سیاستمدار کیست؟

دکتر محمود سریع‌القلم

دکتر محمود سریع‌القلم، مطلبی را که از هشت سال پیش علاقه‌مند به نوشتن آن بوده ‌ به رشته تحریر در‌آورده ‌اند تا به این پرسش پاسخ دهد که چه کسی را می‌توان سیاستمدار نامید؟ سیاستمدار شدن به چه دانشی نیاز دارد و راه کسب آن کدام است؟ یک سیاستمدار چه کسانی را پیرامون خود جمع می‌کند، چه خلقیاتی دارد و راه تربیت چنین سیاستمداری چیست؟ متن نوشته ایشان به قرار زیر است:

هشت سال است كه علاقه‌مند بودم در ارتباط با این موضوع، دانسته‌ها و دیده‌های خود را ‌روی كاغذ بیاورم. خرسندم كه امروز، فضای بهتر فكری این فرصت را فراهم كرد. نزدیک دو قرن است كه سیاستمداری، تخصص است. از زمانی كه در غرب اروپا و شمال آمریكا، حزب شكل گرفت و تولید ثروت به ثبات سیاسی و عقلانیت نیاز پیدا كرد، سیاستمدار شدن نیز تخصصی شد.

ادامه نوشته

تیز هوشی و حاضر جوابی همسر رئیس جمهور

روزی اوباما رئیس جمهوری آمریکا و همسرش تصميم گرفتند كه كاري غيرعادي انجام دهند و براي شام به رستوراني كه زياد هم گران قيمت نبود، بروند. وقتي آنها به رستوران رفتند صاحب رستوران از محافظان رئيس جمهور پرسيد كه آيا مي تواند خصوصي با همسر رئيس جمهور صحبت كند و آنها هم اجازه دادند. و همسر اوباما به طور خصوصي با آن مرد صحبت كرد.

 بعد از آن اوباما از همسرش پرسيد كه چرا او اين همه مشتاق خصوصي صحبت كردن با تو بود؟ همسرش گفت كه صاحب رستوران گفته در ايام جوانيش ديوانه وار عاشق او بوده است ... سپس اوباما گفت و اگر تو با او ازدواج مي كردي اكنون صاحب اين رستوران بودي. همسر اوباما در پاسخ گفت: اگر من با او ازدواج مي كردم او الان رئيس جمهور بود.

صلح در دسترس است

 بکوشید نیکی به کارآورید چو دیدید سرما، بهار آورید

سخنرانی دیشب رئیس جمهوری کشورمان در اجلاس عمومی سازمان ملل شنیدنی بود. بار دیگر غرور ایران و ایرانی در جهان طنین انداز شد و امیدها برای تحقق صلح در جهان و نشاندن باور به امید و سازندگی تبلور یافت. این رویکرد دولت تدبیر و امید و راهبرد نرمش قهرمانانه را باید پاس داشت و به جوانه هایش امید داشت.

ز دل‌ها همه کینه بیرون کنید / به مهر اندرین کشور افسون کنید

بکوشید و خوبی به کار آورید / چو دیدید سرما، بهار آورید

ز خون ریختن دل بباید کشید / سر بی‌گناهان نباید برید

نه مردی بود خیره آشوفتن / به زیر اندر آورده را کوفتن

 

ادامه نوشته

برگزاری جشنواره فرهنگی اندونزی

تعاملات و داد و ستد فرهنگی بین ملت ها زمینه ساز جهانی شدن و توسعه فرهنگی ملت ها به حساب می آید. عرضه داشته ها و ظرفیت های فرهنگی و هنری موجب آشنایی بیشتر ملل با یکدیگر می شود.

«جشنواره فرهنگی اندونزی» روز یکشنبه 31 شهریور ماه 92 با حضور مقامات فرهنگی دو کشور در سالن همایش های برج میلاد تهران برگزار شد. در این مراسم شرکت کرده بودم. برنامه موسیقی اندونزیایی به همراه نمایشگاه صنایع دستی و فرهنگی این کشور بسیار جالب بود. آقای محمد نوح وزیر فرهنگ و آموزش اندونزی مدعی بود که با اینکه زمان روابط دیپلماتیک دو کشور حدود 60 سال است، ولی شواهد نشان از روابط با قدمت 1000 سال را دارند. این حرف بر طبق شواهدی از نوشته فارسی که در معبدی در سوماترای غربی پیدا شده است گفته می شود.

بخش جالب این مراسم که مجری آن را «سورپرایز» مراسم خواند اجرای قطعه « با تو هستم ای وطن استاد نوری» بود که توسط گروه موسیقی اندونزی و با سازهای بومی اجرا شد. بی شک طنین این قطعه از گوش ما ایرانی ها بیرون رفتنی نیست! اجرای متفاوت و فوق العاده ای بود. لحظه لحظه این اجرا با تشویق و ابراز احساسات حاضرین همراه بود. نحوه ارائه و اجرای مترجم همزمان این مراسم- خانم احدی هم به زیبایی این مجلس افزوده بود. نمایشگاه جنبی و پخش فیلم های سینمای اندونزی به مدت یک هفته ادامه دارد.  از حمید عباسی عزیز هم بابت اطلاع رسانی ممنون هستم.

