پیام ایران: راهی به جلو وجود دارد

ظریف در فیس‌بوک بیشتر تعامل می‌کند. فارسی حرف می‌زند و مخاطب فارسی زبان داخل و خارج کشور را هدف قرار داده است. ظریف در فیس‌بوک به مردم گزارش می‌دهد، به واقع مردم را ولی نعمت خود می‌داند و به آنها پاسخگو است. جوری که معصومه ابتکار نیز به پیروی از وی در حال ارائه گزارش به مردم است.

 

حاشیه فیس‌بوک ظریف بیشتر از متن است، اما این به آن معنی نیست که ظریف به حاشیه رفته است بلکه به این معنی است که سعی می‌کند کاریکاتورهای انتقادی خودش را نیز در صفحه به اشتراک بگذارد. از حاشیه جلسات و دیدارها عکس منتشر کند و درک کرده است که در شبکه‌های اجتماعی حاشیه از متن مهم‌تر است و علاقه‌ بیشتری به آن دارند.

ادامه نوشته

سواد رسانه ای؛ لازمه ورود به جامعه اطلاعاتی و هزاره دانایی

چندی پیش در مطلبی با عنوان  پدیده شبکه های اجتماعی مجازی: چالش ها و فرصت ها  به این نکته ظریف پرداخته شد که راهبرد و چشم انداز بیست ساله کشور عزیزمان دستیابی به جامعه دانایی محور تعیین شده و برنامه ریزی هدفمند جهت پرورش فکری و فرهنگی «کاربر تحلیل گرا» از لوازمات ورود آگاهانه به عرصه مجازی و انتشار ارزش ها و  اندیشه هاست.

امروز یادداشت خواندنی به قلم دکتر حمید صبری متخصص علم ارتباطات و روابط عمومی در سایت کاوشگران روابط عمومی را مطالعه کردم. مولف در خصوص سواد روابط عمومی ها سخن گفته است و اینکه  چشم انداز مطلوب کشورهای پیشرفته سواد شهروندان بوده است و مفهوم چند سوادی را مورد توجه قرار داده است و معتقد است که کشور ما امروز برای رسیدن به افق 1404 نیازمند این است که آحاد مردم برای تداوم رشد خود به سواد و آگاهی های بالا برسند. در ادامه این مطلب آمده است.

ادامه نوشته

برند توسط مشتری خریداری می شود

محصول چیزی است که در یک کارخانه تولید می شود؛

برند چیزی است که توسط مشتری خریداری می شود.

 یک محصول می تواند توسط یک رقیب کپی برداری شود؛ اما یک برند یگانه می ماند. یک محصول می تواند به سرعت منسوخ شود؛ اما یک برند موفق، جاودان است.

 

"A product is something made in a factory; a brand is something that is bought by the customer. A product can be copied by a competitor; a brand is unique. A product can be quickly outdated; a successful brand is timeless."

 Stephen King, WPP Group, London

شبکه های اجتماعی در خدمت حکمرانی شایسته

 شهروند خبرنگار. هر شهروند یک رسانه. اینها مفاهیمی است که به مدد فناوری های نوین ارتباطی طی چند ساله گذشته ظهور نموده است. بی شک تاثیر گذاری که فعالیت در شبکه های اجتماعی بر جای می گذارد قابل مقایسه با یک بلاگ و یا حتی یک سایت نمی باشد. ناگفته نماند که هریک از ساختارهای فضای مجازی کارکردهای خودشان را دارند و هریک در جای خود قابل تحلیل و بررسی می باشد، لاکن آنچه مورد توجه ما می باشد؛ حضور توده هاست که این حضور در شاهراه های اطلاعاتی شبکه های اجتماعی متراکم تر می باشد. در دنیای امروز شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی نقش غیرقابل‌انکاری در گردش آزاد اطلاعات و انتشار اخبار دارند. باید اذعان داشت نقش شبکه‌های اجتماعی در مبحث آگاهی‌رسانی از رسانه‌های مکتوب، رادیو و تلویزیونی و همچنین شبکه‌های ماهواره‌ای و حتی از سایت‌های خبری نیز پر رنگ‌تر باشد؛ چرا که در این فضا افراد حقیقی و عادی نیز نقش یک خبرنگار را ایفا می‌کنند و خبر را به دور از هیچ محدودیت و سیاستی پشت پرده‌ای از منظر شخصی خود به اشتراک می‌گذارند. در ضمن این نوع اطلاع‌رسانی باعث می‌شود که مخاطبان خبر هم، بی‌پرده نظر خود را به‌صورت موافق یا مخالف با سایر افراد در میان بگذارند که این موضوع هم می‌تواند به نوعی باعث تولید اطلاعات شود.

محسن تولایی در مقاله ای موضوع نقش رسانه‌های اجتماعی در مذاکرات هسته‌ای را بررسی کرده که لینک آن آمده است. مقاله مزبور در نوع خود جالب توجه است. اینکه مسئولین و شخصیت های حقوقی بی واسطه جامعه را در جریان تحولات و رویدادهای حوزه تحت مدیریت خود می گذارند در نوع خود یک تحول به سمت حکمرانی شایسته به حساب می آید.

موانع توسعه دولت الکترونیک در ایران

دوست عزیز حمید ضیایی‌پروردر همشهری مورخ یکشنبه 26 آبانماه مطلبی را به رشته تحریر در آورده است. مقایسه وضعیت کشورمان با کشور همسایه ترکیه در حوزه فناوری اطلاعات محور اصلی مولف می باشد. واقعیت های ملموس و تاسف باری که تا به امروز موجب عدم تحقق نظام یکپارچه اطلاعات و ارائه خدمات دولت الکترونیک شده است، به ویژه طی چند ساله گذشته مورد توجه قرار گرفته و راه برون رفت را در عدم انحصار گری دولت در عرصه های اجرایی و تجاری دانسته است. یادداشت ایشان از زاویه ای دیگر به موضوع موانع توسعه نظام جامع فناوری اطلاعات و ارتباطات(فاوا) در کشور توجه دارد، که آسیب شناسی آن میتواند در اصلاح فرآیند برنامه ریزی فاوا مورد استفاده قرار گیرد.

