وب سنجی(6): مدل ارزیابی کیفی وب سایت ها به روش WebQEM

در سلسله نوشتار «وب سنجی» تلاش گردیده است تا با مراجعه به منابع حوزه وب در دسترس نقطه نظرات این منابع پیرامون  شاخص های ارزیابی «وب سایت خوب» به دقت واکاوی و مهمترین این شاخص ها معرفی گردند.

در حال حاضر ارزیابی وب سایت ها و شاخص های اثرگذار در آن یکی از مباحث جدی در سطح مراکز دانشگاهی می باشد. ویژگی ها و عواملی که کیفیت و ارزش یک منبع اطلاعاتی را مشخص می نمایند ممکن است با توجه به نیازهای اطلاعاتی افراد و ماهیت منابع مورد ارزیابی متفاوت باشد. مدل ارزیابی کیفی وب سایت ها به روش وب.کیو.ای.ام  ((WebQEM با استفاده از معیارهای چهارگانه شامل شاخص های «قابلیت استفاده»، «قابلیت عملکرد»، «قابلیت اطمینان» و  «قابلیت کارآیی» وضعیت وب سایت ها را مورد بررسی قرار می دهد. در ادامه مطلب این مدل معرفی گردیده است.

 

مطلب مرتبط: وب سنجی(5): توصیه های استاندارد شده توسط W3C

ادامه نوشته

ماجرای خواندنی دکتر ایشان

داستان واقعی و خیلی زیبائي که در پاکستان اتفاق افتاده است: پزشک و جراح مشهور پاكستاني (دکتر ایشان) روزی برای شرکت دریک کنفرانس علمی که جهت بزرگداشت و تکریم او بخاطر دستاوردهای پزشکی اش برگزار میشد، باعجله به فرودگاه رفت. بعد از پرواز بخاطر اوضاع نامساعد هوا و رعد و برق و صاعقه، که باعث از کار افتادن یکی ازموتورها شد، هواپیما مجبور به فرود اضطراری در نزدیکترین فرودگاه شد. دکتر بلافاصله به دفتر استعلامات فرودگاه رفت و خطاب به آنها گفت:

من یک پزشک متخصص جهانی هستم و هردقیقه برای من برابر با جان خیلی انسانها هاست و شما میخواهید من 16ساعت تو این فرودگاه منتظر هواپیما بمانم؟

ادامه نوشته

نبرد رسانه ای(25): لغو تحریم صدا وسیما درمقابل عدم ارسال پارازیت !

رسانه‌ها از لغو تحریم‌های مربوط به خدمات ماهواره‌ای صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران خبر می‌دهند. آمریکا می​گوید تحریم​ها به دلیل ایجاد اختلال از سوی جمهوری اسلامی در پخش برنامه های تلویزیونی و ارسال پارازیت و مسدود کردن دسترسی شهروندان ایران به بسیاری سایت​های اینترنتی بوده است.

پیش از این شماری از شرکت‌های بین‌المللی ماهواره‌ای ارائه خدمات خود به شبکه‌های رادیو و تلویزیون دولتی ایران را متوقف کرده بودند. مقامات آمريكايي ايران را به ايجاد پارازيت در كانال‌هاي خارجي محكوم مي‌كردند كه مسئولین ایرانی همواره اين اتهام را رد كرده اند.

آمریکا گفته ایران متعهد شده روی امواج ماهواره‌ای پارازیت نیندازد و درعوض آمریکا تحریم صدا و سیما را موقتا لغو کرده است. در نشست‌های فنی سازمان ارتباطات ماهواره‌ای بین‌المللی ایران متعهد شده است که در آینده چنین اختلالاتی ایجاد نشود. آمریکا می‌گوید این لغو تحریم‌ها موقت و قابل بازگشت است.

 صداوسیمای ایران اعلام کرد که «پیگیری‌های قانونی صداوسیمای جمهوری اسلامی برای احقاق حق مخاطبانش نتیجه داده است و شرکت اینتل‌ست ملزم به دریافت و ارسال سیگنال‌های تلویزیونی و رادیویی رسانه ملی شد.» در حال حاضر 24 شبکه ایرانی روی اینتل‌ست قابل دریافت است.

مدیریت آشوب

در اولين روز مدرسه، پس از تعطيلي كلاس‌ها بچه ها در خيابان راه افتادند و در حالي كه بلند، بلند با هم حرف مي زدند، هر چيزي را كه در خيابان افتاده بود شوت مي‌كردند و سر و صداي عجيبي براه انداخته بودند. اين كار هر روز تكرار مي شد و آسايش پيرمرد كاملاً مختل شده بود.

اين بود كه تصميم گرفت كاري بكند. روز بعد كه مدرسه تعطيل شد، دنبال بچه ها رفت و آنها را صدا كرد و به آنها گفت: بچه ها شما خيلي بامزه هستيد و من از اين كه مي‌بينم شما اينقدر نشاط جواني داريد خيلي خوشحالم. من هم كه به سن شما بودم همين كار را مي‌كردم.