مطلب مرتبط:  جشنواره فرهنگی اندونزی

 KBRI Tehran Kembali Meriahkan Festival “Tahunan”

فیس‌بوکی شدن سیاست؛ سیاست فیس‌بوکی شده

دکتر هادی خانیکی در حوزه مباحث علوم ارتباطات چهره نام آشنایی ست. این روزها هم حضور چهره های سیاسی و اجرایی کشور در شبکه اجتماعی فیس بوک بحث برانگیز شده است. باب گفتگوی بین مردم و مسئولین به شکل دوستانه فراهم شده است. نقطه نظرات مردمی، مشورت دهی و گزارش دهی به مردم از طریق رسانه آنلاین جذاب است.  به قول رئیس جمهور مردم از این طریق بر عملکرد دولت نظارت می کنند. تعامل مردم با مردم نیز دیدنی است و این خود زمینه سازی رشد و توسعه جامعه را فراهم میآورد. دکتر خانیکی مطلب خواندنی را با عنوان « فیس‌بوکی شدن سیاست؛ سیاست فیس‌بوکی شده » را به رشته تحریر در آورده اند که حاوی نکات ارزنده ای است، بخوانید:

 1) این روزها به سبب حضور چشمگیر و موثر سیاست‌مداران و دولتمردان ایرانی در شبکه‌های اجتماعی به ویژه فیس‌بوک و بیشتر و بهتر دیده و شنیده شدن حرف و پیام آنان، این سبک از سیاست‌ورزی و ارتباطات برجسته شده است. نابه‌جا نیست اگر امروز از پیدایش حوزه جدیدی در ارتباطات سیاسی در ایران تحت عنوان «فیس‌بوکی شدن سیاست» سخن به میان آوریم. فیس‌بوکی شدن سیاست یا فراتر از آن فیس‌بوکی شدن فرهنگ، زمینه و افق جدیدی است، مثل رسانه‌ای شدن فرهنگ و سیاست» یا به طور خاص «شبکه‌ای شدن فرهنگ و سیاست». این یعنی ضرورت فهم و بازتعریف دو مقوله فرهنگ و سیاست در چارچوب انگاره جدیدی که متأثر از تحولات ارتباطی در ساحت‌های زندگی فردی و اجتماعی است.

 

ادامه نوشته

نظر روحانی درباره فیس‌بوک و فیلترینگ اینترنت در ایران

دکتر حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان چهارشنبه در گفت‌وگو با شبکه خبری ان‌بی‌سی امریکا  در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا دولت ایران فیلتر اینترنت را متوقف خواهد کرد، گفت: «دولت به دنبال اجرای حقوق شهروندی است و به زودی منشوری به عنوان منشور شهروندی منشتر می‌شود. ما می‌خواهیم مردم در چارچوب زندگی خصوصی آزاد باشد. در دنیایی امروز دسترسی به آطلاعات، حق گفت و گو وحق تبادل اندیشه حق ملت ایران است.»

به گزارش رسانه‌های اجتماعی، وی درباره فیلترینگ اینترنت افزود:  البته همه دولت‌ها دنبال نوعی نظارت بر شبکه اطلاعاتی جهانی هستند. برای ما مسائل اخلاقی و هویت ملی بسیار مهم است بنابراین در این زمینه حساسیت به خرج می دهیم. اما دلمان می‌خواهد، مردمان از همه یافته‌های بشری، علم  و اندیشه‌های گوناگون مطلع باشند. بنابراین یکی از برنامه‌های دولت توسعه زیرساخت‌های دیجیتالی است.

خبرنگار این شبکه  پرسید، «آیا این یعنی اینکه مردم ایران به توییتر و فیسبوک دسترسی خواهند داشت؟» روحانی در پاسخ داد: «دیدگاه دولت این است که مردم باید به تمام اطلاعات جهان دسترسی داشته باشند. نظارت ما در این مورد باید بر حفظ هویت ملی و اخلاقیات ما مبتنی باشد.»

روحانی درباره نقش فناوری و شبکه‌های اجتماعی در دیپلماسی اظهار داشت:  شبکه های اجتماعی بسیار مهم است. در دوران انتخابات، ما ستاد قوی نداشتم. همه طرفداران ما مخصوصا جوان‌ها از این شبکه ها استفاده می کردند الان هم دارند از این شبکه‌ها استفاده می کنند. حتی از طریق این شبکه ها به روی دولت نظارت می‌کنند. من از نظارت جوانان خوشحال هستم. البته من خودم به شخصه برنامه خاصی ندارم. اما طرفداران من برنامه‌های متنوعی دارند.

گفتنی است، این اولین بار است که رئیس جمهور ایران برای اولین بار درباره فیس‌بوک اظهار نظر رسمی می‌کند و این در حالی است که صفحاتی به اسم دکتر حسن روحانی در شبکه‌های اجتماعی از زمان انتخابات تاکنون بشدت فعال هستند و کاربران زیادی را جذب خود کرده است.

این گفتمان دولت تدبیر و امید، امیدها را برای رفع فیلتر رسانه‌های اجتماعی در ایران افزایش داده است. به طوریکه بسیاری از وزرای وی در این رسانه‌ها به طور رسمی و جدی فعالیت می‌کنند.

