ذهن

ذهن انسان یک مکانیسم خواستن است ذهن همواره در حال خواهش است ، همیشه در جستجوی یک چیز و خواستن چیزی دیگر .

 ذهن همیشه در آینده است و برای حرکت به زمان نیاز دارد .

 ذهن یا در گذشته است یا در آینده ، اما حقیقت همواره در لحظه حال می باشد .

 ذهن قادر به درک حقیقت نیست .

 حقیقت در لحظه حال است ، نه در آینده یا گذشته .

 اگر ذهن در گذشته یا آینده نباشد آنگاه حقیقت نمایان می شود .

 اگردرحال باشی ، آنگاه ذهن قادر به فکر کردن و حرکت کردن نیست ، آنگاه ذهن باز می ایستد ، نمی ماند .

 اگر تو بی ذهن شوی همانطور که زاده شده ای و آنگاه حقیقت را تجربه خواهی کرد .

 ذهن یعنی تباهی ، ذهن منبع تمام شیطنت هاست .

 ذهن می تواند حتی یک قدیس شود ، می تواند به تقدس تظاهر کند ، ولی چنین نیست .

 غیر ممکن است ، طبیعت ذهن را با تقدس کاری نیست .

 ذهن زمان و تاریخ است ذهن انباشته از شناخته هاست ، ذهن یعنی گذشته .

 ذهن همیشه دروغ می گوید ، زیرا هیچگاه در حال نیست .

 خیر محصول جانبی مراقبه است ، شر محصول جانبی ذهن .

 اگر در ذهن باشی ، دنیا را زشت خواهی کرد .

 ذهن گذشته است و تنها زمان حقیقی ، حال است .

 خداوند گذشته وآینده نیست ، خدا همیشه حال است .

 خداوند یعنی بودن و بودن یعنی حال .

 تو همیشه در افکارت در جایی دیگری هستی در زمان حال باش و اینجا مکان مقدس است .

 ذهن را بینداز ، تنها چیزی که ترک آن در دنیا واجب است ، ذهن است .

 خالی شو ، تنها آن زمان که ذهنت کاملا خالی شود نجات خواهی یافت .

 هر چه ذهنت پرتر باشد ، سنگین تر می شوی ، با چنین بارگرانی امکان حرکت نخواهی داشت .

 آنچه خالی است پر می شود ، ذهنت را از تمام باورها و افکار کهنه خالی کن ، آنگاه حقیقت آن را پر می کند .

 تو در خوابی ، تنها آن زمان که دانسته ها ، برچسب ها ،باورها و افکارت ناپدید شود بیدار خواهی شد .

 ذهن قسمتی از عملکرد بدن است ذهن و بدن با مرگ نابود می شوند ، اما تو همچنان خواهی ماند .

 آگاهی و تو خواهی ماند این هوشیاری توست ، آنگاه که این را دانستی ، از شادی خواهی رقصید .

 

منبع: مهرداد تاجیک(صفحه فیس بوک)

تیز هوشی و حاضر جوابی همسر رئیس جمهور

روزی اوباما رئیس جمهوری آمریکا و همسرش تصميم گرفتند كه كاري غيرعادي انجام دهند و براي شام به رستوراني كه زياد هم گران قيمت نبود، بروند. وقتي آنها به رستوران رفتند صاحب رستوران از محافظان رئيس جمهور پرسيد كه آيا مي تواند خصوصي با همسر رئيس جمهور صحبت كند و آنها هم اجازه دادند. و همسر اوباما به طور خصوصي با آن مرد صحبت كرد.

بعد از آن اوباما از همسرش پرسيد كه چرا او اين همه مشتاق خصوصي صحبت كردن با تو بود؟ همسرش گفت كه صاحب رستوران گفته در ايام جوانيش ديوانه وار عاشق او بوده است ... سپس اوباما گفت و اگر تو با او ازدواج مي كردي اكنون صاحب اين رستوران بودي. همسر اوباما در پاسخ گفت: اگر من با او ازدواج مي كردم او الان رئيس جمهور بود.

خدا که فقط متعلق به آدم‌های خوب نیست

 خدا خدای آدم‌های خلاف‌کار هم هست ;

 و فقط خداست که بین بندگانش فرقی نمی‌گذارد ;

 فی‌الواقع خداوند end لطافت، end بخشش، end بیخیال‌ شدن، و end چشم‌پوشی و end رفاقت است.

 رفیق خوب و با مرام همه چیزش را پای رفاقت می‌گذارد.

 بایستی ما یک فکری به حال اهلی‌شدن آدم‌ها بکنیم ;

 اهلی‌کردن یعنی ایجاد علاقه‌کردن و این تنها راه رسیدن به خداست

 و خیلی هم مهم است...

 

مارمولک : کمال تبریزی

پیروزی در استقلال

فرزند دلبندم، شاید شنیدن یا خواندن داستان پیروزی در استقلال برای کارآفرینی، نه برای پرکردن بهترین اوقات تو یا نه برای یادآوری خاطره‌های خود، و نه برای ...، بلکه شاید بتوان به عنوان یک تجربه و امکان الگوسازی و به روزآوری متناسب با نیازهای امروزی بیان میشود؛ و باز یادآوری میکنم که الگوسازی، نه دقیقاً به مفهوم طی همین مسیر، بلکه به معنی یافتن راه‌هایی برای تأمین نیازهای مسیری است که با مطالعه زندگی کارآفرینان، گذار از چنین مسیری را در اغلب آنها مشاهده میکنیم و این تجربهها کم و بیش برای آنها پیش آمده است.

این مطلب را از دوست خوبم مهندس خسرو سلجوقی دریافت کردم. مطلب خواندنی خوبی است که می توانید در ادامه همین بخش آن را دنبال کنید. با آرزوی توفیق برای ایشان. 

ادامه نوشته

تغییر نام رشته کتابداری به مهندسی ناوبری اطلاعات

در خبرها آمده بود که پس از ۲ سال کش و قوس سرانجام نام رشته کتابداری به مهندسی ناوبری اطلاعات تغییر یافت.

در آخرین جلسه سال ۱۳۹۰ شورای برنامه ریزی و توسعه رشته های دانشگاهی وزارت علوم نام جدید رشته کتابداری با اکثریت قاطع از اعضای شورا به تصویب حاضران رسید. این نام از بین ۳۳ پیشنهاد انتخاب شده است که از جمله آنها میتوان به علوم اطلاعات- دانش شناسی - مدیریت اطلاعات  و دانش ناوبری اطلاعات و ارتباطات اشاره کرد.

