا این شیوه ­ها ماندگار نیستند.

به لحاظ اهمیت پیوستگی موضوع برندینگ با سایر اجزاء سازمان؛ مایل هستم به مولفه ­های تاثیر گذار در طراحی برند سازمانی اشاره داشته باشم.  

شروع فرآیند طراحی و یا بازسازی برند، منجر به تبیین و یا تغییر در وجهه­ ی سازمان، شامل چگونگی عرضه­ ی محصولات و یا خدمات در ذهن مشتریان و یا کارکنان سازمان می­شود. در نظر داشته باشیم که نام برند، لوگو، شعار نشانه ­هایی از موقعیت استراتژیک سازمان و جهت گیری­ ها و باورهای آن را دارد.

بر خلاف تصور رایج، وظیفه برندسازی محدود به بخش بازاریابی بنگاه نمی­شود و تمامیت بخش های یک سازمان- اعم از ساختارها و فرآیندهای سازمان را متوجه خود می­کند. به دیگر بیان برندها، وظیفه همسوسازی و ایجاد تعادل در بین دیگر مولفه­ های سازمانی را بر عهده دارند.

مطابق تصویر فوق؛ برندها از یک سو ریشه در ارزش­ ها و قول و وعده­ هایی دارند که سازمان متعهد به تامین آن شده است و از دیگر سو، برندها ارتباط مستقیم و دائمی با جامعه خدمات گیرندگان و یا مصرف کنندگان خود دارند. همچنین برندها، کارکنان سازمان را در برنامه­ های برندینگ سهیم می­کنند.

محرک­ های محیطی از قبیل قوانین و مقررات، تورم و بروز شرایط مالی برای سازمان، وضعیت رقبا، فناوری، نوآوری در کسب و کار و امثالهم می­توانند بر وضعیت یک برند و دستاوردها و عملکرد آن موثر واقع شوند، فلذا موقعیت برند می بایستی بطور پویا و پیوسته کنترل و ارزیابی شود و متناسب با شرایط آمادگی­ های لازم در سازمان و فرآیندهای آن انجام شود.  

برای در اختیار داشتن مشاوره تخصصی با مهندس سعید رضائیان تماس حاصل فرمائید. 09123935377

 

وب سنجی: محتوای تصویری ارزش ارتباطی بیشتری از محتوای متنی دارد

محتوا پادشاه است و محتوای تصویری بسیار قدرتمندتر از محتوای متنی است؛یک تصویر آنلاین بیش از ۱۰۰۰ کلمه ارزش ارتباطی دارد.
موارد زیر بیانگر اهمیت استفاده از این نوع محتوا هستند:
1.  ۹۳% تمام ارتباطات بین انسان‌ها غیرزبانی است.
2.  ۹۰% اطلاعاتی که به مغز منتقل می‌شوند، بصری‌اند.
3.  اطلاعات بصری، ۶۰۰۰ بار سریع‌تر از متن، در مغز پردازش می‌شوند.
4.  پست‌های حاوی محتوای بصری نسبت به پست‌های معمولی، ۹۴% بازدید بیشتر دارند.
5.  افرادی که ویدیوی محصول را نگاه می‌کنند، ۸۵% تمایل بیشتری برای خرید آن محصول دارند.
6.  ۶۷% مشتریان کسب‌وکارهای اینترنتی معتقدند که کیفیت تصویر محصول در انتخاب و خرید آن بسیار مهم و تأثیرگذار است.
7.  ۴۰% مردم به محتوای بصری نسبت به متن ساده، بهتر پاسخ می‌دهند.
8.  اینفوگرافیک‌ها به میزان ۱۲% ترافیک وبسایت را افزایش می‌دهند.
9.  ۸۰% چیزی که افراد می‌بینند، در خاطرشان می‌ماند.
10.  استفاده از ویدیوها در صفحه فرود، نرخ تبدیل را ۸۶% افزایش می‌دهد.
11.  کاربران به‌طور متوسط، تنها ۲۰% کلمات یک صفحه وبسایت را می‌خوانند.
12.  صفحات ورود حاوی ویدیو، ۴۰ برابر بیشتر قابلیت به‌اشتراک‌گذاری دارند

هفت درس مولانا برای تمام زندگی

 درس اول

عشق را بی‌معرفت معنا مکن

زر نداری، مشت خود را وا مکن

 درس دوم

گر نداری دانش ترکیب رنگ

بین گل‌ها زشت یا زیبا نکن

 درس سوم

پیرو خورشید یا آیینه باش

هرچه عریان دیده‌ای، افشا مکن

ادامه نوشته

۱۲ استراتژی رشد یک کسب و کار

🔶 توسعه یک کسب و کار، اگر مهم‌ترین وظیفه واحد بازاریابی نباشد، یکی از مهم‌ترین وظایف آن است. با این حال، بسیاری از مدیران بازاریابی به دلیل توجه بیش از حد به وظایف روزمره‌شان، از این وظیفه استراتژیک و بلندمدت غفلت می‌کنند

🔷 ماتریس آنسوف، یکی از اصلی‌ترین ابزارهای طراحی استراتژی‌های توسعه‌ای است که طبق آن، یک شرکت می‌تواند با کمک یک یا تمام این چهار استراتژی، کسب و کارش را توسعه بدهد:

1 استراتژی نفوذ در بازار

در این استراتژی با کمک ابزارهایی مثل تخفیف، تبلیغات، جشنواره فروش و غیره، فروش‌ محصول فعلی‌مان را در بازارهای هدف فعلی‌مان افزایش می‌دهیم