مطلب مرتبط: نبرد رسانه ای(19)- تلاش اسرائیلی ها برای اخراج وزرای ایرانی از فیس بوک

                 فرمانده ناجا: اشکالي نمي بينم در جاهايي هدفمند از فيس بوک استفاده کرد

                 بگذارید فرض کنیم که فیس‌بوک اصلا جاسوس نیست

 

فرهنگ کار در ایران

”متاسفانه زیاده گویی یکی از خصلت‌های ماست که وقت زیادی از ما را می‌گیرد. حداقل در طول چهار سال فعالیت، یکسالش را خواب هستیم، همچنین در سر کار، فیلم تماشا می‌کنیم، چایی می‌خوریم و هیچ فردی را نمی شناسیم که بگوید ما چیزی را بلد نیستیم. ما ایرانی‌ها درباره همه چیز نظر می دهیم از دعوای مایلی کهن و علی دایی تا مسائل دیگر.”

 این نقد یکی از وزرای کابینه حسن روحانی به ایرانیان است. علی ربیعی وزیر کار و امور اجتماعی تاکید دارد که وضعیت کار در کشور “زیبنده” نیست. او می‌گوید که باید نگرشمان نسبت به اشتغال را اصلاح کنیم: “اولین مسئله این است که باید فرهنگ کار را درست کنیم و علاوه بر فرهنگ بهره وری باید اعتقاد به کار را افزایش داد.”

مشروح گفتگو خبرگزاری ایسنا با علی ربیعی 

مطلب مرتبط: نقدی بر سبک زندگی ایرانی

رنگ شناسی در Branding

به ترتیب از بالا:

خوشبینی-روشنی-گرما

 دوستانه-خوش رو-با اعتماد به نفس

 هیجان انگیز-جوان-شجاع

خلاق-رویایی-عاقل

 اعتماد-قابل اطمینان-قوی

 صلح-رشد-سلامتی

 توازن-طبیعی-آرامش

 

منبع :  Source : www.comrz.com

http://www.comrz.com/blogs/my-blog--stefan/the-science-of-brand-colours

مطلب مرتبط: برندینگ و کاربرد آن در ایران        

ادامه نوشته

نبرد رسانه ای(19)-  تلاش اسرائیلی ها برای اخراج وزرای ایرانی از فیس بوک

در حال حاضر یکی از فناوری هایی که به واسطه گسترش اینترنت مورد توجه قرار گرفته است، «رسانه های اجتماعی» می باشد. رسانه های اجتماعی ( نظیر فیس بوک، توییتر و یوتیوپ) در بردارنده محتوای ایجاد شده بر پایه همکاری و مشارکت مردم است که به عنوان کاربر این گونه سایت ها در فضای مجازی قرار گرفته و فعالیت اجتماعی، مشارکتی، اشتراکی و ارتباطی دارند. در حال حاضر در ایران این نوع رسانه ها با محدودیت دسترسی(فیلترینگ) مواجه هستند. 

  با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و فعالیت تعدادی از وزرای دولت در این فضا بحث ها بر سر «حضور و یا عدم حضور» این قبیل مسئولین بالا گرفته است.

بطور کلی هر از چند گاهی این مباحث که ریشه در جایگاه «حقیقی» و «حقوقی» فرد دارد، به اشکال مختلف طرح می شود. البته مقامات دولتی و نوعا کارکنان رسانه ها در کانون توجهات هستند. از خبرنگاران و مجریان تلویزیونی خواسته می شود که در رسانه های مجازی و سایت های خود مواضع خلاف سازمان متبوع خود ارائه ندهند و یا از فلان مسئول دولتی خواسته می شود که در صفحه خود رودرو با مردم سخن نراند.

نکته جالب توجه این بحث اینکه امروز خواندم مقامات اسرائیلی طی نامه ای به زاکربرگ مدیر فیسبوک و کالین استرچ مسئول حقوقی این رسانه خواستار اخراج مقامات ایرانی از فیس بوک شده اند.

در یک جمع بندی باید گفت زمان این حرف ها سپری شده است و بوی کهنگی می دهد. به قول صادق خرازی که در صفحه فیس بوک خود نوشته است:« متاسفانه عده ای درک دقیقی نسبت میان امنیت و تکنولوژی ندارند. بیش از سی سال است که با پدیده تکنولوزی در کشورمان امنیتی برخورد می شود. روزگاری ویدئو را بی ناموسی فرض می کردند. میلیارد ها دلار ارز از مملکت خارج شد ولی حضرات نمی خواستند بفهمند که تکنولوژی همه مرزها را در می نوردد. با ماهواره و موبایل هم همینگونه برخورد می شود.»

مطالب مرتبط: نقل قول صادق خرازی از روحانی درباره فیس بوک

                 تلاش اسرائیلی‌ها برای اخراج وزرای ایرانی از فیسبوک 

                نبرد رسانه ای(18)- گوشی های هوشمند و آزادی بیان در عصر دیجیتال 

 

فتوای حضرت آیت الله صافی درباره عضويت در شبكه‌هاي مجازي

امروز خبری در خصوص بهره گیری از بسترهای فضای مجازی همچون فیس بوک منتشر شده است که  میتواند دریچه ای جدید در نوع تعاملات اجتماعی به حساب آید. متن اظهار عقیده آیت الله صافی چنین است:

سووال:

محضر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی دامت تأییداته

با عرض سلام و احترام، بفرمایید عضویت در شبكه‌های مجازی، مثل فیس بوك چه حكمی دارد؟

باتشكر و التماس دعا، جمعی از مؤمنین

پاسخ:

 بسم الله الرحمن الرحيم

 به طور كلي استفاده از فضاهاي مجازي براي جهات مشروع و صحيح كه موجب فساد عقيده و اخلاق نشود بلكه بتوان از آن در جهت تبليغ و ترويج معارف ديني استفاده كرد ‌مانعي ندارد بلكه مطلوب است، اما رفتن در سايت‌هايي كه باعث سست‌شدن عقيده و فساد اخلاق و يا ترويج باطل باشد، حرام است.