منبع: روزنامه جام جم-دوشنبه ۱۴ فروردین ۹۱

دوست بدارید تا دوست تان بدارند

روزی روزگاری پسرک فقیری بود که برای گذراندن زندگی و تأمین مخارج تحصیلش دستفروشی می‌کرد. از این خانه به آن خانه می‌رفت تا شاید بتواند پولی بدست آورد. روزی متوجه شد که تنها یک سکه ده سنتی برایش باقی مانده است و این درحالی بود که شدیدا احساس گرسنگی می‌کرد. تصمیم گرفت از خانه‌ای مقداری غذا تقاضا کند.
به طور اتفاقی در خانه‌ای را زد. دختر جوان و زیبایی در را باز کرد. پسرک با دیدن چهره‌ی زیبای دختر دستپاچه شد و به جای غذا، فقط یک لیوان آب درخواست کرد. دختر که متوجه گرسنگی شدید پسرک شده بود، به جای آب برایش یک لیوان بزرگ شیر آورد. پسر آرام و با طمأنینه شیر را سر کشید و گفت: «چقدر باید بپردازم؟» دختر پاسخ داد: «چیزی نباید بپردازی. مادرم به من یاد داده که خوبی نباید در ازای چشمداشت باشد». پسرک گفت: «پس من از صمیم قلب از شما تشکر می‌کنم».
ادامه نوشته

مديريت موفق زمان

عنوان کتاب : مديريت موفق زمان
نویسنده: جك دي فرنر
مترجم:ناصر جواهري زاده
تهیه: نازنین اعطایی
انتشارات پژوهش تهران سال 1379

مقدمه
هر انساني در طول روز فقط 24ساعت يا 1440دقيقه يا86400ثانيه فرصت دارد تا به كار هاي خود برسد چطور مي شود يك فرد در اين مدت يك كشور را اداره كند و وقت هم اضافه بیاورد در حالي كه برخي ديگر در همين زمان قادر به ساده ترين كارها هم نيستند... مديريت زمان وقت گير است ايا بهتر نيست به جاي خواندن كتاب و شركت در دوره هاي مديريت زمان وقتمان را صرف كارهاي ديگر كنيم؟ جواب اين سوال در قصه ي مرد هيزم شكن است مردي مسئول قطع 500درخت بود اما اره اي كند داشت مردم به او گفتند تو بايد اره ات را تيز كني هيزم شكن پاسخ داد: انقدر كار دارم كه وقت براي تيز كردن اره ندارم!

باورهاي غلط در مديريت زمان:
• 1-من ذاتا فرد نامنظمي هستم
• 2-تنها راه كسب بازده بيشتر سخت كار كردن است
• 3- من در تمام ساعات روز به يك حد كارايي دارم
• 4-برنامه ريزي زمان باعث مي شود كه اختيار در زندگي از بين برود
• 5-اگر مي خواهيم در كارها كارايي داشته باشيم بايد فقط خودمان ان را انجام دهيم

4 اصل مديريت زمان:
هرگاه با كاري روبه رو شديد كه انجام دادن ان زمان مشخصي طول مي كشد قبل از انكه به اقدامي دست بزنيد در مورد سولات زير فكر كنيد
• 1-ايا لازم است اين كار حتما انجام شود؟ اگر نه ان را حذف كنيد
• 2-ايا حتما من بايد اين كاررا انجام دهم ؟ اگر نه ان را فورا به ديگري واگذار كنند
• 3-ايا اين كار حتما بايد الان انجام شود؟ اگر نه ان را به تعويق بيندازيد
• 4-ايا اين كار اولويت اول را در كارهايم دارد؟ اگر نه به سراغ اولويت اول برويد

روش تعيين اولويت:
ابتدا بايد كارهايي را که باید در طول روز انجام شود شناسايي كرده به هركدام از لحاظ اهميت و فوريت امتياز1 و2 و3 دهيد حاصل ضرب اين ها اولويت را تعيين مي كند

اهميت*فوريت=اولويت

مديريت زمان لحظه هاي گران بهاي زندگي مجموعا عمر ادمي را تشكيل مي دهند داراي ارزش هاي فراواني است كه توجه و گاهي و بهره برداري صحيح و مناسب از ان ها موجبات رشد و تعالي را فراهم مي سازد و غفلت از ان ها خسراني عظيم در بر دارد و بنا به فرمايش مولاي متقيان علي (ع)از دست دادن فرصت ها مايه غم و اندوه است و چه زيبا سروده است شاعر بزرگ ايراني پروين اعتصامي كه


گوهر وقت بدين خيره گي از دست مده                             آخراين عمر گرانمايه بهايي دارد

ادامه نوشته

چگونه با اطمینان خاطر،خرید خود را از طریق اینترنت انجام دهیم؟

چگونه در اینترنت به خرده فروشان اعتماد کنیم و در دام دسیسه های کلاهبرداری نیافتیم؟ هر روز میلیون ها نفر بدون هیچ گونه مشکلی در اینترنت خرید می کنند. با داشتن کمی دقت و دانش، شما می توانید از ایجاد مشکلات مربوط به تجارت الکترونیکی جلوگیری نمائید.

