سازماندهی

سامانه اطلاع رسانی رجاء نیوز مصاحبه ای را با شهریار زرشناس در باب ماهیت رسانه های تصویری انجام داده است که می خوانید:
اولین تولید برنامههای تلویزیونی به دههي ۱۹۳۰ میلادی برمیگردد. تلویزیون به عنوان یک رسانهی تصویری، امتداد مستقیم آن چیزی است که میتوان آن را غلبهی تصویر بر کلمه و کلام در تفکر مدرن غربی نامید. در واقع آن سیطره موجب شده است که ساحت تصویر بهنوعی مهمتر و اصلیتر از ساحت کلمه بشود. کلمه با مجردات و با معانی نسبت نزدیکتری دارد و تصویر محسوس و تصویری که معطوف به ادراک حسی است، فاصلهی بیشتری دارد. اگر به عالمهای تاریخی -تاریخ غرب مدرن، تاریخ غرب قرون وسطی، غرب یونانی و رومی- و عالمهای شرقی اعم از شرق منسوخ اسطورهای یا شرق اصیل دینی نگاهی بیندازیم، در هیچ یک از اینها سیطرهی تصویر بر معنای مجرد وجود ندارد و اولین بار در عالم غرب مدرن هست که تصویر مهمتر و اصلیتر و بر معنای مجرد حاکم میشود و در واقع ساحت تفکر بشر از افق اجمال به افق تفصیل حرکت میکند.
بعد از خوردن غذا بیل گیتس رئیس بزرگترین شرکت نرم افزاری جهان (مایکروسافت) 5 دلار به عنوان انعام به پیش خدمت داد.
پیشخدمت ناراحت شد.
بیل گیتس متوجه ناراحتی پیشخدمت گردید و سوال کرد : چه اتفاقی افتاده؟
پیشخدمت گفت: من متعجب شدم بخاطر اینکه در میز کناری ، فرزند شما 50 دلار به من انعام داد.
درحالی که شما که پدر او هستید و پولدار ترین انسان روی زمین، فقط 5دلار انعام می دهید !
گیتس لبخندی زد و جواب معنا داری گفت : او فرزند پولدار ترین مرد روی زمینه ولی من پسر یک نجار ساده.

یاد خسروی سینمای ایران گرامی
تو می خوای من اونی باشم که واقعا" تو می خوای من باشم؟
اگه من اونی باشم که تو می خوای،پس دیگه من،من نیستم.یعنی من خودم نیستم.
هامون /خسرو شکیبایی

مرکز تحقیقات سازمان صدا و سیما در مورخ 20/4/91 نشست علمی را با عنوان « کودکان و نوجوانان و فناوری های نوین ارتباطی» و با حضور آقایان دکتر محسنیان راد، دکتر مهدی منتظر قائم و دکتر مسعود کوثری برگزار کرد.

اثر گذاری تکنولوژی های نوین ارتباطی و اطلاعاتی یکی از بحث برانگیزترین مباحث در حوزه پژوهش های رسانه ای است. در حال حاضر پژوهشگران برای بررسی خصوصیات نسل های مختلف به بررسی نوع مصرف و میزان مصرف رسانه های گوناگون توسط نسل های مختلف توجهی خاص نشان می دهند.
سرآغاز این نشست علمی ارائه آمارها و اطلاعاتی از سوی مسئولین مرکز تحقیقات صدا و سیما بود که طی پنج ساله گذشته-منتهی به 1390 در مورد مصرف رسانه ای کودکان و نوجوانان به دست آمده بود. جمع بندی آمار ارائه شده حاکی از اُفت بیننده های تلویزیون و گرایش و افزایش قابل توجه در بخش بازی های رایانه ای، رسانه اینترنت و تماشای برنامه های غیر تلویزیون ملی(ماهواره و شبکه توزیع فیلم خانگی) بوده است.
اولین سخنران این نشست آقای دکتر مسعود کوثری از بخش دانشگاهی بود که به موضوع «بازی های رایانه ای» پرداخت. مهمترین نکات بر شمرده شده توسط سخنران چنین بود:
-هنوز تلویزیون بازار اصلی شناخته می شود، لاکن بازی ها کودکان را به سمت خود جذب می کنند.
- با وجود تعامل در بازی ها و تلویزیون می بابستی تغییراتی را در ساز و کار تلویزیون بوجود آورد.
- سِن بازی ها در حال تغییر است. لذا بایستی در برنامه ریزی مصرف رسانه ای توجه شود.
- ویژگی بازی ها: اینکه انسان ذاتا دوست دارد، یک آواتار(موجود) را تغییر بدهد و به خدمت بگیرد. تعاملی بودن، قابلیت راهبری دیگران، بیرونی سازی خود، بدست آوردن تجربه های جدید، افزایش هیجان زدگی، خطر پذیری بی خطر، بازی ها کاملا فضا-رسانه هستند، بازی ها موجب ایجاد یک ذهن پازلی در کودک می شوند(ذهن لایه لایه)، بازی ها سرعت عمل و توانایی مدیریت بحران را در کودک بالا می برند.
بزرگترین دشمن دانش جهل نیست، بلکه توهم دانستن است.(استیون هاوکینگ)