حالا مي خواهم لطفي در حق من بكنيد. من روزي 1000 تومن به هر كدام از شما مي دهم كه بياييد اينجا، و همين كارها را بكنيد. بچه ها خوشحال شدند و به كارشان ادامه دادند. تا آن كه چند روز بعد، پيرمرد دوباره به سراغشان آمد و گفت: ببينيد بچه ها متأسفانه در محاسبه حقوق بازنشستگي من اشتباه شده و من نمي‌تونم روزي 100 تومن بيشتر بهتون بدم. از نظر شما اشكالي نداره؟»

  بچه ها گفتند: « 100 تومن؟ اگه فكر مي‌كني ما به خاطر روزي فقط 100 تومن حاضريم اينهمه بطري نوشابه و چيزهاي ديگه رو شوت كنيم، كور خوندي. ما نيستيم!!! و از آن پس پيرمرد با آرامش در خانه جديدش به زندگي ادامه داد.

شما چه تفسير مديريتي يا سازماني از اين حكايت داريد؟

اي مديران که در اين دنياييد

اي مديران که در اين دنياييد     «يا از اين بعد به دنيا آييد»

«اين که خفته ست در اين خاک منم»     از مديران قديمِ وطنم!

ياد آن دوره بشکوه، به خير!     ياد آن لذت انبوه، به خير!

جان نثاران همگي دورم جمع     جمله پروانه و من همچون شمع

ادامه نوشته

شخصیت‌شناسی کاربران ایرانی شبکه‌های اجتماعی

امروز گزارشی را در خصوص گونه شناسی شخصیتی کاربران ایرانی شبکه‌های اجتماعی از دکتر حسین امامی مطالعه کردم. این گزارش حاوی نکات بسیار جالبی بود. براستی تولیدکنندگان محتوا در شبکه های اجتماعی چه کسانی هستند؟ این پژوهشگر سیزده گونه از کاربران شبکه های اجتماعی را شناسایی کرده که در نوع خود دسته بندی جالبی است. در ادامه مطلب را بخوانید و ببینید که شما جزو کدام دسته از کاربران هستید.

ادامه نوشته

وب سنجی(5): توصیه های استاندارد شده توسط W3C

این بخش از سلسله نوشتار وب سنجی به توصیه های سازمان وب جهانی می پردازد. فهم مطالب این بخش نیازمند دانش رایانه و مشخصا آشنایی با زبان های برنامه نویسی تحت وب دارد و بیشتر مناسب وب نویسان می باشد. البته مطالب آن برای سایر علاقه مندان به فضای وب خالی از لطف نیست.

W3C بیش از ۴۵۰ سازمان عضو دارد که شامل مایکروسافت، امریکن آنلاین (کمپانی مادر Netscape Communications)، اَپل، ادوبی، سان مایکروسیستمز و مجموعه‌ای متنوع از دیگر تولید کنندگان نرم‌افزار و سخت‌افزار، تامین کننده‌ی محتوا‌، نهادهای علمی و شرکتهای ارتباط از راه دور میشود.  W3Cاین هدف را «یکپارچگی عملیات وب» می‌خواند. W3C با انتشار باز و غیراختصاصی استانداردها برای زبان‌های وب و پروتکل‌های آن، می‌کوشد تا از ناهماهنگی فضای وب جلوگیری کند. راهبری وب جهانی در راستای افزایش پتانسیل آن توسط پروتکل‌های توسعه‌ای و راهکارهای ویژه آن، زمینه‌ساز رشد وب در دراز مدت شده است.

فن‌آوری‌های استاندارد سازی شده توسط W3C به "توصیه نامه" معروفند. توصیه نامه‌ها در حقیقت نرم‌افزار نیستند. مستنداتی هستند که قوانین و مقررات ترکیب یک فن‌آوری را مشخص می‌کند. در جریان استانداردسازی، یک توصیه‌نامه مراحل مختلفی را طی می‌کند تا به تأیید کنسرسیوم برسد. در ادامه با جزئیات بیشتر فعالیت ها و نکات فنی که میتواند در سئو تاثیر گذار باشد آشنا می شوید.