خطرات:
• خرید کالاهایی که تحویل داده نمی شوند.
• ارائه کالاهایی که با خصوصیات گفته شده در سایت مطابقت ندارند.
• تاخیر ها و زحمت هایی که خرید آنلاین دارد.
• خدمات ضعیف پس از فروش
• سوء استفاده از کارت های اعتباری شما
با فروشندگان مطمئن و معروف معامله کنید:
• فروشندگان دارای اعتبار را انتخاب کنید. مخصوصاً زمانی که از اشخاص خاصی خرید می کنید.
• در جستجوی مدارک واقعی مانند جزئیات آدرس و شماره تلفن برای برقراری ارتباط باشید.
• فقط با بازدید از وب سایت افراد یا شرکت ها در مورد آنها قضاوت نکنید.
• وقتی که در حال خرید از شرکت های خارجی هستید، به طور خاص خیلی حساس باشید.
• سیاست فروشندگان در حفظ حریم شخصی و بازپرداخت مبلغ کالا را بررسی نمائید.
• از روش های مناسب و ایمن برای پرداخت پول در اینترنت استفاده کنید تا در صورت عدم تحویل کالا از اطلاعات مالی و بانکی شما تا حدی محافظت شود.
از یک وب سایت مطمئن استفاده کنید.
• اطمینان حاصل کنید که از یک وب سایت مطمئن برای وارد کردن اطلاعات کارت اعتباری خود استفاده می کنید. در گوشه پایین سمت راست پنجره مرورگر خود به دنبال نشانه ای از قفل (Padlock) باشید و اطمینان حاصل کنید که آدرس وب سایت با (https://) آغاز می شود.
• اگر شما از آخرین نسخه مرورگر خود استفاده می کنید و وب سایت اینترنتی فروشگاه از جدیدترین تکنولوژی امنیتی مانند نسخه جدید و معتبر شناسه امنیتی SSL استفاده می کند، ممکن است وقتی که از یک وب سایت مطمئن بازدید می کنید، نوار آدرس شما سبز شود.
• اگر اخطاری در ارتباط با شناسه امنیتی سایت دریافت کردید، خیلی حساس و محتاط باشید. در هر حال، قفل (Padlock) نشانه ای دقیق از وجود امنیت در سایت نیست و هیچ ارتباطی با اصول اخلاقی مورد استفاده صاحبان سایت ندارد.
 
ادامه نوشته

سال نو مبارک

 

سرخ و سپید و قشنگ

سبز شود جانتان، سبز و بلند و کمند

سیر شود کامتان، از کرم کردگار

سکه شود کارتان، روزیتان برقرار

ماهی عمرت بود، پر حرکت، پر تلاش

غم بشود سنجدی، رخت ببندد یواش

پر ز حلاوت شود، چون سمنو  زندگی

غرق سعادت شود، شیوه این بندگی

سال نو مبارک

 

گزارش کامل کنفرانس بازاریابی اینترنتی آیسلند

با حضور رییس جمهور آیسلند RIMC 2012  کنفرانس بازاریابی اینترنتی نهمین دوره کنفرانس بازاریابی اینترنتی آیسلند با عنوان RIMC2012 در مرکز همایشهای هتل هیلتون شهر ریکیاویک پایتخت این کشور برگزار شد.

این دوره با حضور رئیس جمهور آیسلند و بزرگان وب دنیا از جمله چارلز دود از Microsoft، بیل هانت از IBM، موتوکو از Adobe و فیل گرین وود از Microsoft برگزار شد. از ایران نیز حمید سپیدنام در این کنفرانس سخنرانی کرد و با اشاره به تحریمهای صورت گرفته توسط شرکتهای بزرگ آمریکایی و مشکلات موجود، از عزم شرکتهای ایرانی برای استفاده از این ابزار در جهت افزایش فروش و ترافیک سایتها سخن گفت. ضمن اینکه بررسی مدل مستر تیستر(آقای خوشخوراک) نیز مورد بررسی قرار گرفت که با استقبال حضار و سخنرانان کنفرانس همراه شد. در ابتدا رئیس جمهور این کشور با سخنرانان این کنفرانس دیدار و گفتگو کرد. پس از آن وی با اشاره به اهمیت بازاریابی اینترنتی در رونق اقتصادی و کارآفرینی کشورها، این نوع بازاریابی را به عنوان مهمترین اصل در صنعت بازاریابی و تبلیغات در سالهای اخیر معرفی کرد. ایشان همچنین اهمیت این موضوع را تنها مرتبط به شرکتهای خصوصی ندانست و از مسئولین آیسلند خواست که به این موضوع با جدیت خاصی بپردازند. پس از رییس جمهور، کریستین هاکسون برگزار کننده این کنفرانس و مدیرعامل شرکت Nordic emarketing به معرفی سخنرانان پرداخت. لازم به ذکر است کریستین هاکسون یکی از سخنرانان حاضر در کنفرانس بازاریابی اینترنتی ایران بود که به همت شرکتهای کاسپید و بیزنس گلدن وی در 13 و 14 بهمن ماه در سالن همایشهای صدا و سیما با حضور 700 نفر از فعالین این حوزه برگزار گردید. سخنران اول Eli Pariser بود که نویسنده کتاب Filter Bubble بود. او با اشاره به خطرهای موجود در فضای اینترنت با توجه به استفاده از سایتهای سوشیال و موتورهای جستجو، این موضوع را خطری بزرگ برای افراد، شرکتها و حتی دموکراسی دانست. پس از آن بیل هانت از IBM در ارتباط با تکنولوژی جدید گوگل Google Instant و بینگ Bing’s Intent Based Result صحبت کرد و آنها را عاملی برای ایجاد استراتژی جدید آنالیز کلمات کلیدی دانست. سخنران بعدی بن چپمن از رادیو 1 بی بی سی بود که از نحوه ترکیب وب و رادیو صحبت کرد. او با اشاره به اهمیت وب حتی آنرا برای رادیو به عنوان یکی از اصلی ترین ابزار نام برد. Paul Madden هم روشهای هوشمندانه ایجاد تویترBot را نشان داد و از نحوه ایجاد درآمد از آن در سوشیال وب سایتها سخن گفت. حمید سپیدنام نیز با اشاره به پروژه مستر تیستر، استراتژیهای موجود در این پروژه را برای حضار توضیح داد. روشهای جذب مخاطب در رسانه های اجتماعی، افزایش ترافیک وب سایت و همچنین استفاده از ویدیو و ... را در پروژه مستر مورد بررسی قرار داد و از نحوه پرسنال برندینگ آن در کنار اصل صداقتی که همواره مردم به دنبال آن هستند سخن گفت. Matt Neal از درک واقعی از سوشیال مدیا و موتورهای جستجو در فضای B2B، ماسیمو بورجیو دیگر سخنران حاضر در کنفرانس بازاریابی اینترنتی ایران از قوانین موجود در سایتهای سوشیال و لودویک حوق رون از نروژ از دومین های جدید با پسوند های شرکتهای بزرگ همچون .microsoft و یا .facebook خبر داد. به گفته وی آمدن اینگونه دومین ها برای برندهای بزرگ فرصتی ایده آل در فضای وب مارکتینگ خواهد بود. اما چارلز دود مدیر مارکتینگ Facebook که سابقه حضور در شرکتهای بزرگی همچون IBM و Cardform و ... را دارد در ارتباط با حداکثر استفاده از فیس بوک سخن گفت. پس از او فیل گرین وود از مایکروسافت، موتوکو از ادوب، سپیتا انصاری دیگر ایرانی حاضر در این کنفرانس باربارا کویل و ... حضور داشتند.