بیاید امروز قبل از این که حرف بزنیم، اینگونه بیاندیشیم.

به امید جهانی بهتر
هـر حـقـیـقــتی از سـه مـرحـلـه می گـذرد:
ابـتـدا، بـه مـسـخره گـرفـتـه مـیـشود.
... بـعـد بـه شـدت بـا آن مـخالـفـت مـیـشـود.
و در آخـر، بـه عـنـوان امـری بـدـیهـی پـذـیـرفـتـه میـشـود.

« آرتورشوپنهاور»

بنی آدم ابزار یکدیگرند؟!
به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر در جلسه مجلس شورای اسلامی رضا تقی پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برای ارائه توضیحات در خصوص وضعیت توسعه این وزارتخانه در صحن علنی مجلس حضور یافت.
تقی پور گفت: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نقش خود را در عرصه های سیاسی، فرهنگی به نحوی برجسته کرده که این عصر را عصر انفجار اطلاعات نامیده اند و حداکثر تلاش خود را برای دستیابی به اهداف برنامه پنجم توسعه بر مبنای اقتصاد دیجیتالی و توسعه زیربنایی فناوری اطلاعات می کند.
وزیر ارتباطات ادامه داد: وزارتخانه برنامه استراتژیکی را در حوزه دستیابی به اهداف چشم انداز تدوین کرده و شش گام برای دستیابی به ایران الکترونیکی یکپارچه در نظر گرفته شده است که تا 8 سال آینده ایران به این اهداف دست خواهد یافت.
سِـرّ سلـوك عاشقــان ، هست روايتـي نهان
چنـد حكايتـي بخوان ،تا كه رهت شود عيـان
گـر كـه به كـــار بندي آن ، راه بري به آسـمان
چون كه توان بود ترا ، در تب اين جهان نمـان
حاصـل عمـر عارفــان ، راه گشـــاي بي كـران
... باشـد و در ره آورد ، عاشـق خستـه جـوان...

-----------------------------------------------
الف. عارف
حاشیه ای بر کتاب سلوک آسمانی ... (مثنوی طاقدیس احمد نراقی)
ما یاد می گیریم
ده درصد از آنچه می خوانیم
بیست درصد از آنچه می شنویم
سی درصد از آنچه می بینیم
پنجاه درصد از آنچه می بینیم و می شنویم
هفتاد درصد از آنچه بحث می کنیم
هشتاد درصد از آنچه تجربه می کنیم
نود و پنج درصد از آنچه به دیگران آموزش می دهیم
-ویلیام گلسر

کسانی که مدعی اند همه چیز را می دانند و همه چیز را می توانند درست کنند ،
سرانجام به این نتیجه می رسند که همه راباید کُشت !!!


