یکصد برند برتر جهان در سال 2015

رده بندی شرکت های بزرگ دنیا بر اساس ارزش برند(نمانام)، همیشه برای فعالان دنیای اقتصاد جالب توجه بوده است.جدول ارزش یکصد نمانام برتر جهان در سال 2015 را برای شما ، با توجه به اطلاعات مؤسسه فوربس ، جمع آوری شده است.

رتبه

نام برند

ارزش برند

#1

Apple

$145.3 B

#2

Microsoft

$69.3 B

#3

Google

$65.6 B

#4

Coca-Cola

$56 B

#5

IBM

$49.8 B

#6

McDonald's

$39.5 B

#7

Samsung

$37.9 B

#8

Toyota

$37.8 B

#9

General Electric

$37.5 B

#10

Facebook

$36.5 B

#11

Disney

$34.6 B

#12

AT&T

$29.1 B

#13

Amazon.com

$28.1 B

#14

Louis Vuitton

$28.1 B

#15

Cisco

$27.6 B

ادامه نوشته

بازآفرینی مدیریت عملکرد

هاروارد بیزینس ریویو، مجله معتبر دنیای مدیریت، در شماره آوریل ۲۰۱۵ خود مقاله‌ای با نام «بازآفرینی مدیریت عملکرد» (Reinventing Performance Management) را به چاپ رسانده است. این مقاله به تجربه نوین شرکت خدمات دیلوییت (Deloitte) (مستقر در نیویورک با عمر ۱۷۰ ساله و درآمد سالیانه بیش از ۳۴ میلیارد دلار و بیش از ۲۱۰ هزار کارمند) می‌پردازد. شرح این مقاله در حوصله‌ی این نوشته نمی‌گنجد اما آموزترین نکته‌ای که می‌توان از این مقاله برداشت کرد را می‌توان به صورت زیر خلاصه نمود:

ادامه نوشته

توسعه اعتماد در سازمان‌ها

1 . هميشه راست بگوييد و راست‌گويی را در سازمان ترويج دهید

2 . خوبی‌ها را در افراد جست‌وجو كرده و آنها را تأييد، تشويق و ترويج دهید

3 . هرگز مزيت‌ها و نقاط مثبت را از افراد نگيريد بلكه آنها را تقويت كنيد

4 . كارها را به‌طور منصفانه بين افراد تقسيم كنيد

5 . با تمامی كاركنان براساس احترام و وقار رفتار كنيد

6 . با كاركنان براساس اطمينان به آنها گفت‌وگو كنيد نه براساس شك و ترديد

7 . اگر به كسی گفتيد كه قصد انجام كاری را داريد، حتماً آن كار را انجام دهيد (خودداری از شعارگرايی)

8 . كارهايی را انجام دهيد كه شما را در كمك كردن به كاركنانتان موفق كنند

9 . كاركنان را در موفقيت سازمان‌تان سهيم كنيد

10 . ارزش‌هاي سازمان را پشتوانه طرح‌ريزی‌ها و نقشه‌ها قرار دهيد

11 . در دوره تغيير سازمانی، كاركنان مثبت و توانمند راحفظ كنيد

12 . تمامی كاركنان را به‌طور واقعی ارزيابی كنيد

ده خصوصیت ارتباطی مدیران پروژه بزرگ

اگر مدیر پروژه ای نتواند در برقراری ارتباط با ذینفعان پروزه خوب عمل کند، مسلما نمی‌تواند مدیر پروژه خوبی باشد.فکر می کنید مدیران بزرگ چگونه با دیگران ارتباط برقرار می کنند ؟ مدیران پروژه بزرگ هنگام صحبت با دیگران ارتباطی عاطفی برقرار می‌کنند. صحبت‌های آنها به گونه‌ای به دیگران الهام می‌بخشد که به آنچه غیرممکن می‌پنداشتند دست یابند. ده روش برای انتقال پیام مدیران بزرگ آمده است.