 

مطلب مرتبط: وب سنجی(4): غنی سازی محتوای وب. چرا و چگونه؟

ادامه نوشته

تلاش برای آشتی دادن مردم ایران با سینما

آیین آغازین سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر با پیام رئیس جمهور کشورمان آغاز به کار کرد. طی سالیان گذشته سینمای ایران همواره از مسیرهای مختلفی عبور کرده و بارها عبور از مسیرهای ناهموار را تجربه کرده است. امسال و در اولین سال دولت تدبیر و امید، رئیس دولت از امید به فردایی بهتر را می گوید. دوران جدیدی آغاز شده است و وقت آن است که با کرامت از آنچه که پیش از این در حوزه سینما گذشته بگذریم. اگرچه عبرت‌ها را هرگز فراموش نخواهیم کرد. امروز و پس از گذشت این چند سالی که در فرهنگ و هنر گذشت سینمای کشورم را کمی غبارگرفته و غمگین می‌بینم. بیایید با هم به افق‌های وسیع‌تری در پیش رو داریم چشم بدوزیم و با وجود ذخایر عظیمی که در بطن تمدن پویای اسلامی قرار یافته است دوره پرشوری را بسازیم که در سینمای ایران نه تنها شاهد همراهی تماشاگر و هموطن باشد بلکه میزبان بینندگانی از کشورهای همجوار و چه بسا در افقی وسیع‌تر باشد. مشروح پیام رئیس جمهوری در ادامه مطلب آمده است.

ادامه نوشته

تقویم شمسی گوگل

گوگل مدت‌هاست که تلاش می‌کند تاریخ و زبان فارسی را به کلیه سرویس‌های خود وارد نماید و پشتیبانی خوبی از نیازهای کاربران فارسی زبان (همچون هر کجای دیگر) به عمل آورد. هم‌اکنون سرویس‌هایی نظیر جیمیل، بلاگر و جستجوی گوگل به خوبی با تقویم و زبان فارسی یکپارچه شده‌اند. اما یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که نیاز به یکپارچگی با تاریخ و زبان فارسی داشت بخش تقویم سرویس‌های گوگل بود که امروز این ویژگی نیز توسط غول جستجو فراهم آمده است.

اما تاکنون در تقویم برنامهٔ Google، یعنی Google Calendar، نمی‌شد تاریخ‌ها را به شمسی دید. اصلی‌ترین درخواست کاربران فارسی‌زبان Calendar، پشتیبانی از تقویم شمسی بوده است. دیگر از همین امروز می‌توانید در Google Calendar تاریخ شمسی و میلادی را کنار یکدیگر ببینید.در ادامه چگونگی تنظیمات تقویم شمسی گوگل را مطلع شوید.

 

مطلب مرتبط: مترجم گوگل

ادامه نوشته

وب سنجی(4): غنی سازی محتوای وب. چرا و چگونه؟

بد نیست بدانید موتورهای جستجو و ابزارهای تحلیل وب  روزانه و به لحظه اطلاعات مفیدی را از وبگاه های سازمانی اعم از وب سایت و یا وبلاگ جمع آوری می کنند. بسته به نوع فعالیت وبگاه این اطلاعات راجع به نوع پیوندهای درونی و بیرونی، دامنه دسترسی یا همان جغرافیای کاربران؛ میزان بازدیدها، کلید واژه های پر طرفدار، واژه هایی که موتور جستجو را به وبگاه شما هدایت کرده است و بسیاری دیگر می باشد. برای توسعه و غنی تر کردن مدیریت محتوا در وبگاه مدیران وبگاه بایستی نسبت به ابزارها و قابلیت های مدیریت محتوای وبگاه خود مطلع باشند. در سلسله نوشتار «وب سنجی» به موضوع غنی سازی محتوای وب اشاره شده است که در ادامه مطلب می توانید بخوانید...

 

مطالب مرتبط: وب سنجی(3): بهینه سازی وبلاگ برای دیده شدن در موتورهای جستجو

                 چگونه جستجوی حرفه ای تری در گوگل انجام دهیم؟

ادامه نوشته

نقاط پنهان بازی های رایانه ای

همایش یکروزه بررسی نقاط پنهان بازی های رایانه ای با حضور جمعی از دست اندرکاران  صنعت تولید بازی های رایانه ای، مسئولین بنیاد ملی بازی های رایانه ای و کارشناسان و مدیران سازمان صدا و سیما برگزار شد. بی شک بازی های رایانه ای در عصر حاضر به یکی از تفریحات و سرگرمی هایی تبدیل شده ست که جنبه های فرهنگی و اجتماعی خاصی را نیز در بر دارد. تغییر در سبک زندگی، تمدن سازی، شبیه سازی(سیمولاتور)، ترویج فرهنگ غربی، مبارزه با آموزه های اسلامی و ایرانی تنها بخش هایی از اهداف راهبردی طراحان و لابی های جریان ساز می باشد. از دیگر سو بعد اقتصادی این صنعت می باشد که در حال حاضر در دنیا از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. بنا به آمار تاثیرگذاری بازی ها از سینما، تلویزیون و موسیقی بمراتب بالاتر است. در ادامه گزارش این همایش علمی را بخوانید...