به گزارش دبیرخانه همایش روز رسانه های اجتماعی، دکتر یونس شکرخواه با بیان اینکه «رسیدن به یک تعریف فوری از سوشال مدیا اساسا دشوار است» اظهار کرد: به همین دلیل شاید دیالوگ خیلی کمک کند. ما در این حوزه بیشتر از اینکه به زبان نیاز داشته باشیم، به گوش نیاز داریم.
شکرخواه در ادامه به یک تعریف ساختاری از سوشال مدیا اشاره کرد و گفت: براساس این تعریف سوشال مدیا یک فرمت و چارچوب مشخص دارد. سوشال مدیا وب پایه است یعنی باید بر وب سوار شود تا جنبه اجتماعی آن تحقق یابد. این فرمت، عین اپلیکیشن ها می تواند یک فرمت ثابت داشته باشد. دو سویگی و همه جا حاضری نیز از ویژگی های مورد توافق آن است. کاربران رسانه های اجتماعی از افراد در خانه ها تا جماعت ها می توانند وارد بحث شوند.
رئیس همایش روز رسانه های اجتماعی گفت: نکته دیگری که مطرح شده است یو.جی. سی است یعنی کاربران محتوا را تولید می کنند و نکته دوم سی.جی.ام است. این تعریف بیشتر مربوط به ادبیات سازمانی است البته در عمل فرقی نمی کند. در آنجا کاربر جای خود را به مشتری داده است و رسانه (مدیا) جای محتوا (کانتنت) را گرفته است.
وی پس از ارائه تاریخچه کوتاهی از سوشال مدیا، به طبقه بندی رسانه های اجتماعی در ۶ ژانر از منظر کاپلان و هنلین اشاره کرد و گفت: براساس این طبقه بندی سوشال مدیا شامل ژانرهای همکاری جویانه، وبلاگ ها و میکروبلاگ ها ، جوامع محتوایی، سایت های شبکه اجتماعی، جهان های بازی های مجازی و جهان های اجتماعی مجازی (سکند لایف) می شود.
شکرخواه در ادامه از نظریه های حضور اجتماعی، اشباع رسانه ای، ارائه خود، خودگشودگی، کاربری و اقناع، مدل همگرایی رسانه های اجتماعی، درک رسانه ها از مک لوهان، جریان دو مرحله ای اطلاعات لازارسفلد، مدل هارولد لاسول به عنوان نظریه ها و مدل هایی نام برد که در حاضر وارد میدان تئوری این حوزه شده است.
رئیس همایش روز رسانه های اجتماعی گفت: این شبکه ها ویژگی دو سویگی دارند و پهنای آنها بسیار بالاست. مخاطب آنها جهانی است. سلسله مراتب ندارد. نوع ارتباط افقی است. کم هزینه است، که البته اینطور نخواهد ماند. مهارت نمی خواهد؛ برخلاف اینکه وانمود می شود مهارت زیادی می خواهد. امکان تغییر مطلب را حتی بعد از آپلود در اختیار کاربر می گذارد و امکان کامنت گذاری نیز وجود دارد.
وی در ادامه طبقه بندیهای تکنولوژیهای سوشال مدیا را شامل بلاگ، اشتراک عکس، اشتراک موسیقی، وی لاگ، پست دیواری، پست فوری، ایمیل، وویپ و کرود سورسینگ دانست.
شکرخواه سطح دو سویگی را بهره مند از ویژگیهایی مانند جستجوی تخصصی و ارتباط معکوس تلاش کاربر و تلاش سیستم دانست و توضیح داد: در سوشال مدیا تلاش سیستم صد و تلاش کاربر به سمت صفر می رود. همچنین پاسخ دهندگی، تسهیل ارتباطات بین فردی، سهولت در افزایش اطلاعات و نظارت بر کاربرد سیستمها از دیگر ویژگیهای آن است.
رئیس همایش روز رسانه های اجتماعی با اشاره به تفاوت نقطه تلاقی چهره به چهره (face to face) و رسانه های اجتماعی اظهارکرد: مولفه های سازنده رسانه اجتماعی ممکن است به صورت تک عنصری یا چند عنصری در زندگی رسانه ای اجتماعی حضور یابند. مولفه های سازنده نقطه تلاقی دررسانه های اجتماعی شامل هویت ، گفتگو، اشتراگ گذاری ، حضور، مناسبات ، شهرت و گروه می شود.
شکرخواه در انتها به ارائه توضیحاتی درباره سکند لایف به عنوان یک جهان مجازی – از ژانرهای سوشال مدیا- پرداخت و برخی انتقادات و فرصتهای موجود در ارتباط با سوشال مدیا را مطرح کرد.
داستان کوتاه پل - پائولوکوئیلو