مؤمنين بايد در چنين فضاهايي كه افراد با اهداف متعددي فعاليت مي‌كنند و انديشه‌هاي گمراه‌كننده خود را تبليغ و ترويج مي‌نمايند، با همين وسائل و همين فضا، به شبهات آن‌ها پاسخ دهند و احكام اسلام و معارف اهل بيت عليهم‌ السلام را به همگان، ابلاغ نمايند و در اين خصوص از علماء ‌اعلام و اهل تخصص در كلام كمك بگيرند.

 10 صفر المظفر 1433

 لطف الله صافی

 خبر مرتبط: نظر آیت الله صافی گلپایگانی درباره استفاده از فضای مجازی

              فیس‌بوک امری مبارک برای دنیاست

              مردم مجازند از شبکه‌های اجتماعی چون فیس‌بوک استفاده کنند

اقتصاد دنیا در دستان صاحبان رسانه ها و فعالان فضای مجازی

تازه واردها گوی سبقت را می ربایند. اخیرا گزارشی از سوی مرکز اینتر برند در سال ۲۰۱۲ منتشر شده است. اینتر برند معتبر ترین مرکز رنکینگ برندها و ارزیابی درآمدهای اقتصادی شرکت های بزرگ در دنیا محسوب می شود.

بنا به گزارش مزبور در حال حاضر  اقتصاد دنیا در دستان صاحبان رسانه ها و فعالان فضای مجازی قرار دارد.  

 

قسمت هایی که به رنگ سبز مشاهده می کنید شرکتهایی هستند که بعضی از آنها عمرشان به 10 سال هم نمی رسد آنهم در مقابل شرکت های بزرگ خودرو سازی، همچون تویوتا، بنز، فراری و یا شرکت های نفتی، مثل شل. فیس بوک را نگاه کنید که با رنگ قرمز کم رنگ مشخص شده که با 8 سال قدمت درآمدی بالغ بر 5 یا 6 برابر درآمد نفت ایران را دارد و بزودی او را در بین بیست برند برتر دنیا خواهید دید.

ادامه نوشته

توصیه هایی به رهبر فناوری اطلاعات کشور

امروز ایمیل جالبی را دریافت کردم که به قلم چیا چاره خواه مورخ۲۳ مرداد ۱۳۹۲  در سایت همفکری در خصوص اهمیت فناوری اطلاعات و مشکلات این حوزه در کشور است. نگارنده سوالات زیر را طرح کرده و توصیه هایی به وزیر و سکاندار فناوری اطلاعات در کشور داشته است. به لحاظ اهمیت مطلب سوالات مطروحه و لینک اصل مطلب درج شده است که می خوانید...

چرا فناوری اطلاعات مهم است؟

سرگذشت فناوری اطلاعات در کشور چگونه بوده است؟

تا چه میزان از توان پردازشی موجود استفاده می شود؟

تا چه میزان اطلاعات سازمانی شناسایی و دسته بندی شده اند؟

جایگاه فناوری اطلاعات در برنامه های صنعتی دولت کجاست؟

هشدارها : تجهیز سخت افزاری معادل پیشرفت نیست!

صنعت فناوری پیچیده تر از تصور است!

اصل مطلب: واکاوی گذشته و آینده یک برنامه ؛ نامه ای به رهبر فناوری اطلاعات دولت آینده

مطلب مرتبط:  آیا دوران طلایی فناوری اطلاعات برخواهد گشت؟

 

تنها کسی که با من درست رفتار می کند

دردناک است که در دام شغال افتد شیر

دردناک است که در دام شغال افتد شیر

 یا که محتاج فرومایه شود مرد کریم

 نشود مرغ چمن همنفس زاغ و زغن

“روح را صحبت ناجنس عذابیست الیم”

دولت همت سلطان قناعت خواهم

تا تمنا نکنم نعمت ارباب نعیم

 هم از الطاف همایون تو خواهم یارب

 در بلایای تو توفیق رضا و تسلیم

 نقص در معرفت ماست نگارا ور نه

 نیست بی مصلحتی حکم خداوند حکیم

 شهریارا به تو غم الفت دیرین دارد

 محترم دار به جان صحبت یاران قدیم

شهریار

چالش های رادیو و تلویزیون خصوصی(4):  رسانه ایرانی، رسانه‌ای فراگیر و چندصدایی است.

دکتر شهرام گیل آبادی که خود از مدیران صاحبنظر در حوزه رسانه و دارای سوابق مدیریتی در سازمان صدا و سیما بوده است، در یادداشتی که در سایت تابناک منتشر کرده است، به چالش های موجود رسانه در کشور پرداخته و در پایان  چشم انداز و دورنمای رسانه ایده آل را ترسیم کرده است. مطلب ایشان با عنوان «چالش‌های رسانه‌ای نباید جمهوری اسلامی را غافلگیر کند » انتشار یافته است که می خوانید.