منبع: کاسپید

ادامه نوشته

قوانین زیبای زندگی


قانون یكم : به شما جسمی داده می‌شود . چه جسمتان را دوست داشته یا از آن متنفر باشید ، باید بدانید كه در طول زندگی در دنیای خاكی با شماست.

قانون دوم : در مدرسه‌ای غیر رسمی و تمام وقت نام‌نویسی كرده‌اید كه " زندگی" نام دارد. در این مدرسه هر روز فرصت یادگیری دروس را دارید . چه این درس‌ها را دوست داشته باشید چه از آن بدتان بیاید ، پس بهتر است به عنوان بخشی از برنامه آموزشی برایشان طرح‌ریزی كنید.

قانون سوم : اشتباه وجود ندارد ، تنها درس است . رشد فرآیند آزمایش است ، یك سلسله دادرسی ، خطا و پیروزی‌های گهگاهی ، آزمایش‌های ناكام نیز به همان اندازه آزمایش‌های موفق بخشی از فرآیند رشد هستند.

قانون چهارم : درس آنقدر تكرار می‌شود تا آموخته شود . درس‌ها در اشكال مختلف آنقدر تكرار می‌شوند ، تا آنها را بیاموزید . وقتی آموختید می‌توانید درس بعدی را شروع كنید ، بنابراين بهتر است زودتر درس‌هايتان را بياموزيد.

قانون پنجم: آموختن پایان ندارد . هیچ بخشی از زندگی نیست كه در آن درسی نباشد. اگر زنده هستید درس‌هایتان را نیز باید بیاموزید.

قانون ششم : قضاوت نكنيد ، غيبت نكنيد ، ادعا نكنيد ،سرزنش نكنيد ،تحقير و مسخره نكنيد ، وگرنه سرتون مياد . خداوند شما را در همان شرايط قرار مي‌دهد تا ببيند شما چكار مي‌كنيد.

قانون هفتم : دیگران فقط آینه شما هستند . نمی‌توانید از چیزی در دیگران خوشتان بیاید یا بدتان بیاید ، مگر آنكه منعكس كننده چیزی باشد كه درباره خودتان می‌پسندید یا از آن بدتان می‌آید.

قانون هشتم : انتخاب چگونه زندگی كردن با شماست . همه ابزار و منابع مورد نیاز را در اختیار دارید ، این كه با آنها چه می‌كنید ، بستگی به خودتان دارد.

قانون نهم : جواب‌هایتان در وجود خودتان است . تنها كاری كه باید بكنید این است كه نگاه كنید ، گوش بدهید و اعتماد كنید.


قانون دهم : خيرخواهِ همه باشيد تا به شما نيز خير برسد.

منبع: وبلاگ آب و آئینه

تشکیل شورای عالی و مرکز  ملّی فضای مجازی کشور

تشکیل شورای عالی فضای مجازی باحکم رهبری
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۰ ساعت ۱۴:۱۴
 رهبر معظم انقلاب اسلامی ضمن دستور برای تشکیل شورای عالی فضای مجازی به ریاست رئیس جمهور، اعضای حقوقی و حقیقی این شورا را تعیین کردند.

رهبر انقلاب آثار چشمگیر شبکه جهانی اینترنت در ابعاد زندگی فردی و اجتماعی، لزوم برنامه ریزی و هماهنگی به منظور صیانت از آسیب های ناشی از آن، و بهره گیری حداکثری از فرصت‌ها در جهت ارائه خدمات گسترده و مفید به مردم را از دلایل اصلی ضرورت تشکیل شورای عالی فضای مجازی برشمردند و تأکید کردند: این شورا وظیفه دارد مرکزی بنام مرکز ملی فضای مجازی کشور ایجاد کند.

 

اساسنامه مرکز ملی فضای مجازی کشور

 

ادامه نوشته

روز جهانی‌ زن  مبارک باد

 اي نهـــــــــال آرزو، خـــــوش ‌زي کـــــه بار آورده‌اي

غنچــــــه بي‌باد صبا، گــــــل بي ‌بهــــــــار آورده‌اي

باغبــــــانان تــــــو را امسال، سال خــــــرمي ‌ست

... زين همــــايون ميوه، کز هــــــــر شاخسار آورده‌اي

شـــاخ و برگت نيکنـــامي، بيخ و بارت سعي و علم

اين هنـــــــر‌ها، جملـــــــه از آمــــــــــوزگار آورده‌اي

خــــرم آن کـــــاو وقت حاصل ارمغاني از تـــــو بــرد

برگ دولت، زاد هستي تــــــــوش کــــــــار آورده‌اي

ادامه نوشته

نردبان موفقیت

چاپلوسان شاه عباس

نقل است؛ "شاه عباس صفوی" رجال کشور را به ضیافت شاهانه میهمان کرد، دستور داد تا در سر قلیان­ها بجای تنباکو، از سرگین اسب استفاده نمایند. میهمان­ها مشغول کشیدن قلیان شدند! و دود و بوی پهنِ اسب فضا را پر کرد، اما رجال - از بیم ناراحتی‌ شاه - پشت سر هم بر نی قلیان پُک عمیق زده و با احساس رضایت دودش را هوا می دادند! گویی در عمرشان، تنباکویی به آن خوبی‌ نکشیده اند!

شاه رو به آنها کرده و گفت: «سر قلیان­ها با بهترین تنباکو پر شده اند، آن را حاکم همدان برایمان فرستاده است »

همه از تنباکو و عطر آن تعریف کرده و گفتند:« براستی تنباکویی بهتر از این نمی‌توان یافت»

شاه به رئیس نگهبانان دربار - که پک‌های بسیار عمیقی به قلیان می­زد- گفت: « تنباکویش چطور است؟ »

رئیس نگهبانان گفت:«به سر اعلیحضرت قسم، پنجاه سال است که قلیان می‌کشم، اما تنباکویی به این عطر و مزه ندیده­ام!»

شاه با تحقیر به آنها نگاهی‌ کرد و گفت: « مرده شوی تان ببرد که بخاطر حفظ  پست و مقام، حاضرید بجای تنباکو، پِهِن اسب بکشید و بَه‌‌‌ بَه‌‌‌‌‌‌ و چَه چَه کنید....