 

مطلب مرتبط: کودکان و نوجوانان و فناوری های نوین ارتباطی

                 نبرد رسانه ای(24): انتظارات صنعت بازی از رسانه ملی در عرصه جنگ نرم

ادامه نوشته

نبرد رسانه ای(24): انتظارات صنعت بازی از رسانه ملی در عرصه جنگ نرم

همایش یکروزه بررسی نقاط پنهان بازی های رایانه ای در محل سازمان صدا و سیما و با حضور تنی چند از مسئولین این سازمان برگزار شد. بازی ها در جنگ نرم همپای سایر رسانه  در حال نقش آفرینی هستند و بایستی برای رشد و شکوفایی این صنعت در کشور عزم ملی داشت. تولید هر بازی رایانه ای علاوه بر سود آوری اشتغال زایی فوق العاده ای نیز بهمراه دارد. در حال حاضر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مرکز صنایع نوین وزارت صنایع، موسسه فرهنگی هنری تبیان و بنیاد ملی بازی های رایانه ای از مهمترین دستگاه های دولتی و یا وابسته در این حوزه بشمار می آیند. سوی دیگر این میدان تولید کنندگان جوانی هستند که تمام توشه شان علم و دانش و تکنیک شان است و نیازمند حمایت و مساعدت دستگاه های ذیربط هستند. جوانان فعال در  صنعت بازی از  سازمان صدا و سیما چه درخواست کردند؟

1-     فرهنگ سازی و معرفی صنعت بازی در کشور

2-     بازاریابی و تبلیغات مناسب بازی ایرانی در داخل و خارج کشور

3-     حمایت از تولیدات بومی

4-     ساخت برنامه های خاص در حوزه نقد و یررسی بازی در صدا و سیما

5-     ظرفیت سازی رسانه ملی در کادرسازی و اموزش فراگیر برای تولید بازی در کشور

6-      سرمایه گذاری مشترک در ساخت و تولید بازی های فاخر

7-     ترغیب هنرمندان و عوامل تولید برای غنی سازی بازی ها

 

مطلب مرتبط: نبرد رسانه ای(23): وعده های گوگل در اجلاس داووس

نبرد رسانه ای(23): وعده های گوگل در اجلاس داووس

چندی است گوگل در تلاش است تا از طریق تقویت رمزنگاری های خود، جلوی دسترسی دولت ها به داده های شخصی کاربران را بگیرد.

در اجلاس اقتصاد جهانی داووس رئیس کمپانی گوگل چنین اظهار داشت که قصد دارد با تقویت سیستم رمز نگاری خود به مقابله با دولت چین که این سایت و متعلقاتش را در این کشور فیلتر کرده است، برخیزد. اریک اشمیت، رئیس هیئت مدیره گوگل معتقد است که رمزنگاری، کلید پاسخ به بسیاری از مشکلات فیلترینگ در کشور چین بوده و می تواند سانسور دولتی اینترنت را در این کشور از میان بردارد.

 

مطلب مرتبط: نبرد رسانه ای(22)- شناخت جهان، پیش نیاز هر گونه تصمیمی در دنیای امروز است.

 

ادامه نوشته

برند؛ ایجاد تمایز

 

 

مطلب مرتبط: برندینگ

     برندسازان ایران

وب سنجی(3): بهینه سازی وبلاگ برای دیده شدن در موتورهای جستجو

بخش سوم سلسله مطالب با عنوان وب سنجی به مبحث «سئو» و یا تکنیک های بهینه سازی وبگاه می پردازد. بی شک شما به عنوان دارنده سایت و یا وبلاگ، همواره دوست دارید تا موتورهای جستجو اطلاعات وبلاگ شما را با خود ببرند و در جستجوی آن­ها دیده شوید. سوال مهمی که طرح میشود؛ برای دیده شدن چه تمهیداتی باید اندیشید. سئو به معنای تکنیک هایی است که با استفاده از آنها میتوان رتبه سایت مورد نظر را در نتایج گوگل و سایر موتورهای جستجو بهبود داد. در ادامه ترفندها و نکات جالبی آمده است که میتوانید وضعیت بهتری به سایت و یا وبلاگ خودتان بدهید.

 

مطالب مرتبط: وب سنجی(2): غنی سازی محتوای وب سایت

                 چه کنیم تا گوگل سایت ما را دوست داشته باشد؟ 

 

ادامه نوشته

چالش های رادیو و تلویزیون خصوصی(9): ارائه سرویس های رسانه مهر از فروردین 93

اواسط آذر ماه سال جاری بود که مدیر عامل شرکت توسعه سامانه بهنگام غدیر نماینده بخش خصوصی در حاشیه مراسم رونمایی آزمایشی از شبکه تلویزیون تعاملی مهر در گفتگو با خبرنگار تلویزیون وعده داد که از فردا صبح علاقمندان تلویزیون اینترنتی میتوانند به مراکز مخابراتی محل زندگی شان مراجعه و برای بهره مندی از این سرویس ثبت نام نمایند. در خبری دیگر امروز معاون شرکت مخابرات استان تهران گفت: ثبت‌نام تلویزیون اینترنتی مشترک رسانه ملی و شرکت مخابرات، از دهه فجر در 6 شهر آغاز می‌شود. ارائه سرویس سه ماه بعد از ثبت نام اولیه انجام خواهد شد و از فروردین ماه سرویس ارائه می‌شود.ستاپ‌باکس مورد نیاز این سرویس، 250 هزار تومان قیمت دارد و هزینه اشتراک ماهانه نیز 15 هزار تومان تعیین شده است.