 

مطالب مرتبط: فاصله ایران و ترکیه در حوزه فناوری اطلاعات

                 مدیریت کابل مسی با کیست؟

ادامه نوشته

مدیریت کابل مسی با کیست؟

در حالی که دنیای پیشرفته موضوع انتقال دیتا را بر بستر خطوط برق تجربه می کند.( PLT:Power Line Telecommunication) در کشور طی چند ساله گذشته موضوع مدیریت کابل مسی در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات(فاوا) همراه با چالش بوده است. و نکته تاسف بارتر اینکه مدام مشکلات تکرار می شوند، بدون اینکه کمترین تلاشی در جهت بازنگری اساسی در انگاره ها و مفاهیم داشته باشیم. واقعیت این است که همگرایی    (Convergence) در فناوری ها موجب بروز پدیده های جدید می شوند که نخست بایستی «درک» شوند.  

با گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات(فاوا) طي دهة 1990، تكنولوژي كامپيوتر و رسانه در یکدیگر ادغام شده و کارکردهای نوینی را عرضه داشته اند. Multimedia و شبكة كامپيوتري در آموزش از راه دور مورد استفاده قرار گرفته و با آمدن ماهواره ها تحول جدیدی در نظامات اجتماعی بوجود آمده است كه به توسعه سريعتر آموزش از راه دور منجر گرديده است.

طی یک دهه گذشته در کشور موضوع تلویزیون کابلی و یا تعاملی مطرح شد(ipTV)، فلسفه اولیه طراحان این تلویزیون ارائه سرویس های رادیویی و تلویزیونی بهمراه داده های اضافی و خدمات ویژه بود. این در حالی است که تلویزیون موصوف به مرحله اجرای پایلوت واقعی نرسیده – تجربه ipTV  در کشور بیات شده و دوره عمر نسلی آن به پایان رسیده و کارکردهای جدید آن طرح می شود.

از سوی دیگر به علت ساختار حکومتی و تصمیم گیری در کشور ما ایجاد نوآوری با هدف توسعه به سادگی محقق نمی شود. امروزه  رسانه رادیو و تلویزیون شخصی سازی می شود. رادیو کارکرد ابزاری پیدا کرده است. تلویزیون وسیله شده است. هر دوی اینها به همراه منابع بسیاری دیگر در جیب پیراهن شما جا گرفته و با شما همراه(Mobile) می شوند. در حال حاضر رادیو و تلویزیون موبابل وجود دارد. تماس تصویری وجود دارد. اپلیکیشن های (app) بسیار بر روی این رسانه در حال سرویس دهی هستند.

در حوزه فاوا واقعیت دیگری فریاد می کند. بهره گيري از شبكة ارتباط تلفني كشور، محدود به کاربری انتقال صدا نمی باشد. در این امکان انتقال اطلاعات تصویری، اتصال به اینترنت از طریق خطوط مخابراتی و غیره به اجرا در می آید. قطعا" این فن آوری به مرور زمان بهبود یافته و توسعه پیدا خواهد کرد. از جمله وظايف اصلي شبکه فوق مي توان به آموزش از راه دور از طريق اينترنت- توسعة آموزش عمومی و فراهم سازي منابع آموزش مدرسه اي، بهبود آموزش در نواحي فقيرنشين، آموزش زنان خانه دار اشاره نمود.

با این اوصاف مدیریت کابل مسی با چه نهادی است؟

ادامه نوشته

چگونه گوگل را از پرونده های تجاری خود دور نگاه داریم؟

خوب بیاد دارم چند سال پیش گفتگویی که با دوست و همکار قدیمی ام حجت عباسی داشتم، ایشان از دیده شدن در صفحه نمایش گوگل می گفت و اینکه هر کسی بایستی با آثار و نوشته های خود در این عرصه دیده شود. فضا فضایی است که هم دیده می شوی و هم شنیده میشوی. امروز مطلبی را خواندم با این مضمون که چطور میتوان در موتورهای جستجو(گوگل) دیده نشد. به بیان بهتر چطور میتوان مطلبی را دفن کرد و یا با ترفندهایی از دیده پنهانش کرد.

این مقاله توسط مارک مارسیاس نوشته شده و مترجم آن عادل میرشاهی  می باشد. گزینه ای برای از بین بردن مواد تجاری و یا قانونی از گوگل و سایر آرشیو های موتورهای جستجو را نشان می دهد. در ادامه بخوانید...

ادامه نوشته

تاملی بر همايش بهبود فضاي كسب و كار در ايران

طی مدت روی کار آمدن دولت تدبیر و امید برگزاری همايش «بهبود فضاي کسب و کار در ایران» یکی از مهمترین موضوعاتی است که در قالب همایش و با حضور مقامات دولتی و دانشگاهی در مورخ 14 آبانماه برگزار شد. موضوع فضای کسب و کار در بخش دولتی با اجرای طرح «نوسازی و تحول اداری» طی برنامه های چهارم توسعه مسبوق به سابقه بود. هر چند بعد آن با جمع شدن سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، اجرای این طرح نیز معطل ماند.