 ای کاش برخی صاحب منصبان امروز ما هم می فهمیدند و قدری پهن بار متملقین و چاپلوسان می­کردند، تا بدانند که همه این دست بوسی و پابوسی و نقل کرامات و معجزات برای پست و مقام است و لا غیر.

یک روز دیگر ...

فیلم یک روز دیگر تازه ترین ساخته حسن فتحی فیلمساز برجسته کشورمان است. یک روز دیگر را در یک شب دیگر دیدم. سینما صحرا. در این چند ساله گذشته کمتر فیلم خوب دیده ام. اما این یکی احسنت داشت.

حدیث انسان سرگشته. داستان یک اتفاق ساده از نوع زندگی. نیکی و پلیدی.تصویری از زندگی. اشک ها و لبخندها. حادثه در حادثه از نوع زندگی. نیکی و لبخند. پلیدی و جزا. در همین دنیا.

و سر آخر تولدی از نوع زندگی. در یک روز دیگر...

ادامه نوشته

نشانه های قرآنی

 **وَالتِّينِ وَالزَّيْتُونِ

خداوند در سوره "تین"(انجیر) به این میوه قسم خورده است و دانشمندان دین‌پژوه می‌گویند، احتمالاً علت آن است که انجیر، یکی از میوه‌های همه چیز تمام است و کلکسیونی از املاح و ویتامین‌ها دارد؛لذا مورد توجه خاص قرآن قرار گرفته است.

اما این سوگند، ویژگی ظریف دیگری هم در بر دارد که موجب مسلمان شدن یک تیم تحقیقاتی ژاپنی شده است. قصه از این‌جا شروع شد که یک گروه پژوهشی ژاپنی، در بین مواد خوراکی به دنبال منبع پروتئین خاصی بودند که به میزان کم، درمغز انسان و حیوانات تولید می‌شود. این پروتئین، *کاهش دهنده کلسترول خون ومسئول تقویت قلب و شجاعت انسان* است و بازتولیدش بعد از ۶۰ سالگی تعطیل می‌شود.

ژاپنی‌ها فهمیدند این ماده فقط در انجیر و زیتون موجود است و برای تأمین آن، باید انجیر و زیتون را به نسبت یک به هفت مصرف کرد. بعد از ارائه این نتیجه یکی از قرآن پژوهان مصری نامه‌ای به این تیم تحقیقاتی می‌نویسد و اعلام می‌کند که در کتاب مقدس مسلمانان، خداوند به انجیر و زیتون در کنار هم قسم خورده. نام انجیر فقط یک بار و نام زیتون نیز هفت بار در قرآن آمده است.

چه کنیم تا گوگل سایت ما را دوست داشته باشد؟

دومین همایش بازاریابی اینترنتی ایران طی روز های 13 و 14 بهمن ماه سال جاری به همت شرکت هلدینگ بیزنس گلدن وی (BGW) و شرکت کاسپید (Kaspid)برگزار شد.

شهرت کاسپید در ارائه خدمات تخصصی بازاریابی اینترنتی و شرکت BGWدر حوزه تجارت الکترونیک فعال است.                                                          

ماسیمو بورجیو، کریستین هاجسون، گویلرمو ویلاردیگ، سِپیدا انصاری، محسن آقایی و دکتر حمید سپیدنام از سخنرانان این همایش بودند.

مهمترین محورهای ارائه شده بشرح زیر بود:                    

راهکارهای نوین بازاریابی

تحلیل وب سایت و بهینه سازی بازاریابی دیجیتال

نقش موتورهای جستجو در بازاریابی اینترنتی

راهکارهای اجرایی بازاریابی اینترنتی

تجزیه تحلیل وب و سیستم های مدیریت محتوا

طراحی و راه اندازی کسب و کارهای مجازی

ارتباطات، تبلیغات و بازاریابی

یادداشت های این همایش را با عنوان چه کنیم تا گوگل سایت ما را دوست داشته باشد؟در ادامه مطلب بخوانید...

ادامه نوشته

به سامسونگ افتخار می کنیم

مجموعه سامسونگ کره جنوبی شامل شرکت های متعدد فعال در زمینه های مختلف مانند الکترونیک، صنایع سنگین، خودروسازی، ساختمان سازی، امنیت، بیمه، تبلیغات و غیره است.

تعداد کارکنان شرکت های زیرمجموعه سامسونگ، 344 هزار نفر است.این مجموعه در سال 2010 توانست 220 میلیارد دلار سود کسب کند. این میزان سود، دو برابر درآمد سرانه ملی کشورهایی چون قطر، کویت، مراکش و عراق است.

اگر سامسونگ یک کشور بود بر اساس آمارهای سال 2006 می توانست رتبه 35 در بزرگترین اقتصادهای بزرگ جهان را داشته باشد.

بد نیست بدانید سامسونگ ایده یک برنج فروش ساده کره ای بوده است. داستان سامسونگ امپراتوری بزرگ را در ادامه مطلب بخوانید...

ادامه نوشته

تحلیل کارشناسی شاه عباس در حوزه اقتصاد کشور

 مي گويند:

   شاه عباس از وزير خود پرسيد: امسال اوضاع اقتصادي كشور چگونه است؟"

    وزير گفت:

 "الحمدالله به گونه اي است كه تمام پينه دوزان توانستند به زيارت كعبه روند!"

    شاه عباس گفت:

 "نادان! اگر اوضاع مالي مردم خوب بود مي بايست كفاشان به مكه مي رفتند نه پينه‌دوزان...، چون مردم نمي توانند كفش بخرند ناچار به تعميرش مي پردازند، بررسي كن و علت آن را پيدا نما تا كار را اصلاح كنيم.

 

 

ارزیابی برنامه ها در سازمان رسانه

فرآیند ارزیابی برنامه در سازمان رسانه رادیو و تلویزیون عنوان سخنرانی دکتر ناصح حکمت آرا در گردهمایی مدیران نظارت و ارزیابی سازمان صدا و سیما  بود. 

در ادامه یادداشت های این سخنرانی را می خوانید.

 مهم‌ترين و بارزترين خصيصه مديريت در سازمان‌هاي رسانه‌اي ، مديريت پيام و محتوا  است. مديريت پيام از آن منظر اهميت دارد که:

 اولاً تأمين کننده خواسته‌ها و رسالت‌هاي رسانه در ساماندهي و عرضه پيام از يک رسانه و گره خورده با فلسفه وجودي آن است .