ادامه نوشته

شبکه‌های اجتماعی، کانال‌ و مجراهای ارتباطی این روزهای مردم است

شصت و هفتمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات  گفتگویی را با دکتر سیدرضا صالحی امیری، مشاور رئیس‌جمهور و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران  انجام داده است.

وی کارکردهای فرهنگ را در چهار محور و کارکرد اصلی قابل تقسیم‌بندی دانسته و افزود: نخست کارکرد انسجام‌بخشی فرهنگ است. فرهنگ قادر به افزایش انسجام اجتماعی است. انسجام اجتماعی به معنی یکسان‌سازی نیست بلکه به معنی حرکت هارمونیک به سمت هدف به شکل متعادل و متشکل است. مثالی می‌زنم. رفتار فرهنگی باید همانند حرکت یک قطار باشد. قطار متشکل از واگن‌ها، لوکوموتیو و ساکنان قطار است که در نهایت همه این اجزا به سمت مقصد مشخصی در حال حرکت هستند. کارکرد انسجام‌بخشی فرهنگ نیز چنین عملکردی دارد. فرهنگ باید تمامی اجزای جامعه را به سمت هدف معینی هدایت کند.

کارکرد دوم فرهنگ، هویت‌بخشی و هویت‌سازی است. فرهنگ متضمن بقای جامعه و تداوم هویت جامعه است. فرهنگ با توجه به ارزش‌های بنیادین جامعه، کارکرد هویت‌بخشی و هویت‌سازی در جامعه دارد.

کارکرد سوم فرهنگ، شخصیت‌سازی در جامعه است. فرهنگ باید در جامعه انسان‌های متشخص و با فضیلت تربیت کند. در چنین جامعه‌ای، شخصیت تولید و بازتولید می‌شود و همچنین باعث افزایش سرمایه‌های فرهنگی در یک جامعه می‌شود.

وجه چهارم کارکردی فرهنگ، ایجاد سازگاری در جامعه است. فرهنگ سبب ایجاد روحیه لطیف در جامعه و سازگاری بیشتر اعضای جامعه با هم خواهد شد. این موضوعی بسیار مهم و حیاتی است. ایجاد چنین روحیه و چنین سازگاری در بین اعضای جامعه، سبب تداوم حیات اجتماعی شده و زندگی انسان‌ها را به هم پیوند می‌دهد. در چنین جامعه‌ای، خشونت به حداقل خواهد رسید. فراموش نکنیم که انسان‌های با فرهنگ، همیشه به فکر سازگاری با هم هستند و از خشونت در تمامی اشکال آن، پرهیز می‌کنند.

ضریب اعتماد عمومی به صداوسیما مدام در حال کاهش است. وی می‌گوید: به نظر من دولت یازدهم در حوزه فرهنگی گام‌های مؤثری برداشته است که بخشی از ثمرات آن در حال حاضر دیده می‌شود و برخی از این آثار هم نتایج خود را در آینده نشان خواهد داد. شاخص‌های کمی و کیفی نیز بیانگر توجه جدی دولت به عرصه فرهنگی است و هر ناظر بی‌طرفی بهتر شدن فضای فرهنگی کشور را گواهی می‌دهد.

ادامه نوشته

سامسونگ، عطش ساختن فردا

سامسونگ در سال ۱۹۳۸ به عنوان یک شرکت بازرگانی تأسیس شد که بیشترین کارش صادرات ماهی، میوه و سبزی به چین بود. اين شرکت در یک دهه، با رشدی بسیار سریع، به یکی از ۱۰ شرکت بزرگ کره تبدیل شد و امروزه در شمار پيشگامان جهانی است و هر روز بر سهم بازار جهانی آن افزوده می‌شود. اما رمزِ پيشرفتِ شتابان سامسونگ چه بوده؟ البته که پاسخ دادن به اين پرسش آسان نيست. اما ابتدا اجازه دهید نگاهی به یکی از شاخص‌های عملکردی این شرکت بياندازیم.