 طی سال های گذشته نیز از اصلاحات و بهبود فضای کسب و کار چندان خبری به گوش نمی رسید. آخرین آن «طرح جامع نهضت کاهش قیمت تمام شده» بود که از سوی وزارت بازرگانی تدوین شد. ضرورت توجه به افزایش بهره وری، کاهش مستمر هزینه ها و دستیابی به قیمت تمام شده پائین تر تولید در بخش های مختلف زمینه طرح این سند بود. از نتایج اجرای این طرح گزارشی به جامعه انعکاس نیافت و در عمل نیز توفیق چندانی ملاحظه نشد. اجرای طرح هدفمند سازی یارانه ها نیز طرح دیگری بود که با هدف بهبود فضای کلان اقتصاد کشور و همچنین بهبود سطح رفاه عمومی جامعه طراحی و اجرا شد. نتایج حاصل از اجرای این طرح نیز تاکنون محل اختلاف بسیاری از صاحبنظران بوده است. مجموعه ای از آسیب ها و ضرورت چاره اندیشی بدان موجب برگزاری این همایش بوده است. سایت اطلاع‌رسانی همایش www.iranbei.ir  می‌باشد. مشکل عمده این قبیل همایش ها نداشتن ضمانت اجرایی از سوی دستگاه های ذیربط می باشد.

در ادامه مطلب به مهمترین فرازهای سخنرانان این همایش پرداخته شده است.

ادامه نوشته

راه اندازی سرویس خدمات مشاوره آنلاین گوگل

حفظ و توسعه سهم بازار. بی شک رقابت در بازار رسانه امروزه بسیار جدی شده است. ایجاد ارزش افزوده به خدمات رسانه یک ضرورت است که کمپانی های پیشرو آن را درک کرده اند. در حال حاضر قریب به چهار میلیارد نفر از جمعیت جهان به اینترنت دسترسی دارند، معنای آن یعنی داشتن یک بازار بزرگ بالقوه.

این در حالی است که هنوز برخی از کشورها در توسعه زیر ساخت های دسترسی آزاد به فناوری های پیشرفته با تردید همراه هستند. گوگل برای کسب درآمدهای بیشتر خدمات پولی تازه‌ای را راه اندازی کرده که در قالب آن کاربران با متخصصان مختلف به طور زنده و ویدیویی گپ می‌زنند و به این ترتیب گوگل را تعاملی تر کرده است.

 خبرگزاری رویترز  اعلام کرده است که  این متخصصان در هر زمینه‌ای که کاربران بخواهند اظهار نظر خواهند کرد؛ از نحوه پختن بوقلمون گرفته تا ارائه مشاوره‌هایی در مورد ازدواج .

خدمات یاد شده که  Helpouts  نام گرفته روز گذشته راه اندازی شده است. گوگل برای این کار مجبور به همکاری با حدود هزار نفر مشاور  و صاحب نظر در زمینه مُد، پرورش اندام، رایانه و دیگر حوزه‌ها شده است. این افراد در هر بار چت ویدیویی به طور زنده و نفر و به نفر اطلاعات مورد نیاز را ارائه خواهند کرد.

 

مطلب مرتبط: Google offers live video chats on range of topics with new service

                اینترنت بالونی گوگل

                دنیا را با عینک گوگل ببینید

ادامه نوشته

نماد «هما» لوگوی برتر خطوط هوایی جهان شد

نشان «هما» که معرف هواپیمایی ملی ایران است با الهام از سرستون هاي تاريخي تخت جمشيد – پرنده اي در اسطوره هاي ايراني به نام "هما" طراحی شده است. سرستون پرنده اي را به تصوير مي كشيد كه داراي سه خصوصيت منحصر به فرد بود: سر عقاب، گوش هاي گاو و يال اسب. در برخي از منابع آمده است كه هما هرگز نمي آرامد و در تمام طول زندگي خود تا حدي در اوج  پرواز مي كند كه از ديده گان نهان شده و هرگز بر روي زمين نمي آسايد.  "ادوارد زهرابيان" در دهه چهل خورشیدی  نشان هواپيمايي ملی ايران "هما"  را طراحي كرد كه فقط 22 سال داشت.

آژانس تخصصی خبر و اطلاعات حمل‌ و نقلی اسکیفت در گزارش اخیر خود ارزیابی از لوگوی شرکت‌های هواپیمایی در سراسر جهان داشته و بعد از ارزیابی تمام شرکت‌های فعال مطرح شده در زمینه صنعت هوایی توسط یاتا، شرکت ایران‌ایر (هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران) را دارنده برترین لوگوی خدمت‌رسانی هوایی معرفی کرده است. 

ادامه نوشته

تلخ و شیرین جهان خواب و خیالی بیش نیست

حضرت اباعبدالله الحسین (ع) : اِعلَموُاَ انَ الدُنیا حُلوُها وَ مُرُها حُلم

بدانید که تلخ و شیرین جهان خواب و خیالی بیش نیست

This world,s sweetness and bitterness are both transeint like a dream

 

موضوع اثر:  بازگشت مرکب بی‌سوار امام حسین(ع) به سوی خیمه‌ها در عصر عاشورا(استاد فرشچیان)

زانجا که ثبات نیست آئیــــــــــن جهان

نه مهرجهان ماند و نه کین جهــــــــان

ای شیفتگان خوان رنگین جهــــــــان

خواب است وخیال تلخ و شیرین جهان

فیلترینگ هم تاثیری در دسترسی به اطلاعات ندارد

دیروز اولین «نشست فعالان رسانه های دیجیتال»  برگزار شد. واقعیت امر این هست که هنوز چارچوب روشنی از تولیدات دیجیتال و مسائل مترتب بر این حوزه در کشور مشخص نیست. شاید با شکل گیری و اقدامات  تیم جدید در مرکز رسانه های دیجیتال و همچنین سیاست گذاری های شورایعالی فضای مجازی کشور قدری مسائل مربوط به فضای مجازی و تولیدات چند رسانه ای تنویر شود. مع الوصف حضور وزیر ارشاد در این مراسم و مصاحبه ای که با ایشان از وضعیت دسترسی به شبکه های اجتماعی در کشور شده است از اهمیت ویژه برخوردار است.
ایشان اظهار داشته اند که نمی توان با هیچ راهی مانع ارتباطات جهانی شد، ما چاره ای جز تولید محتوا نداریم. همانطور که در حوزه شبکه های تلویزیونی نتوانستیم با ایجاد پارازیت و ممانعت از نصب دیش مانع دسترسی به این شبکه ها شویم، نمی توانیم با فیلترینگ هم تاثیری در دسترسی به اطلاعات داشته باشیم.
مشروح این گفتگو را در ادامه مطلب بخوانید...
 