عکس: پائولوکوئیلو در سفر به ایران - ری شاه عبدالعظیم
دو برادر با هم در مزرعهای که از پدرشان به ارث رسیده بود، زندگی میکردند. روزی آنان به خاطر یک سوء تفاهم کوچک، قهر کردند.
یک روز صبح درب خانه برادر بزرگتر به صدا درآمد. وقتی در را باز کرد، مرد نجاری را دید. نجار به او گفت:«من چند روزی است که دنبال کار میگردم...
برادر بزرگتر گفت: از قضا من یک مقدار کار دارم. به آن نهر در وسط مزرعه نگاه کن. آن همسایه در حقیقت، برادرِ کوچکتر من است. او هفته گذشته، چند نفر را استخدام کرد تا وسط مزرعه را کندند و این نهر آب، بین مزرعه ما افتاد. او بهطور حتم این کار را بهخاطر کینهای که از من به دل دارد، انجام داده است.» از تو میخواهم تا بین مزرعه من و برادرم، حصار بکشی تا دیگر او را نبینم.»
نجار پذیرفت و شروع کرد به اندازهگیری و اره چوبها.
برادر بزرگتر به نجار گفت:«من برای خرید به شهر میروم، اگر وسیلهای نیاز داری، برایت خریداری کنم.»
هنگام غروب، وقتی کشاورز به مزرعه برگشت، چشمانش از تعجب گرد شد. حصاری در کار نبود. نجار به جای حصار، پلی را روی نهر ساخته بود.
کشاورز با عصانیت رو به نجار کرد و گفت:«مگر من به تو نگفته بودم برایم حصار بسازی؟»
در همین لحظه، برادر کوچکتر از راه رسید و با دیدن پل، فکر کرد که برادرش دستور ساختن آن را داده است. از روی پل، عبور کرد و برادر بزرگترش را در آغوش گرفت و از او برای کندن نهر، معذرت خواست.
وقتی برادر بزرگتر برگشت، نجار را دید که جعبه ابزارش را روی دوشش گذاشته و در حال رفتن است.
کشاورز نزد او رفت و بعد از تشکر، از او خواست تا چند روزی، مهمان او و برادرش باشد.
نجار گفت:
***دوست دارم بمانم ولی پلهای زیادی هست که باید آنها را بسازم***

از نظر جابز، سادگی نهایت پیچیدگی است. او به ایده های بسیاری نه گفته است تا بتواند محصولاتی را تولید کند که فقط شامل چیزهای مورد نیاز مشتری باشند و لاغیر. همانطور که در محصولات اپل مشخص است، جابز هیچ علاقه ای به جینگیلی مستون ندارد.
مقاله نویسان مجله فورچون می گویند جابز از کسانی که به همه چیز آری می گویند متنفر است، جابز و تیم مدیریتی اش ترجیح می دهند افرادی صادق در کنار خود داشته باشند تا کسانی که از ایده های نامناسب حمایت می کنند.