با بررسی فرآیندهای سیاسی اجتماعی و فرهنگی و نقش و تاثیر رسانه‌های داخلی و خارجی در گستره اجتماعی کشور بی‌شک یکی از پردغدغه‌ترین محیط‌های چالش برانگیز کشور نگاهی آینده نگارانه به رسانه هاست. در این فضا هزاران سئوال بی پاسخ نهفته است. سوالات استراتژیکی که دورنگاه آینده کشور را تحت تاثیر پاسخ‌های خود قرار می‌دهد. سیستم بیمارگونه رسانه‌ای کشورکه با تاسف باید گفت نه در حوزه برنامه‌ریزی و اجرا و نه در حوزه قانونگذاری، آینده در پی را نمی‌توان در آن دید، بی‌شک یکی از درگاه‌های اصلی فرصت در صورت داشتن نگاه عالمانه و تهدید در صورت پی رفت شرایط موجود است. مهمترین چالش پیش رو در حوزه رسانه‌ای کشور نداشتن پارادیم یا پیش رفتارهای تفکری و عالمانه است.

 

مطلب مرتبط: چالش های رادیو و تلویزیون خصوصی در کشور(3)

                حسام الدین آشنا:بسیج‌گری اجتماعی‌، یکی از کارکردهای رسانه‌هاست

ادامه نوشته

اداره کشور و نظام تدبیر شایسته

«چون مردمان خواهند که از خوی و عادت پادشاه بدانند از ندیمانش قیاس کنند. اگر ندیمانش خوش‌خوی و گشاده طبع و بردبار و جوانمرد و ظریف باشند، بدانند که پادشاه خوش‌خوی و خوش‌طبع و نیکو سیرت و پسندیده عادت است و اگر ندیمانش ترش روی و خویشتن ساخته و مستخف و متکبر و بخیل و محال‌طلب و رعنا باشند، بدانند که پادشاه ناخوش‌طبع و بدخوی و بدساز و بدسیرت است و کف‌بسته و متهور»

سیاستنامه خواجه نظام‌الملک

حکمرانی شایسته، طی دو دهه گذشته وارد ادبیات مدیریت و گفتمان توسعه شده است. حکمرانی شایسته به مجموعه ای از سیاست های مرتبط با اصلاحات ساختاری و مدیریتی در قالب نظام تدبیر اطلاق می شود. بانک جهانی در سندی فنی در سال 2002 زمامداری را چنین تعریف می کند: زمامداری، مشتمل بر سه رکن است: اول، فرایند انتخاب دولت، نظارت بر آن و جابجایی آن با دولتی دیگر. دوم، ظرفیت و توانایی دولت برای تدوین و اجرای سیاست های منطقی و صحیح. سوم، میزان توجه و احترام شهروندان و دولت به هنجارهای تنظیم کننده روابط اقتصادی و اجتماعی.

مولفه های متشکله حکمرانی خوب چنین تعریف شده است: حق اظهار نظر شهروندان(انعطاف پذیری دولت در مقابل خواست شهروندان)، پاسخگویی، حاکمیت قانون، شفافیت و قابلیت پیش بینی سیاست ها.

مولفه های حکمرانی شایسته از دیدگاه برنامه توسعه ملل متحد(UNDP) عبارت اند از: کارآیی: هزینه- فایده اقدامات حکومت. انعطاف پذیری(اظهار نظر): برخورد انعطاف پذیر در مقابل افراد ذینفع. اجماع: ایجاد تعدیل بین منافع مختلف. دیدگاه بلند مدت: توسعه دیدگاه بلندمدت در مورد توسعه انسانی.

 

ادامه نوشته

وبلاگ نویسی؛ تفکر کردن با صدای بلند

خرداد ماه سال جاری و بمناسبت یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری فراخوان برگزاری جشنواره با عنوان « انتخابات، تجلی سیاسی» در بین علاقمندان و وبلاگ نویسان کشور از سوی مرکز بسیج سازمان صدا و سیما اعلام شد.

بی شک نقش کنشگران و فعالان فضای مجازی در فعالیت ها و رویدادهای اجتماعی پوشیده نیست. تولید اطلاعات مناسب، روشنگری و واکنش سریع نسبت به آلودگی های اطلاعاتی در فضای مجازی و بسیاری دیگر از جمله ویژگی های این فضا می باشد. از بررسی که در جمع هیئت داوران این جشنواره  بر روی 472 وبلاگ به عمل آمد، حاکی از جوان بودن فضای وب نویسی در کشور است و جالب تر جوانان شهرستانی می باشد، بطوریکه 75 درصد وب نویس ها در جشنواره مزبور جوان و 65 درصد حاکی از تلاش شهرستانی ها دارد. گویی فضای وب، امروز ابزاری شده است برای پر کردن شکاف اطلاعاتی بین ظرفیت های شهرهای بزرگ و شهرستان های فاقد امکانات حداقلی. تجربه ای که در سایر کشورهای در حال توسعه نیز با موفقیت آزموده شده است. وبلاگ؛ صورت دیجیتالی شهروندان در دور و نزدیک شده است. در بررسی بر روی 387 وبلاگ راه یافته، نو بلاگرهای جوانی دیده می شدند که با امید به فردایی بهتر قلم زده بودند، تلاشی که قابل ارج نهادن ودرخور توجه ویژه می نمود. در مراسم اختتامیه ای هم که امروز برگزار شد، نوجوانان وبلاگ نویس در کنار بزرگترها، طیفی رنگارنگ از سلایق و علایق را عرضه می داشتند. برای همه جوانان این سرزمین که با امید به فردایی بهتر تلاش قلمی و قدمی برمیدارند، آرزوی توفیق داریم.