دفتر شرکت بازرگانی سامسونگ در دهه 1930

ادامه نوشته

ویژگی های یک انسان با شخصیت

«سی ویژگی یک انسان با شخصیت» آخرین نوشتار دکتر محمود سریع‌القلم است که در ادامه سلسله مطالب ویژگی های سی گانه نوشته و انتشار یافته است:

 1.  کسی نگران رفتار و گفتار او نیست. در ادب و امانت داری قابل پیش بینی است؛

2.  اتومبیل خود را برای عابری که از خطوط عابر پیاده عبور می کند، کاملاً متوقف می کند؛

3.  چون وفای به عهد برای او جدی است، بعضاً شبها برای تحقق عهد، فکر کرده و خوابش نمی برد؛

4.  روزانه 5 دقیقه برای خشکاندن حسادت در وجود خود، برنامه ریزی کرده است؛

5.  بسیار بسیار بسیار بسیار انصاف دارد؛

ادامه نوشته

چرا باید مهندسی ارزش را یاد بگیریم؟ (Value engineering)

مشتری خداست! مشتری پادشاه است! این روز ها همه از مشتری حرف می زنند.  مشتری که رضایتش، سازمانی را در عرصه ی بی رحم رقابت نگه می دارد و یا عدم رضایتش به آسانی یک آب خوردن، سازمان را در سرازیری سقوط می اندازد. حال سوال اینجاست: چگونه می توانیم مشتری هایمان را راضی نگه داریم و یا سوال بهتر: مشتری دقیقا چه چیز هایی می خواهد؟

این روز ها همه دوست دارند هزینه هایشان کاهش یابد. هزینه های زیادی هم چون مار خوش خط و خالی کسب و کار ها را به خود می بلعد و در کام خود فرو می کشد. اگر نتوان از عهده ی شناسایی هزینه ها و در نهایت کاهش معقولانه آن ها برآمد، دیر یا زود باید منتظر عواقب دردناک و بلکه هولناک آن در سازمان بود. سوال مهم اینجاست: چگونه می توان هزینه های زائد و اضافی را که با چشم غیر مسلح دیده نمی شود ولی وجود دارند را شناسایی کرده و در نهایت آن را حذف کرد؟

ادامه نوشته

۱۰ پیش‌بینی گارتنر برای سازمان‌های آی تی

گارتنر، (Gartner) یکی کمپانی پژوهشی و مشاوره آمریکایی است که در زمینه ارائه خدمات برون‌سپاری، تحقیق و پژوهش و مشاوره فناوری اطلاعات فعالیت می‌کند. این شرکت به تازگی ۱۰ پیش‌بینی برای سازمان‌های آی تی و کاربران تا سال ۲۰۲۰ انجام داده که بیشتر نمایه‌ای از فردای دنیای دیجیتالی ماست، دنیایی ماشین محور، هوشمند و مبتنی بر الگوریتم که در آن، ماشین‌ها و انسان‌ها باید در نهایت هارمونی و تفاهم با یکدیگر تعامل کنند. در ادامه به این ۱۰ پیش‌بینی جالب خواهیم پرداخت.

 1- تا سال  ۲۰۱۸، ۲۰ درصد محتوای تجارت توسط ماشین‌ها مدیریت خواهد شد.

2-  تا سال ۲۰۱۸، شش میلیارد وسیله کانکتد درخواست پشتیبانی بیشتر از مکانیزمها را خواهند داشت.

3- تا سال ۲۰۲۰، پنج درصد تمامی تراکنش‌های اقتصادی از دست انسان‌ها  خارج خواهد شد.

4- تا سال ۲۰۱۸ بیش از ۳ میلیون کارگر توسط ربات‌ها تحت نظارت قرار خواهند گرفت.