۲) ذهن خود را مانند افراد مبتدی نگه دارید
در آیین بودایی اصطلاحی وجود دارد به عنوان ذهن مبتدی. داشتن ذهن مبتدی یک موهبت است.
جابز توصیه می کند که همه مسائل را با ذهنی باز بررسی کنید و آنها را طوری تجربه کنید که گویی اولین باری است که با آن مواجه می شوید. خود را برای شگفت زده شدن آماده کنید.
۳) از خودتان انتظار تعالی داشته باشید
جابز می گوید سعی کنید معیار کیفیت باشید. بعضی ها به محیط هایی که در آن انتظار تعالی از فرد می رود، عادت ندارند.
شرکت سی و پنج ساله اپل با بیش از ۵۰ هزار کارمند و فروشی سالانه بالغ بر ۱۰۰ میلیارد دلار که هر سال ۶۰ درصد رشد را تجربه می کند و محصولاتی به بازار ارائه می کند که گوی سبقت را از دیگران ربوده اند، تنها به این دلیل موفق شده است که جابز جز موفقیت و کمال چیزی را قبول ندارد. با وجودی که برخی او را یک دیکتاتور سازمان می نامند ولی او توانسته است اپل را تبدیل به شرکتی کند که دست کسی به آن نمی رسد.
۴) استعدادها را شناسایی و تربیت کنید
اپل بیش از ۲۵ هزار کارمند دارد. هر سال گردهمایی استراتژی شرکت با حضور گروهی از رهبران شرکت با عنوان یکصد کارمند برتر تشکیل می شود. با وجودی که احتمالاً معدودی کارمندان جزء نیز در این گروه انتخاب می گردند. کسانی که مهارتهای قوی و ایده های عالی دارند. اپل به ما یاد می دهد که پرورش و تشویق استعدادها مهمتر از ساختارهای سازمانی مصنوعی است.
۵) ایمان داشته باشید و پروژه های عجیبتان را رها نکنید
…چون ممکن است روزی تبدیل به پیکسار شوند. کمی پس از ترک اپل، جابز پرسودترین سرمایه گذاری عمرش را انجام داد. او با پرداخت پنج میلیون دلار گروهی از زبده ترین متخصصین گرافیک کامپیوتری را در قالب استودیوی پیسکار از جرج لوکاس خرید. در سال ۲۰۰۶ او پیکسار را به والت دیزنی به ارزش ۷.۴ میلیارد دلار فروخت و تبدیل به بزرگترین سهامدار دیزنی گشت.
۶) از متفاوت بودن نترسید
فروشگاههای اپل نمونه بارز این مسئله هستند. چی الیوت نویسنده کتابی در مورد جابز معتقد است این فروشگاهها خطر بزرگی برای شرکت به شمار می رفتند اما جابز با نگاه متفاوتش و سرمایه گذاری روی همین تفاوت ها به موفقیت بزرگی دست یافت. جابز می گوید: نوآوری وجه تمایز بین یک رهبر و یک پیرو است!
۷) به آنچه انجام می دهید عشق بورزید
تنها راه انجام کارهای بزرگ این است که آنچه را انجام می دهید واقعاً دوست داشته باشید. اگر تاکنون آن را نیافته اید به جستجویتان ادامه دهید. کنار ننشینید. اگر راجع به کارتان مشتاق و علاقمند نیستید، نمی توانید منشاء نوآوری باشید

اگه خدا با ماست ، پس کی با اوناست ؟

"دیالوگ از فیلم نجات سرباز رایان"
با مردمان زمانه به نفاق می باید زیست، تا در میان ایشان با خوشی باشی .
راستی پیشه کردی ، به کوه و بیابان باید رفت ! شمس تبریزی

تنها کسی که اگر با دسته گل به خانه برود
سرزنش می شود
دختر گل فروش است !!!

فیلمهایی که توسط تلفنهای موبایل گرفته میشوند روزبهروز اهمیت بیشتری در برنامههای خبری تلویزیونها، شبکههای مشارکت ویدئو مانند یوتیوب کسب میکنند و حتی در بخشهایی از فیلمهای مستند به عنوان سند به کار گرفته میشوند.
ارزش اصلی این فیلمها در موضوع آنهاست. موضوع معمولاً رویدادی است که به دلیل شرایط خطرناک و استثنایی توسط دوربین دیگری ضبط نشده است و این فیلمها منابع تصویر کمیاب یا منحصربهفرد از آن رویداد هستند. کیفیت تصویر و صدای این فیلمها بلااستثنا بسیار پایین است، امّا به لحاظ بهتر و روشنتر و از نزدیکتر نشان دادن موضوع مورد نظر با هم تفاوت دارند. تکه فیلمهایی که در آنها لحظهای استثنایی و به لحاظ خبری مهم خوب دیده میشود، ارزش بیشتری دارند.