مطالب مرتبط:  مسابقه وبلاگ نویسان رسانه ملی

 

پدیده شبکه های اجتماعی مجازی: چالش ها و فرصت ها

اخیرا مجالی دست داد و به سفارش جریده ای یادداشتی را در خصوص فرصت ها و چالش های فضای مجازی تنظیم کردم. جمع بندی از ویژگی های این فضای نوظهور است که می خوانید:

در روند پر شتاب توسعه جهاني، تكنولوژي ارتباطي با ساعتي غير قابل تصور پيشرفت نموده و چهرة جهان را دگرگون كرده است. عنصر شاخص و تأثيرگذار بر اين روندِ تحول و دگرگوني، «فناوری» است كه در کلیه عرصة های ارتباطی، رسانه ای، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی هر روز جلوة تازه‌تر و بديع‌تري پيدا مي‌كند.

ظهور اینترنت به عنوان یک ابزار جدید، سریع و ارزان عرصه های مختلف ارتباطی زندگی بشر را دچار دگرگونی کرد و از جهات بسیاری معنا و مفهوم جدیدی به ابعاد آن بخشید. اینترنت با در نوردیدن فاصله های زمانی و مکانی، جهان را برای همه به عرصه ی حضور تبدیل نمود. در حال حاضر یکی از فناوری هایی که به واسطه گسترش اینترنت مورد توجه قرار گرفته است، «رسانه های اجتماعی» می باشد.

 

ادامه نوشته

چالش های رادیو و تلویزیون خصوصی در کشور(3): IPTV در کشور تجاری نشده است

موضوع انتقال صدا و تصویر بر بستر آی.پی(یروتکل اینترنت) تجربه آزموده شده در دنیا می باشد. در کشورمان طی چند ساله گذشته خبر از راه اندازی تلویزیون خانگی بر بستر آی.پی فراز و فرودهای بسیاری داشت. شرکت ملی مخابرات، دانشگاه ها و در راس همه مدعیان سازمان صدا و سیما بوده است.

زیر ساخت فنی، قوانین مقررات فنی و محتوایی، تولید محتوا، ممیزی محتوا، اشتراک دهی و بسیاری دیگر از مهمترین چالش هایی بوده است که در این فرآیند مطرح می باشند.با فعال شدن شورای عالی فضای مجازی در کشور، یکی از مهمترین موضوعات مورد توجه این شورا «اپراتوری برای IPTV » بوده است. در آخرین اظهار نظر مسئولین این شورا در نشریه عصر ارتباط مورخ 12 مرداد 92 آقای مهندس علیرضا شاه میرزایی رئیس کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی کشور تصمیم گیری های اخیر این شورا را اعلام داشته است.

به گفته او، صدا و سیما یک نهاد حاکمیتی است و نمی تواند به خانه های مردم مراجعه کرده و ستاپ باکس تحویل و قبض بدهد و برای سرویس خود بازاریابی کند. او با اشاره به اینکه صدا و سیما در این پروژه به هیچ وجه تعیین کننده نیست، گفت: وظیفه اصلی صدا و سیما تولید و ممیزی محتوا و سیاست گذاری برای ارتقاء محتوا در کشور است.

به اظهار ایشان، در کشور در حال حاضر از نظر حجم تولید محتوا و همچنین فرایندهای ممیزی محتوا در کشور کمبود داریم و اگر قرار باشد به اپراتور IPTV هم مجوز بدهیم، موضوع بر سر 40 شبکه تلویزیونی نیست، صحبت بر سر ایجاد 1000 شبکه است.  همچنین ایشان انجام پروژه های موازی در صدا و سیما  به نام IPMedia  و IPTV را علی رغم سر و صدای زیاد، تجاری ندانست. به گزارش عصر ارتباط، مرکز ملی فضای مجازی اصول و چارچوب فعالیت اپراتور IPTV را تدوین و تصویب کرده و آماده اعطای مجوز اپراتوری  به شرکت های بخش خصوصی کشور است.

به هر روی نحوه فعالیت بخش خصوصی در بخش اپراتوری و حتی تامین محتوا برای تلویزیون خانگی از چالش های مهم پیش روست و یک تحول بنیادی و پوست اندازی اساسی به موضوع «مدیریت رسانه» را می طلبد.

 

چالش های رادیو و تلویزیون خصوصی در کشور(2)

دستگاه هاي متعدد فعال در حوزه فضاي مجازي

ادامه نوشته

آنکه می گرید و آنکه می خندد...

به یاد فیلم هنرپیشه

آنکه می گرید یک درد دارد و

آنکه می خندد هزار و یک درد

 

ایجاد ثبات مهم‌ترین اصل در حکمرانی است

دکتر محمود سریع القلم، استاد دانشگاه شهید بهشتی در مطلبی که در تابناک منعکس شده است به مباحث جالبی از جمله نقش نظارتی رسانه ها، بهبود ساختارها و دیدگاه های خود در خصوص دولت آینده پرداخته اند که خواندن آن خالی از لطف نیست...

مجلس و رسانه‌های یک کشور باید قدرتمند و با نفوذ باشند تا ‌‌مرتب عملکرد دولت را زیر نظر داشته و تذکر دهند. به این دلیل است که جامعه مدنی و تفکیک قوا اصالت حقوقی دارند، چون تنظیم کننده و میزان الحراره هستند. من به عنوان یک دانشجوی علم سیاست، رسانه‌ها را حتی مهم‌تر از قوه مقننه در تنظیم رفتار دولت می‌دانم. این مجموعه به ما ساختاری ارائه می‌دهد که مدیریت دولت، قانون‌گذاری و دستگاه‌های نظارتی معنا پیدا می‌کنند.