2 استراتژی توسعه بازار

در این استراتژی با گسترش شبکه‌های توزیع خود، وارد بازارهای هدف جدیدی می‌شویم که قبلا در آنها حضور نداشتیم

3 استراتژی توسعه محصول

در این استراتژی، با بهبود محصولات فعلی‌مان یا معرفی محصولات جدید، کسب و کارمان را توسعه می‌دهیم

4 استراتژی تنوع‌بخشی

در این استراتژی وارد کسب و کارهای جدید می‌شویم و سبد سرمایه‌گذاری‌مان را متنوع می‌کنیم

▫️ علاوه بر این چهار استراتژی اصلی، برای توسعه کسب و کارمان می‌توانیم از هشت استراتژی دیگری که فیلیپ کاتلر آنها را در کتاب هشت راه برنده شدن، توضیح داده است نیز استفاده کنیم. این هشت استراتژی عبارتند از:

1 افزایش سهم بازار محصولات اصلی و سودآورمان

2 توسعه پایگاه مشتریان شرکت از طریق جذب مشتریان جدید بیشتر، افزایش رضایت و وفاداری مشتریان کنونی و کاهش نارضایتی و عدم تکرار خرید مشتریان کنونی

3 افزایش محبوبیت و معروفیت برند کنونی‌مان و سپس استفاده از آن برای معرفی محصولات بیشتر

4 ارائه محصولات و خدمات جدید و خلاقانه

5 ورود به بازارهای بین‌المللی از طریق سرمایه‌گذاری در آنها یا صادرات به آنها

6 خریدن رقبا یا ادغام شدن با آنها

7کسب شهرت از طریق پایبندی به مسئولیت‌های اجتماعی

8 ارائه محصولات خاص به سازمان‌های دولتی و غیرانتفاعی

▫️ همچنین کاتلر در کتاب هشت راه برنده شدن می‌نویسد، توسعه‌ای مطلوب است که این سه ویژگی را داشته باشد:

1 پرسود باشد و سودآوری شرکت را در بلندمدت افزایش دهد

2 منافع بلندمدت مشتریان و جامعه را مدنظر قرار دهد

3 به منابع طبیعی و محیط زیست، کمترین آسیب را وارد کند

🔶 توسعه یک کسب و کار، اگر مهم‌ترین وظیفه واحد بازاریابی نباشد، یکی از مهم‌ترین وظایف آن است. با این حال، بسیاری از مدیران بازاریابی به دلیل توجه بیش از حد به وظایف روزمره‌شان، از این وظیفه استراتژیک و بلندمدت غفلت می‌کنند

🔷 ماتریس آنسوف، یکی از اصلی‌ترین ابزارهای طراحی استراتژی‌های توسعه‌ای است که طبق آن، یک شرکت می‌تواند با کمک یک یا تمام این چهار استراتژی، کسب و کارش را توسعه بدهد:

1 استراتژی نفوذ در بازار

در این استراتژی با کمک ابزارهایی مثل تخفیف، تبلیغات، جشنواره فروش و غیره، فروش‌ محصول فعلی‌مان را در بازارهای هدف فعلی‌مان افزایش می‌دهیم

2 استراتژی توسعه بازار

در این استراتژی با گسترش شبکه‌های توزیع خود، وارد بازارهای هدف جدیدی می‌شویم که قبلا در آنها حضور نداشتیم

3 استراتژی توسعه محصول

در این استراتژی، با بهبود محصولات فعلی‌مان یا معرفی محصولات جدید، کسب و کارمان را توسعه می‌دهیم

4 استراتژی تنوع‌بخشی

در این استراتژی وارد کسب و کارهای جدید می‌شویم و سبد سرمایه‌گذاری‌مان را متنوع می‌کنیم

▫️ علاوه بر این چهار استراتژی اصلی، برای توسعه کسب و کارمان می‌توانیم از هشت استراتژی دیگری که فیلیپ کاتلر آنها را در کتاب هشت راه برنده شدن، توضیح داده است نیز استفاده کنیم. این هشت استراتژی عبارتند از:

1 افزایش سهم بازار محصولات اصلی و سودآورمان

2 توسعه پایگاه مشتریان شرکت از طریق جذب مشتریان جدید بیشتر، افزایش رضایت و وفاداری مشتریان کنونی و کاهش نارضایتی و عدم تکرار خرید مشتریان کنونی

3 افزایش محبوبیت و معروفیت برند کنونی‌مان و سپس استفاده از آن برای معرفی محصولات بیشتر

4 ارائه محصولات و خدمات جدید و خلاقانه

5 ورود به بازارهای بین‌المللی از طریق سرمایه‌گذاری در آنها یا صادرات به آنها

6 خریدن رقبا یا ادغام شدن با آنها

7کسب شهرت از طریق پایبندی به مسئولیت‌های اجتماعی

8 ارائه محصولات خاص به سازمان‌های دولتی و غیرانتفاعی

▫️ همچنین کاتلر در کتاب هشت راه برنده شدن می‌نویسد، توسعه‌ای مطلوب است که این سه ویژگی را داشته باشد:

1 پرسود باشد و سودآوری شرکت را در بلندمدت افزایش دهد

2 منافع بلندمدت مشتریان و جامعه را مدنظر قرار دهد

3 به منابع طبیعی و محیط زیست، کمترین آسیب را وارد کند

آموزه های سعدی و سواد رسانه ای

با ظهور فضای مجازی و بروز فعالیت رسانه ها در عرصه فضای مجازی و تنوع و تکثر پیام در این فضا، بحث اطلاعات و آلودگی اطلاعات و بالطبع سواد رسانه ای از اهمیت برخوردار شده است. تاکنون سازمان جهانی یونسکو تعاریف متعددی را از این واژه ارائه داده است.