 

مطالب مرتبط: چالش های رادیو و تلویزیون خصوصی(7):رسانه مهر به ایرانیان خوش آمد گویی می کند

                 چالش های رادیو و تلویزیون خصوصی(8): تاسیس شبکه های خصوصی تلویزیون در کشور

ادامه نوشته

درخت دانش

یکی از دعاهایی که خداوند در قرآن به پیامبر اکرم  و به همه آدمیان آموخته این است که :

قُل ربِّ زِدنی عِلماً ( طاها : 114 )

یعنی " بگو خدایا بر دانش من بیفزا "

این دعاست که همه ما را مکلّف می کند  تا به دنبال دانش رویم  و خود و همگان را از آن بهره مند سازیم  و بدانیم که هیچ عبادتی برتر از کسب علم نیست.

ز دانش به اندر جهان هیچ نیست

 تن مرده و جان نادان یکی است

 

ادامه نوشته

پاپ : اینترنت هدیه الهی است

پاپ امروز پنجشنبه در بیانیه‌ای، اعلام کرد: اینترنت یک هدیه ی الهی برای تسهیل ارتباط درمیان انسان‌هاست؛ اما هشدار می دهم این وسیله انسان‌ها را از ارتباط با دوستان و همسایگان دور نکند... پاپ فرانسیس، رهبر مسیحیان جهان اعلام کرد: اینترنت یک هدیه ی الهی برای تسهیل ارتباط انسان‌هاست؛ اما هشدار می دهم این وسیله انسان‌ها را از ارتباط با دوستان و همسایگان دور نکند... وی هم چنین اعلام کرد این ابزار دیجیتالی موجب انزوای انسان ها نشود.

آمار شگفت‌انگیز رسانه های اجتماعی در سال 2013

اگر شما از جمله افرادی هستید که از رسانه های اجتماعی برای مدیریت کسب و کارتان بهره می‌برید، ممکن است دانستن برخی آمارهای شگفت‌انگیز امسال در مورد این رسانه‌ها برای شما مفید باشد. ۱۰ موردی که The Next Web  معرفی کرده در اینجا آورده می‌شود. شاید شما را به تجدید نظر درباره شیوه استفاده از این رسانه ها وادار کند.

 ۱ـ سریع‌ترین رشد جمعیت در توییتر مربوط به رده سنی ۶۴-۵۵ سال است

۲ـ  ۱۸۹میلیون از کاربران فیس‌بوک فقط از طریق موبایل به این شبکه متصل می‌شوند

۳ـ  افراد ۳۴-۱۸ ساله آمریکایی از یوتیوب بیشتر از شبکه‎های کابلی استفاده می‌کنند

۴ـ  درهر ثانیه  دو عضو جدید به شبکه لینکداین می‌پیوندند

۵ـ  رسانه‌های اجتماعی به عنوان یک فعالیت در وب بر دیگر فعالیت‌ها پیشی گرفته است

۶ـ  لینکداین درصد کاربر فعال کمتری در مقایسه با پینترست، گوگل پلاس ، توییتر و فیس بوک دارد

۷ـ  ۹۳ درصد بازاریابان از رسانه های اجتماعی برای کسب و کارخود بهره می‌گیرند

۸ـ  ۲۵ درصد مالکان ۴۴-۱۸ ساله گوشی‌های هوشمند اظهار می‌کنند قادربه یادآوری آخرین دفعه‌ای که گوشی‌های هوشمندشان در کنارآنها نبوده، نیستند

۹ـ  حتی اگر ۶۲ درصد از بازاریابان در سال ۲۰۱۳ دارای وبلاگ باشند و یا تصمیم به ایجاد وبلاگ داشته باشند، فقط ۹ درصد از شرکت‌های بازاریابی در آمریکا وبلاگ نویس تمام وقت استخدام می‌کنند

۱۰ـ  ۲۵ درصد از کاربران فیس بوک، برای انجام تنظیمات حریم خصوصی خود را به زحمت نمی‌اندازند

 

 مطلب مرتبط: موفق‌ترین برندها در رسانه‌های اجتماعی در سال 2013

                 10 پیش‌بینی بزرگ فناورانه سال 2014 اعلام شد

ادامه نوشته

وب سنجی(2): غنی سازی محتوای وب سایت

آیا تاکنون فکر کرده اید که نوشتن محتوا برای وب سایت متفاوت با سایر رسانه ها است. مردم با محتوای وب سایت به صورتی که مجله و روزنامه را می خوانند برخورد نمی کنند. اگر شما محتوای وب سایت خود را خوب تهیه نکنید، خیلی از خوانندگان خود را از دست خواهید داد. در ادامه مطلب- بخش دوم سلسله نوشتار «وب سنجی» برآنیم تا نکاتی را در خصوص نحوه تحریر و بهینه سازی محتوای وبگاه معرفی نمائیم. 