 ثانيا مي‌تواند وجه تمايز يک رسانه از رسانه‌هاي مشابه باشد.

 تعریف مدیریت رسانه

مديريت رسانه عبارت است از فرآيند بهكارگيري بهينة كلية امكانات مادي، انساني، تكنولوژيكي و غيره در جهت توليد، بازتوليد و توزيع پيام‏هاي هدفمند در چارچوب نظام ارزشي پذيرفته شده كه با هدف غايي اثرگذاري مطلوب بر مخاطبان صورت مي‏گيرد. (روشندل، 1385)

تعريف ارزيابي در رسانه

ارزيابي عبارتست از مقايسه«‌ نتايج مورد انتظار و نتايج واقعي » يك برنامه به منظور ارتقاي سطح كمي و كيفي برنامه به منظور افزايش ميزان اثرگذاري آن بر مخاطبان.

 (پرينگل و استار 2006 )

 انواع ارزیابی ها را در ادامه مطلب بخوانید...

ادامه نوشته

یک نشانه قرآنی

در شمالی ترین شهر دانمارک می توان یک نشانه قرآنی را دید. در شهر توریستی اسکاگن این زیبایی را می توان در سجیه دید. جایی که دریای بالتیک و دریای شمالی بهم می پیوندند. دو دریای مختلف با هم یکی نمی شوند و بنابرین این پدیده زیبا بوجود می آید و این همان چیزی است که در قرآن آمده است.

در قرآن بارها از آیات و نشانه های خداوند شنیده اید. اما هیچ گاه به آنها در اطرافمان توجه نکرده ایم. این یکی از همان نشانه های است که خداوند در آیات مختلف درباره آن سخن گفته است. با دیدن این مناظر عجیب و زیبا، می توان بیشتر تعمق کرد.

ادامه نوشته

دنیای مجازی و محافظت از کپی رایت

این روزها گفته می شود که کنگره آمریکا مشغول بررسی و تدوین قوانین ضد سرقت آنلاین است که بموجب آن مبارزه با اَبر سامانه هایی همچون ویکی پدیا، یاهو، تویتر، گوگل و مِگا آپلود(MEGA upload) در استفاده و کپی برداری غیر مجاز کاربران این سایت ها می نماید. براستی این حرکت چطور قابل رَدیابی و اجرا می باشد. در شرایطی که هریک از این سایت ها در هر ماه میلیون ها بازدید کننده و انبوه عملیات دانلود و آپلود دارند، واقعا این عمل شدنی است!!!  

البته این موضوع توسط مراجع بین المللی که بطور مستقیم درگیر موضوع جرایم اینترنتی نیز هستند، مورد تاکید قرار گرفته است. بطور مثال آقای کاسپرسکی(مدیر عامل شرکت معروف کاسپرسکی، از بزرگترین موسسات تولید نرم افزارهای امنیتی) می گوید: برای تبیین و فهم جرایم محیط اینترنتی، ابتدا باید اینترنت و ویژگی های آن درک و با توجه به آن، موضوع اخلاق و حقوق و جرایم تجزیه و تحلیل و مقررات تنظیم شود. در هرصورت موضوع حقوق و رعایت مالکیت معنوی، هویت و ملاحظات اخلاقی و اجتماعی از مهمترین مباحثی که در اینترنت، قاره ششم مورد توجه می باشد.

تعریف فلسفی مشاغل

سیاستمدار: کسی است که می تواند به شما بگوید به جهنم بروید منتها به نحوی که شما برای این سفر لحظه شماری کنید.

مشاور: کسی است که ساعت شما را از دستتان باز می کند و بعد به شما می گوید ساعت چند است.

حسابدار: کسی است که قیمت هر چیز را می داند ولی ارزش هیچ چیز را نمی داند.

بانکدار: کسی است هنگامی که هوا آفتابی است چترش را به شما قرض می دهد و درست تا باران شروع می شود آن را می خواهد.

اقتصاددان: کسی است که فردا خواهد فهمید چرا چیزهایی که دیروز پیش بینی کرده بود امروز اتفاق نیفتاد.

روزنامه نگار: کسی است که %۵۰ از وقتش به نگفتن چیزهایی که می داند می گذرد و %۵۰ بقیه وقتش به صحبت کردن در مورد چیزهایی که نمی داند.

ریاضیدان: مرد کوری است که در یک اتاق تاریک بدنبال گربه سیاهیه می گردد که آنجا نیست.

هنرمند مدرن: کسی است که رنگ را بر روی بوم می پاشد و با پارچه ای آن را بهم می زند و سپس پارچه را می فروشد.

فیلسوف: کسی است که برای عده ای که خوابند حرف می زند.

روانشناس: کسی است که از شما پول می گیرد تا سوالاتی را بپرسد که همسرتان مجانی از شما می پرسد.

جامعه شناس: کسی است که وقتی ماشین خوشگلی از خیابان رد می شود و همه مردم به آن نگاه می کنند، او به مردم نگاه می کند.

برنامه نویس: کسی است که مشکلی که از وجودش بی خبر بودید را به روشی که نمی فهمید حل می کند.

یادداشت های کنفرانس بین المللی شهروند الکترونیک و تلفن همراه

 کنفرانس بین المللی شهروند الکترونیک و تلفن همراه با شعار « شهر بهتر، زندگی بهتر با  فناوری اطلاعات و ارتباطات همراه» در تاریخ ۲۷ و ۲۸ دی ماه در سالن اجتماعات کتابخانه ملی ایران و با حمایت دستگاه های بخش دولتی و خصوصی برگزار شد.

بی شک صنعت موبایل و آثار فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی آن پوشیده نیست. در این کنفرانس به مهمترین محورهای این صنعت شامل بازی های رایانه ای، موبایلی و اجتماعی  ، سرویس های تحت موبایل، حمل و نقل، مدیریت همراه، سلامت همراه و دولت همراه (M-Government) در قالب سخنرانی، ارائه مقاله و بیان تجربیات پرداخته شد. علاقمندان می توانند در ادامه یادداشت های این کنفرانس را مطلع شوند.

ادامه نوشته

مسایل اصلی و فرعی روزگار ما

مردی با دوچرخه به خط مرزی می رسد. او دو کیسه بزرگ همراه خود دارد. مامور مرزی می پرسد : « در کیسه ها چه داری». او می گوید « شن» .