اشاره دارم به سخنی از حضرت سعدی علیه الرحمه در گلستان که گفت:

دو کس رنج بیهوده بردند و سعی بی فایده کردند:

یکی آن که اندوخت و نخورد،

و دیگر آن که آموخت و نکرد.

حالا یونسکو هم در جدیدترین تعریفش از سواد همان حرف سعدی را زده است.

● شاید برایتان جالب باشد که بدانید مفهوم سواد در قرن گذشته، تغییرات بسیاری کرده است و این چهارمین تعریف سواد است که توسط یونسکو به صورت رسمی اعلام میشود.

به طور خلاصه و طبق این تعریف، باسواد کسی است که بتواند از خوانده‌ها و دانسته‌های خود تغییری در زندگی خود ایجاد کند.

با تعریف جدیدی که یونسکو ارایه داده باسوادی، توانایی «تغییر» (Change) است و باسواد کسی است که بتواند با آموخته‌هایش، تغییری در زندگی خود ایجاد کند.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌در ادامه و بعد از مروری کوتاه بر تعاریف سواد از ابتدا تا امروز، نکاتی درباره ایجاد تغییر در زندگی بر اساس دانسته‌ها و راهکارهای دستیابی به این مهم، مطرح خواهیم کرد.

ادامه نوشته

چالش های سواد رسانه ای

مروری بر حجم محتوای تولیدی در شبکه های اجتماعی گویای آماری تکان دهنده می باشد.  روزانه فقط در شبکه اجتماعی تلگرام بیش از 3 میلیون مطلب منتشر می‌شود. جالب است بدانید در ساعت 4 صبح که میزان مطالب منتشر شده به کمترین مقدار خود می‌رسد نیز 25 هزار مطلب نشر می‌یابد. این میزان تولید محتوا در شبکه‌های مختلف اجتماعی در طول تاریخ بی‌نظیر و فوق‌العاده است و منجر به پدیده جالبی شده: «همه ما» راجع به «همه چیز» می‌دانیم؛ اما با عمق کم.

کارل تارو ژورنالیست معروف ژاپنی می‌گوید: هر وقت هر کسی از هر چیزی سخن می‌گوید ما وانمود می‌کنیم که دربارۀ آن می‌دانیم. همکارانمان دربارۀ فیلم، کتاب، قیمت ارز، حمله نظامی آمریکا صحبت می‌کنند سرمان را بالا و پایین می‌بریم یعنی من هم دربارۀ آن می‌دانم.

این درصورتی است که آن ها دربارۀ آن موضوع فقط نظرات کس دیگری را در یک شبکه اجتماعی خوانده‌اند و آن را بازگو می‌کنند همان گونه که ما نیز چنین می‌کنیم. ما به شکلی خطرناک به نوعی کپی برداری از دانایی نزدیک می‌شویم، که در واقع الگوی جدید نادانی است. ما با چالش سواد رسانه ای روبرو هستیم.

ادامه نوشته

لقمه حلال و حرام از نگاه مولانا

مطلب خواندنی را از حسین علیزاده خواندم. تا به حال به خوراک ذهنی و روحی از این زاویه فکر نکرده بودم. تفسیر علیزاده از ابیات حضرت مولانا خواندنی و شنیدنی است. لقمه حلال و حرام را از نگاه مولانا بخوانید.

✅مولانا در مورد لقمه حلال و حرام نظریه جالبی دارد. او معتقد است: آنچه ما می خوریم در روحیات ما تاثیر دارد، این که روزی ما و لقمه ما چه باشد، بی ارتباط نیست با این که "حال ما" چگونه باشد.

✅لقمه انسان باید حلال باشد، اما لقمه تنها آن خوراکی نیست که از راه دهان می بلعیم، لقمه هایی هست که ذهن ما و جان ما را تغذیه می کند.

✅ما روزانه سر سفره های گوناگونی برای جسم و روحمان روزی برمی داریم، مهم است که بدانیم روزی که به جسم و جانمان می رسانیم، حلال است یا حرام؟

✅مولانا یک عیار برای سنجش حلال یا حرام بودن روزی به ما می دهد:

اگر ما به طور مستمر در  دلمان احساس گرفتگی و تاریکی داریم، جایی هم سفره شیطان شده ایم، اگرچه بی خبر:

تا تو تاریک و ملول و تیره ای

دان که با دیو لعین همشیره ای

ادامه نوشته

ساخت بنیان های «زندگی بهتر»

در پی درج یادداشتی به قلم استاد سریع القلم، خوانندگان محترمی سوالات متعددی را برای مدیریت وبگاه «انفجار ذهن» مطرح کردند که رسیدگی به هریک مجال دیگری را می طلبد، برخی دوستان مطرح کردند این مفاهیم نسبی هستند و باید نگاه همه جانبه به موضوعات داشت و سوالات دیگری از این قبیل:

آیا پیشنهادی برای تغییر اندیشه ها دارید؟

آیا ساختاربندی فکری نو و تازه ای رو میتونید پیشنهاد کنید؟

آیا ساختار شناسی دقیق تری رو میشناسید؟

مع الوصف با تشکر از توجه دوستان. عرض می شود؛ بنده طلبه موضوعات حوزه نوآوری و توسعه هستم. سوالات خوبی را طرح کردید، لاکن بنده قادر به پاسخگویی همه آن نیستم. قطعن شما و سایر عزیزان روی موضوعات کار کرده اید و انشالله به نحو مقتضی جمع را مطلع فرمائید. مع الوصف آنچه به نظر حقیر می آید.