 

مطلب مرتبط: وب سنجی(1): محتوا پادشاه است...

ادامه نوشته

مقایسه ارزش شرکت های ثبت شده در کشورها با برندهای غربی

ارزش اقتصادی برندها و شرکتهای بزرگ غربی نمایان گر وجود بستری مناسب برای رشد و نمو سرمایه های اقتصادی است.مجله اکونومیست با مقایسه مجموع ارزش شرکتهای ثبت شده در هر یک از کشورهای تایوان، اندونزی، مالزی، هند، روسیه، ترکیه، مصر، موراکو، آفریقای جنوبی، لهستان، مکزیک، کلمبیا، برزیل و شیلی، آن را با ارزش یکی از شرکتهای بزرگ غربی مقایسه نموده است. در شکل زیرشمای کلی از عدم موازنه قدرت اقتصادی آمریکا و اروپای غربی با مابقی دنیا به تصویر کشیده است. در این بررسی کل سهام ثبت شده شرکتهای هندی تقریبا معادل سهام شرکت Nestle (سوییسی) ارزیابی شده است و به همین ترتیب مصر معادل Burger King (آمریکایی‌)، اندونزی معادل Goldman Sachs (آمریکایی)، تایوان معادل Exxon Mobile (آمریکایی) ، مالزی معادل فیس بوک facebook (آمریکایی) ، روسیه معادل Procter & Gamble (آمریکایی) !!! ، ترکیه معدل Starbucks ( آمریکایی) ، آفریقای جنوبی معادل General Electric (آمریکایی) ، موراکو معادل Hasbro (آمریکایی) ، لهستان معادل Time Warner (آمریکایی) ، برزیل معادل گوگل Google (آمریکایی) ! ، کلمبیا معادل Merck (آمریکایی) ، مکزیک معادل IBM ( آمریکایی) و در آخر مجموع ارزش شرکتهای شیلی معادل ارزش شرکت آمریکایی Costco ارزیابی شده است.

طبق بررسی فوق می توان نتیجه گرفت که آمریکا و اروپای غربی محمل مناسبتری را برای رشد شرکتهای خصوصی فراهم نموده اند.

منبع: Stockmarket capitalisations compared

وب سنجی(1): محتوا پادشاه است...

طی سال های گذشته موضوع سرمایه گذاری و سرمایه سازی «داده» در محیط وب از اهمیت چندان برخوردار بوده و تعاملات ناشی از وب اجتماعی در ردیف «سرمایه های اجتماعی» سازمان ها و دولت ها مطرح بوده است.

ارزیابی اجمالی بر نوع فعالیت های بخش وب کشور به ویژه در بخش  دولتی گویای فاصله قابل توجه تا شرایط مطلوب را دارد. در این میان انجام مطالعات نظری حوزه «وب سنجی»، شناخت وضعیت موجود و آشنایی با تجارب عملی برخاسته از دست اندرکاران فضای مجازی یک ضرورت حتمی است. حجم تولید داده سازمان، میزان و چگونگی فعالیت وبگاه های سازمانی، کمیت و کیفیت عرضه خدمات اطلاع رسانی، معماری و استانداردهای ناوبری اطلاعات، چرخه مدیریت و نظارت ستادی و تبدیل این همه و بسیاری دیگر به « عملکرد مطلوب» در محیط وب و ارزیابی آن از جمله خواست ها و دغدغه های مدیران اجرایی و سیاست گذاران سازمانی است. در سلسله مطالب با عنوان وب سنجی برآنم تا ضمن تاکید بر مفهوم «اطلاعات»، مفاهیم مرتبط با محتوا در فضای مجازی، تکنیک های باروری «داده»، اطلاعات سودمندی در مورد مسائل پنهان وب، نحوه ناوبری و مدیریت محتوا ارائه گردد. نقطه نظرات خوانندگان محترم می تواند به غنای بحث بیفزاید. در ادامه بخوانید.

ادامه نوشته

سی ویژگی انسان عقلانی از نظر دکتر سریع ‌القلم

محمود سریع‌القلم، استاد دانشکده علوم اقتصادی و سیاسی دانشگاه شهید بهشتی؛  استادی که اعتلای ایران و ایرانیان از راه کمک به توسعه عقلانیت، یکی از دغدغه‌های سالیان وی بوده و هست. وی در تازه‌ترین مطلبی که برای «تابناک» فرستاده، سی ویژگی از انسان عقلانی نوشته که مخاطبان ‌می‌توانند دیدگاه‌های خود را درباره این مطلب ‌با علاقه مندان در میان گذاشته است. در ادامه مطلب بخوانید.