 
 
 
 
                
 
ادامه نوشته

سلام مریخ؛ خداحافظ زمین

جا نمانید. ثبت نام برای رفتن به کره مریخ شروع شده و فعلا هم مسافرین مریخ به زمین بر نمی گردند. همزمان با برگزاری اجلاس بین‌المللی بازرگانی فضایی ۲۰۱۳ در لندن، مدیرعامل شرکت هلندی Mars One به ارائه جزئیاتی در خصوص سفر بی بازگشت به مریخ و نحوه همکاری شرکت‌های مختلف با این پروژه پرداخت. اسامی 14 ایرانی در بین۲۰۰هزار داوطلب سفر به مریخ در بین متقاضیان دیده می شود.

سازمان خصوصی و غیرانتفاعی Mars One قصد دارد با ساخت مستعمره انسانی بر سطح سیاره سرخ، نخستین گروه ساکنان را تا سال ۲۰۲۳ با یک بلیت یک طرفه راهی مریخ کند.

ادامه نوشته

نقش فناوری‌ها در توسعه و رفاه اجتماعی کشورها و ملت

اولین جلسه شورای عالی فضای مجازی در دولت تدبیر و امید شامگاه به ریاست حجت ‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس‌جمهوری اسلامی ایران تشکیل شد.

دکتر روحانی در این جلسه با اشاره به حکم مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۰ برای تشکیل این شورا گفت: در این حکم به خوبی اهمیت این دانش برای دستیابی به توسعه و ایجاد دسترسی برای دانش‌پژوهان در راستای تولید علم و فناوری و اقتصاد دانش بنیان و حتی در جهت تسهیل در زندگی عامی مردم به خوبی تبیین شده است.

 

منبع

ادامه نوشته

نبرد رسانه ای(21)- جنگ قدرت در فضای اینترنت

تابناک مطلبی را با عنوان جنگ قدرت در فضای اینترنت منتشر کرده است. یاد کتاب جابجایی در قدرت مرحوم تافلر افتادم. در آنجا اشاره میشود که در هزاره سوم ارزش ها جابجا می شوند و این منابع اطلاعاتی و فناوری های مبتنی بر آن ها هستند که قدرت معاصر را شکل میدهد و به عبارتی «اطلاعات شاخص قدرت است».

چند سال پیش نیز به همت دکتر علینقی مشایخی کتاب «The Dance of Change» از پیتر سنگه با نام رقص تغییر به بازار نشر عرضه شد، در آنجا نیز موضوع چگونگی و طراحی نقشه راه برای ایجاد تغییر و تحول و دستیابی به سازمان دانایی محور مورد اشاره قرار می گیرد. بی شک فناوری اطلاعات موجب شده است تا ساختارهای تمدنی جدیدی شکل گیرد و به عبارتی «تمدن اطلاعاتی» نوینی پدید آید.

جنگ قدرت در فضای اینترنت نوشته بروس اشنایر، مشاور امنیت سایبری است. مولف در همین باره اقدام به نوشتن یک طرح ساده از رابطه میان قدرت و تکنولوژی در چند دهه قبل و آینده نزدیک کرده است: اینجا.

در حال حاضر در مرحله ای هستیم که تمرکز قدرت فزاینده ای در دستان دولتها و شرکتهای بزرگ قرار دارد. وی این وضعیت را به آنچه مدل «فئودال» مینامد نسبت میدهد. رعایا در قبال دریافت راحتی و حمایت خود را در خدمت اربابان فئودال قرار میدهند. امروزه ما کنترل داده ها و اطلاعات شخصی مان را در اختیار گوگل و فیس بوک قرار میدهیم و آنها در عوض مسئله تکنولوژی و امنیت را برای ما سر و سامان میدهند.

ادامه نوشته

پتانسیل‌های شبکه‌های اجتماعی در بازاریابی

تصور ما از شبکه های اجتماعی همچون فیس بوک و یا اینستاگرام، در حد ابزارهای تفریحی و سرگرمی است در حالی که شبکه های اجتماعی لزوما برای اشتراک گذاری عکس و فیلم نیست، اما می‌توان از این سایت ها استفاده‌های دیگری هم کرد، مثلا تعدادی از کاربران ایرانی با استفاده از آن وبلاگ می‌نویسند. اما من در اینجا می‌خواهم نمونه ای را معرفی کنم که توسط یک تجربه فردی موفق به ایجاد یک کسب و کار در خور توجه شده است. شیوه جالب آقای «اروین لَل» که تجربه کم کردن وزن خود را از طریق رژیم درمانی با دیگران در میان گذاشته است و از این راه برای خود مشاوره و بازاریابی فراهم ساخته است. در ادامه این مطلب را بخوانید...

ادامه نوشته

کاروان رفت و تو در خواب و بیابان در پیش

از فرزند ارشد علامه طباطبایی(ره) نقل شده است که هفت، هشت روز مانده به رحلت علامه هیچ جوابی به هیچ کس نمی داد و سخن نمی گفت، فقط زیر لب زمزمه می کرد: «لا اله الا الله!»