موضوعات توسعه، نوگرایی، تجدد که شوربختانه در ایران سال ها مترادف «غرب گرایی» معنا شده است، ریشه طولانی دارد و تاکنون بر کوشش های جمعی بسیاری سایه افکنده و تا به امروز.

تغییرات و شیف پارادایم در ابعاد زمینه ای متفاوتی می بایستی بانجام رسد. پر واضح است که تغییرات و خودسازی فردی و سپس در لایه های اجتماعی از «اول شخص مفرد» آغاز می شود. در این بین نقش راهبری جامعه در فرآیند جامعه سازی(ساخت ملت) هم بسیار موثر است(Nation Building).

تعامل و یا تقابل اندیشه ها و اذهان نیز در عرصه های اجتماعی از خرد تا کلان، از منطقه ای تا جهانی نیز در همین راستا ارزیابی می شود و نقش رسانه و فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی طی نیم قرن گذشته نیز ملموس و قابل فهم است. نظریه «جهانی شدن» نیز مولود همین پدیده است.

رفتار، برآیندها و عملکردهای ما در حوزه های مختلف نیز خروجی همین مدل های اندیشه ای و انگاره های ذهنی است. درک ما از موضوعات و حیطه مسئله (شناخت) و نحوه عمل ما بر مبنای مدل های ذهنی میتواند موثر بر نتایج باشد.

طبیعتا مدل های مختلفی در حوزه «تغییر و تحول» و «حکمرانی» وجود دارد که جای بحث آن در این نوشتار نمی باشد. آنچه مسلم است نوع «عینک» و نمره آن در این جهان بینی بسیار حائز اهمیت است. کوتاه سخن آنکه: هر بنای کهنه که آبادان کنند. نه که اول کهنه را ویران کنند.

پاک کردن رسوبات ذهنی کهن، تلقی امروزی و جدید از جهان، ارتباطات و تعامل سازنده با دیگر جوامع، خوداتکایی و تقویت قدرت ملی، مقدس دانستن کار مولد، حفظ هویت فرهنگی، احترام گذاردن به دیگر فرهنگ ها و اندیشه ها و بسیاری دیگر میتواند آمادگی را برای ساخت بنیان های «زندگی بهتر» فراهم آورد.

تغییرِ افراد اُولویت دارد یا تغییرِ اندیشه ها؟

محمود سریع القلم

اخیراً از دانشجویانِ فوق لیسانسِ روابط بین الملل خود پرسیدم، نخست وزیر یا رئیس جمهور این کشورها را نام ببرند: کرۀ جنوبی، اندونزی، ژاپن و اطریش. یا نمی دانستند یا اشتباه گفتند. اما همه جوابِ این سوال در مورد مصر، عربستان و لیبی را می دانستند. این تمرینِ ساده یک نتیجۀ مهم داشت: در کشورهایی که سیستم، حزب، تشکیلات، بنگاه و شرکت ها کار می کنند، افراد دیده نمی شوند کما اینکه ژاپن در جهان با سونی، پاناسونیک، هوندا و تویوتا شناخته می شود. هرچند افراد به عنوان مدیر و تصمیم گیرنده مهم هستند ولی ظرفِ بزرگتر اندیشه ها که این افراد در قالبِ آن فکر و عمل می کنند به مراتب تعیین کننده تر است.

در حال و هوای انتخابات 1400، بعضی رسانه ها لیستی از افراد را مطرح می کنند اما به ندرت دیالوگ و مناظره ای پیرامونِ اندیشه هایی که قرار است به بهبودِ وضع جامعه منجر شوند را به میان می آورند. البته هزاران سال تاریخِ ما حولِ افراد شکل گرفته و خروج از این سنتِ تاریخی به سوی سیستم، تشکیلات، بنگاه و قراردادِ اجتماعی کارِ سهلی نیست. دورۀ 136 سالۀ قاجار با هفت نفر و دورۀ 57 سالۀ پهلوی با نام دو نفر آمیخته است. افکار، سلایق، منافع و تمایلات این 9 نفر، 193 سال از تاریخ ایران را رقم زده است. هم زمان با این 193 سال، بخشِ مهمی از جهان به سیستم و تشکیلات روی آورد و افراد، صرفاً مجریان و گردانندگان سیستم ها شدند. این به معنای آن است که فقط تا چند قرنِ اخیر، حکمرانی منحصراً تابعِ افراد بوده است و ظهور سیستم و تشکیلات، پدیده ای نوین است.

ادامه نوشته

خدمات مشاوره مدیریت و کسب و کار

گز نکرده، نبرید! ژاپنی ها می گویند اگر دو بار اندازه بگیری، فقط یک بار پارچه را می بری، ولی اگر یکبار اندازه بگیری شاید مجبور شوی بارها و بارها پارچه را ببری و ضایعات به بار آوری.

پر واضح است که اقدام به ایجاد و یا توسعه کسب و کارها، اهمیتی کمتر از دوختن لباسی نو ندارد. شروع کسب و کار و اعمال مدیریت بر آن نیاز به بررسی و برنامه ریزی دقیق دارد. بی تردید رقابت در فضای کسب و کار و طی ده ماهه گذشته با بروز پدیده کرونا شرایط به شدت پیچیده و در مواردی غیر قابل کنترل شده است. امروزه مواجهه با محدودیت های بسیار روند فعالیت های بنگاه کسب و کار دچار آسیب های جدی می باشد. برخی از این موانع با منابع پولی و سرمایه ای نیز قابل رفع نیست. در غالب موارد بایستی به کمک شیوه های سیستماتیک و روش های مدیریتی نوین به محیط کسب و کار خود نگریسته و سازمان را دوباره واکاوی کرد. بهترین و موثرترین راه حل ها را انتخاب کنید.  تجربه 30 ساله ما در برنامه ریزی؛ آسیب شناسی و اصلاح ساختار، فرآیندهای کار و کارشناسی طرح های سازمانی میتواند در ساماندهی و بهبود امور به شما کمک کند.