مامور او را از دوچرخه پیاده می کند و چون به او مشکوک بود ، یک شبانه روز او را بازداشت می کند، ولی پس از بازرسی فراوان، واقعاً جز شن چیز دیگری نمی یابد. بنابراین به او اجازه عبور می دهد.

هفته بعد دوباره سر و کله همان شخص پیدا می شود و مشکوک بودن و بقیه ماجرا...

این موضوع به مدت سه سال هر هفته یک بار تکرار می شود و پس از آن مرد دیگر در مرز دیده نمی شود.

یک روز آن مامور در شهر مرد را می بیند و پس از سلام و احوال پرسی ، به او می گوید : من هنوز هم به تو مشکوکم و می دانم که در کار قاچاق هستی، راستش را بگو ببینم چه چیزی را از مرز رد می کردی؟ قاچاقچی می گوید : دوچرخه!

 بعضی وقت ها موضوعات فرعی ما را به کلی از موضوعات اصلی غافل می کند. 

کنسرسیوم محتوای ملی کشور تشکیل شد

در خبرها آمده بود که چهارمین نشست اعضای کنسرسیوم محتوای ملی کشور متشکل از نهادهای زیر تشکیل شد و در این جلسه رئیس دانشگاه تهران بعنوان ریاست کنسرسیوم مزبور انتخاب شده است.

اعضا عبارتند از: ریاست بنیاد دایره المعارف اسلامی، ریاست دانشگاه تهران، ریاست سازمان اسناد و کتابخانه ملی، ریاست کتابخانه مرکزی، مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، ریاست سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، ریاست پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات، ریاست مرکز نشر دانشگاهی  و ریاست موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان.

باید به نتایج این حرکت خوشبین بود. باظهار فرهاد رهبر رئیس کنسرسیوم محتوای ملی چنانچه این حرکت جمعی که نمونه یک کار تیمی در کشور بشمار می آید، بعنوان بک مجموعه قدرتمند ملی میتواند در عرصه های بین المللی  حضور داشته و و منافع کشور و پژوهشگران را تامین نماید.

بی شک عرصه اطلاعاتی کشور از مهمترین بخش هایی بحساب می آید که از عنایت جدی برخوردار نبوده است. در شرایطی که عنصر اطلاعات(INFORMATION) در بسیاری کشورهای پیشرفته جهان بعنوان پشتوانه و ذخایر پول ملی  کشورها به حساب می آیند، در دیگر سو از برنامه ریزی شایسته در عرصه ساماندهی زیر ساخت و رو ساخت لازم  برای اشاعه محتوای ارزنده بی بهره بوده است.

با نگاهی به اعضای کنسرسیوم یاد شده جای خالی برخی سازمان ها و نهادهای متولی محتوای صوتی و تصویری کشور اعم از بخش دولتی، نیمه دولتی و خصوصی احساس می شود.

با شکل گیری این مهم میتوان امیدوار بود که بسیاری از هزینه های تکراری ساماندهی محتوا صرفه جویی و کاربران میتوانند به اطلاعات و محتوای موجود کشور به شکل مناسب دسترسی داشته باشند. بی شک دسترسی به جریان آزاد اطلاعات و حضور یکپارچه در دنیای مجازی از ضرورت های حضور در جامعه اطلاعاتی جهانی بشمار می آید.

 درگاه کنسرسیوم محتوای ملی

رابطه بین زندگی کاری افراد با ماه تولد ایشان

برج حمل (فروردین)

متولدین این ماه دوست دارند زندگی، کار، تفریح و…همه چیز خود را متنوع و مهیج کنند. از آنجا که عاشق تنوع و هیجان هستند، برای کارهایی مثل تبلیغات، رسانه های گروهی، طراحی مُد، و معماری مناسب هستند. متولدین فروردین در کارهایی که نیازمند خلاقیت است بسیار موفق خواهند بود

 برج ثور (اردیبهشت) 

متولدین این ماه دریای صبر و بردباری هستند. فقط کافی است منابع و فرجه کاری را به آنها بدهید تا سر موقع کار را به خوبی برایتان انجام دهند، و اصلاً هم برایشان مهم نیست که آن کار چقدر خسته کننده ملالت آور بوده. این افراد بانکدارها، دانشمندها، حسابدارها و معلم های خوبی خواهند شد، چون اینکارها نیازمند صبر و استقامت است.

 برج جوزا (خرداد)
متولدین این ماه منبع انرژی هستند، و از صبر کردن هم خسته نمی شوند (مثل متولدین ماه اردیبهشت). از اینرو نیازمند حرفه هایی هستند که در آن فرد باید روی پای خود بایستد. آنها مکتشفین، مترجمین، و هتلدارهای خوبی می‌شوند چون این کارها مستلزم انرژی و نیروی فراوان است. این افراد حتی اگر ۵ سال هم از شروع کار یک پروژه بگذرد، انرژی خود را از دست نمی‌دهند

 برج سرطان ( تیر)
متولدین این ماه شنوندگان بسیار خوب و برای دردودل فوق العاده هستند. این افراد طبیعتاً برای شغل هایی که نیازمند ارائه ی پند و اندرز است مثل مشاوره، حقوق، روانشناسی، روانپزشکی و تدریس بسیار مناسب هستند. اینها افرادی احساساتی هستند، به همین دلیل نسبت به احساسات دیگران نیز حساس می باشند و هر کاری از دستشان برمی آید برای رفع درد و رنج دیگران انجام می‌دهند

 برج اسد (مرداد)

بشاشیت و جمع گرایی بیش از حد، و توانایی متولدین این ماه برای القای زندگی و حیات حتی در کسل کننده ترین موقعیت ها، باعث می شود بتوانند رهبران فوق العاده ای شوند. این افراد همچنین در شغل هایی که در آن نیاز به تحرک، انگیزش و خلاقیت زیاد است هم موفق خواهند شد. رسانه های گروهی، تدریس، هنر، و تبلیغات از جمله کارهایی است که به خوبی از عهده ی آن برمی آیند. آنها همچنین می‌توانند رئیس جمهور، مدیر و رئیس و ویراستارهای فوق العاده ای شوند

 برج سنبله(شهریور)
تکیه کلام متولدین این ماه “تجزیه و تحلیل کن!” است. با توجه به همین علامت کارهایی به آنها داده شود تا بتوانند این نیاز درونی خود را برای تحقیق و تحلیل ارضاء کنند. تحقیقات، اکتشاف، آزمایشات و تحقیقات پزشکی بهترین شغل های مناسب برای آنهاست.