 

مطلب مرتبط: اصول کار فکری در گفتگو با سریع القلم 

ادامه نوشته

سیمای ساز و آواز

طی هفته های اخیر و تاکنون چند رویداد فرهنگی و هنری در کشور اتفاق افتاد که در نوع خود قابل تامل بود. اجرای گروه آوازی تهران در محل تالار وحدت و با حضور رئیس جمهور و جمعی از هنرمندان کشور دیدنی بود. گروه نوازنده که با اصوات و کُر خواننده را همراهی می کردند، بدیع و خلاقانه بود. در این بین نیز اعتراضات به نحوه و تفاوت پخش موسیقی از شبکه های مختلف تلویزیون قابل توجه بود. عده ای گفتند که شبکه های ماهواره ای انواع سازهای غربی را نشان میدهد و موسیقی‌هایی از نوع سخیفش را پخش می‌کنند و در داخل کشورهم  صدا و سیما هیچ ساز ایرانی را نشان نمی‌دهد و نتیجه‌اش این است که نوجوان ایرانی، ساز غربی را بهتر از سازهای ملی خودمان می‌شناسد‌. نقد علیرضا قربانی هنرمند شایسته کشورمان از سایرین دقیق تر و متذکر شده بود: «تلویزیون سلاح سرد را نشان می‌دهد؛ آن هم نه به عنوان یک شیء قبیح، اما از نشان دادن ساز اکراه دارند. این بزرگ‌ترین توهین است. در شبکه جام جم ساز و مضراب نشان می‌دهند اما شبکه‌های سراسری نه. این به دلیل داشتن برد تبلیغاتی در خارج از کشور است؟ این بوی ریاکاری می‌دهد که یکی از آفت‌های جامعه ماست‌.»

اما دیروز و همزمان با اعیاد ماه ربیع الاول رسانه ملی برای اولین بار اقدام به نشان دادن آلات و سازهای موسیقی نمود.

اگر واقعاً خط مشی رسانه ملی در قبال موسیقی تغییر کرده باشد و تلویزیون قصد کرده که میلیون‌ها مخاطبی که موسیقی را از شبکه‌های ماهواره‌ای پیگیری می‌کنند را به سمت خود بازگرداند، بایستی به فال نیک گرفت. فراموش نکنیم یکی از مسئولیت های اجتماعی و رسالت های رسانه ملی در توسعه فرهنگی کشورحفظ موسیقی اصیل ایرانی است.  

ادامه نوشته

هرگز نمي توان با آدمهاي کوچک کارهاي بزرگ انجام داد  

موشی افسار شتری را گرفت و به راه افتاد. شتر به دلیل طبع آرامی که دارد با وی همراه شد ولی در باطن منتظر فرصتی بود تا خطای موش را به وی گوش زد کند. این دو به راه ادامه دادند تا به کنار رودخانه ای رسیدند. موش از حرکت باز ایستاد و شتر از او پرسید که: چرا ایستاده ای تو رهبر و پیشاهنگ من هستی؟

موش گفت: این رودخانه خیلی عمیق است.

شتر پایش را در آب نهاد و رو به موش گفت: عمق این آب فقط تا زانوست.

موش گفت: میان زانوی من و تو فرق بسیار است.

شتر پاسخ داد: تو نیز از این پس رهبری موشانی چون خود را بر عهده گیر.

چون پیمبر نیستی پس رو براه             تا رسی از چاه روزی سوی جاه

تو رعیت باش گر سلطان نیی             خود مران چون مرد کشتی بان نیی

صدا و سیما و تاسیس شبکه قمر

امشب سومین جشنواره تلویزیونی جام جم برگزار شد و از برترین های تولید تلویزیونی در ساختارهای متفاوت طی سه ساله گذشته تقدیر شد. در بخش دوم این مراسم قطعه طنز تلویزیونی پخش شد که در زمان خود دیدنی و شنیدنی بود.

جعبه جادویی تماشاگران خود را به 50 سال آینده می برد، به زمانی که صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران موفق شده است در سایر کرات و کهکشانها مرکز تلویزیونی تاسیس کند. رئیس مرکز تلویزیونی کره ماه که به مرکز قمر نمایش داده شد، را جواد رضویان به عهده دارد. رئیس مرکز قمر به فعالیت های پیشینیان و هنرمندان بزرگی اشاره  می کند که در گذشته توانسته اند با حداقل هایی برای مردمان کره زمین سریال ها و برنامه های تلویزیونی خوبی بسازند. در حضور هنرمندانی همچون داود میرباقری، عادل فردوسی پور از آنان به عنوان رفتگان یاد می شود و مرحوم عزت ضرغامی را بعنوان کسی که توانست راهبرد «هر ایرانی- یک شبکه تلویزیونی» را پیگیری کند نام برده می شود.  شرایطی را به تصویر می کشد که رسانه مرکز قمر وضعیت مالی خوب دارد و هم اینک می تواند به دولت و حاکمیت وقت نیز کمک مالی داشته باشد. طی این مدت صدا و سیما به تمام اهداف راهبردی سند افق رسانه و توسعه شبکه ای خود دست یافته است و حال در جهت ارشاد سایر موجودات زنده و روبات ها در سایر کرات برنامه سازی می کند. فارغ از قدرت تخیل و خلاقیت قابل تامل در این قطعه تولیدی، برخی اشارات و انتقادات برنامه سازان تلویزیونی نیز مطرح می شود. بگذریم که چند روز گذشته نیز نامه دویست تن از دست اندرکاران تولید تلویزیونی به رئیس جمهور حاکی از تنگناها و مشکلات مالی بود که خط تولید را با مشکلات جدی روبرو و هشدار داده بودند. به همین بهانه مشکلات حال حاضر نیز به طنز و در عین حال صریح بازگو شد. کاهش بودجه صدا و سیما، عدم وصولی ها، توسعه بی رویه شبکه های تلویزیونی، مشکلات و نقدهای رسانه از مسئولین و دستگاه ها، مطالبات دستگاه ها از رسانه و کشاکش های فی مابین از نکات بارز این طنز تلویزیونی بود.