1- آسیب شناسی موانع سازمانی و راهکارهای رفع آن

2- کارشناسی و برنامه ریزی منابع سازمانی

3- طراحی و آنالیز سیستم ها و فرآیندهای سازمانی

4- تهیه طرح های جامع و برنامه راه سازمان

5- راه اندازی کارخانه تولید اطلاعات در کسب و کار شما

6- مشاوره در زمینه ورود به حوزه سازمان های دانش بنیان

7- کارشناسی و مدیریت فضای مجازی شرکت و بنگاه کسب و کار

8- مستندسازی و تدوین طرح های سازمانی

9- طراحی نمادها و هویت سازمانی

10- مستند سازی های فنی و تخصصی محصولات

تماس با مشاور کسب و کار(مهندس رضائیان)-09123935377

درس آموخته هایی از کرونا برای مدیران

روزنامه جهان صنعت، مورخ 29 آذر ماه 99 مطلب خواندنی را به قلم دکتر مهدی صانعی به چاپ رسانده است که نکات مفیدی را برای جامعه مدیران و دست اندرکاران کسب و کار به رشته تحریر در آورده است. در ادامه متن کامل این یادداشت آمده است.

هر چند ویروس کووید ۱۹ یا به اصطلاع رایج ویروس کرونا، زحمات و هزینه های زیادی را برای جامعه بشری بهمراه داشته است اما درس هایی را از مطالعه رفتار این ویروس می توان آموخت که می تواند برای مدیران مفید فایده باشد. شاید وجود همین ویژگی ها و رفتارها در این ویروس است که موجبات استمرار حیات و گسترش آن را تا امروز فراهم کرده است. لذا، برخورداری مدیر از ویژگی های یاد شده نیز می تواند موجبات استمرار دوره مدیریت و موفقیت وی را فراهم نماید. در این نوشتار سعی شده است ۱۹ درس آموخته از رفتار و ویژگی های کووید ۱۹ برای مدیران و موفقیت در مدیریت ارائه گردد.

ادامه نوشته

برای حفظ شئونات اخلاقی از پذیرش دانشمندان و فلاسفه معذوریم

روزی که ارشمیدس به حمام رفت، لابد چرک بود. اما به جای اینکه کیسه بکشد شروع به بازی و غوطه‌خوردن در آب کرد. پایین می‌رفت و بالا می‌آمد، باز پایین می‌رفت و بالا می‌آمد، خیلی آرام، یک بار دیگر که پایین رفت یکهو از آب بیرون جست. فریاد کشید: یافتم، یافتم...

کسانی که حمام نرفته‌اند نمی‌دانند که فریاد در حمام چه انعکاس پر ابهت و چند باره‌ای دارد. پژواک صدا در خود صدا می‌پیچد و باز ارشمیدس انگار که «مویش» را می‌کشند از ته دل فریاد می‌زد: یافتم، یافتم...

اولین گمان این بود که ارشمیدس سنگ پا پیدا کرده است، اما تا آن روز کسی برای سنگ پا اینطور نعره نکشیده بود. آنهایی که به ارشمیدس نزدیک‌تر بودند بی‌اختیار ذهن‌شان به ثروت و جواهری رفت که ارشمیدس از روی خوش‌شانسی و اتفاق آن را پیدا کرده است که فریاد در فریاد ارشمیدس انداختند: مال ماست، مال ماست...

اما ارشمیدس بی‌اعتنا به همه‌چیز و همه‌کس و حتی لباس‌هایش، از سر شوق، لخت مادرزاد از حمام بیرون زد. صاحب حمام فقط یک فریاد کوتاه داشت: پس پول حمام چی؟ بعد یکهو مثل تیر از ذهنش گذشت که ارشمیدس چیز باارزشی یافته و فریاد‌زنان به دنبالش افتاد: مال من است، مال من است!

حمامی پس از اینکه دویست، سیصد متر به دنبال ارشمیدس دوید، دیگر کاملاً باورش شد که ارشمیدس چیز باارزشی پیدا کرده و حالا فریاد می‌زد: دزد، دزد، بگیریدش...

وقتی ارشمیدس از کنار بازار شهر گذشت جمعیتی که از پی‌اش می‌دوید به هجده نفر رسید، در حالی که ارشمیدس همچنان فریاد می‌زد: یافتم، یافتم...

شمع‌فروشان و نعل‌بندان و خلاصه کاسب‌کارها از کسانی که به دنبال ارشمیدس بودند می‌پرسیدند: «مگر چه شده است؟» و آنها جواب می‌دادند: «یافتش، یافتش» و همین‌طور از پی ارشمیدس می‌دویدند.

پیرزنی گفت: چه بی‌حیاست این مرد!

لاتی به محض اینکه ارشمیدس را آن‌طور لخت مادرزاد دید گفت: این چی‌چی پیدا کرده که باید حتماً لخت باشه تا نشون بده؟! در سرکوی سگ‌بازها، آنجا که «کلبی»‌ها جمع می‌شدند، بالاخره جلوی ارشمیدس را گرفتند. لنگی به دور تنش پیچیدند، پیرمردی نفس‌نفس‌زنان از راه رسید: من هفته قبل در حمام انگشتر طلایم را گم کردم، زنم شاهد است!

حمامی هم رسید: منطقاً آنچه در حمام است، مال حمامی است.