 برج میزان (مهر)

این افسونگران خوش زبان در زمینه هایی قابلیت دارند که بتوانند از این سرمایه ی خدایی خود استفاده کنند. متولدین این ماه بهترین سیاستمداران، مشاوران تحصیلی و آموزشی، دلالان، و مشاوران خواهند بود. آنها افرادی منصف و بااخلاق هستند، و در شغل های که نیازمند قضاوت و انصاف است نیز بسیار موفق خواهند شد

 برج عقرب ( آبان)
متولدین این ماه افرادی بسیار فردگرا هستند. آنها دوست دارند به سبک و مرام خود کار کنند و کسی در کار آنها دخالت نکند. به طور خلاصه بگویم، از رئیس و آقا بالا سر داشتن متنفرند. آنها می‌توانند موسسان شرکت، تاجران، مدیران، مشاوران خوبی باشند

 برج قوس (آذر)
متولدین این ماه عاشق مسافرت و دوستیابی هستند و بسیار خوش صحبت هستند. به خاطر همین خصوصیات و ویژگی ها می‌توانند در کارهایی مثل فروشندگی موفق شوند. آنها همچنین برنامه ریزان و بازاریابان موفقی خواهند بود. در هر کاری که با مشتری و ارباب رجوع سروکار داشته باشد، آنها موفق خواهند بود

 برج جدی (دی)
متولدین این ماه اشتیاق چندانی برای انجام کارهای بزرگ ندارند، و دوست دارند به حال خود باشند. آنها با اشیاء و لوازم بیجان رابطه ی بهتری برقرار می‌کنند تا آدم ها. شغل های مورد علاقه ی آنها کارهای نرم افزاری کامپیوتر، و مهندسی فناوری اطلاعات است. آنها مکانیک ها و تعمیرکارهای خوبی خواهند شد

 برج دلو (بهمن)

متولدین این ماه افرادی ترقی خواه، پیشرو و آینده نگر هستند. بهتر است آنها در قسمت برنامه ریزی و سرپرستی شرکت به کار گمارده شوند. علاوه بر اینها، آنها ستاره شناسان، فالبینان، و طالع بینان بسیار خوبی خواهند شد. بله، آنها بیش از سایر مردم می‌توانند آینده نگری کنند

 برج حوت (اسفند)
متولدین این ماه دنباله روهای بسیار خوبی هستند. آنها می‌توانند با کمک گرفتن و پیروی از کتاب راهنما، دشوارترین کارها را هم انجام دهند. آنها نایب رئیس جمهور، نایب وزیر و نایب رئیس و معاونان خوبی خواهند شد

تفاوتهای بین مهندسی و مدیریت

مردی که سوار بر بالن در حال حرکت بود ناگهان به یاد آورد قرار مهمّی دارد؛ ارتفاعش را کم کرد و از مردی که روی زمین بود پرسید:
“ببخشید آقا ؛ من قرار مهمّی دارم ، ممکنه به من بگویید کجا هستم تا ببینم به موقع به قرارم می رسم یا نه؟”
مرد روی زمین: بله، شما در ارتفاع حدودا ً ۶ متری در طول جغرافیایی “۱٨’۲۴’۸۷ و عرض جغرافیایی “۴۱’۲۱’ ۳۷ هستید.
مرد بالن سوار: شما باید مهندس باشید.
مرد روی زمین: بله، از کجا فهمیدید؟؟”
مرد بالن سوار: چون اطلاعاتی که شما به من دادید اگر چه کاملا ً دقیق بود به درد من نمی خورد و من هنوز نمی دانم کجا هستم و به موقع به قرارم می رسم یا نه؟”
مرد روی زمین: شما باید مدیر باشید.
مرد بالن سوار: بله، از کجا فهمیدید؟؟؟”
مرد روی زمین: چون شما نمی دانید کجا هستید و به کجا میخواهید بروید. قولی داده اید و نمی دانید چگونه به آن عمل کنید و انتظار دارید مسئولیت آن را دیگران بپذیرند!!!!

چرا يک مدير موفق است

روباه: ميدوني ساعت چنده آخه ساعت من خراب شده. شير : اوه. من ميتونم به راحتي برات درستش کنم. روباه : اوه. ولي پنجه هاي بزرگ تو فقط اونو خرابتر ميکنه. شير : اوه. نه. بده برات تعميرش ميکنم. روباه : مسخره است. هر احمقي ميدونه که يک شير تنبل با چنگال های بزرگ نميتونه يه ساعت مچی پيچيده رو تعمير کنه. شير : البته که ميتونه. اونو بده تا برات تعميرش کنم. شير داخل لانه اش شد و بعد از مدتي با ساعتي که به خوبي کار ميکرد بازگشت. روباه شگفت زده شد و شير دوباره زير آفتاب دراز کشيد و رضايت مندانه به خود ميباليد. بعد از مدت کمي گرگی رسيد و به شير لميده در زير آفتاب نگاهي کرد. گرگ : ميتونم امشب بيام و با تو تلويزيون نگاه کنم؟ چون تلويزيونم خرابه. شير : اوه. من ميتونم به راحتي برات درستش کنم. گرگ : از من توقع نداری که اين چرند رو باور کنم. امکان نداره که يک شير تنبل با چنگالهای بزرگ بتونه يک تلويزيون پيچيده رو درست کنه. شير : مهم نيست. ميخواهي امتحان کني؟ شير داخل لانه اش شد و بعد از مدتي با تلويزيون تعمير شده برگشت. گرگ شگفت زده و با خوشحالي دور شد. حال ببينيم در لانه شير چه خبره؟ در يک طرف شش خرگوش باهوش و کوچک مشغول کارهای بسيار پيچيده بوسيله ابزارهای مخصوص هستند و در طرف ديگر شير بزرگ مفتخرانه لميده است.نتيجه :اگر ميخواهيد بدانيد چرا يک مدير مشهور و موفق است به کار زيردستانش توجه کنيد. اگر ميخواهيد مدير موفق و مؤثري باشيد از هوشمندي و ارتقاء کارکنانتان نهراسيد بلکه به آنها فرصت رشد بدهيد. اين مسأله چيزي از توانمندي هاي شما نميکاهد. به قول بيل گيتس، مديران موفق افراد باهوش تر از خود را استخدام ميکنند.