حالات ایشان در اواخر عمر، دگرگون و مراقبه شان شدید شده بود و کمتر «تنازل» می کردند، و این بیت حافظ را می خواند و یک ساعت می گریست؛

 کاروان رفت و تو در خواب و بیابان در پیش  

 کی روی؟ ره ز که پرسی؟ چه کنی؟ چون باشی؟!

 همان روزهای آخر، کسی از ایشان پرسید: «در چه مقامی هستید؟  فرموده بودند: «مقام تکلم».

سائل ادامه داد: «با چه کسی؟» فرموده بودند: «با حق».

اسب خرد در مارپیچ فضای مجازی دولتی

دیروز در جلسه ای در جمع مدیران دولتی یک سازمان رسانه ای شرکت کرده بودم. به غایت دریافتم که مشکل نوع مدیران دولتی در مواجهه با پدیده های نوظهور فضای مجازی کژ فهمی و از سر بی اطلاعی است. و اکثریتی از این جماعت حتی حاضر به نوسازی اندیشه های کپک زده خود هم نیستند. به راستی این جماعت برای فرزندان جوان خود چه در چنته دارند و آنان را چگونه دستگیری می کنند.

نسل جدید، نسلی است که بیشتر از طراحان، تولیدکنندگان و سازمان‌های ما اطلاع دارد و نسلی هوشمند‌، تأثیرگذار و پرانتظار است. بنابراین ما چگونه می‌توانیم با استفاده از روش‌ها و ابزارهای گذشته با چنین مخاطبی رفتار کنیم. فروپاشی مرز زمان و مکان  و سرعت فناوری هایی که به مانند حرکت فانتوم می ماند و ما با ارابه شکسته خوش رکاب خودمان لنگان لنگان و سَرخوش گاهی به چپ و گاهی به راست می زنیم!  مشکل دولتی ها!!! اینکه بخاطر عینکی که به چشم زده اند واقعیت های فضای مجازی را نمی توانند ببینند و یا نمی خواهند ببینند. و در بهتی فرو رفته اند که وانمود نیز نمی کنند و کماکان با ابزارهای دیروز نگرش‌سنجی جامعه امروز را نیز انجام میدهند.

حال آنکه مقتضی است با تدبیر و برنامه ریزی به سمت هدایت و کاربست فناوری های فضای مجازی اقدام نمائیم و آن را باور داریم. یکی از مشکلات جامعه‌ی  دولتی ایران، بدفهمی و کج‌فهمی حتی در فهم واژه‌ها است. اگر ما به مفاهیم واژه‌ها توجه نکنیم، مدیریت اشتباه درپی آن شکل می‌گیرد و این اتفاقی است که ما در مدیریت‌های مختلف شاهد آن هستیم. اگر می‌خواهیم واقعا به سمت جلو حرکت کنیم، باید به ابزارهای نوین توجه کنیم .

رسانه‌های اجتماعی نوین‌ترین ابزار رسانه ای هستند که باید به‌عنوان یک ضرورت به آن‌ها توجه شود و نه به‌عنوان یک موضوع مُد روز. و در این بین قطعا نقش دولتی ها از باب زمینه سازی، تصمیم سازی و تدوین و تسهیل قوانین و مقررات درباره‌ی شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی بسیار مهم است.

آنکس که بداند و بداند که بداند         اسب خرد  از گنبد گردون بجهاند

آنکس که نداند و بداند که نداند    لنگان خرک خویش به مقصد برساند

آنکس که بداند و نداند که بداند        بیدار کنیدش که شبی خفته  نماند

آنکس که نداند و نداند که نداند           در جهل  مرکب ابدالدهر   بماند

 

مطلب مرتبط: کارآمدی فیلترینگ را باور کنیم یا فعالیت کاربران در شبکه‌های اجتماعی؟

وقتی همه خوابیم

 توماج فریدونی، کارشناس و مدرس بازاریابی است. مطالب مفیدی در صفحه فیس بوک ایشان به دستم رسیده است که به خواندن آن می ارزد. خانم زهره زاهدی، خبرنگار رسانه مصاحبه مفصلی را با وی انجام داده است که می خوانید. او اولین کارشناسی است که توانسته سخنرانی های خود را با نام مستعار «تام سایرس-Tom Cyrus» در کشورهای دیگر دنیا به فروش برساند و خود را به عنوان بازاریاب برتر خاورمیانه مطرح کند. او در این گفتگو از بازاریابی در شرایط بحران صحبت می کند و وضعیت بازاریابی را در ایران مورد بررسی قرار می دهد.

ادامه نوشته

سياستمداران جهان بر صدر شبكه‌هاي اجتماعي  

امروز روزنامه ایران ارگان رسمی دولت تیتر یک خود را به شبکه های اجتماعی  بقلم میثم لطفی اختصاص داده بود. بر اساس گزارش این روزنامه دوسوم رهبران سياسي 193 كشور عضو سازمان ملل در شبكه‌هاي اجتماعي صفحه‌ شخصي دارند.

شبكه‌هاي اجتماعي ساختاري پيچيده از گروه‌هاي انساني محسوب مي‌شوند كه داخل گروه‌هاي دوستي، سازماني و... به‌وجود مي‌آيند. بين هر يك از اين گروه‌ها مباحث مختلف به اشتراك گذاشته مي‌شود و اعضاي آن پيرامون موضوعات مطرح شده با يكديگر بحث و گفت‌وگو مي‌كنند. ورود به هزاره سوم كه حضور بيش از پيش اينترنت بين مردم را باعث شد، بر شبكه‌هاي اجتماعي گروهي هم اثر گذاشت و آن‌ها را به‌قدري به خود وابسته كرد كه پس از مدتي شبكه‌هاي اجتماعي اينترنتي و مجازي براي حضور مردم راه‌اندازي شدند تا همگان بتوانند علاوه بر ارتباط آسان با يكديگر، گروه‌هاي دوستي جديد تشكيل دهند و در جمع‌هايي كه تا پيش از اين حضور نداشتند هم قرار گيرند.