یکی از سوفسطائیان خواست با این نظر مخالفت کند که مأمور دولت آمد: حرف بی‌حرف! این چیزها مال دولت است.

مرد میانسالی از جمعیت گفت: قربان هنوز معلوم نیست چی‌چی هست.

مأمور خود را از تک و تا نینداخت: پس زودتر معلوم کنید تا بفهمیم صاحب چه چیزی هستیم!

اما ارشمیدس که غافل از دور و برش بود همین‌طور داد و فریاد می‌کرد: یافتم، یافتم، یافتم...

جمعیت که هر دم بیشتر می‌شد و کلافه بود دسته‌جمعی فریاد زدند: آخه بگو چی ‌یافتی؟

ارشمیدس با همان شور و حرارت فریاد کرد: هر جسمی که در آب فرورود به اندازه وزن مایع هم‌حجمش سبک می‌شود.

مردم گفتند: چی‌، چی گفتی؟

ارشمیدس که از دقت و توجه مردم نسبت به مسائل علمی شوق‌زده شده بود شمرده گفت: دقت کنید، ‌هر جسمی که در آب فرورود به اندازه وزن مایع هم‌حجمش سبک می‌شود.

همگی با هم گفتند: «این مردک خر چه می‌گوید، دیوانه است» و از دورش پراکنده شدند و ارشمیدس از دور صدای مردی را شنید که می‌گفت «هر جسمی که در آب فرورود به اندازه ارشمیدس دیوانه نمی‌شود» و صدای خنده مردم بلند شد.

فردای آن روز به سردر حمام یک تابلوی کوچک نصب شد که روی آن با خط خوش یونانی نوشته شده بود: برای حفظ شئونات اخلاقی از پذیرش دانشمندان و فلاسفه معذوریم.

از کتاب «مو، لای درز فلسفه»/اردلان عطارپور/انتشارات آن

ارتباط و یادگیری جهانی؛ راهکار تولید ثروت ملی

جدیدترین یادداشت دکتر محمود سریع القلم حاوی نکات بسیار ارزشمندی است. بدون تولید ثروت و مازاد آن، نه فرهنگِ بومی حفظ می شود و نه امنیت ملی تأمین می گردد.  ایشان به کنفرانس اخیر داووس اشاره دارد که بطور مجازی برگزار شد و درپایانِ یک سمینارِ مجازی اخیرِ مجمع جهانی اقتصاد (داووس) پیرامونِ فن آوری های جدید در اقتصاد بین الملل، به وضوح روشن بود که  ایدئولوژی عدمِ یادگیری از جهان، عدمِ همکاری با منظومۀ جهانی، دیگر منسوخ شده است!

چینی ها در دهۀ 1960 متوجه شدند که سخنرانی های آتشین در مجامعِ جهانِ سومی و غیرمتعهدها، سطح فقر و محرومیت مردم چین را نمیکاهد، بلکه باید از طریقِ کار و رقابت، با منظومۀ جهانی تعامل کنند تا "سهم اقتصادی و در نتیجه سیاسی" بدست آورند. 

چینی ها با توانِ مالی و مازادی (Surplus) که جمع کردند، ثروتمند و مدرن شدند و در عین حال کنفوسیوسی ماندند. تا آنجا که در سه دهه، 500 مرکز آموزشِ کنفوسیوس در جهان تأسیس کرده و تنها در آمریکا، ده هزار نفر استادِ چینی، زبان چینی تدریس میکنند. این تحولاتِ امروزی در چین از زمانِ خود مائو و با مدیریتِ تئوریک و سیاسی جُوئن لای  Zhou Enlai) طی سالهای 1968 تا 1976 آغاز شد.

ادامه نوشته

مهندسی مجدد فرآیندهای کسب‌وکار در مقایسه با تحول دیجیتال

⭕️ برخی از محققان و متخصصان ممکن است متوجه شباهت‌هایی بین مهندسی مجدد فرآیندهای کسب‌ و کار و تحول دیجیتال شوند. در تحقیقات هامر و چامپی (1993) تعریف مهندسی مجدد فرآیند آورده شده است. این نویسندگان می گویند، مهندسی مجدد فرآیند بازاندیشی و مهندسی مجدد فرآیندهای مرتبط با کسب‌وکار، با هدف کاهش هزینه‌ها و بهبود محصولات و خدمات است.

با وجود شباهت‌های مهندسی مجدد فرآیند و تحول دیجیتال، تفاوت‌هایی هم بین این دو مدل وجود دارد. بر اساس تحقیقات پروکتور (2017)، تمرکز مهندسی مجدد فرآیند عمدتا بر خودکارسازی فرآیندهای قانون-محور است.

 فرآیندهای قانون-محور، فرآیندهایی مبتنی بر دستورالعمل هاست که به وسیله  تکنولوژی، خودکارسازی شده اند. اما در تحول دیجیتال  به جای تمرکز روی فرآیندهای مبتنی بر قوانین که در مهندسی مجدد فرآیند بررسی می شوند، هدف اصلی تمرکز روی دستیابی به داده های جدید و استفاده از آنها برای بازآفرینی فرآیندهای قدیمی قانون-محور است. به عبارت دیگر، در تحول دیجیتال داده مقدم بر فرآیند است اما در مهندسی مجدد سازمان، فرآیند بر داده مقدم است.