5- تا آخر سال ۲۰۱۸، ۲۰ درصد از سازه‌های هوشمند از خرابکاری‌های دیجیتالی رنج خواهند برد.

6- تا سال ۲۰۱۸، ۴۵ درصد از شرکت‌هایی که رشد سریع دارند بیشتر از ماشین‌های هوشمند استفاده خواهند کرد تا نیروی انسانی.

7- تا آخر سال ۲۰۱۸، دستیارهای دیجیتالی قادر خواهند بود تا مشتریان خود را به صدا و چهره بشناسند.

8- تا سال ۲۰۱۸، دو میلیون از کارمندان ملزم به پوشیدن دستگاه‌های ردیاب سلامتی و تناسب‌اندام خواهند شد.

9- تا سال ۲۰۲۰، عامل‌های هوشمند (smart agents)، چهل درصد تراکنش‌های تلفن همراه را تسهیل خواهند کرد.

10- در طی سال ۲۰۲۰، ۹۵ درصد از شکست‌های امنیتی در بخش رایانش ابری از سوی مشتریان خواهد بود.

ادامه نوشته

پنج ویژگی ضامن موفقیت از نگاه «بیل گیتس»

1. دانستن اینکه چگونه باید «نه» گفت.

2. استقبال از انتقاد

3. خوشبینی

4. تمایل به شکست

5. توانایی تمرکز بر یک هدف مشخص و دنبال کردن آن

ادامه نوشته

مرخصی یک هفته ای از فیسبوک

اگر شما هم از آن دسته کاربرانی هستید که همواره و از روی اعتیاد، مراجعه مدام به فیسبوک دارید، شاید این موضوع برای شما جالب توجه باشد و منجر به تأثیرات بسیار عمیق شود. گروهی از روانشناسان در یک آزمایش جالب، تأثیرات مرخصی گرفتن یک هفته ای از فیسبوک را بر سلامت روان و میزان شادی افراد برآورد و به نتایج شگفت آوری دست پیدا کرده اند.

اگر شما هم از آن دسته کاربرانی هستید که همواره و از روی اعتیاد، مراجعه مدام به فیسبوک دارید، شاید این موضوع برای شما جالب توجه باشد و منجر به تأثیرات بسیار عمیق شود. گروهی از روانشناسان در یک آزمایش جالب، تأثیرات مرخصی گرفتن یک هفته ای از فیسبوک را بر سلامت روان و میزان شادی افراد برآورد و به نتایج شگفت آوری دست پیدا کرده اند.

ادامه نوشته

چرا یونان تنبل اروپا شد؟

چرا یونان تنبل اروپا شد؟ چرا یونان ورشکست شد!

چرا اروپایی ها نمی خواهند در مورد قضیه یونان کوتاه بیایند ؟

امکان بازنشستگی زودهنگام در سن 50 سالگی و حقوق و مزایای سوسیالیستی مرتبط با آن که فراهم کننده ی درآمد بی زحمتی است که مارکسیست ها در پی آن هستند از عوامل اصلی ورشکستگی کنونی یونان عنوان شده است. اما چگونه؟

بازرسان اتحادیه ی اروپا در طی تحقیقات خود به نکات جالبی پی بردند که شاید دانستن آنها برای ما نیز خالی از لطف نباشد. برای نمونه در بیمارستان اونگلیوس آتن چیزی حدود 50 راننده ی رسمی برای اتومبیل های بیمارستان ثبت شده اند و 45 باغبان برای یک محوطه ی چمن کوچک با چهار بته در آن...

یونان بالاترین آمار افراد 110 ساله را در دنیا دارد، افرادی که اغلب سالهاست مرده اند اما خانواده های آنها برای دریافت مستمری آنها مرگشان را اعلام نکرده اند. برخی از خانواده های به همین روش در حال دریافت 4 تا 5 مستمری بازنشستگی هستند که حق آنها نیست.