ادامه نوشته

اینترنت بالونی گوگل

در سالیان گذشته بحث‎های گسترده‌ای در محافل علمی جهان درباره راهکارهای ارائه اینترنت رایگان و آزاد به تمام ساکنان زمین و خصوصا ساکنان مناطق محروم و روستایی مطرح شد که یکی از آن موارد بهره‌گیری از پوشش ماهواره‌ای برای ارائه اینترنت آزاد و رایگان به ساکنان کشورهای مختلف بود اما با توجه به بار مالی سنگین این عملیات این راهکار فعلا کنار گذاشته شده است.

شرکت گوگل که در حوزه فناوری‌های نوآورانه پیشگام عرصه فناوری اطلاعات و ارتباطات است در شاخه پروژه‌های نوآورانه خود موسوم به Google X اقدام به تعریف پروژه بالون (Project LOON) کرده است. این پروژه با هدف بهره‌گیری از بالون‎های ارزان‌قیمت هلیوم برای ایجاد پوشش شبکه اینترنت رایگان و آزاد برای ساکنان زمین ایجاد و تعریف شده است.

ادامه نوشته

همايش ملي جامعه و فضاي مجازي

اولين همايش ملي "جامعه و فضاي مجازي" با هدف ارائه دانش نوين توليد شده در حوزه فضاي مجازي و ارتباط آن با جامعه در 27 بهمن 1392 برگزار مي‌شود. فضاي مجازي به عنوان فضاي موازي، متفاوت و مستقل نسبت به فضاي واقعي، تحولات زيادي را در همه حوزه‌هاي زندگي، از جمله شهرها و اجتماعات، ارتباطات، اقتصاد و تجارت، بانكداري و امنيت، فرهنگ و فراغت، حوزه عمومي و خصوصي، روانشناسي شخصي و اجتماعي، رشد رواني – فرهنگي و اجتماعي، توريسم، جنگ و دفاع، شخصيت و مصرف، كارآفريني و اشتغال ايجاد كرده است. ماهيت اين تغييرات به حدي پيچيده و شديد است كه پي‌بردن به آن‌ها نيازمند صرف وقت و هزينه پژوهشگران رشته هاي مختلف علمي، همكاري بين رشته‌اي و گاه تشخيص و شناسايي روش‌هاي پژوهشگران، استادان، دانشجويان و علاقمندان و برقراري ارتباطات علمي پيرامون دانش توليد شده نوين كه بنا به ماهيت متغير فضاي مجازي در حال تغيير مداوم است. از اين‌رو، اين همايش در محورهاي زير هر دو سال يك بار برگزار خواهد شد تا فرصت مناسبي براي برقراري ارتباطات علمي متخصصان دانشگاهي و بخش خصوصي فعال اين حوزه در سطح ملي و در آينده نزديك در سطح بين‌المللي باشد. اهداف همايش عبارت است از:
    ـ بازشناسي ماهيت، مزايا، فرصت‌ها و امكانات فضاي مجازي با توجه به تحولات روزافزون عصر حاضر
    ـ مطالعه و بررسي جامع مؤلفه‌هاي فرهنگي و اجتماعي فضاي مجازي
    ـ بررسي و تبيين وضعيت توليد محتوا در فضاي مجازي و چگونگي بهره‌گيري بخش دولتي و خصوصي از امكانات و قابليت‌هاي اينترنت
    ـ بسط و تعميق ارتباط با پژوهشگران و فعالان حوزه ارتباطات و اطلاعات
    ـ تبادل نظر و تعامل علمي پويا با انديشمندان و صاحب‌نظران مراكز دانشگاهي و مطالعاتي كشور
    ـ ترغيب جامعه دانشگاهي به توليد و نشر ادبيات و ارائه بروز يافته‌هاي تحقيقات كاربردي حوزه ارتباطات و اطلاعات
    

در ادامه محورهای اصلی همایش آمده است.
     
    منبع 
  

ادامه نوشته

جمعیت چهار میلیارد نفری اینترنت در جهان

در خبرها آمده بود که در حال حاضر قریب به چهار میلیارد نفر از جمعیت جهان به اینترنت دسترسی دارند. بر اساس گزارش جدیدی که هفتم اکتبر بوسیله "اتحادیه بین‌المللی ارتباطات دوربرد "(ITU) ، شاخه‌ای از  سازمان ملل  که بر تکنولوژی‌های اطلاعاتی و ارتباطی متمرکز است، با عنوان "اندازه‌گیری جامعه اطلاعاتی" منتشر شده است، در سال 2012  که 250 میلیون نفر به جمعیت آنلاین در جهان افزوده شده است که عمدتا به علت این است که افراد بیشتری در کشورهای در حال توسعه توانایی مالی استفاده از اینترنت پهن‌باند موبایل را پیدا کرده‌اند .

گزارش  جدید سالانه ITU نشان می‌دهد که ایتنرنت پهن‌باند بر روی تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها بخشی از بازار جهانی تکنولوژی اطلاعات است که سریع‌ترین رشد را دارد .

ادامه نوشته

پیشنهاد تدوین کتاب آموزشی فیس بوک

همايش تخصصي بررسي ابعاد شبكه‌هاي اجتماعي روز شنبه 20 مهر 1392 در محل سالن اجلاس سران و به میزبانی پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران برگزار شد.