کمی فکر کن! 80 سال عمر شما چند روز میشه؟

     حدودا میشه ۲۹۲۰۰ روز! پس عدد زیاد بزرگی هم نیست!

پندار نیک، کردار نیک و گفتار نیک

 عمر را مى ‏افزايد و نام را پر آوازه مى‏ سازد

 

راهبرد«از دنیا بپردازید، نه به دنیا بپردازید» در شبکه های اجتماعی

امروز دومین نشست تخصصی «اخلاق در شبکه های اجتماعی مجازی» توسط آقای دکتر عبدالمهدی مستکین معاون فرهنگی کمیسیون ملی یونسکو برگزار شد. موضوع فرهنگ و تعاملات فرهنگی در بستر فضای مجازی از دیگر مباحث این نشست بود.

غیر از هنر که تاج سر آفرینش است   دوران هیچ منزلتی پایدار نیست

 

فرهنگ های غنی همواره ماندگارند. کتاب قانون ابن سینا در سال 2012 میلادی یعنی پس از گذشت هزار و اندی سال ثبت جهانی می شود و تا این لحظه بالغ بر 200 حاشیه منتشر شده بر این اثر بوده است. کتاب مثنوی مولانا طی یک دهه گذشته همواره پُر فروش ترین کتاب سال آمریکا بوده است. حال چه شده است که این ذخایر ادب و هنر پارسی در زادگاه خود مورد کم توجهی قرار گرفته اند؟ چقدر با آموزه ها و عناصر فرهنگی و محتوایی آشنا هستیم؟ نوعا این آثار در سرزمین خود بیگانه اند! برنامه ریزی فرهنگی برای منطقه خاورمیانه و ویژه ایران از سوی مغربی ها سوی دیگر مساله است.

 

مطلب مرتبط: فیلتر دِل و شبکه های اجتماعی

ادامه نوشته

موفق‌ترین برندها در رسانه‌های اجتماعی در سال 2013

با پر رنگ شدن نقش رسانه‌های اجتماعی در زندگی روزمره و ورود آنها به جریان کسب و کارهای کوچک، صاحبان صنایع بزرگ نیز نحوه اطلاع‌رسانی و تبلیغات خود را متحول کردند و رسانه‌های اجتماعی را به عنوان رسانه‌هایی قدرتمند پذیرفتند .

سایت mashable.com هفته گذشته گزارشی از موفق‌ترین برندها در رسانه‌های اجتماعی در سال ۲۰۱۳ منتشر کرد که بر این اساس موفق‌ترین برند سال در این رسانه‌ها، سامسونگ موبایل شناخته شد. سامسونگ برند موفق سال ۲۰۱۳ در رسانه‌های اجتماعی است که در فیس‌بوک، یوتیوب و دیگر شبکه‌های اجتماعی جزو ده برند اول بوده است. اگر چه سامسونگ در شبکه‌های اجتماعی خاص محبوب‌ترین برند تجاری نبوده اما توانسته نزدیک به ۱۶ میلیون دنبال کننده در دوازده ماه گذشته جذب نام تجاری خود کند.

ادامه نوشته

داستان گوهر شاد خاتون و جوان عاشق

گوهر شاد خاتون (همسر شاهرخ میرزا و عروس امیر تیمور گورکانی) سازنده ی مسجد معروف گوهرشاد مشهد و یکی از زنان باحجاب بوده که همیشه نقاب به صورت داشته و خیلی هم مذهبی بوده است.

او می خواست در کنار حرم امام رضا عليه السلام مسجدى بنا کند. چون مى خواست عمل صالحى انجام دهد به همه کارگران ومعماران اعلام کرد دستمزد شما را دو برابر مى دهم ولى شرطش اين است که فقط با وضو کار کنيد و در حال کار با يکديگر مجادله و بد زبانى نکنيد و با احترام رفتار کنيد. و اخلاق اسلامى و ياد خدا را رعايت کنيد.

ادامه نوشته