یک رویکرد داده-محور فرصت به دست آوردن دانش جدید را فراهم می­کند و سازمانها را قادر به تولید مدل های کسب‌وکار نوآورانه و عملیاتی خلاقانه می­کند. به عنوان مثال، شرکت ایربی ان بی توجه خود را از فرآیندها به داده‌ها تغییر داده است. شرکت ایربی ان بی دارایی‌های فیزیکی خاصی ندارد (مثلا هتل‌ها). این شرکت مثال واقعی از تجسم دوباره فرآیندهای قانون-محور قدیمی در صنعت هتلداری است که به جای توجه به دارایی­ها، روی داده ها متمرکز شده است. در مدل کسب‌وکار ایر بی ان بی، مالکان آپارتمان­ها، ملکشان را بصورت موقتی جایگزین هتل­ها می­کنند و ارزش جدیدی  برای مهمانان (انتخابهای بیشتر، صمیمانه  تر و ارزان­تر) در نظر می­گیرند.

بزرگترین تفاوت تحول دیجیتال و مهندسی مجدد فرآیندها، نحوه­ای است که کارکنان دانش چگونگی انجام کار را تفسیر می­کنند و شیوه استفاده از این دانش جدید اخذ شده برای بهبود توانمندی­های تصمیم‌گیری (تصمیم گیری داده-محور) است. بر اساسِ تمامیِ منابع داده­ای جدید، منابع دانشی جدیدی مبتنی بر این داده­ها ایجاد می­شوند. به جای کارآمدتر و سریع‌تر کردن فرآیند‌ها که هدف خودکارسازی است، تحول دیجیتال نیازمند اشخاصی منحصربفرد برای بازبینیِ مجدد فرآیندهای قدیمی و ایجاد فرآیندهای جدید و تصمیمات نوین است.

مراقبت های لازم در حوزه سرمایه گذاری ملک

این روزها بحث سرمایه گذاری و حفظ ارزش نقدینگی برای بسیاری از مردم اهمیت جدی پیدا کرده است؛ از همین روی بسیاری از سرمایه گذاری ها در حوزه ملک و مسکن انجام میشود. برخی نکات رو مطالعه کردم که آگاهی از آنها میتواند به هنگام خرید ملک مورد توجه قرار گیرد. اگرقصد خرید ملک وسرمایه گذاری دراین حوزه را دارید موارد زیر را مطالعه کنید.

ادامه نوشته

انواع تست‌های روان‌شناسی برای یک مصاحبه شغلی

پیداکردن شغل، کار ساده ای نیست. شما باید رزومه‌ای آماده کنید که یک مدیر را مجاب کند شما را برای مصاحبه دعوت کند. در طول مصاحبه نیز، باید به مدیر یا مصاحبه‌کننده نشان دهید که چرا وجود شما در سازمان آنها ضروری است. سپس ممکن است لازم باشد یک تست روانشناسی بدهید. تست‌های روانشناسی بخش مهمی از روند استخدام هستند که امروزه بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته‌اند.

ادامه نوشته

رسانه های اجتماعی و پوپولیسم

امید جهانشاهی

پژوهشگر رسانه

انتخابات سالهای اخیر در بریتانیا، آمریکا، هلند، فرانسه، ایتالیا، استرالیا، نروژ و اوکراین نشان می دهد که پوپولیسم امروز یک پدیده جهانی است، و بخصوص بعد از پیروزی ترامپ به یکی از داغ ترین موضوع های مورد بحث در حوزه رسانه و سیاست تبدیل شده است.

قوت گرفتن جریانهای پوپولیستی البته دلایل متعددی دارد که یکی از آنها و یا به عبارت دقیقتر یکی از بسترهای تقویت کننده آنرا رسانه های اجتماعی دانسته اند. برخی از محققین معتقدند «ساختار فنی» رسانه های اجتماعی در تقابل با اصول دموکراسی است.

یکی از اصولی که دموکراسی را ضمانت و تقویت می کند «گفتگوی آگاهانه» در مورد مسائل عمومی است، و از همین رو روزنامه نگاری را پایه ای برای دموکراسی خوانده اند. میزگردهای چالشی تلویزیونی و یا یادداشتها و مصاحبه های چالشی در روزنامه ها، نوعی گفتگوی جمعی درباره مسائل جامعه هستند. روزنامه نگاری حرفه ای با برخورد بی طرفانه، رعایت توازن و توجه به جامعیت، در واقع آگاهانه بودن این گفتگوها را در ظرف گفتگوی ملی یعنی رسانه های مستقل و توانمند تضمین می کند.

ادامه نوشته

ساماندهی نوشته جات و متون

از ما چه به یادگار خواهد ماند. دل نوشته ها و دست نویس های خود را چطور در معرض دید دیگران قرار دهیم. بسیاری از ما یادداشت ها و خاطرات ارزشمندی داریم، که محفوظ داشتن آن و سامان دادن آن میتواند ارزش افزوده بیشتر و بهتری را برای ما فراهم آورد. حتی بسیاری از نوشته ها و خاطرات شما ارزش انتشار و عرضه به بازار و یا دوستانتان را دارد. ما به شما کمک می کنیم تا بتوانید نوشته ها، خاطرات و اشعار خود را مناسب سازی و مجلد نمائید.

ساماندهی کلیه اسناد، مدارک و نوشته جات

انجام کلیه امور چاپ و نشر

اخذ مجوز چاپ و نشر

گرافیک و صفحه آرایی متون

طراحی روی جلد و پشت جلد

کلیه امور تهیه متون کاتالوگ و چاپ آن

علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 09123935377تماس حاصل فرمایند.