امروزه از شبکه های اجتماعی به عنوان یکی از مهمترین سرمایه های اجتماعی جوامع یاد می شود. ضرورت توجه به این مهم در جامعه جوان و در حال توسعه ایران اسلامی نیز این امر را دو چندان می نماید. سرمایه اجتماعی مهمترین ابزار حکومت‏ها برای اداره کشور در زمینه‏های توسعه سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و انسانی و علاج برای همه مشکلات در جامعه مدرن تلقی می‏شود. شبکه‌های اجتماعی در راستای توسعه سرمایه انسانی دارای ارزش می‏باشند.

علی اکبر جلالی، سعید رضا عاملی و یونس شکرخواه از سخنرانان کلیدی این همایش بودند. در این بین عنوان سخنرانی و مفاد مطالب دکتر علی اکبر جلالی بسیار درخور توجه بود. ایشان که از اساتید و صاحبنظران برجسته حوزه مدیریت و ICT کشور بشمار می آیند اظهار داشت: استفاده از اینترنت می‏تواند بر سرمایه اجتماعی اثر مثبت داشته باشد.

 بر خلاف روابط رو در رو، به کمک شبکه‏های اجتماعی، افراد می‏توانند به صورت هدفمند در یک موضوع مورد علاقه به صورت آنی به یکدیگر متصل شوند. این بدین معنی است که افراد به صورت انتخابی بر اساس منافع و پیشینه‏های کاملا معین می‏توانند با هم ارتباط برقرار کنند. بررسي نحوه بکارگيري مردم از فناوری‏های جدید و دنیای سایبر بهترين بهترین راهنما برای سیاست‏گذاران در توسعه این پدیده‏ها می‏باشد. در ادامه سخنران آمار جدید ارائه داد و چنین بیان کرد؛ امروز بیش از ۴۵ میلیون نفر ایرانی به اینترنت دسترسی دارند در حالی که ۲۹ میلیون نفر آنان را جوانان تشکیل می‏دهند.

 به نقل از آخرین آمار رئیس پلیس فتا، و به تاریخ 18مهر 1392 جرائم اینترنتی در ایران به شرح زیر بوده  است:

 

مطلب مرتبط :  پای صحبت دکتر علی اکبر جلالی

                  پدیده شبکه های اجتماعی مجازی: چالش ها و فرصت ها

ادامه نوشته

شنیده می شوید؛ رقابت ملاله یوسف‌زی با حسن روحانی

شنیده می شوید. کمتر از یکسال از ترور نافرجام دختر نوجوان پاکستانی به دست افراطی های طالبان می گذرد. جرم وی طرفداری  سرسختانه از آموزش دختران در پاکستان بود. عمر «ملاله یوسف‌زی» بدنیا باقی بود تا در روز جمعه ۱۲ ژوئیه در مقر سازمان ملل در نیویورک آمریکا سخنرانی کند. روز جمعه ۱۲ ژوئیه شانزدهمین سالروز تولد ملاله بود و سازمان ملل متحد این روز را «روز ملاله» نامیده است. 

 ملاله به نمایندگی از نسل جدید گفت که اجازه بدهید کتاب‌ها و قلم‌هایمان را برداریم. این دو، قدرتمندترین سلاح ما هستند. یک کودک، یک معلم، یک قلم و یک کتاب می‌تواند جهان را تغییر می‌دهد. آموزش تنها راه حل است. آموزش در مقام نخست قرار دارد. تروریست‌ها فکر می‌کردند هدف‌های مرا تغییرخواهند داد و مرا متوقف خواهند ساخت، اما چیزی تغییر نکرد، جز این که ضعف، ترس و ناامیدی از بین رفت. قدرت، شجاعت واشتیاق آفریده شد. 

و کمتر از یکماه از سخنرانی حسن روحانی رئیس جمهوری برآمده از رای مردم ایران در سازمان ملل متحد نمی گذرد که نام وی به عنوان یک صلح طلب و مبارز خشونت در افکار عمومی در سطح جهان طنین انداز شده است. وی گفت که مردم جهان از جنگ، خشونت و افراط خسته اند. مبارزه با خشونت و افراط، تغییر پذیری، مخالفت با ساختارهای تحمیلی را نوید داد و صلح مبتنی بر دموکراسی و صندوق رأی را بعنوان یگانه راه حل توسعه اجتماعی مطرح کرد. او گفت که همانطور که طرح های جنگ طلبانه برای عده ای روی میز است، راه حل های صلح نیز در همه جا در دسترس است.

 و اکنون به فاصله یک روز مانده تا پایان زمان نظرسنجی روزنامه گاردین در مورد جایزه صلح نوبل سال 2013، رئیس‌جمهور ایران در صدر نتایج این نظرسنجی قرار دارد. روحانی در این نظرسنجی فعلا با کسب 53درصد از مجموع آرا، در صدر قرار دارد. «ملاله یوسف‌زی» دختر نوجوان پاکستانی هم 25درصد از آرا را به خود اختصاص داده و در جایگاه دوم است. با آرزوی توفیق برای همه مدافعان صلح، دوستی و آزادی در هر کجای جهان.

ادامه نوشته

نبرد رسانه ای(20)-  موسیقی غربی و کمپین شلوار جین

دیشب در صفحات شبکه اجتماعی تصاویر رفقای زیادی را دیدم که هِدفون به گوش زده و پیراهن آستین کوتاه و شلوار جین هم پوشیده بودند و به نظر در حال موسیقی گوش دادن و عکس های شیک و سینمایی از خود گرفته و به نشانه اعتراض منتشر کرده بودند. ماجرا از این قرار هست که اخیرا نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونستی در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی فارسی گفت: « من فکر می‌کنم اگر مردم ایران آزاد بودند، شلوار جین می پوشیدند، به موسیقی غربی گوش می‌دادند و انتخاباتی آزاد می داشتند.»