تصویر قذافی پیش از مرگ از مشهورترین تصاویر رسانه ای که با موبایل گرفته شده است
روزنامه آرمان - ابراهیم علیزاده – امیر بامه : پروفسور یحیی کمالیپور، رئیس دپارتمان ارتباطات و هنرهای زیبای دانشگاه پوردو ایالت ایندیانای آمریکا و موسس و مدیر انجمن جهانی ارتباطات است.
وی مدتی پیش برای حضور در مراسم رونمایی از کتاب «مسافر دهکده جهانی» که شرح حال زندگی نامه وی است به ایران سفر کرده بود و در این مدت حضورش در ایران ساعاتی را مهمان روزنامه آرمان بود. وی در این گفت وگو از چالشهای شروع تا پایان عمر یک روزنامه در ایران سخن گفت. کمالیپور که سالهاست مراحل تشکیل یک رسانه تا پایان کار آن را بارها تجربه کرده است حالا که در یکه دنیا فعالیت مدیریت رسانهای آن هم از نوع آکادمیک آن را انجام میدهد، اخذ مجوز انتشار توسط رسانهها را يك مسئله پیش پا افتاده و قدیمی میداند و معتقد است در دنیای دیجیتال که هرکس می تواند نظر خود را منتشر و به شور بگذارد ديگر نيازي به مجوز گرفتن نيست.البته وی دلیل این سیاست دولتها را کنترل اطلاعات و غالب ماندن دیدگاه دولتها در جامعه عنوان میکند. با وجود این، باز هم وی تاکید میکند که فضاي ديجيتال به دليل امكانات بالايي كه دارد به سادگي قابل كنترل نيست. وی در ادامه به اهمیت خصوصی شدن رسانهها اشاره و تصریح میکند: رسانههایی که از سوی مردم حمایت میشوند راه بهتری در پیش دارند. اما این استاد دانشگاه در مورد بزرگترین دغدغه خود میگوید: دغدغه اصلی من در این حوزه ضعف بزرگ در سواد رسانهای مردم است. به طوری که در حال حاضر مردم در فضای رسانهای زندگی میکنند اما هیچ درک و آگاهی از رسانهها و چگونگی فعالیت آنها ندارند و مردم نمیدانند کار یک خبرنگار چیست و و ظایف رسانهها و تاثیرات آنها بر روی جوامع و افراد چیست؟ به همین دلیل وی پیشنهاد میدهد که در تمامی دانشگاهها و دبیرستانها واحدهای درسی سواد رسانهای ایجاد شود. متن کامل این گفت وگو را میخوانید:

مجموعه مديران ما حدود سه، چهارهزار نفر هستند با انديشههايي كه در يك مدار بسته در حال گردش است. متاسفانه چون عموما زبان نميدانند و متون خارجي به عربي، فرانسه و انگليسي نميخوانند با جهان هم در ارتباط نيستند. اغلب مديران ما به جاي كتاب، بولتن ميخوانند. . ما تصور ميكنيم كه پديده خاصي هستيم و افكار ما در صحنه جهاني خاص است. اين نتيجه محصور بودن در يك مداربسته است. آدم وقتي در لووپ باشد فكر ميكند افكارش خاص است.

دکتر «محمود سریع القلم» ، استاد علوم سیاسی دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی ، دانشگاه شهید بهشتی اخیرا در مصاحبه ای که با یکی از روزنامه های صبح کشور (شرق ۱۷/۳/۹۱)انجام داده است . به تحلیل مسائل مرتبط با سیاست خارجی ایران ، تلقی و نگرش مقام های دولتی ایران به منطقه و جهان و... پرداخته است . این مصاحبه از آنجا که رویکردی انتقادی و البته آسیب شناسانه به رویکرد های حاکم بر دستگاه سیاست خارجی و دیپلماسی خارجی کشور دارد ، حائز اهمیت و توجه دو چندان است ؛چرا که به ندرت رویکرد های سیاست خارجی کشور مورد نقد آکادمیک قرار می گیرد و آنچه هست عمدتا هشدارها و انتقادهای غیر عالمانه ای است که در نشریات کشور و سایت های خبری منتشر می شود. تردیدی نیست که نقد و آسیب شناسی دکتر سریع القلم از آنجا که نقد و آسیب شناسی است می تواند مبنایی برای مباحثات بعدی در فضای علمی کشور قرار گیرد.
حتی مجازی
به آدم آرامش می ده !
دوستی شون برات حقیقی می شه
و یهو میشن یه قسمتی از زندگیت!
آدمایی هستن
که با تمام مجازی بودنشون ،
سهم بزرگی تو حقیقت دوستی های تو دارن...
من باور دارم ...
که دو نفر ممکن است دقيقاً به يک چيز نگاه کنند و دو چيز کاملاً متفاوت را ببينند.
من باور دارم ...
که دعوا و جرّ و بحث دو نفر با هم به معنى اين که آنها همديگر را دوست ندارند نيست.
و دعوا نکردن دو نفر با هم نيز به معنى اين که آنها همديگر را دوست دارند نمىباشد.