اینترنت اشیا و مسائل حقوقی آن

چالش های حقوقی «اینترنت اشیاء» و خلاء قانونی که باید مورد توجه قرار گیرد! اولین بار اصطلاح «اینترنت اشیاء» را «کوین اشتون» در یک سخنرانی به سال ۱۹۹۹ میلادی ضرب می‌کند. او در این سخنرانی اظهار می‌دارد: امروز رایانه‌ها و بنابراین اینترنت، از لحاظ اطلاعات تقریبا به طور کامل به انسان‌ها وابسته اند. نزدیک به حدود ۵۰ پیتابایت (یک پتابایت برابر با ۱۰۲۴ ترابایت است) از داده‌هایی که از طریق اینترنت در دسترس است ابتدا از طریق انسان‌ها با عمل تایپ کردن، فشار دادن یک دگمه ثبت، گرفتن یک عکس دیجیتالی یا اسکن کردن یک بارکد ایجاد و گرفته شده است. مشکل این است که مردم زمان، توجه و دقت محدودی دارند. همه این‌ها به این معنی است که آن‌ها در تحصیل داده‌ها درباره اشیاء دنیای واقعی خیلی خوب نیستند. اگر ما رایانه‌هایی می‌داشتیم که همه چیز را می‌دانستند آگاهی در مورد اشیاء با استفاده از داده‌هایی که آن‌ها بدون هیچ کمکی از ما گردآوری می‌کنند، ممکن می‌شد و ما قادر می‌شدیم هر چیزی را رصد کنیم و بشماریم و در حد بالایی اتلاف، ضرر و هزینه را کاهش دهیم. ما می‌توانستیم بدانیم چه زمانی اشیاء نیازمند جایگزین، تعمیر یا یادآوری هستند و اینکه آیا همچنان تازه هستند یا وضعیت عالی خود را پشت سرگذاشته اند.

ادامه نوشته

روزگار کرونایی و مراقبت از پروستات

در این روزگار کرونایی که همه نوع عوارض به سراغ افراد می آید، بهتر است آقایان مراقب پروستات خود هم باشند. گاهی اوقات مشغله و بی حوصلگی های یومیه مانع توجه و مراقبت از این مهم می شود.

 آیا پروستات برای آقایان سخت است؟

بله، مردان بیش از 40 سال دارای پروستات هستند اما روشنگری مراقبت های بهداشتی برای همه است.  کار کلیه حذف زباله است. شرکت مدیریت پسماند بدن شما است. هر روز خون شما چندین بار از طریق کلیه عبور می کند تا فیلتر شود. با فیلتر شدن خون، ادرار در مخزن ذخیره موقت به نام مثانه، تشکیل و ذخیره می شود.

 اگر مجاری ادراری وجود نداشته باشد، همانطور که یک مرد در جاده قدم می زند، ادرار در حال ریزش میشود. غده پروستات اندازه یک گردو است و وزن آن حدود 20 گرم است.  کار آن تهیه مایعات منی است که در مجاری منی ذخیره می شود.  در حین مقاربت جنسی ، مایع منی از مجرای ادراری پایین می آید و با اسپرم های تولید شده در بیضه ها مخلوط می شود تا مایع منی تشکیل شود. بنابراین منی از نظر فنی اسپرم نیست.  این اسپرم + مایع منی است.  مایع منی اسپرم را روغنکاری می کند.

ادامه نوشته

سر نخ های مفید برای فرآیند دانش بنیان

برنامه ریزی برای کسب گواهی دانش بنیان از جمله اقدامات و خواست های شرکت ها و بنگاه های کسب و کار است. برخی تجارب که از اقدامات در جهت کسب گواهی و ورود به این حوزه بوده است و همچنین آموخته هایی که در جلسات مدیریت و ممیزی مورد تاکید قرار گرفته، جهت یادآوری و استفاده علاقمندان درج گردیده است:

1-ادعا نامه خود را در خصوص محصول با تاکید بر بخش دانشی مستندسازی کنید.

2-اقداماتی را که در بخش تحقیق و پژوهش انجام داده اید، فهرست کنید.(هزینه های بخش R&D و دستاوردها)

3-ویژگی ها و امتیازات محصول شما در قیاس با سایر محصولات مشابه چیست.(به لحاظ گارانتی و پشتیبانی خدمات)

4-کارآفرینی و ایجاد اشتغالی که با ورود محصول شما به بازار فراهم می آید، کدامند.

5-چنانچه محصول تولید شده و بازارسازی محصول صورت گرفته، میزان فروش در سال اعلام شود(با ذکر گزارش مالیاتی).

6-در فرآیند توسعه محصول چه ارزش افزوده ای ایجاد شده است.(وزن، فرم، شکل و فناوری)

7-محصول ارزآوری دارد و یا مانع خروج ارز از کشور شده است. بیان شود.

در همین رابطه اطلاعات بیشتر را در تماس با مهندس رضائیان 09123935377 جویا شوید.

عقب افتادگی های چند وجهی کشور در فضای مجازی

دکتر رسول جلیلی که از اعضای شورایعالی فضای مجازی کشور هستند، اخیرا مطالبی را در خصوص بایدها و نبایدهای وضعیت فضای مجازی کشور ارائه داده اند که به لحاظ اهمیت مطلب درج گردیده است.

بیش از هشت سال از تاسیس شورایعالی فضای مجازی کشور می گذرد، نیاز معلوم است، اولویتها ابلاغ شده است، بودجه سالانه در مقیاس خوبی در خدمت بوده است، لیکن خروجی ناکافی و در مواردی واگرا است. چرا؟ در این نوشتار به برخی کاستی های موجود در فضای مجازی کشور پرداخته و از آنجا که با ترکیب فعلی شورایعالی و بویژه رییس محترم شورا که مسئول امهات کاستی های کنونی فضای مجازی کشور هستند، موضوع را با عزیزان منتخب مجلس یازدهم در میان گذاشته و از ایشان می‌خواهم که با فوریت به داد فضای مجازی کشور برسند.

ادامه نوشته