ادامه نوشته

کانال تلگرام وبگاه انفجار ذهن

اخیرا مجالی دست داد تا کانال ارتباطی تلگرام انفجار ذهن را راه اندازی کنم. در این کانال تلاش خواهد شد تا منتخبی از بهترین های نوآوری، مدیریت، فناوری و کمی هم شعر و شاعری! را با دوستان عزیزتر از گل در میان گذاریم. منتخبی از بهترین ها را در کانال انفجار ذهن به آدرس زیر دنبال کنید...

https://telegram.me/saeed45_rezaeian    

چرا به اهداف خود نمی رسیم

اکثر ما گاهی این سؤال را از خودمان می پرسیم «در چه نقطه ای از زندگی مان قرار داریم؟ و چرا به اهداف خود نمی رسیم» شغل یا روابط شخصی فرقی ندارد، همه ی ما متعجب هستیم که چرا در آن جایی که رویای آن را داشتیم، قرار نداریم. این گونه سوال ها در جهت رسیدن به اهداف و آرزوهایمان بسیار مهم هستند. اغلب جواب این سوالات به اعمال خودمان بر می گردند. اگر چه ممکن است شرایط را برای نرسیدن به اهدافمان مقصر بدانیم، اما باید بدانیم که در واقع مقصر اصلی خود ما هستیم. در لیست زیر برخی از کارهایی که ما انجام می دهیم و با رسیدن به اهدافمان تناقض دارند، ذکر شده است.

۱ – دوست داریم ارتقاء شغلی بگیریم، اما برنامه ریزی روزانه ما متناسب با این هدف نیست

۲ – می خواهیم دنیا را بگردیم، اما خودمان را در  گرفتاری های روزمره غرق کرده ایم

۳ – می خواهیم رویاهای کودکی را دنبال کنیم، اما تحت تاثیر عقیده های واقع گرایانه قرار داریم

۴ – می خواهیم با دوستان فراوانی که داریم، یک زندگی اجتماعی داشته باشیم اما هیچ کاری نمی کنیم

۵ – دوست داریم ابراز وجود کنیم و وقتی روی ما حساب باز می کنند شجاع باشیم، اما می ترسیم و به دلیل خجالت کنار می کشیم

۶ – می خواهیم آرام و مهربان باشیم، اما اجازه می دهیم استرس آن را از ما بگیرد

۷ – می خواهیم تندرست باشیم، اما لذت و راحتی را ترجیح می دهیم

۸ – به دنبال شادی هستیم، اما به خودمان اجازه ی شاد بودن نمی دهیم

۹ – در طلب دنیا هستیم، اما قدر آن چه را که داریم را نمی دانیم. در پی کسب تجربه های جدید هستیم، اما هیچ گاه به خودمان اجازه نمی دهیم آن ها را تجربه کنیم

۱۰ – می خواهیم بهترین عملکرد را داشته باشیم، اما در جهت بهبود فلسفه ی زندگی مان تلاش نمی کنیم

ادامه نوشته

چگونه رزومه اى تاثير گذار بنويسيم

«تا زمانی که ناخودآگاهتان را خودآگاه نسازید، او زندگی تان را کنترل می کند و آن را تقدیر می دانید»

«کارل گوستاو یانگ»

 

رزومۀ خود را در دست بگیرید، انگشت شست به احتمال زیاد در اواسط صفحه قرار می  گیرد. اغلب، کارفرما اولین باری که رزومه  را بررسی می کند، ۱۵ الی ۳۰ ثانیه وقت می  گذارد و فقط نیمۀ  بالایی رزومه را می  بیند. بنابراین باید مهمترین اطلاعات، در نیمۀ بالایی صفحه و بالای انگشت شست قرار گیرد و اطلاعات موجود در پایین انگشت شست، در تائید پیغامی باشد که در نیمۀ بالا، رسانده اید.

ادامه نوشته