متعاقب این اظهار عقیده واکنش فضای مجازی کمپین جین در ایران در شبکه های اجتماعی فیس بوک و توئیتر شکل گرفت و همچنان به جمعیت این کمپین افزوده می شود.

در ادامه پوشش خبری که رسانه های مختلف از این رویداد در رسانه های خارجی و رسانه های مجازی انعکاس داده اند پرداخته شده است.

 

مطلب مرتبط: نبرد رسانه ای(19)- تلاش اسرائیلی ها برای اخراج وزرای ایرانی از فیس بوک

ادامه نوشته

هفت نکته برندسازی شخصی از اپل

 دوست داشتنی باش

 سازگار باش

 به یاد ماندنی باش

متفاوت باش

 آنچه را دوست داری انجام بده

 بهبود مستمر را حفظ کن

 عاشقانه در ارتباط باش

 

کلیدهای موفقیت یک برند؛ خود-تعریفی، شفافیت، اعتبار و پاسخگو بودن است.

The keys to brand success are self-definition, transparency, authenticity and accountability.

 Simon Mainwaring

ادامه نوشته

انقلاب واقعی، انقلاب حقیقی در فضای مجازی است

چندی پیش استاد حسن رحیم‌پور ازغدی در نشست اندیشه‌ای انقلاب اسلامی و فضای مجازی که به همت مجمع فعالان فضای مجازی انقلاب اسلامی (فرا) و کانون اندیشه جوان در دانشکده حقوق دانشگاه تهران برگزار شد به بیان سخنانی پرداخت که در نوع خود درخور توجه است. آمادگی هایی که نیروهای دینی و انقلابی برای حضور در فضای مجازی می بایستی داشته باشند همواره مورد توجه بوده است.

وقتی ما پارادایم و سپس گفتمان حاکم ساختیم، وقتی مخالفان وارد این عرصه شوند آن وقت ادبیات و اهدافشان را با معیارهای ما به طور خواسته و یا ناخواسته تغییر می‌دهند و آگاهانه با آن‌ها منطبق می‌شوند و این اتفاق یک فضایی خاص را به نفع ما به وجود خواهد آورد.

کسی که شنا بلد نیست نباید به قسمت‌های پرخطر رودخانه برود. بلکه او فقط می‌تواند در حاشیه باشد؛ اما کسانی هستند که علاوه بر اینکه می‌توانند خلاف جهت رودخانه شنا کنند، توانایی تغییر جهت رودخانه را نیز دارند. در این هنگام در عرصه فضای مجازی انقلاب رخ خواهد داد و ما هنوز در این مرحله نیستیم؛ اما باید خودمان را برای ورود به این مرحله آماده کنیم چرا که انقلاب واقعی، انقلاب حقیقی در فضای مجازی است و این آن زمانی است که مخالفان ما مجبور خواهند شد که به زبان و ادبیات ما سخن بگویند. کاری که امام راحل در خارج از فضای مجازی، آن را انجام داد.

ادامه نوشته

مصاحبه با يك گوسفند چيني

فهميدن كه دست خود آدم نيست،

ما خيلي تلاش مي كنيم كه نفهميم، نميشود.

امروز نسخه الکترونیکی از کتاب «گوسفند ها به بهشت نمي روند» به قلم فرهاد ناجی، طنزپرداز برگزيده کشورمان را دریافت کردم. کتاب برگزیده جشنواره طنز مكتوب نیز بوده است. تاریخ نشر کتاب هم معلوم نیست. مروری داشتم بر فهرست مطالب گردآوری شده کتاب؛ بسیار جذاب و خواندنی ست. مولف کتاب را تقدیم کرده است به همه کسانی که «گوسفند نیستند». مطلب «مصاحبه با يك گوسفند چيني» را از این کتاب بخوانید:

در تعدادي از محل هاي عرضه دام، بخصوص شهرستان ورامين، نوعي گوسفند از گونه چيني به فروش مي رسد كه از سمت زاهدان به اين محل آورده شده است. خصوصيات اين گوسفند شامل دنبه بسيار كوچك، هيكل بزرگ اندازه يك گوساله و چربي كمتر است. در همين رابطه اينجانب با يكي از اين گوسفندان چيني مصاحبه اي انجام داده ام كه در ذيل مي توانيد اين مصاحبه را بخوانيد:

- در ابتدا خودتان را معرفي كنيد.

 

ادامه نوشته

چالش های رادیو و تلویزیون خصوصی(5): انحصار راديو و تلويزيون، مهم‌ترين ناهنجاري رسانه‌اي كشور است

چهل‌ویکمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات در 84 صفحه رنگی منتشر شده است.

رسانه، بهانه و موضوع اصلی گفت‌وگوی ماهنامه مدیریت ارتباطات با حسن نمك‌دوست تهراني-استاد علوم ارتباطات است و در ذیل این موضوع اصلی، ریز موضوعات آزادی و رسانه‌ها، آرمان روزنامه‌نگاران، مسؤولیت اجتماعی رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران، مداخله دولت‌ها در امور رسانه‌ها، رسانه‌های جدید و... نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت؛ ریز موضوعاتی که هر یک، موضوعی مهم و تأثیر گذار بر زندگی امروز انسان‌ها و بویژه انسان ایرانی است.

بخش‌هایی از نقطه نظرات وی را در ذیل و متن کامل آن را از اینجا تهیه و مطالعه کنید:

 -    دخالت‌های دولت در مقدرات مطبوعات و اصولاً رسانه‌ها در کشورمان، از همان آغاز شکل‌گیری رسانه‌ها تاکنون برای حفظ منافع خود دولت بوده است که اتفاقاً در بسیاری مواقع در تخالف آشکار با حقوق ملت بوده است.

منبع مرتبط: رسانه ها و آزادی اطلاعات (حسن نمك‌دوست تهراني)

 

ادامه نوشته