 

مطلب مرتبط: نقش فرهنگ در توسعه و کار آفرینی

ادامه نوشته

چالش های رادیو و تلویزیون خصوصی در کشور(2): ساخت پروژه شاهگوش میرباقری در شیکه خانگی

در خبرها آمده است که تازه ترین سریال شبکه خانگی به نام «شاهگوش» به کارگردانی داود میرباقری هنرمند صاحب نام کشورمان برای عرضه در شبکه خانگی کلید خورد.

ساخت سریال و عرضه آن در شبکه‌ نمایش خانگی اگر چه عمر طولانی در کشورهای صاحب سینما دارد اما این پروسه پس از آنکه سینما و تلویزیون جوابگوی برخی نیازهای مخاطبین نبود، کارگردانانی که پرورش یافته تلویزیون بودند فرصت را غنیمت شمردند و وارد عرصه شبکه نمایش خانگی شدند. سریال‌های «قلب یخی»؛ «قهوه تلخ» و «ساخت ایران» و «ویلای من» از جمله پروژه‌هایی است که در فاصله زمانی میان سال 88 تا امروز ساخته و وارد بازار عرضه و تقاضا شد.

مشکلات عدیده ای از قبیل عدم پخش مناسب، قیمت گذاری غیر منطقی و نبود نظارت بر کیفیت آثار که گاها این آثار را در سطح بسیار پایینی از کیفیت داستان و کارگردانی قرار می دهد، همگی از عوامل شکست خوردن تمامی پروژه های ذکر شده است.

بایستی در نظر داشت که رسانه های نوینی از قبیل محصولات شبکه خانگی خود یک چالش نیز برای رسانه تلویزیون به شمار می آیند و این خود موجب ریزش مخاطب تلویزیون بوده و این روند احتمالاً تشدید نیزخواهد شد.

این ایام با  کمبود بودجه و اعتبارات در بخش تولیدات تلویزیون، به نظر کارگردانان و هنرمندان بسیاری را خانه نشین کرده و گروهی نیز دست به کار تجربه های متفاوت و تولید برای عرضه در شبکه خانگی شده اند.

شاید بتوان گفت داود میر باقری نیز یکی از همین نام هاست. گویی گزارش کار آقای میرباقری از سریال «سلمان» در بازدید رئیس جمهور از سازمان صدا و سیما که در ماه گذشته انجام شد هم نتوانست موجب جذب اعتبارات ویژه برای راه اندازی این سریال تاریخی بشود.

علی رغم توانایی ها و شناختی که مخاطبان از کارگردانان صاحب نام و هنرمندان سرشناس خود دارند، باید دید با عدم ثباتی که گریبان سریال‌های شبکه نمایش خانگی را گرفته است؛ این پایگاه نمایشی می‌تواند محل خوبی برای حضور فیلمسازانی باشد که فرصت حضور در تلویزیون را پیدا نمی‌کنند؟

 

مطالب مرتبط:  سایت سریال شاهگوش

                  چالش های پیش روی تلویزیون در فضای نوین رسانه ای

ده درس طلایی از آلبرت انیشتین

1. کنجکاوی را دنبال کنید

"من هیچ استعداد خاصی ندارم. فقط عاشق کنجکاوی هستم"

 چگونه کنجکاوی خودتان را تحریک می کنید؟

 من کنجکاو هستم، مثلا برای پیدا کردن علت اینکه چگونه یک شخص موفق است و شخص دیگری شکست می خورد. به همین دلیل است که من سال ها وقت صرف مطالعه موفقیت کرده ام.

شما بیشتر در چه مورد کنجکاو هستید؟ پیگیری کنجکاوی شما رازی است برای رسیدن به موفقیت.

ادامه نوشته

آیا دوران طلایی فناوری اطلاعات برخواهد گشت؟

امروز ایمیل جالبی را از دوست عزیز آقای مصطفی لواسانی دریافت کردم که در خصوص مشکلات برجای مانده از دوران رشد و توسعه فناوری اطلاعات در سال های 79 تا 84 بود و هم اینک که واقعا کشور متولی مشخصی در این حوزه ندارد. مطلب انتخاب شده از  سایت همفکری است. نکات جالب توجهی دارد که عینا آورده شده است...

آنها که در ۱۵ سال اخیر در صنعت فناوری اطلاعات کشور فعالیت داشته اند یک دوران به اصطلاح طلایی را به یاد دارند. حدود سالهای ۷۹ تا ۸۴ که آی تی کشور متولی مشخصی داشت و همچنین بودجه های دولتی خوبی به آن اختصاص داده شده بود. در این سالها صنعت نوپای فناوری اطلاعات وارد مرحله عملیاتی شد. پروژه های زیادی خصوصا در حوزه دولتی تعریف شدند. شرکت های فناوری زیادی با امید کسب درصدی از این اعتبارات تاسیس شدند و در این راه هم درآمدهای مناسبی کسب شد.

هم اکنون با مشخص شدن نتیجه انتخابات این امید در دل متولیان فناوری زنده شده است که آیا آن دوران طلایی بازخواهد گشت؟ در ادامه قصد بر این است که بخشی از این امیدواری ها را تحلیل نموده و دلایلی بر رد احتمالی آنها ارائه شود.