خبرگزاری ایسنا از قول اکبر هاشمی رفسنجانی نوشت: وقتی قیام عظیم ۱۵ خرداد اتفاق افتاد در دنیا کمتر به این موضوع پرداخته شد و تنها چند کلمهای از حرفهای رژیم در رسانههای دنیا منتشر شد. اما امروز شاهدیم حتی وقتی یک خبرنگار را زندانی میکنند، در کل دنیا خبرش پخش میشود. یعنی هر اتفاقی که میافتد دنیا میفهمد و رسانههای آزاد دنیا و سایتها آن را پخش میکنند. البته گاهی با اغراق و بزرگ نمایی این اتفاق میافتد.
"حالا شاهدیم یک صفحه فیسبوک که برای مردم هزینه ندارد تبدیل به چندین دستگاه تلویزیون و رادیو میشود که میلیونها نفر را تحت تاثیر قرار میدهد"
او افزود: امروز در سایه اینترنت و ماهوارهها دیگر نمیتوان جلوی اطلاعات را گرفت. البته عوارض بدی هم دارد، اما اگر بخواهیم جلوی یک چیزی گرفته شود ده تای دیگر سبز میشود و وقتی مردم راه اطلاعات را پیدا کردند نمیشود آنها را متوقف کرد. این امر روزافزون است و در انقلابهای اتفاق افتاده در دو سال اخیر این رسانهها فعال بودهاند.
آقای هاشمی اضافه کرد: حالا شاهدیم یک صفحه فیسبوک که برای مردم هزینه ندارد تبدیل به چندین دستگاه تلویزیون و رادیو میشود که میلیونها نفر را تحت تاثیر قرار میدهد و یک ویدیو تصویر که با موبایلها گرفته شده به دنیا منتقل میشود که به نظر من این امری مبارک برای دنیا است. که گرچه برخی خوششان نمیآید اما اگر اساسی به سعادت بشریت فکر کنیم و علیه ظلم و ستم و بیداد و ستمگری حرکت کنیم، شاهد خواهیم بود که اگر این رسانهها وجود نداشته باشند خطرناک خواهد بود.
مصاحبه با پروفسور کاظم معتمد نژاد؛ رئيس انجمن ايراني مطالعات جامعه اطلاعاتي
در گفت و گو با آقای جواد صبوحی از روزنامه قدس پیرامون ضرورت آینده نگری اطلاعات در جامعه امروز ایران را می خوانید:
پس از پايان دهه 90 و آغاز هزاره سوم ، دنيا وارد مرحله جديدي از تکامل تکنولوژيک خود به نام عصر اطلاعات شد. عصري كه ساختارها و ملزومات خود را با فناوري هاي موجود منطبق ساخت و بر اساس نيازهاي حاصل شده زمينه زايش فناورهاي جديدي را فراهم کرد. اينترنت به عنوان بزرگترين و موثرترين مولود گره خوردگي ابزارهاي ارتباطي و اطلاعاتي ظرف چند ساله اخيررشد بسياري يافت و سيستمهاي ارتباطي و اطلاعاتي نيز به شكل چشمگيري توسعه يافت .همزمان توجه جوامع به الگوي توسعه دانايي محور به عنوان سيستم مطلوب توسعه اي در جوامع اطلاعاتي عزم جهانيان بويژه سازمانهاي بين المللي را براي تغيير نگرش در اين حوزه مشخص نمود. در اين راستا توجه به اصل آزادی بیان، دسترسی عام و جهانشمول به اطلاعات و دانش، احترام برای تنوع زبانی و فرهنگی و دسترسی برابر به آموزش مطلوب مباني نامگذاري روز جهاني جامعه اطلاعاتي ازسوي یونسکو را فراهم نمود.