 

ادامه نوشته

تاثير ۸۰ درصدي ماهواره و اينترنت بر تغيير سبک زندگي مردم

فناوری های جزوی از زندگی مردم شده اند. بی شک تاثیرات منفی و مثبت فناوری های رسانه ای از قبیل اینترنت ماهواره و رسانه های مکمل دیگر بر زندگی مردم پوشیده نیست. بر اساس پژوهش هاي انجام شده در 7کلانشهر کشور، تبليغات رسانه اي،شبکه هاي ماهواره اي و اينترنت، عامل 80درصد تغيير در سبک زندگي و غربي شدن سبک زندگي خانواده هاي ايراني بوده است. روزنامه خراسان نتایج پژوهش جالبی را انعکاس داده است که خواندنی است. دکتر مجيد ابهري رفتار شناس و رئيس هيئت مديره بنياد صيانت از نهاد خانواده قوه قضاييه از تاثير 80درصدي ماهواره و اينترنت در تغيير سبک زندگي ايرانيان خبر داد.

در ادامه این مطلب را بخوانید...

ادامه نوشته

فروشگاه های مجازی و کالاها یی که وجود خارجی ندارند

در دنیای مجازی همه نوع فعالیت الکترونیکی و فناورانه قابل تصور هست. خرید الکترونیکی از یک حراجی و یا یک فروشگاه بدیهی است. اما اتفاق جالبی که در کشور کره تجربه شده است نیز در نوع خود جالب توجه است.در این فروشگاه ها فقط تعدادی عکس کالا وجوددارد که با انتخاب آن ها سفارش انجام می شود و سفارش ها از کارت خرید کسر می گردد و دیگر نیاز به حمل کالا توسط شخص نیست، و همان روز کالاهای انتخاب شده درب منزل تحویل داده می شود.

شعبه های زیادی از این فروشگاه ها در کشورهای پیشرفته وجود دارد ولی در کره ی جنوبی برپایی این فروشگاه ها بر روی دیوارهای ایستگاه مترو کار جالبی بوده، کالاهای اين سوپر مارکت شامل عکس هایی هستند که به صورت پوستر هایی دیجیتالی بر دیوار ايستگاه مترو نصب شده است. مسافرانی که برای حمل و نقل عمومی مترو را انتخاب می کنند، می توانند تا زمان سوار شدن از اين سوپر مارکت مجازی خریداری کنند و ساعتی بعد آن را در منزل خود تحویل بگیرند.

ادامه نوشته

حکایتی از اینشتن

معروف است که یک بار اینشتین در امریکا با قطار در حال مسافرت بوده که مامور قطار برای دیدن بلیط سر می رسد اما اینشتین هر چه که می گردد بلیط را پیدا نمی کند. مامور که این وضع را می بیند از کوپه او دور می شود در حالی که می گوید "حضرت استاد ، کیست که شما را نشناسد و یا شک کند شما بلیط نگرفته اید. نیازی به نشان دادن بلیط نیست". اینشتین سری به نشانه تشکر تکان می دهد. مامور بعد از تمام کردن کوپه های دیگر این واگن، نگاهی به عقب می اندازد اما متوجه می شود اینشتین همچنان در حال گشتن است. برمی گردد و می گوید : "پروفسور اینشتین ، گفتم که شما را میشناسم و نیازی به بلیط نیست ، چرا باز هم نگرانید؟" اینشتین جواب می دهد: "اینهائی که گفتی خودم هم می دانم، دنبال بلیط هستم ببینم به کجا دارم می روم؟؟؟

برند و كاربرد در ايران

برند دقيقاً يعني چي ؟ احتمالا شما بارها و بارها به اين واژه برخود کرده‌ايد و حتي خود بارها از آن استفاده کرده‌ايد، اما آيا واقعا مي‌دانيد معني و مفهوم برند چيست و آيا مطمئن هستيد که اين واژه را غلط يا نا به جا مورد استفاده قرار نداده‌ايد؟ اين مطلب مي‌کوشد تعريفي درست از اين مفهوم حياتي در اقتصاد امروز جهان ارائه دهد.

در ادامه تعاریف بسیار جدیدی از مفهوم برند ارائه شده است که خواندن آن برای علاقمندان خالی از لطف نمی باشد.

ادامه نوشته

شیر هم که باشی جلو جماعت گاو کم میاری!

ماه بندگی خدا مبارکباد

اَللّهُمَّ اجْعَلْ صِیامى فیهِ صِیامَ الصّاَّئِمینَ وَقِیامى فیهِ قیامَ الْقاَّئِمینَ وَنَبِّهْنى فیهِ عَنْ نَوْمَةِ الْغافِلینَ وَهَبْ لى جُرْمى فیهِ یا اِلهَ الْعالَمینَ وَاعْفُ عَنّى یا عافِیاً عَنِ الْمُجْرِمینَ

 خدایا قرار ده روزه ام را در این ماه روزه روزه داران واقعى و شب زنده داریم را نیز همانند شب زنده داران و بیدارم كن در آن از خواب بیخبران و جنایتم را بر من ببخشاى معبود جهانیان و درگذر از من اى درگذرنده از جنایتكاران

 

ماه رمضان شد، می و میخانه بر افتاد

عشق و طرب و باده به وقت سحر افتاد !

افطار به می كرد برم پیر خرابات

گفتم كه تو را روزه به برگ و ثمر افتاد

با باده وضو گیر كه در مذهب رندان

در حضرت حق این عملت بارور افتاد